Τι άλλαξε από την περσινή συνέντευξη τύπου του Πρωθυπουργού στην πόλη;

Λίγα 24ωρα πριν την άφιξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, μια σύνοψη της πορείας των μεγάλων έργων της Θεσσαλονίκης.

Βιβή Κοτσαπουϊκίδου
τι-άλλαξε-από-την-περσινή-συνέντευξη-τ-812094
Βιβή Κοτσαπουϊκίδου

Λίγα 24ωρα απέχει η καθιερωμένη επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην πόλη της Θεσσαλονίκης με αφορμή τα εγκαίνια της 85ης Διεθνούς Έκθεσης. Είναι η τρίτη φορά που έρχεται με αυτό το αξίωμα και η δεύτερη εν μέσω πανδημίας, αν και πέρσι η ΔΕΘ είχε ακυρωθεί και στη θέση της είχε πραγματοποιηθεί το Thessaloniki Helexpo Forum.

Τρίτη και… φαρμακερή για τον κ. Μητσοτάκη απ’ ότι φαίνεται καθώς και φέτος θα αναφερθεί σε θέματα που έθιξε και πέρσι, σε ότι έχει να κάνει με τη Θεσσαλονίκη. Η μεγαλύτερη «ανοιχτή πληγή» φυσικά είναι το μετρό. Το 2020 είχε πει χαρακτηριστικά: «Με τις δικαστικές πρόσφυγες το χρονοδιάγραμμα του μετρό είναι σε κάποια αίρεση. Εφόσον δεν δικαιωθούν οι προσφεύγοντες, το χρονοδιάγραμμα μπορεί να είναι φιλόδοξο αλλά είναι εφικτό. Η λύση που επιλέξαμε για το σταθμό Βενιζέλου είναι μονόδρομος. Ο σταθμός θα είναι υπόδειγμα, ένας σταθμός μουσείο, όταν κατασκευαστεί. Αλλά είναι η μόνη λύση για να γίνει ο σταθμός».

Προφητική φάνηκε αυτή δήλωση, καθώς έναν χρόνο μετά η πόλη βρίσκεται μπροστά σε μια εγκληματική απόφαση, αυτή της απόσπασης των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου, παρά τις μεγάλες αντιδράσεις ειδικών από όλο τον κόσμο και πολιτών. Κατά την τελευταία του επίσκεψη από την άλλη ο ίδιος απέφυγε να αναφερθεί στη χρονιά που θα παραδοθεί το έργο, αν και παλαιότερα επέμενε ότι θα γίνει εντός του 2023. Στο άγνωστο και πάλι οι Θεσσαλονικείς, λοιπόν, εκτός και αν επανέλθει με συγκεκριμένη ημερομηνία, σε ένα θέμα που όχι απλώς είναι φλέγον, αλλά μας έχει κάψει ήδη.

Πίσω στη συνέντευξη τύπου του 2020, ο πρωθυπουργός είχε συμπληρώσει επίσης: «Σε παρά πολλά μέτωπα από όσα εξήγγειλα στην περσινή ΔΕΘ έχουν γίνει σημαντικά βήματα, όπως στο λιμάνι, στην ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ, όπου του χρόνου τέτοια εποχή θα έχει επιλέγει ανάδοχος, όπως έγινε και με το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ, ένα υπερσύγχρονο γήπεδο που θα αναβαθμίσει όλη την περιοχή, δρομολογήσαμε το fly over στην περιφερειακή οδό και προχωρά το μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά, αναβαθμίζεται το αεροδρόμιο, παρά την πανδημία. Στον ΟΑΣΘ βελτιώνονται τα πράγματα και με την είσοδο των ΚΤΕΛ στις αστικές συγκοινωνίες, αλλά αναγνωρίζω ότι ακόμη είναι δύσκολα τα πράγματα. Και με το ThessIntec επίσης προχωρήσαμε».

Σε τι κατάσταση βρίσκονται όμως τα παραπάνω έργα σήμερα; Σε ότι αφορά την πολυαναμενόμενη ανάπλαση της ΔΕΘ, βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Ο Διεθνής Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την Ανάπλαση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο με την ομάδα των Sauerbruch Hutton, Gustafson Porter + Bowman και Έλενας Σταυροπούλου να κερδίζει το πρώτο βραβείο. Ωστόσο αναμένονται μελέτες για «την τεχνική ωρίμανση της πρότασης» όπως είχε κάνει γνωστό ο οργανισμός. Υπενθυμίζεται ότι επτά δήμαρχοι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης (Χαλκηδόνας, Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μελά, Δέλτα, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού-Ευόσμου, Ωραιοκάστρου) και η Κίνηση Πολιτών για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και το Μητροπολιτικό Πάρκο στη ΔΕΘ ζήτησαν συνάντηση με τον πρωθυπουργό, με σκοπό να του παρουσιάσουν τις προτάσεις τους για τη διπλή ανάπτυξη της ΔΕΘ.

Στο θέμα των μεταφορών, πέρα από το μετρό, παραδόθηκε το ανακαινισμένο αεροδρόμιο «Μακεδονία» από τη Fraport, όπου δημιουργήθηκε ένας νέος τερματικός σταθμός ο οποίος συνδέεται με τον ανακαινισμένο προϋπάρχων με αερογέφυρες. Επίσης απέκτησε και ένα μεγαλύτερο διάδρομο με στόχο να προσελκύσει ακόμα και υπερατλαντικά δρομολόγια.

Το λιμάνι έχει νέα ιδιωτική διοίκηση με το 67% των μετοχών του να ανήκει στη Belterra, εταιρεία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη. Στα έργα που έχουν δρομολογηθεί, ανήκει μεταξύ άλλων η επέκταση και ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα, ένα έργο με κόστος 170 εκατομμύρια ευρώ. Σχετικά με τη σύνδεση του με το εθνικό οδικό (ΠΑΘΕ και Εγνατία Οδό) και το σιδηροδρομικό δίκτυο ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρόσφατα υποστήριξε ότι είναι μια  «μεγάλη εκκρεμότητα την οποία κληρονομήσαμε από το παρελθόν», αλλά και ότι «η σύμβαση διασύνδεσης υπεγράφη στα τέλη Ιουνίου του 2021».

Στο «στρατόπεδο» του FlyOver στην Περιφερειακή Οδό, το έργο που αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες, 3 νέες σήραγγες και έχει προϋπολογισμό 370 εκατομμυρίων ευρώ, βρίσκεται στη Β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ο προσωρινός ανάδοχος δεν έχει βρεθεί ακόμη, παρόλο που άτυπα έχει τεθεί στο «τραπέζι» η έναρξη του στις αρχές του 2022.

Στο χάος του ΟΑΣΘ, ναι μεν τα ΚΤΕΛ έδωσαν μια μικρή «ανάσα», αλλά το καλοκαίρι η πόλη βρέθηκε σε καύσωνα με οχήματα που δεν είχαν παράθυρα, σωστό ή και καθόλου κλιματισμό με την ευθύνη να «μοιράζεται» στον Οργανισμό και στον δήμο Θεσσαλονίκης με τα περιβόητα λεωφορεία της Λειψίας. Σίγουρα λοιπόν ο πρωθυπουργός θα κληθεί να δώσει μια απτή λύση στην πόλη, που ταλαιπωρείται εδώ και δεκαετίες με αυτό το θέμα.

Στο αθλητικό κομμάτι και στο νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ στην Τούμπα, εγκρίθηκαν τόσο το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο όσο και το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής, με τους «ασπρόμαυρους» να περιμένουν την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, ώστε να προχωρήσουν τις διαδικασίες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αναμένεται εντός του Φθινοπώρου.

Στα δυτικά της πόλης και το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, το οποίο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο επίσης, η τελευταία εξέλιξη είναι ότι εγκρίθηκε το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, με τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος στην εφημερίδα της Κυβέρνησης Φ.Ε.Κ. 560Δ’/26-8-2021, με τον καθορισμό χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης και την περιβαλλοντική έγκριση του ΕΠΣ.

Τέλος, από αυτά που ανέφερε ο πρωθυπουργός, το ThessIntec, στο οποίο σύμφωνα με όσα αναφέρει το καταστατικό της ΕΑΝΕΠ Thess INTEC ΑΕ συμμετέχουν τόσο φορείς και επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα με ποσοστό 58%, όσο και φορείς του δημόσιου τομέα με ποσοστό 42% (Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, ΑΠΘ, Δήμος Θερμαϊκού, ΠΚΜ κ.ά.), αναμένει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης για να υλοποιηθεί. Μάλιστα εκτιμάται ότι το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί, με τους Θεσσαλονικείς να έχουν μεγάλες ελπίδες για την ανάπτυξη της πόλης.

Συμπερασματικά, μπορεί κάποια έργα να προχώρησαν μέσα στον χρόνο από τη συγκεκριμένη συνέντευξη τύπου, ωστόσο η πόλη αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο της ατζέντας του Κυριάκου Μητσοτάκη ξανά για αυτά που έχουν «κολλήσει». Σε ένα γενικότερο πλαίσιο από την άλλη, σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο θα «υπάρξουν παρεμβάσεις και ανακοινώσεις από τον πρωθυπουργό και για τα ενεργειακά τιμολόγια με στόχευση και έμφαση στα ευάλωτα νοικοκυριά που δεν μπορούν να πληρώσουν λογαριασμούς, ενώ θα υπάρξουν και ανακοινώσεις για μειώσεις φόρων».

Δείτε επίσης

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα