Το «γεφυράκι» της Άρτας στην Καλαμαριά: Έκλεισε για λόγους ασφαλείας – Γιατί δεν έχει ανοίξει ακόμη

Ο αποκλεισμός της κυκλοφορίας έγινε τον περασμένο Αύγουστο λόγω ελλείμματος ασφάλειας, όμως προς το παρόν παραμένει άγνωστο το πότε θα παραδοθεί εκ νέου

Θωμάς Καλέσης
το-γεφυράκι-της-άρτας-στην-καλαμαρι-1407126
Θωμάς Καλέσης

Σε «γεφύρι της Άρτας» τείνει να μετατραπεί το ζήτημα κλεισίματος γεφυριού του Φοίνικα (ή Περιφερειακής Τάφρου όπως αναφέρεται στα σχετικά έγγραφα) το οποίο μέχρι τον περασμένο Αύγουστο, εξυπηρετούσε οδικώς καθημερινά πολύ κόσμο τόσο από την περιοχή των δύο Δήμων τους οποίους ενώνει, Καλαμαριάς και Πυλαίας – Χορτιάτη, όσο και από άλλα οικοδομικά διαμερίσματα.

Η απαγόρευση κυκλοφορίας, για λόγους ασφαλείας, στη συγκεκριμένη γέφυρα ή αλλιώς Περιφερειακή Τάφρο επί της οδού Κνωσού στο ύψος του Δημοτικού Διαμερίσματος Φοίνικα (16), έχει αποφασιστεί από το περασμένο καλοκαίρι κι έκτοτε παραμένει κλειστό χωρίς κανείς να γνωρίζει προς το παρόν, πότε θα ξεκινήσουν και ολοκληρωθούν οι μελέτες ανακατασκευής, πότε θα ξεκινήσουν τα έργα ανακατασκευής, πότε κι αυτά θα ολοκληρωθούν προκειμένου ο δρόμος να ξαναδοθεί στην κυκλοφορία.

Αξίζει να σημειωθεί δε, ότι η εν λόγω γέφυρα αποτελεί όριο των Δήμων Καλαμαριάς και Πυλαίας-Χορτιάτη και βρίσκεται επί της περιφερειακής τάφρου στην προέκταση της οδού Κνωσσού του Δήμου Καλαμαριάς, η οποία συμβάλει στην οδό Ποσειδώνος της ΔΕ Πυλαίας.

Επίσης οι σχετικές ενέργειες σύνταξης μελέτης αποκλεισμού της οδού, καθώς και λήψης κανονιστικής απόφασης αποκλεισμού της κυκλοφορίας εκκινήθηκαν κυρίως από την αντιδημαρχία Τεχνικών Έργων του Δήμου Καλαμαριάς (7/8/2025) και την αρμόδια αντιδήμαρχο Ελπίδα Καλπίδου, τη σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου Ιγνάτιου Καϊτεζίδη, της ομόλογης υπηρεσίας του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη και του αρμόδιου αντιδημάρχου Νίκου Καρίκα (30/6/2025), της Κοινότητας Πυλαίας (26/06/2025)  και τη Διευθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης (20/01/2025).

Έλλειμα οδικής ασφάλειας

Στη μελέτη δε που εισηγείται το κλείσιμο της γέφυρας δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο έλλειμα οδικής ασφάλειας και στην καταγραφή και ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων που θα μπορούσαν να προκύψουν από την:

  1. Επικινδυνότητα του οδικού τμήματος και,
  2. Τη διερεύνηση των αιτίων πρόκλησης των ατυχημάτων, ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ή ρυθμίσεις για την ασφαλέστερη κίνηση, τόσο των πεζών, όσο και των οχημάτων.

Ποιο είναι επιπλέον το έλλειμα οδικής ασφάλειας βάσει της μελέτης του Απριλίου του 2024; Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη:

  • Το τμήμα της οδού Κνωσού μετά την οδό Δήμητρας αποτελεί το συνδετήριο τμήμα προς τη Γέφυρα, είναι αμφίδρομο και ασφαλτοστρωμένο με μέτρια ποιότητα οδοστρώματος (λακκούβες κ.λπ.),
  • Απουσίαζαν βασικές πινακίδες κατακόρυφης σήμανσης προσέγγισης σε Γέφυρα υπό στένωση οδοστρώματος και κατακόρυφης σήμανσης αναγγελίας κινδύνου,
  •  Υφίσταται κενό δυο (2) μέτρων περίπου και από τα δυο άκρα της Γέφυρας (πλευρά Δήμου Καλαμαριάς) δεδομένου ότι τα πλευρικά στηθαία της Γέφυρας δεν είναι συνεχή σε όλο το μήκος, μέχρι την απόληξή της όπως φαίνεται στις παρακάτω φωτογραφίες.

Κατά συνέπεια, συνεχίζει η μελέτη, η παραπάνω αστοχία αποτελεί σημαντικό λόγο πρόκλησης ατυχήματος, βασικό έλλειμα οδικής ασφάλειας των οχημάτων διέλευσης και των πεζών.

Υποσημειώνεται ότι η τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης συνδυαστικά με την τοποθέτησης στηθαίων ασφαλείας εκτιμήθηκε ότι δεν θα έλυναν το πρόβλημα δεδομένης της ιδιαιτερότητας της γεωμορφολογίας στα υπό εξέταση σημεία.

  • Κρίνεται επίσης σκόπιμο να γίνει αναφορά στη διαμπερή κυκλοφορία που διοχετεύεται από την οδό Ποσειδώνος μέσω της εν λόγω Γέφυρας εντός της πολεοδομικής ενότητας 16-Φοίνικας με σχετικά υψηλές ταχύτητες. Αποδέκτης της εν λόγω κυκλοφορίας αποτελεί το δίκτυο των οδών του Φοίνικα δηλ., μιας περιοχής «γειτονιάς», με παιδικό σταθμό-νηπιαγωγείο, γενικότερα Εκπαίδευση, ελεύθερους χώρους πρασίνου, κινητικότητας πεζών και «ευάλωτων χρηστών» της οδού. Η διαμπερής κυκλοφορίας διέρχεται από τα στενά-οδικά τμήματα του συνοικισμού και ένα ποσοστό της καταλήγει στον κόμβο Εθνικής Αντιστάσεως/Κλεοπάτρας όπου παραβιάζεται η προτεραιότητα και η σηματοδότηση επί της αστικής αρτηρίας. Είναι σαφές ότι η ανασφάλεια για τον πεζό στην περιοχή είναι αποτέλεσμα και της περιγραφόμενης διαμπερούς κυκλοφορίας. Κατά συνέπεια ενδεχόμενος αποκλεισμός της κυκλοφορίας επί της Γέφυρας της Περιφερειακής τάφρου θα διοχετεύσει την κίνηση των οχημάτων στο ορθολογικό δρομολόγιο μέσω των οδών Ποσειδώνος δεξιά-Μαρίνου Αντύπα/σηματοδότηση-δεξιά Εθνικής Αντιστάσεως και πρόσβαση στην πολεοδομική ενότητα 16. Η χρονική διάρκεια του συγκεκριμένου δρομολογίου δεν ξεπερνά τα 5 λεπτά.

Εν κατακλείδι, η πρόταση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Καλαμαριάς αναφορικά με την κυκλοφοριακή οργάνωση στο εν λόγω οδικό τμήμα και το έλλειμα οδικής ασφάλειας που παρατηρήθηκε σε αυτό, η οποία κι έγινε αποδεικτή, είναι ο αποκλεισμός της κυκλοφορίας, σε συνεργασία με το Δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη για την αντίστοιχη κυκλοφοριακή ρύθμιση. Ο εν λόγω αποκλεισμός να παραμείνει μέχρι την ανακατασκευή της Γέφυρας έτσι ώστε με την υλοποίηση της παρέμβασης, να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις ασφαλούς διέλευσης οχημάτων και πεζών.

Τι συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμαριάς

Να σημειωθεί ότι κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμαριάς το οποίο έλαβε χώρα τον Μάρτιο του 2025, η απόφαση για τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας στην εν λόγω γέφυρα πάρθηκε ομόφωνα και από όλες τις δημοτικές παρατάξεις του δήμου, καθώς το ζήτημα ελλείμματος οδικής ασφάλειας θορύβησε αρκετά τους δημοτικούς συμβούλους όλων των παρατάξεων.

Συγκεκριμένα, σε εκείνη την συνεδρίαση οι δημοτικοί σύμβουλοι Ι. Δαρδαμανέλης, Κ. Καραγιαννίδης, Στ. Ματσαρίδης, Γ. Παπαδόπουλος και Α. Φίσκας από το συνδυασμό της μειοψηφίας «Γενιά Δημιουργίας» ψήφισαν υπέρ του θέματος, με την παρατήρηση ότι «πρέπει να ασχοληθούμε και με τις υπόλοιπες γέφυρες και να ζητήσουμε από την Περιφέρεια ή να τις ανακατασκευάσουν ή τουλάχιστον να τις πιστοποιήσουν. Εάν προβλέπεται από κάπου να στείλουμε ένα έγγραφο στην ΕΥΑΘ και στην Περιφέρεια και να τους ζητήσουμε να γίνουν άμεσα οι έλεγχοι και οι ανακατασκευές γιατί τίθενται λόγοι ασφάλειας».

Από την πλευρά της η δημοτική σύμβουλος Α. Ποικιλίδου από το συνδυασμό της μειοψηφίας «Λαϊκή Συσπείρωση Καλαμαριάς» ψήφισε υπέρ του θέματος με την παρατήρηση ότι «έχει φτάσει η κατάσταση όντως στο απροχώρητο, δηλαδή υπάρχουν όντως και καταγγελίες από τον κόσμο».

«Η αλήθεια είναι βέβαια, συμπλήρωσε η κ. Ποικιλίδου, «ότι ερχόμαστε προ τετελεσμένου, δηλαδή η κατάσταση έχει φτάσει όντως να είναι οριακή. Συμφωνούμε με το να κλείσει προσωρινά η γέφυρα και να δοθεί με ασφάλεια, τηρώντας τις κατάλληλες προδιαγραφές στους πολίτες και τους κατοίκους  της περιοχής, που δεν εξυπηρετεί μόνο την περιοχή αλλά και συνολικότερα τις ανάγκες διασύνδεσης της Καλαμαριάς και με άλλες περιοχές. Και εάν είναι δυνατόν νομίζω ότι θα πρέπει να δοθεί και ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, σχετικά με το πότε θα μπορέσει να λειτουργήσει σωστά και με ασφάλεια η συγκεκριμένη γέφυρα, γιατί είναι όντος ζήτημα ανθρώπινης ζωής».

Πάρις Μπίλλιας: Η Περιφέρεια δεν έχει καμία ευθύνη

Καθώς κατά την πρώτη εισήγηση των δημοτικών συμβούλων της μειοψηφίας τέθηκε θέμα επίλυσης ζητήματος από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η parallaxi επικοινώνησε με τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη Τεχνικών Υποδομών, Πάρι Μπίλλια, ο οποίος τόνισε ότι «η ευθύνη αποκλεισμού κυκλοφορίας  στην εν λόγω γέφυρας ανήκει εξ ολοκλήρου στον Δήμο Καλαμαριάς, ενώ η αντίστοιχη υπηρεσία της Περιφέρειας δεν έχει καμία ανάμειξη ούτε στο θέμα των εργασιών που επρόκειται να γίνουν, αλλά ούτε και της εκ νέου παράδοσης στην κυκλοφορία».

Πότε ξεκινούν οι εργασίες για την παράδοση στην κυκλοφορία

Δεδομένου της ευρείας χρήσης που είχε η συγκεκριμένη γέφυρα τόσο από τους κατοίκους των γύρω περιοχών, όπως ο Άι – Γιάννης, η Νέα Κρήνη, ο Φοίνικας κ.α. υπήρξαν αρκετοί πολίτες που επικοινώνησαν με την parallaxi προκειμένου να τονίσουν ότι από τον Αύγουστο οπότε και απαγορεύτηκε η κυκλοφορια στη γέφυρα στο σημείο δεν έχει γίνει η παραμικρή εργασία αποκατάστασης κάτι που τοποθετεί την ημερομηνία εκ νέου παράδοσης στην κυκλοφορία σχετικά μακριά. Ξέχωρα από αυτό υπάρχει και μπόλικη ταλαιπωρία για όσους επιχειρούν να προσεγγίσουν την περιοχή.

Εδώ, να σημειώσουμε ότι  η  κίνηση των οχημάτων διεξάγεται πλέον μέσω των οδών Ποσειδώνος – δεξιά Μαρίνου Αντύπα – σηματοδότηση – δεξιά Εθνικής Αντιστάσεως και πρόσβαση στην πολεοδομική ενότητα 16 (Φοίνικας) με παράπλευρο όφελος τον αποκλεισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας εντός του συνοικισμού.

Στα χαρτιά αυτή η αλλαγή του δρομολογίου τοποθετήθηκε χρονικά περίπου στα πέντε λεπτά παραπάνω, όμως στην καθημερινότητα λόγω και της αύξησης των ΙΧ και φορτηγών που διέρχονται πλέον από το προαναφερθέν σημείο, το μποτιλιάρισμα που δημιουργείται συχνά μπορεί να αυξήσει τον χρόνο αυτό σημαντικά.

Και αυτό ανάγκασε πολλούς από τους πολίτες να επικοινωνήσουν με την parallaxi και να καταγγείλουν τις καθυστερήσεις που σημειώνονται καθημερινά.

Πού βρίσκεται το θέμα της ανακατασκευής

Η αλήθεια είναι ότι από τον Αύγουστο οπότε και αποκλείστηκε η κυκλοφορία ελάχιστα έχουν γίνει σχετικά με την ανακατασκευή και το χρονοδιάγραμμα επαναπαράδοσης στην κυκλοφορία.

Σ’ ότι αφορά στο δεύτερο ο χρονικός ορίζοντας παράδοσης του ανακατασκευασμένου έργου και κατ’ επέκταση και της εκ νέου κυκλοφορίας, παραμένει ακόμη δυσδιάκριτος. Σ’ ότι αφορά στις εργασίες ανακατασκευής οι γνωματεύσεις και οι μελέτες συνεχίζονται, με την τελευταία χρονικά να έχει ανατεθεί στην Εγνατία Οδό ενώ στο όλον θέμα έχει μπει πλέον ευθέως και το θέμα στατικότητας της γέφυρας.

Δρ. Π. Πανέτσος (Εγνατία Οδός): Πώς μπορεί να ξανανοίξει άμεσα η γέφυρα

Η parallaxi επικοινώνησε με τον  Δρ. Παναγιώτη Πανέτσο που έχει αναλάβει την μελέτη κατόπιν αυτοψίας για το γεφυράκι του Φοίνικα. Όπως τόνισε ο καθηγητής και προϊστάμενος Παρακολούθησης και Συντήρησης Γεφυρών και άλλων τεχνικών έργων της Εγνατίας Οδού (σήραγγες και γεωτεχνικά έργα), «στο σημείο έχει γίνει μια πρώτη αυτοψία κατά την οποία δεν εντοπίστηκαν σοβαρά προβλήματα δομικής ανεπάρκειας. Εκκρεμεί μια δεύτερη πιο ενδελεχής έρευνα η οποία θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες. Εάν και σε αυτή δεν αποδειχθούν ζητήματα δομικής ανεπάρκειας, τότε δεν υπάρχει λόγος να παραμένει η γέφυρα κλειστή. Όμως αυτό όπως προείπα μένει να αποδειχθεί και στην πράξη», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Η επίσημη παράδοση των συμπερασμάτων της μελέτης – όπως τόνισε και ο κ. Πανέτσος – αναμένεται εντός των επόμενων ημερών και εν συνεχεία ανάλογα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η γέφυρα και το πόσο σοβαρά είναι αυτά θα καθοριστεί και το πότε θα επιτραπεί και πάλι η κυκλοφορία.

Είναι προφανές ότι από τη στιγμή που έχουν τεθεί θέματα ασφάλειας κανείς (και σωστά) δεν είναι διατεθειμένος να ξαναδώσει άρον – άρον την γέφυρα στην κυκλοφορία με σκοπό την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Από την άλλη ωστόσο, οι καθυστερήσεις που υπάρχουν σε συνδυασμό με τις καταγγελίες για ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες, τα πράγματα σε αυτό το κομβικό σημείο της πόλης θα μπορούσαν ενδεχομένως να έχουν τρέξει και νωρίτερα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα