Το σχολείο της Θεσσαλονίκης που ανοίγει τις πόρτες του στην Ευρώπη
Η εκπαιδευτικός, κ. Μαρία Στάλια, μιλάει στην Parallaxi για το 27ο Δημοτικό που αποτελεί πρότυπο καινοτομίας για το παιδαγωγικό μοντέλο της χώρας μας
Το 27ο Δημοτικό Θεσσαλονίκης αποτελεί πρότυπο καινοτομίας για το παιδαγωγικό μοντέλο της χώρας μας. Μαθητές και εκπαιδευτικοί βιώνουν, με εναλλακτικές μεθόδους, τη διδασκαλία στις σχολικές αίθουσες.
Η συμμετοχή του σχολείου σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+ γίνεται η αιτία για μια συναρπαστική εμπειρία τόσο για τα ανήλικα, όσο και για τα ενήλικα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Πιο συγκεκριμένα, κατά το διάστημα 8 έως 12 Μαΐου, στο πλαίσιο του προγράμματος «S.M.I.L.E. SCIENCES AND MATHEMATICS INTO LEARNING ENGLISH», το 27ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης θα λάβει το ρόλο του οικοδεσπότη, φιλοξενώντας 11 εκπαιδευτικούς και 31 μαθητές από έξι ευρωπαϊκές χώρες, με τις οποίες συνεργάζονται μέσω κοινών δράσεων.
Η σύμπραξη των έξι σχολείων, από τη Ρουμανία, τη Λετονία, την Εσθονία, την Κροατία, την Τσεχία και την Ελλάδα έχει ως αφετηρία το 2019 και ήταν προγραμματισμένη να διαρκέσει μέχρι το 2021, ωστόσο λόγω του πανδημικού ξεσπάσματος, πήρε παράταση μέχρι το φετινό έτος.
Δράσεις και Πανδημία
Οι μαθητές της Θεσσαλονίκης θα εξοικειωθούν, για πρώτη φορά, με τη διαδικασία ανταλλαγής μαθητών, κατά τη στιγμή υποδοχής των σχολείων του εξωτερικού στην πόλη, καθώς το προκαθορισμένο τους ταξίδι στην Κροατία, τον Μάρτιο του 2020, ακυρώθηκε λόγω του κορονοϊού.
«Είναι λίγο δύσκολα με τον Covid, ένας λόγος που πολλοί γονείς δεν επιθυμούσαν να φιλοξενήσουν ήταν αυτός. Φοβούνται, ας πούμε, την επαφή και είναι κατανοητό. Θα έχουμε, επίσης, τη δυσκολία της μάσκας αυτές τις μέρες, καθώς είμαστε υποχρεωμένοι να την φοράμε μέσα στο σχολείο. Μια διστακτικότητα, η αλήθεια είναι πως υπάρχει, και αρκετά έντονη, αλλά θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε», αναφέρει η κα. Στάλια, δασκάλα αγγλικών του σχολείου.
Παρά την αποχή των μαθητών στις μετακινήσεις και τις δράσεις εξ επαφής, έξι παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν, προς τα τέλη του Μαΐου, στην Τσεχία, με την επίσκεψή τους να σηματοδοτεί το κλείσιμο του προκείμενου ευρωπαϊκού προγράμματος.
Πρωτόγνωρες εμπειρίες για τις οικογένειες των οικοδεσποτών
Η επίσκεψη των συμμετεχόντων σχολείων στη χώρα μας συνιστά την πρώτη εμπειρία για τα παιδιά του 27ου Δημοτικού Θεσσαλονίκης. Όλοι οι ανήλικοι επισκέπτες, μάλιστα, θα φιλοξενηθούν στα σπίτια των Ελλήνων μαθητών, με τους μικρούς και τους μεγάλους να μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες σχετικά με την φιλοξενία.
«Στην αρχή, ήταν αρκετά διστακτικοί, είχαν προβληματισμούς για την επικοινωνία και τη συνεννόηση, αναρωτιόντουσαν, για παράδειγμα, τι θα κάνουν αν σε κάποιο παιδί δεν αρέσει το φαγητό που τρώνε αυτοί. Τελικά, τις περισσότερες από αυτές τις φοβίες τις ξεπεράσαμε και τώρα, βέβαια, υπάρχει άγχος, άλλα ταυτόχρονα είναι και ενθουσιασμένοι, περιμένουν την άφιξή τους με ανυπομονησία».
Με έναυσμα την υποδοχή μαθητών και καθηγητών, το σχολείο έχει οργανώσει κάποιες δραστηριότητες και ξεναγήσεις στην πόλη, καθώς και εργαστήρια εντός του σχολείου, δημιουργώντας μεικτές ομάδες μεταξύ όλων των παιδιών.
Επιπλέον, το σχολείο έχει προσπαθήσει να εμπλέξει όλη την κοινότητα της περιοχής, με τις τοπικές επιχειρήσεις να δίνουν χορηγίες για τα δώρα και την φιλοξενία των επισκεπτών.
«Δείχνουμε μεγάλη ευγνωμοσύνη σε όλους. Είναι πολύ ωραίο όλο αυτό το ξεσήκωμα και το δέσιμο και νομίζω ότι θα μας φέρει πολλά θετικά στη σχολική κοινότητα», σημειώνει η εκπαιδευτικός.
Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών
Το Erasmus+ αποτελεί μια «ομπρέλα προγραμμάτων» που συμπεριλαμβάνει επιμορφώσεις καθηγητών, καθώς και συνεργασίες σχολείων από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Μέσω της παρακολούθησης των δράσεων, οι εκπαιδευτικοί αποκομίζουν οφέλη για την προσωπική τους επαγγελματική πρόοδο, καθώς συστήνονται με πρωτότυπες ιδέες, τις οποίες μετέπειτα, έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν στις αίθουσες των μαθημάτων τους.
«Γνωρίζουμε νέες εκπαιδευτικές μεθόδους που εφαρμόζονται στα σχολεία της Ευρώπης, βλέπουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα εκπαιδευτικά τους συστήματα και τον εξοπλισμό τους· Τον συγκρίνουμε αναπόφευκτα με το δικό μας και αισθανόμαστε λίγο κατώτεροι. Είμαστε όμως, ανοιχτοί σε νέα πράγματα, ενθουσιαζόμαστε, μας αρέσουν κάποια από αυτά και προσπαθούμε να τα υιοθετήσουμε».
Ο εκσυγχρονισμός της εκμάθησης
Ταυτόχρονα, και οι εκπαιδευτικοί επωφελούνται με εφόδια που θα εξελίσσουν την ποιότητα της διδασκαλίας τους στις δικιές τους τάξεις. Οι δάσκαλοι του 27ου Δημοτικού ήρθαν σε επαφή, μέσω ενός προγράμματος επιμόρφωσης, με τη χρήση των tablets και των ηλεκτρονικών συσκευών στην τάξη ως εκπαιδευτικά εργαλεία. Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική μέθοδος υλοποιείται στα περισσότερα ευρωπαϊκά σχολεία, όπως και δραστηριότητες σαν αυτή της ρομποτικής.
«Κάναμε μια προσπάθεια, αλλά είναι δύσκολο γιατί οι υποδομές δεν είναι καλές, η ταχύτητα του Ίντερνετ στο σχολείο είναι πολύ χαμηλή, ζοριστήκαμε σε αυτό το κομμάτι, ωστόσο το προσπαθήσαμε όσο μπορούσαμε», δήλωσε η κ. Στάλια προσθέτοντας, επίσης, πως «τα οικονομικά του σχολείου δεν είναι αρκετά, ώστε να διαθέσουμε τάμπλετ για όλα τα παιδιά. Είχαμε εφτά τάμπλετ για μία τάξη των είκοσι μαθητών. Έχουμε προτζέκτορες, αλλά δεν έχουμε διαδραστικούς πίνακες. Υστερούμε ακόμη σε υποδομές, αλλά κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Προχωράμε προς τα εκεί και εμείς σιγά-σιγά».