Υπερταμείο: Η Μαρίνα της Αρετσούς σε διεθνή διαγωνισμό
Είναι γνωστό ότι ο Δήμος Καλαμαριάς και σύσσωμο το δημοτικό συμβούλιο είναι αρνητικό στο συγκεκριμένο σχέδιο έχοντας προχωρήσει σε νομικές ενέργειες
Το Υπερταμείο εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία ξεκινάει στις 27 Φεβρουαρίου η διαγωνιστική διαδικασία για την Μαρίνα της Αρετσούς.
Είναι γνωστό ότι ο Δήμος Καλαμαριάς και σύσσωμο το δημοτικό συμβούλιο είναι αρνητικό στο συγκεκριμένο σχέδιο έχοντας προχωρήσει σε νομικές ενέργειες.
Η ανακοίνωση του Υπερταμείου:
Το Υπερταμείο/Growthfund ανακοινώνει την εκκίνηση διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Καλαμαριάς.
Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με την καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος να έχει οριστεί στις 27 Φεβρουαρίου 2026.
Η διάρκεια της παραχώρησης ανέρχεται σε τουλάχιστον τριάντα πέντε (35) έτη, ενώ δύναται να θεσπιστεί δικαίωμα προαίρεσης του Υπερταμείου για την περαιτέρω παράταση της διάρκειας παραχώρησης για επιπλέον 10 έτη, κατά το μέγιστο.
Η Μαρίνα Καλαμαριάς βρίσκεται στην ανατολική ακτή του Θερμαϊκού Κόλπου, στο παράκτιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς, σε απόσταση 10 χιλιομέτρων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 9 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο Μακεδονία, και αποτελεί τον μοναδικό τουριστικό λιμένα σε λειτουργία στη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η δυναμικότητά της ανέρχεται σε 242 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών μήκους έως 30 μέτρων, ενώ το σύνολο της χερσαίας ζώνης της μαρίνας διαμορφώνεται σε 76.210 τ.μ..
Για την αξιοποίηση του τουριστικού λιμένα, το Υπερταμείο έχει εκπονήσει Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης (Master Plan), το οποίο έχει εγκριθεί με Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2023. Η χωροθέτηση της μαρίνας ολοκληρώθηκε με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Τουρισμού τον Οκτώβριο 2025, με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου.
Σύμφωνα με το ΠΔ, στη μαρίνα επιτρέπονται, μεταξύ άλλων, χρήσεις τουρισμού, αναψυχής και χερσαίας αποθήκευσης και συντήρησης σκαφών, ενώ προβλέπεται η διαμόρφωση υπαίθριων χώρων και διαδρόμων περιπάτου και άθλησης και χώρων πρασίνου, στους οποίους η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη για όλους. Προβλέπεται, επίσης, η αύξηση της δυναμικότητάς της σε 327 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής μήκους έως 40 μέτρων.
Λεπτομέρειες της διαγωνιστικής διαδικασίας περιγράφονται στην Πρόσκληση Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπερταμείου (https://growthfund.gr/wp-content/uploads/2025/12/EoI-%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AC_final-draft-for-publication-KHMDHS.pdf).
Τι απαντά ο Δήμος Καλαμαριάς
❓ Ερωτήματα από την αιφνιδιαστική προκήρυξη του διαγωνισμού για τη Μαρίνα Αρετσούς ⚠️ Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη Μαρίνα της Αρετσούς από το Υπερταμείο, κατά την περίοδο των εορτών και σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία εκκρεμούν κρίσιμες θεσμικές και δικαστικές διαδικασίες.
📌 Οι επιλογές του Υπερταμείου για την υπερδόμηση της Μαρίνας και το real estate έχουν τεκμηριωμένα απορριφθεί ως λανθασμένες μέσα από επανειλημμένες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμαριάς, της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, από πλήθος κοινοβουλευτικών ερωτήσεων, αλλά και από την ίδια την τοπική κοινωνία, η οποία έχει εκφράσει ξεκάθαρα τη διαφωνία της. Παράλληλα, η προκήρυξη έγινε ενώ αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της αίτησης ακύρωσης που έχει καταθέσει ο Δήμος Καλαμαριάς κατά του Προεδρικού Διατάγματος που αφορά στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ εκκρεμεί και η εκδίκαση της αντίστοιχης αίτησης ακύρωσης για τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση. 🤝 Την ίδια περίοδο, βρίσκεται σε εξέλιξη διάλογος μεταξύ του Υπουργείου, του Υπερταμείου και του Δήμου Καλαμαριάς. Στο πλαίσιο αυτό, η Δήμαρχος Καλαμαριάς έχει θέσει με σαφήνεια τις θέσεις και τις κόκκινες γραμμές του Δήμου, όπως αυτές αποτυπώνονται στις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, αναμένοντας την εξέλιξη και τα αποτελέσματα του διαλόγου. 🧭 Στον διάλογο αυτό ο Δήμος Καλαμαριάς προσήλθε με σαφείς θέσεις και τεκμηριωμένα, ακλόνητα επιχειρήματα, με μοναδικό γνώμονα την προστασία του δημόσιου χώρου και τη βιωσιμότητα της ίδιας μας της περιοχής. 📝 Το Υπερταμείο αιφνιδιαστικά επέλεξε να προχωρήσει στην έκδοση της προκήρυξης του διαγωνισμού για τη Μαρίνα, από το περιεχόμενο της οποίας προκύπτει ότι οι θέσεις και οι απόψεις του Δήμου Καλαμαριάς άρχισαν να γίνονται κατανοητές. Αυτό επιβεβαιώνεται από την ειδική αναφορά που γίνεται στη χρήση του Remezzo ως χώρου πολιτισμού – Δημοτικής Βιβλιοθήκης Καλαμαριάς, ενώ για πρώτη φορά τίθεται υπό αίρεση η κατασκευή ξενοδοχείου. ⚖️ Ωστόσο, οι αναφορές αυτές δεν μπορούν να ικανοποιήσουν τις διεκδικήσεις του Δήμου Καλαμαριάς. 🌱 Το Υπουργείο Οικονομίας και το Υπερταμείο έχουν τη δυνατότητα ακόμη και σήμερα να διασφαλίσουν τις απολύτως απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου η Καλαμαριά να αποκτήσει μία σύγχρονη μαρίνα ελλιμενισμού σκαφών που θα σέβεται το παράκτιο περιβάλλον και θα υπηρετεί την τοπική ανάπτυξη, με σαφείς και δεσμευτικές προβλέψεις εγκατάλειψης των σχεδίων real estate. 🏛️ Ο Δήμος Καλαμαριάς θα μελετήσει αναλυτικά κάθε πτυχή της προκήρυξης και θα τοποθετηθεί με σαφήνεια το επόμενο διάστημα, υπερασπιζόμενος σταθερά τις αποφάσεις των συλλογικών του οργάνων και το δικαίωμα της τοπικής κοινωνίας να έχει ουσιαστικό λόγο για το μέλλον της πόλης της.
Υπενθυμίζουμε ότι πριν από περίπου έναν μήνα η parallaxi σας είχε ενημερώσει για τις εξελίξεις του δήμου Καλαμαριάς.
Η δημοτική επιτροπή συνήλθε εκτάκτως την Τετάρτη για το ζήτημα, λαμβάνοντας γνώση για τη δημοσίευση του νέου νόμου, που αποτελεί και το τελευταίο βήμα από πλευράς της κυβέρνησης (είχε προηγηθεί το Προεδρικό Διάταγμα) ώστε να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ.
Η αντίδραση της δημοτικής αρχής είναι άμεση: Αποφασίστηκε ομόφωνα η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με στόχο την ακύρωση του νόμου, ο οποίος δεν περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις που είχε θέσει ο Δήμος εδώ και μήνες.
Συγκεκριμένα, η απόφαση κάνει λόγο για άσκηση αίτησης ακύρωσης και αίτησης αναστολής εκτέλεσης, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και αφορά τη χωροθέτηση και έγκριση των περιβαλλοντικών όρων της Μαρίνας Καλαμαριάς». Οι νομικές ενέργειες έχουν κατεπείγοντα χαρακτήρα και μάλιστα η Δήμαρχος Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου θα συναντηθεί απόψε με τους επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης γι΄αυτό το σημαντικό ζήτημα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το Υπερταμείο αγνοεί επιδεικτικά την γνώμη του Δήμου Καλαμαριάς. Είναι γνωστό πως εκκρεμεί δικαστική απόφαση, μετά την προσφυγή του Δήμου Καλαμαριάς και την εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ, σε ό,τι αφορά στο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εμπεριείχε τους ίδιους όρους δόμησης.
Μάλιστα ο Δήμος είχε αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ότι «προτρέπουμε το Υπερταμείο να μην βιάζεται και να μην λογαριάζει χωρίς τον ξενοδόχο. Ο δικαστικός δρόμος είναι μακρύς και τα νόμιμα δικαιώματα του Δήμου και των φορέων της πόλης δεν ακυρώνονται και δεν αναστέλλονται από κανέναν», χαρακτηρίζοντας «μεγαλόπνοους κτηματομεσιτικούς σχεδιασμούς» όσα προβλέπονται στο νόμο.
Η συγκεκριμένη απόφαση δεν έχει εκδοθεί, αναμένεται το επόμενο χρονικό διάστημα και (εκδικάστηκε το Μάιο), αλλά είναι προβληματικό για τα συμφέροντα του Δήμου το γεγονός ότι, τότε, επί ημερών της προηγούμενης διοίκησης επί δημαρχίας Δαρδαμανέλη, είχε χαθεί η προθεσμία του διμήνου για την υποβολή της αναίρεσης, κάτι που είχε αναφερθεί και στην εκδίκαση. Οπότε θεωρείται αμφίβολο αν το δικαστήριο θα μπει στην ουσία της υπόθεσης, σε ό,τι αφορά την πρώτη απόφαση που θα εκδώσει.
Για το συγκεκριμένο ζήτημα (της εκπρόθεσμης υποβολής) ο Γιάννης Δαρδαμανέλης διευκρίνισε στην Parallaxi ότι δεν επρόκειτο περί λάθους, υπό την έννοια ότι είχε στείλει τρεις επιστολές στα Υπουργεία σχετικά με το ζήτημα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ωστόσο δεν είχε λάβει καμία απάντηση ως προς τη δημοσίευση στο ΦΕΚ. Παράλληλα τονίζει ότι παρακολουθούσε το ζήτημα αλλά δεν ήρθε ποτέ η ενημέρωση από την εταιρία αποδελτίωσης, καθώς το εν λόγω ΦΕΚ δημοσιεύθηκε στον πέμπτο τομέα, το οποίο δεν αποδελτιώνεται, υπονοώντας ότι υπήρξε σκοπιμότητα από πλευράς των Υπουργείων για απόκρυψη του ζητήματος.
Τα δύο ζητήματα που ενοχλούν περισσότερο τον Δήμο Καλαμαριάς είναι
- Η δόμηση ξενοδοχείου (8.000 τμ) στη χερσαία ζώνη της Μαρίνας.
- Η μετατροπή του Remezzo σε γραφεία, τελωνείο και φαρμακείο, ενώ υπάρχει η πρόθεση του Δήμου είναι να γίνει Κέντρο Πολιτισμού.
Ένα επιπλέον ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως κυκλοφοριακή μελέτη και δεν ξεκαθαρίζεται με ποιον τρόπο ακριβώς θα υπάρχει πρόσβαση των κατοίκων στο σημείο, αλλά και πώς η μετάβαση από τον παραλιακό δρόμο της Αρετσούς προς τη Μαρίνα, καθώς είναι γνωστή η ιδιαιτερότητα της περιοχής (έχει πολλά πρανή και η περιοχή
Ο Δήμος κάνει λόγο για «τσιμεντοποίηση» της Μαρίνας και αναμένεται να ληφθεί μια σειρά αποφάσεων για συνέχιση των νομικών ενεργειών και κινητοποιήσεων.
Ένα σημαντικό στοιχείο είναι, επίσης, πως και η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης είχε γνωμοδοτήσει αρνητικά σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά τη Μαρίνα Καλαμαριάς. Ο αντιπεριφερειάρχης Κώστας Γιουτίκας, στην παρέμβασή του είχε τονίσει ότι η αναβάθμιση της Μαρίνας της Καλαμαριάς είναι απαραίτητη, όμως, όπως είπε, ο προβλεπόμενος σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ δεν δίνει την έμφαση που θα ήθελαν η Περιφέρεια και ο Δήμος Καλαμαριάς, στη διασφάλιση του δημόσιου χώρου.
Υπενθυμίζεται πως η μαρίνα της Καλαμαριάς (Αρετσούς) βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Καλαμαριάς στην περιοχή «Μικρό Έμβολο» και σε απόσταση περίπου 7 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Σήμερα η μαρίνα διαθέτει 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30m μήκος. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 77.825m2.
Δείτε ΕΔΩ πού ακριβώς βρίσκεται.
Δείτε ΕΔΩ το νόμο που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Οι απαντήσεις που είχε δώσει το ΤΑΙΠΕΔ
Από πλευράς τους, τόσο τα Υπουργεία, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ δε φαίνονται διατεθειμένοι να «βάλουν νερό στο κρασί τους» για το θέμα. Πριν από περίπου 15 μήνες το Υπερταμείο είχε εκδώσει ανακοίνωση αναφέροντας τη θέση του για το ζήτημα της Μαρίνας.
«Η Μαρίνα Καλαμαριάς ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Με την υπ’ αριθμ. 218/13.08.2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2322/13.08.2012) μεταβιβάστηκαν άνευ ανταλλάγματος στο ΤΑΙΠΕΔ 23 τουριστικοί λιμένες και λιμένες, συμπεριλαμβανομένου και του τουριστικού λιμένα Καλαμαριάς (Αρετσού).
Η αξιοποίηση του Τουριστικού Λιμένα Καλαμαριάς αποφασίστηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΦΕΚ Β’ 2821/17.05.2024) που ενέκρινε το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ. Το Ελληνικό Κράτος έχει αναγνωρίσει τον υπερ-τοπικό χαρακτήρα της μαρίνας Καλαμαριάς ως τουριστικού προορισμού και χώρου αναψυχής για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, ήδη από το 1993 με την 1η χωροθέτηση της μαρίνας (ν.2160/93 – ΦΕΚ 118/19.7.1993), όπως έχει γίνει με τις μαρίνες Φλοίσβου και Αλίμου στην Αθήνα. Για τον λόγο αυτόν ο Νομοθέτης προέβλεψε χρήσεις της μαρίνας επιπλέον του απλού ελλιμενισμού σκαφών.
Η μαρίνα της Καλαμαριάς χωροθετήθηκε εκ νέου το 2023 με Προεδρικό Διάταγμα (ΦΕΚ Δ 95/10.02.2023) με το οποίο εγκρίθηκε το Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης (Master Plan).
Πριν από τη δημοσίευσή του, το ΠΔ ελέγχθηκε και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στο ΠΔ που είναι εν ισχύ δεν έγινε καμία νέα προσθήκη χρήσης στα όσα ίσχυαν ήδη από το 1993. Η χωροθέτηση της μαρίνας ολοκληρώνεται με την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που δεν θέτει νέες χρήσεις ή περιορισμούς αλλά απλά και μόνο εξειδικεύει τα ήδη εγκεκριμένα από το ΠΔ και συνοδεύεται από Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Η ΜΠΕ συντάχθηκε με ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ από ένα από τα πλέον εξειδικευμένα τεχνικά γραφεία της χώρας στον σχεδιασμό λιμένων και μαρίνων με έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό (MARNET Engineering Consulting SA). Η διαδικασία έγκρισης της ΜΠΕ απαιτεί την ανοιχτή διαβούλευση.
Κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης εκφράστηκαν ανησυχίες και αντιρρήσεις σχετικά με τον σχεδιασμό για την ανάπτυξη της μαρίνας Καλαμαριάς τόσο από φορείς όσο και από πολίτες. Απαντήσεις σχετικά με ανησυχίες που εκφράστηκαν κατά την διαβούλευση της ΜΠΕ».





