Τι συμβαίνει με τα όρια ταχύτητας στη Ε.Ο. Μουδανιών-Θεσσαλονίκης;
Γιατί οι πινακίδες που δείχνουν ότι οι οδηγοί πρέπει να κατεβάσουν την ταχύτητα τους στα 50χλμ, σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας έχει σηκώσει τόσο μεγάλη κουβέντα
Κάποιοι την χαρακτηρίζουν παράδοξη εικόνα, κάποιοι άλλοι την θεωρούν φυσιολογική. Κάποιοι είναι στα «κάγκελα», κάποιοι περισσότερο ψύχραιμοι φροντίζουν να συμμορφώνονται, γιατί τα πρόστιμα είναι τσουχτερά.
Σε κάθε περίπτωση και ως καταγραφή του γεγονότος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι οδηγοί που κινούνται στην ΕΟ Ν. Μουδανιών – Θεσσαλονίκης, περίπου 2 χιλιόμετρα πριν περάσουν την αερογέφυρα της Ν. Ελβετίας και ουσιαστικά φτάσουν στο φανάρι της Βούλγαρη μπαίνοντας στην πόλη μέσω της Κ. Καραμανλή, η οδική σήμανση τους ζητά να κατεβάσουν την ταχύτητά τους στα 50χλμ/ώρα.
Κάτι που σύμφωνα με τις αρκετές καταγγελίες που έχουν γίνει από οδηγούς που διασχίζουν καθημερινά την περιοχή, σε έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με τρία ρεύματα, μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επικίνδυνο, ενώ σύμφωνα με την Τροχαία Θεσσαλονίκης είναι μάλλον αναγκαία.

«Πρόκειται για κάτι που μπορεί να αποδειχθεί πολύ επικίνδυνο για τους οδηγούς που κινούνται στην περιοχή, διότι αναγκάζονται επί της ουσίας σε έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας να κατεβάσουν την ταχύτητά τους σε τόσο χαμηλά επίπεδα που μοιάζουν με σημειωτόν. Και το ακόμη πιο παράδοξο είναι, ότι τώρα που αυστηροποιήθηκαν οι ποινές για τις παραβάσεις με την τοποθέτηση καμερών, αφαιρέσεις διπλωμάτων, αυξημένα πρόστιμα, στο σημείο αυτό θα γίνει χαμός, καθώς αυτό το όριο ταχύτητας είναι πολύ δύσκολο να τηρηθεί» αναφέρει στην parallaxi μία εκ των οδηγών που προχώρησε σε καταγγελία του γεγονότος στην ιστοσελίδα μας.
Τι λέει η Τροχαία Θεσσαλονίκης
Τι ισχύει όμως ακριβώς; Σε μια προσπάθεια να ξεκαθαριστεί το τοπίο σχετικά με τις πινακίδες του ορίου ταχύτητας, η parallaxi επικοινώνησε τόσο με τη Διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου, όσο και με τον συγκοινωνιολόγο, Γιάννη Πολίτη.
«Υπάρχει σοβαρός λόγος που συμβαίνει αυτό. Η Μουδανιών είναι ένας δρόμος που έχει όριο ταχύτητας 90χλμ και ξαφνικά φτάνουμε στο ύψος της Μιχαήλ Ψελλού όπου τα αυτοκίνητα αρκετές φορές, ειδικά σε ώρες αιχμής είναι ακινητοποιημένα από την κίνηση. Εάν κάποιος δεν μειώσει επαρκώς την ταχύτητά με την οποία κινείται και 3 και 4 και 5 χλμ. πριν φτάσει στο συγκεκριμένο σημείο, δεν θα καταφέρει ποτέ να κοκκαλώσει το όχημά του.
Για να το κάνει αυτό, θα χρειαστεί τουλάχιστον 500 μέτρα. Και πάντα με την προϋπόθεση ότι οι οδηγοί έχουν καλά αντανακλαστικά, δεν μιλούν στο κινητό, δεν είναι κουρασμένοι, δεν έχει πιει ένα ποτηράκι κρασί. Άρα λοιπόν, δεν περιμένω από τον απλό κακομαθημένο οδηγό να αντιληφθεί την αναγκαίοτητα ύπαρξης αυτής της πινακίδας. Πρέπει να εξηγήσουμε το πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν.

Οτιδήποτε υπάρχει τοποθετημένο εκεί έξω ως οριζόντια ή κατακόρυφη σήμανση, έχει γίνει μετά από μελέτη. Δεν έχει γίνει γιατί ξαφνικά ξυπνήσαμε ένα πρωί και είπαμε να βάλουμε παντού πινακίδες» υπογραμμίζει η κα. Παπαγεωργοπούλου.
Σε ερώτηση δε, για το αν υπάρχει λόγος που η συγκεκριμένη σήμανση είναι τοποθετημένη μόνο από τη μια κατεύθυνση προς την είσοδο της πόλης και όχι προς αυτή για Χαλκιδική, η Διευθύντρια Τροχαίας ήταν ξεκάθαρη:
«Σαφέστατα και υπάρχει λόγος. Εκεί έχει παρατηρηθεί αυτό το φαινόμενο που σας περιέγραψα. Και ειδικά το καλοκαίρι, υπάρχουν οδηγοί που δεν το γνωρίζουν, π.χ. Βαλκάνιοι τουρίστες. Γυρνούν από την Χαλκιδική, θέλουν να μπουν και μέσα στη Θεσσαλονίκη, γιατί είναι break city. Θέλουν να μπουν μέσα, για να κυκλοφορήσουν, να ψωνίσουν για οτιδήποτε.
Όλα αυτά όμως αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να τα γνωρίζει ο οδηγός που περνά ως επισκέπτης. Άρα με κάποιον τρόπο πρέπει να τον ειδοποιήσουμε και να μειώσει ταχύτητα, ώστε να μη βρεθεί προ εκπλήξεως και αυτός και εμείς. Θα βρεθεί δηλαδή μπροστά σε μια ουρά, η οποία ουρά όμως δεν ξέρουμε που θα σταματήσει. Και σκεφτείτε να έχουμε ένα τροχαίο στον Περιφερειακό και ακούγοντας το ραδιόφωνο να επιλέξουν οι περισσότεροι να μπουν μέσα από την πόλη. Που θα φτάσει μετά η ουρά αυτή».
Επιπλέον απαντώντας στο ερώτημα αν μια κλιμακούμενη μείωση ταχύτητας θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι πιο αποτελεσματική από αυτή που την κατεβάζει για αρκετά μέτρα στα 50χλμ./ώρα, η κα. Παπαγεωργοπούλου απαντά: «Έτσι πρέπει να γίνει. Γιατί επαναλαμβάνω: Εάν υπάρχει κάποια καραμπόλα στην Περιφερειακή Οδό και κάποιοι επιλέξουν να μπουν από την πόλη, πόσα οχήματα πιστεύετε ότι μπορεί να απορροφήσει η διασταύρωση Βούλγαρη – Καραμανλή, όταν το επόμενο φανάρι είναι η Γρηγορίου Ε’; Γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει σήμανση, η οποία θα προειδοποιεί τους οδηγούς».

Γ. Πολίτης: Δεν μπορώ να κατανοήσω τους λόγους
Αντίθετα με την Διευθύντρια της Τροχαίας, ο συγκοινωνιολόγος Γιάννης Πολίτης υπογράμμισε για το θέμα πως «η αρχική και ίσως η μόνη υπόθεση που μπορώ να κάνω είναι ότι από εκεί που ξεκινά η σήμανση με χαμηλά όρια ταχύτητας είναι από εκεί που ξεκινούν και τα όρια της πόλης. Και τα όρια της πόλης δεν καθορίζονται από το ποιος δρόμος είναι εκεί και τι λειτουργία έχει, αλλά αν αυτός πατά πραγματικά πάνω στο όριο από το οποίο ξεκινά κατοικημένη περιοχή.
Ίσως γι’ αυτό να έχουν τοποθετηθεί αυτές οι πινακίδες εκεί. Προφανώς λειτουργικά δεν πρόκειται για κάτι ορθό, καθώς είναι δύσκολο να τηρηθεί το όριο, ειδικά αν δεν υπάρχει κίνηση, όμως αντιλαμβάνεστε ότι αν ο δρόμος διέρχεται στα όρια μιας πόλης και αυτό ξεκινά περίπου στα 2 χλμ. πριν από το φανάρι της διασταύρωσης, αυτό ενδεχομένως και να δικαιολογεί τη σήμανση. Όμως κι αυτό για να ισχύει θα έπρεπε να υπάρχουν ανάλογες πινακίδες και στο άλλο ρεύμα. Κάτι που σε αυτή την περίπτωση δεν συμβαίνει».



