Βιτρίνες ΟΤΕ: Κουδούνια στον αέρα
Εισχωρώντας στους ελληνικούς μύθους και τους λαϊκούς θρύλους και ακολουθώντας τα χαρούμενα κοπάδια ενός νοερού δάσους
Λέξεις: Ίρις Κρητικού Ιστορικός τέχνης – Ανεξάρτητη επιμελήτρια
«Κι όπως άλλοι είναι συνηθισμένοι στον παφλασμό της θάλασσας ή στο ασίγαστο θρόισμα ενός δάσους με σημύδες κι ακούνε τον παφλασμό ή το θρόισμα ακόμα κι αν -για κάποιο λόγο- σταματήσουν τα κύματα ή οι σημύδες να βομβίζουν, έτσι και κείνοι άκουγαν για μέρεςμετά, με κάποια μελαγχολική διάθεση, τα κουδούνια των Τράγων στον αέρα, βρίσκοντάς το περίεργο που οι ίδιοι οι τράγοι έλειπαν…»
Ζυράννα Ζατέλη – “Και με το φως του λύκου επανέρχονται”
Από τις πρώτες απόπειρες του προϊστορικού κυνηγού-
Στον Βορρά της προ-νεωτερικής ελληνικής κοινωνίας, όπως και σε πολλές περιοχές της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης, πολλά από τα τελετουργικά έθιμα που αναπτύχθηκαν για να προστατεύσουν τα γεννήματα και τα ζωντανά-την παραγωγή των ανθρώπων-, συνδέθηκαν κι αυτά με τη μίμηση του κύκλου των εποχών, με την πανηγυρική έξαρση, με τη μεταμφίεση και τον εκκωφαντικό αποτροπαϊκό ήχο.
Αναπαραστάσεις γεωργικών εργασιών, παρωδίες γάμων και τελετές γονιμότητας ή ευφορικής διαδοχής από τον θάνατο στην ανάσταση και από τον μαρασμό στην αναβλάστηση της φύσης, ενώνονται με ήχους άλλοτε μελωδικούς και άλλοτε παταγώδεις, με εορτασμούς καταλυτικούς και χορούς οργασμικούς, με αχαλίνωτες πομπές κωδωνοφόρων, με τελετές ευγονικές και καλοχρονιάτικες.
Μεγαλώνοντας στην ελληνική επαρχία της Χαλκιδικής, κοντά στη Θεσσαλονίκη, σε μια περιοχή όπου τα εξευμενιστικά δρώμενα των καλλιεργητών της γης εξακολουθούν να είναι ωσεί παρόντα, η Μαρία Παπανικολάου άρχισε από παιδί να αφομοιώνει τις χθόνιες ιστορίες της γενέθλιας φύσης. Μέσα από τον μαγικό κόσμο του πηλού, ανακατεμένες με χρώματα, μυρωδιές, ανάσες και ακούσματα, πλασμένες με ένα πλεόνασμα αισθητικής και ταλέντου, οι μνήμες αυτές ξεκίνησαν να πηγάζουν αβίαστα, να μετουσιώνονται σε τρισδιάστατες απτικές γλυπτικές παρουσίες, μ
Λίγο πριν την αλλαγή του αλησμόνητου ετούτου χρόνου, ας αφουγκραστούμε τα χέρια ετούτα που πλάθουν τον πηλό και «ας χτυπήσουμε» -όπως η ίδια μας προτρέπει- «όλοι μαζί την κουδούνα ξανά δυνατά»! Εισχωρώντας στους ελληνικούς μύθους και τους λαϊκούς θρύλους και ακολουθώντας τα χαρούμενα κοπάδια ενός νοερού δάσους. Ξορκίζοντας τους φόβους μας και απομακρύνοντας το κακό. Καλωσορίζοντας τη νέα χρονιά χωρίς φόβο. Με ελπίδα για ανθοφορία, ζωή, τέχνη, γιορτή και άνοιξη
Επιμέλεια: Γιάννης Αργυριαδης
Ποια είναι η Μαρία Παπανικολάου
Η Μαρία Παπανικολάου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στη Συκιά της Χαλκιδικής, τον τόπο καταγωγής της. Το 2000 αποφοίτησε από τη Σχολή Κεραμικής του ΟΑΕΔ της Θεσσαλονίκης, ενώ, λίγο αργότερα, άνοιξε το δικό της εργαστήριο το οποίο και διατηρεί μέχρι σήμερα.
Έχει πάρει μέρος σε σημαντικά σεμινάρια και συναντήσεις κεραμικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές σε ιδρύματα και χώρους τέχνης, ενώ εκπροσωπείται με έργα της σε γκαλερί και επιλεγμένα art shops. Διδάσκει κεραμική σε ενήλικες και παιδιά.
Το 2020 απέσπασε το Α΄ Βραβείο Κεραμικής- Γλυπτικής για «Έργο πραγματοποιημένο σε παρόντα χρόνο», θεσμός που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε διοργάνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Κεραμιστών και Αγγειοπλαστών (ΠΕΚΑ), στο Μαρούσι.