Θεσσαλονίκη

10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα κρατήσουν τη Θεσσαλονίκη καθαρή

H parallaxi ρωτάει υποψήφιους δημάρχους Θεσσαλονίκης για τις προτεραιότητες τους στον τομέα της καθαριότητας της πόλης.

Parallaxi
10-υποψήφιοι-δήμαρχοι-απαντούν-πώς-θα-κρ-386077
Parallaxi

Βουνά από σκουπίδια, ογκώδη αντικείμενα στους δρόμους, άπλυτοι κάδοι και βρώμικα πεζοδρόμια συνθέτουν μια πραγματικότητα την οποία οι Θεσσαλονικείς έχουν βιώσει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα πατάξουν την παραβατικότητα στη Θεσσαλονίκη

Η αποκομιδή των απορριμμάτων και γενικότερα ο τομέας της καθαριότητας πάντα αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για κάθε νέο δήμαρχο.  Συνεχίζοντας τις ερωτήσεις μας προς υποψήφιους δημάρχους Θεσσαλονίκης, μία κάθε εβδομάδα μέχρι τις εκλογές, τους ζητήσαμε να τοποθετηθούν σχετικά με την πολιτική τους στο νευραλγικό αυτό κομμάτι της καθημερινότητας.

Να σημειωθεί ότι η παρουσίαση των υποψηφίων δημάρχων γίνεται με αλφαβητική σειρά.

2η Ερώτηση: Ποια είναι η πολιτική σας σε σχέση με την καθαριότητα της πόλης και αν συμφωνείτε με την εμπλοκή ιδιωτών στην αποκομιδή των απορριμμάτων;

Xάρης Αηδονόπουλος

Στα καθήκοντα της Αυτοδιοίκησης περιλαμβάνεται η σύνθεση της καθημερινότητας μιας πόλης. Έχω διαμορφώσει τη θέση της μη παραχώρησης καμίας από τις βασικές υποχρεώσεις του Δήμου -και κυρίως του σαρώματος και της αποκομιδής απορριμμάτων. Είναι εφικτό, με τις δικές μας δυνάμεις να ξανακάνουμε τη Θεσσαλονίκη καθαρή̇ πόλη, με πρώτο βήμα τη συνεργασία και όχι την απαξίωση των υπαλλήλων καθώς και την αποκατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Η έγκαιρη ολοκλήρωση των διαγωνισμών για οχήματα και υλικά, η αναζήτηση χορηγιών για επισκευές αντί για επιφανειακά έργα εξωραϊσμού, ο διαχωρισμός και η συμπίεση των οικιακών απορριμμάτων και η παιδεία της ανακύκλωσης είναι αυτονόητα βήματα.

Πληρώνουμε για όσα πετάμε και κυρίως όταν πετάμε εκεί που δεν πρέπει. Μια εκστρατεία ενημέρωσης, μια συνέργεια δημοτών, σχολείων, επιχειρήσεων και υπηρεσιών μπορεί να αναστρέψει την κατάσταση και δεν κοστίζει! Μέχρι το απορριμματοφόρο να φτάσει στον σταθμό μεταφόρτωσης, ο Δήμος έχει τον μοναδικό λόγο με συνέπεια και αξιοπρέπεια απέναντι σε εργαζόμενους και πολίτες. Είναι το πρώτο βήμα για να γίνει το σκουπίδι πλούτος, όπως συμβαίνει παντού. Λιγότερος όγκος και βάρος σημαίνει λιγότερα πρόστιμα στην Ε.Ε, περισσότερη ανακύκλωση σημαίνει κέρδος, άρα η μείωση των τελών καθαριότητας είναι εφικτή.

Κομποστοποίηση στο μπαλκόνι μας, σακούλες απορριμμάτων διαφορετικού χρώματος για κάθε οικιακό σκουπίδι ή ανακυκλώσιμο υλικό είναι απλά βήματα. Με ευελιξία και συνέργεια μπορούν να γίνουν πράξη.

Σπύρος Βούγιας

Όταν έχεις στη διάθεσή σου 1400 περίπου εργαζόμενους στην καθαριότητα (και πιθανόν αρκετούς νέους συμβασιούχους ακόμη) θεωρώ πως αποτελεί ομολογία τεράστιας αποτυχίας για μια διοίκηση, να μην μπορεί να διατηρεί την πόλη στοιχειωδώς καθαρή. Πριν προσφύγει, δηλαδή, κανείς, με περισσή ευκολία και βιασύνη στην παραχώρηση έργου σε ιδιώτες, οφείλει να εξαντλήσει τις δυνατότητες των εργαζομένων αλλά και τη συμβολή των νέων τεχνολογιών. Η απάντηση, επομένως, δεν είναι η ιδιωτικοποίηση, αλλά οι επενδύσεις (σε σύγχρονα απορριμματοφόρα και υπόγειους κάδους), η εφαρμογή νέων, «έξυπνων» τρόπων οργάνωσης και παρακολούθησης της λειτουργίας του συστήματος και βέβαια η ενεργός συμμετοχή των πολιτών στην οικολογική διαχείριση της ανακύκλωσης.

Αυτό σημαίνει μείωση του όγκου των απορριμμάτων στην πηγή, διαχωρισμός τους σε 4 βασικές κατηγορίες (πλαστικό, γυαλί, χαρτί, μέταλλο), που, μαζί με τα οργανικά απόβλητα, θα συγκεντρώνονται σε διαφορετικού χρώματος σακούλες μέσα στο σπίτι και θα συλλέγονται σε καθορισμένες ημέρες και συγκεκριμένες ώρες, μειώνοντας και απλοποιώντας σε μεγάλο βαθμό το έργο των υπηρεσιών καθαριότητας.

Η επιτυχία ενός τέτοιου ολιστικού συστήματος, θα έχει και πολύ θετικό οικονομικό αποτέλεσμα για τους πολίτες με τη μείωση των δημοτικών τελών, αφού το έργο της καθαριότητας είναι καθαρά ανταποδοτικό.

Σωτήρης Ζαριανόπουλος

Νυν δήμαρχοι και υποψήφιοι, σε όλες τις πόλεις, θεωρούν τη καθαριότητα Νο1 πρόβλημα. Όντως είναι. Δεν είναι όλοι  ανίκανοι. Η «διαφήμιση» ικανοτήτων ενός υποψηφίου δεν λύνει το πρόβλημα που έχει παντού κοινή ρίζα. Οικονομική – πολιτική: Το κράτος  παρακρατεί το 70% όσων οφείλει στους δήμους και έχουν πληρώσει οι δημότες. Χωρίς κονδύλια, ούτε εξοπλισμός, ούτε εργαζόμενοι, ούτε καθαριότητα. Μόνο πρόσθετοι τοπικοί φόροι.

Προβάλλεται η «εναλλακτική» της ιδιωτικοποίησης : Χρυσάφι στους εργολάβους. Μεγαλύτερο κόστος στους δημότες. Λιγότερη καθαριότητα. Αυτό επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Όλοι οι άλλοι υποψήφιοι την υποστηρίζουν. Ευθέως ο κ. Ταχιάος της ΝΔ. «Κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις», προτείνει η υποψήφια του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νοτοπούλου. Δηλαδή ανακυκλούμενοι εργαζόμενοι χωρίς δικαιώματα, ταυτόχρονα προκάλυμμα εργολαβικών επιχειρήσεων. Ταυτίζονται όπως ταυτίζονται στα μνημόνια των κομμάτων τους. Μόνο η Λαϊκή Συσπείρωση, αγωνίζεται ΚΑΤΑ της ιδιωτικοποίησης. Μέσα και έξω από το δημοτικό συμβούλιο. Αντιμετωπίστηκε από τον Γ. Μπουτάρη με ΜΑΤ και χημικά.

Οι δήμαρχοι του ΚΚΕ απέδειξαν ότι επαρκής καθαριότητα υπάρχει και χωρίς εργολάβους, πρόσθετους τοπικούς φόρους. Όταν οι άλλοι επικαλούνται το «κράτος που δεν χρηματοδοτεί» για να φέρουν εργολάβους, να τσεκουρώσουν το λαό, οι κομμουνιστές δήμαρχοι διεκδικούν από το κράτος όσα έχουν διπλοπληρώσει οι δημότες για μια καθαριότητα που τελικά δεν έχουν.

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης

Η “Υψίπολις” δεν θα επιτρέψει την ανάθεση των δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών, η οποία δεν σημαίνει απλώς παραδοχή της διαχειριστικής ανικανότητας, αλλά υποκρύπτει συχνά την εξυπηρέτηση αλλότριων οικονομικών συμφερόντων. Απέναντι σε αυτές τις αντιλήψεις, θα διασφαλίσουμε τη δημόσια, αποτελεσματική διαχείριση της καθαριότητας και την αξιοποίηση των απορριμμάτων. Τα σοβαρά ζητήματα δεν αντιμετωπίζονται με επικοινωνιακές ατάκες του στυλ «την επομένη των εκλογών θα βγω στο μάζεμα των σκουπιδιών». Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν πολιτική αντίληψη, αποζητούν τις ουσιαστικές και τολμηρές πολιτικές.

Εμείς ως αυριανή δημοτική αρχή θα προχωρήσουμε ξεκινώντας άμεσα με στοχευμένες, παρεμβάσεις έως και μακροπρόθεσμους, ρεαλιστικούς σχεδιασμούς, όπως: καμπάνια ενημέρωσης των πολιτών σε όλες τις γειτονιές, διοικητικές παρεμβάσεις στην έγκαιρη προμήθεια υλικού και εξαρτημάτων συντήρησης, στη βελτιστοποίηση των διαδρομών και των ωραρίων της αποκομιδής, βελτίωση των όρων απασχόλησης των εργαζομένων, γενίκευση της υπογειοποίησης των κάδων και προώθηση της ανακύκλωσης σε δεύτερο βαθμό και αξιοποίηση μέρους του ανακυκλούμενου απορρίμματος στην ίδια τη γειτονιά, μέσα από συνεταιριστικά σχήματα μικρής κλίμακας.

Το θέμα βέβαια της αξιοποίησης των απορριμμάτων δεν αφορά μόνο το πολεοδομικό συγκρότημα αλλά και τους περιαστικούς δήμους. Για το λόγο αυτό προτείνουμε τη δημιουργία ενός αστικού ταμείου αξιοποίησης απορριμμάτων σε μητροπολιτικό επίπεδο με τη συνεργασία και των υπολοίπων δημοτικών αρχών. Στο ερώτημα πώς θα βρεθούν πόροι για ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα, η απάντηση είναι ξεκάθαρη και απορρέει από την πολυετή εμπειρία μου σε δημόσιους, ιδιωτικούς και διεθνείς οργανισμούς: υπάρχει η δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων τόσο από κοινοτικά και διεθνή κονδύλια, όσο και από την ιδιωτική πρωτοβουλία που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σ’ αυτή την κατεύθυνση.

Κωνσταντίνος Ζέρβας

Η καθαριότητα είναι το νούμερο ένα πρόβλημα της πόλης. Το βεβαιώνουν όλες οι έρευνες της κοινής γνώμης αλλά και η αίσθηση των πραγμάτων, η βιωμένη εμπειρία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Για το αποτέλεσμα αυτό υπάρχουν σαφείς ευθύνες με ονοματεπώνυμο καθώς δεν είναι δυνατόν ο δεύτερος μεγαλύτερος δήμος της χώρας να παρουσιάζει αυτήν την εικόνα και να μην ενοχλείται ή παραιτείται κανείς αναλαμβάνοντας την ευθύνη.

Το ζήτημα με την καθαριότητα δεν είναι ιδεολογικό. Όποιος το αντιμετωπίζει ως  τέτοιο υπηρετεί προσωπικές ιδεοληψίες και πιθανές κομματικές στοχεύσεις. Όταν στο δήμο Θεσσαλονίκης έχουμε 1400 υπαλλήλους στην καθαριότητα, έχουμε αδιάθετους πόρους από ανταποδοτικά τέλη, ύψους 50 εκ. ευρώ και το αποτέλεσμα είναι το σημερινό τότε η ευθύνη εντοπίζεται στη διοίκηση, στο management.

Η κατάσταση με την αποκομιδή των απορριμμάτων μοιάζει σα να έχεις γεμάτο το κελάρι σου, να έχεις τα κρασιά, τις πρώτες ύλες, τα κατάλληλα σκεύη για να ετοιμάσεις ένα δείπνο και εσύ να επιλέγεις να παραγγείλεις delivery. Αφήστε που η εμπλοκή των ιδιωτών είναι μία συνταγή κάπως ξεπερασμένη, καθώς υπάρχουν αρκετές πλέον περιπτώσεις που επιχειρήθηκε η ιδιωτικοποίηση, έφερε τραγικά αποτελέσματα και η αποκομιδή επέστρεψε στο δήμο. Όποιος το προτείνει, περισσότερο θέλει να φιλοτεχνήσει ένα δήθεν μεταρρυθμιστικό προφίλ, παρά γνωρίζει το θέμα επαρκώς και έχει ουσιαστικό σχέδιο.

Μάκης Κυριζίδης

Η συζήτηση για τους ιδιώτες στην αποκομιδή αγγίζει τα όρια της εθελοτυφλίας. Με τόσους ικανούς δημοτικούς υπαλλήλους το πρόβλημα δεν είναι ποιος, αλλά πότε, που και με ποια μέσα! Αν με 60.000.000 ευρώ προϋπολογισμό και 1500 υπαλλήλους, η δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να κρατήσει καθαρή την πόλη, ας μην κάνει τίποτε άλλο μέχρι να μπορέσει!

Και αν 1.000.000 κάτοικοι και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης πετάνε κάθε ώρα, 365 μέρες το χρόνο, ό,τι δεν τους βολεύει, δεν μας σώζει ούτε ο διπλάσιος προϋπολογισμός ούτε οι ιδιώτες. Θέλετε να συνυπολογίσουμε και τη βαρβαρότητα της αυθαίρετης “διακόσμησης” του δημόσιου χώρου και της διαστρέβλωσης κάθε έννοιας ελεύθερης έκφρασης, που οι αμόρφωτοι και βαθιά αντιδημοκρατικοί ακοινώνητοι τη θεωρούν ή τέχνη ή μαγκιά; Δεν μας φτάνουν ούτε 3000 δημοτικοί υπάλληλοι για να την καθαρίσουμε!

Η σταδιακή εφαρμογή του “λερώνεις, πληρώνεις” είναι η πραγματική λύση γιατί σημαίνει ευαισθητοποίηση και διάλογο με τους δημότες, πριν από τα πρόστιμα και τις αποζημιώσεις. Ο λόγος είναι απλός: σε καμιά πολιτισμένη πόλη του κόσμου δεν καλούνται οι δημοτικοί υπάλληλοι της καθαριότητας να συμμαζεύουν την ασυδοσία αυτών που νομίζουν ότι έξω από το σπίτι τους έχουν τους υπηρέτες του δήμου. Δημότες και δήμος συνεργάζονται. Έτσι θα καθαρίσουμε τη Θεσσαλονίκη.

Πέτρος Λεκάκης

Μια καθαρή Θεσσαλονίκη είναι προτεραιότητά μας. Η επίτευξη του στόχου μπορεί να επιτευχθεί με: ικανό αριθμό εργαζομένων και μόνιμο προσωπικό, μηχανολογικό εξοπλισμό και μέσα, τη βέλτιστη οργάνωση της υπηρεσίας αλλά και τη συνεργασία όλων των δημοτών. Δεν μπορεί άλλωστε ο δήμος Θεσσαλονίκης να έχει μια σκούπα πίσω από κάθε πολίτη, έναν κάδο έξω από κάθε μαγαζί. Και δεν θα ανεχθώ η προσπάθεια του δήμου και των εργαζομένων για μια καθαρή Θεσσαλονίκη να αμαυρώνεται από την ασυνειδησία ορισμένων που μπορεί να βγάζουν τα απορρίμματα και τα ογκώδη από τα σπίτια ή τα καταστήματά τους όποτε και όπου θέλουν.

Στο πρόγραμμά μας κεντρική θέση κατέχει η δημιουργία και λειτουργία μιας Ομάδας Ταχείας Επέμβασης που θα αντιμετωπίζει άμεσα τα θέματα καθαριότητας αλλά και ευρύτερα της καθημερινότητας. Στον προγραμματισμό μας προβλέπεται επίσης ένα πρόγραμμα σταθερής αλλά και νυκτερινής αποκομιδής απορριμμάτων. Έτσι θα ξέρει και ο κάθε πολίτης και επαγγελματίας τι ώρα θα περάσει το απορριμματοφόρο και άρα τι ώρα πρέπει να βγάλει τα απορρίμματα.

Σε ότι αφορά τους ιδιώτες λέω ξεκάθαρα πως η “Θεσσαλονίκη Πρώτη” δεν θα ιδιωτικοποιήσει τον τομέα της καθαριότητας. Βεβαίως και θα συνεχίσει να υπάρχει συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα η οποία όμως θα είναι συμπληρωματική προς τις υπηρεσίες του δήμου και όχι αντίστροφα.

Κατερίνα Νοτοπούλου

Είμαστε κατά της ιδιωτικοποίησης  της καθαριότητας. Στηρίζουμε το δημόσιο χαρακτήρα στον τομέα αυτό κι η κυβέρνηση πρώτη έδειξε προς αυτή την κατεύθυνση. Έλυσε ουσιαστικά τα χέρια των Δήμων προκηρύσσοντας μέσω ΑΣΕΠ αυτές τις θέσεις. Θα μπορούν οι μόνιμοι πια εργαζόμενοι στην καθαριότητα να λειτουργούν χωρίς το άγχος της απόλυσης, χωρίς την αβεβαιότητα των δίμηνων ή οχτάμηνων συμβάσεων, σε έναν τόσο δύσκολο και ευαίσθητο τομέα όπως είναι η καθαριότητα. Η πόλη μας πρέπει επιτέλους να καθαρίσει. Γιατί η Θεσσαλονίκη είναι μια βρώμικη πόλη.

Για μας ο στόχος είναι να φτάσουμε σε μία κυκλική Θεσσαλονίκη, μία πόλη χωρίς απορρίμματα με συνεπακόλουθη μείωση τελών. Φτάσαμε το 2019 να μιλάμε για ανακύκλωση, που σήμερα γίνεται σε όλη την Ευρώπη εκτός από τη Θεσσαλονίκη και αυτό είναι εξαιρετικά προβληματικό. Θέλουμε διαλογή στην πηγή, διαχωρισμό των απορριμμάτων σε τέσσερα ρεύματα, τα βιοαπόβλητα, τα οργανικά σε ξεχωριστό χώρο .Θέλουμε να φτάσουμε σε μία πόλη zero carbon- zero waste.Θ Όλα αυτά, είναι ιδέες που σε όλη την Ευρώπη εφαρμόζονται εδώ και χρόνια.

Διαθέτουμε καθαρό πρόγραμμα με συγκεκριμένες και σαφείς προτάσεις. Τις έχουμε διατυπώσει πολλές φορές και θα τις επαναλάβουμε ξανά και ξανά στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

Νίκος Ταχιάος

Το δημόσιο και οι δήμοι έχουν αποδειχθεί κακοί πάροχοι υπηρεσιών στους πολίτες, αλλά και πολύ κακοί εργοδότες. Πιστεύω ότι επιμέρους υπηρεσίες της καθαριότητας μπορούν σταδιακά, να υποστηριχθούν από ιδιωτικές εταιρίες. Τους κανόνες του παιχνιδιού θα τους βάλει ο δήμος σύμφωνα με τις αυστηρότερες προδιαγραφές,  και τη νομοθεσία.

Και φυσικά, ο δήμος θα συνεχίσει να διαθέτει υπηρεσία καθαριότητας, που εκτός από το σχεδιασμό και την εποπτεία των εταιριών που θα αναμειχθούν, θα διαθέτει και δική της επιχειρησιακή ετοιμότητα ώστε η πόλη να μην καταρρεύσει, εφόσον κάποια από αυτές αποδειχθεί αναποτελεσματική ή αφερέγγυα. Οι εργαζόμενοι σήμερα στην καθαριότητα θα αξιοποιηθούν σε ρόλο επιτελικό και εποπτικό. Καμία απόλυση δεν πρόκειται να γίνει, δεσμεύομαι γι’ αυτό.  Με υποτιμά όποιος νομίζει ότι είμαι τρελός για να τινάξω στον αέρα μία δομή που με την κατάργησή της, το ρίσκο για την πόλη θα χτυπήσει κόκκινο.

Μία ή περισσότερες ιδιωτικές εταιρίες μπορούν πολύ πιο εύκολα και γρήγορα να αντιδράσουν σε οποιοδήποτε πρόβλημα, αλλά και να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες.   Και η υπηρεσία καθαριότητας, απαλλαγμένη από την καθημερινή διαχείριση, θα τις επιβλέπει με απόλυτα τυποποιημένες και διαφανείς διαδικασίες. Στο σχέδιο που έχω για μια Θεσσαλονίκη προπάντων καθαρή, δεν υπάρχει κανένα ταμπού. Δήμαρχος, εργαζόμενοι και πολίτες θα βρεθούμε στη ίδια πλευρά της μάχης για την ευταξία της πόλης.

Μιχάλης Τρεμόπουλος

Η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης ήταν ο πρώτος φορέας που μίλησε για ανακύκλωση των απορριμμάτων. 35 χρόνια μετά, ακούμε ακόμη δημάρχους και υποψηφίους να αναμασούν τετριμμένα αιτήματα και έννοιες ενώ η ανακύκλωση είναι βαλτωμένη στο 14%. Την ίδια στιγμή προωθούν το μοντέλο της καύσης των σκουπιδιών, ρετουσάροντάς την ως «ενεργειακή αξιοποίηση». Και φυσικά, αυτοί που προαλείφονται να το αναλάβουν είναι εγχώριοι και διεθνείς εργολάβοι, που ήδη έχουν βρει τους εγχώριους συνεργάτες τους.

Δεν αρκεί να φύγουν τα σκουπίδια μπροστά από τα μάτια μας. Δεν είναι ούτε για πέταμα ούτε για θάψιμο ούτε για κάψιμο! Τα πεταμένα αντικείμενα είναι πλούτος! Μπορούμε να κάνουμε την πόλη μας βιώσιμη, εφαρμόζοντας ευρεία διαλογή των απορριμμάτων στην πηγή, αλλά και πριν από αυτήν, επιλέγοντας προϊόντα που έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, δεν δημιουργούν απόβλητα και με πρώτη επιλογή την επανάχρηση και την κομποστοποίηση. Στον αντίποδα της ιδιωτικοποίησης, βρίσκεται το μοντέλο κοινωνικής διαχείρισης των απορριμμάτων, που στηρίζεται στη συνεργασία Δήμου και εγχειρημάτων κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας, με ενεργοποίηση του δημότη προς την κατεύθυνση μιας κοινωνίας μηδενικών αποβλήτων! Παραγωγή προϊόντων που να αντέχουν στον χρόνο λοιπόν.

Επισκευή και Επανάχρηση με δημιουργικότητα για τα αντικείμενα που είναι εφικτό, Ανακύκλωση στα υπόλοιπα, κομποστοποίηση, μείωση της κατανάλωσης, όχι καύση αλλά παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και από φυσικές μεθόδους αξιοποίησης του υπολείμματος (πχ βιοαέριο). Έτσι, ο καθένας μπορεί να γίνει μέρος της λύσης, να μειώσει το οικολογικό του αποτύπωμα, να προστατεύσει το περιβάλλον και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα