Απαξίωση από το ΥΠΠΟΑ καταγγέλλει ο ΟΜΜΘ – Απειλεί με σύσσωμη παραίτηση του ΔΣ
Συνέντευξη Τύπου για τα προβλήματα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγράμματος Ιανουαρίου-Ιουνίου 2020, πραγματοποιήθηκε σήμερα.
Τα αδιέξοδα στα οποία έχει περιέλθει το τελευταίο διάστημα το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης κυριάρχησαν στη συνέντευξη Τύπου που διοργανώθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2020 με αφορμή την παρουσίαση του φετινού καλλιτεχνικού προγράμματος για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου.
Ο πρόεδρος του δ.σ. του ΟΜΜΘ Νικήτας Μυλόπουλος υπογράμμισε «την παρατεινόμενη άρνηση της διοίκησης του Υπουργείου Πολιτισμού, επί έξι πλέον μήνες, όχι μόνο να δώσει λύσεις αλλά να έλθει έστω και σε στοιχειώδη επικοινωνία μαζί μας». Όπως είπε, «το πλέον οξύ και κρίσιμο πρόβλημα είναι αυτό που έχει ανακύψει με την πρόσληψη της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας. Παρόλο που οι τυπικές διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί και έχει υπογραφεί σύμβαση εξαρτημένης εργασίας με την κ. Ζενιώδη, αυτήν τη στιγμή συμπληρώνεται ένα και πλέον έτος αφότου το Μέγαρο δεν διαθέτει Καλλιτεχνικό Διευθυντή, γεγονός που έχει ήδη επιπτώσεις και επισκιάζει σοβαρά τον εορτασμό των 20 χρόνων λειτουργίας του, το 2020».
Η Διοίκηση του Οργανισμού, όπως σημείωσε, «έχει προβεί σε επανειλημμένες εκκλήσεις, οχλήσεις, παρακλήσεις προς τα αρμόδια στελέχη του ΥΠΠΟΑ και έχει αποστείλει επιστολές προς την Υπουργό κ. Λίνα Μενδώνη, προκειμένου να προχωρήσει στην επίλυση του ζητήματος (ένα ζήτημα που δεν είναι καινοφανές στις πρακτικές της Δημόσιας Διοίκησης), ενημερώνοντάς την παράλληλα και για τα υπόλοιπα προβλήματα που αφορούν στον Οργανισμό, άλλα νέα και άλλα πάγια και διαχρονικά, όλα όμως ζωτικής φύσεως και σημασίας. Σε όλες αυτές τις εκκλήσεις από μέρους μας για ενημέρωση και επικοινωνία δεν υπήρξε καμία ουσιαστική ανταπόκριση από την πλευρά του Υπουργείου».
Και κατέληξε λέγοντας: «Η σιωπή από πλευράς του ΥΠΠΟΑ και η συσσώρευση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε ως εποπτευόμενος φορέας δεν μπορεί παρά να εκληφθεί ως απαξίωση προς τον ίδιο τον ΟΜΜΘ και τον πολιτιστικό του ρόλο, στο βαθμό που τον αφήνει από επιλογή καλλιτεχνικά ακέφαλο για τόσο μεγάλο διάστημα. Για τον λόγο αυτό κοινοποιούμε δημόσια την πρόθεσή μας να εξετάσουμε κάθε δυνατή ενέργεια, ακόμη και αυτήν της σύσσωμης παραίτησης του ΔΣ, προκειμένου να δρομολογηθεί επιτέλους μία υπεύθυνη λύση των σωρευμένων προβλημάτων».
Το πρόγραμμα
Χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι η Ζωή Ζενιώδη, που κατάρτισε το πρόγραμμα του τρέχοντος εξαμήνου, δεν ήταν δυνατόν, λόγω της περίεργης αυτής κατάστασης, να παρευρίσκεται στη συνέντευξη Τύπου. Αντ’ αυτού διαβάστηκε κείμενό της, το οποίο περιέγραφε ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα που ρίχνει «μία πολύπλευρη ματιά στην τέχνη και τον πολιτισμό».
Όπως σημείωνε η ίδια, «το 2020, μία επετειακή χρονιά, βρίσκει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε νέες διαδρομές και με νέες προσεγγίσεις, με στόχο την ευρύτερη επαφή του κοινού με αυτόν τον τόσο σημαντικό χώρο πάνω στην παραλία. Ο προγραμματισμός του πρώτου εξαμήνου βασίζεται σε οργανωμένους άξονες, με θεματικές γραμμές που δημιουργούν νέες δομές και μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της τέχνης μέσα στην πόλη».
Οι παραγωγές λοιπόν θεματοποιούνται σε κύκλους και αφιερώματα, ως εξής:
Ο πρώτος κύκλος ονομάζεται Beethoven+ (Beethoven plus) και παρουσιάζει πέντε εξαιρετικές συναυλίες μουσικής δωματίου με αφορμή το Έτος Μπετόβεν, για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου Γερμανού συνθέτη (Ν. Κυριόσογλου – Β. Σαΐτης 29/1, Δ. Παπαματθαίου-Μάτσκε – B. Klöckner – Ο. Μάτσκε 31/1, Ventus Ensemble 14/3, Τρίο El Greco 24/3, Selini Quartet 27/5 & 29/5).
Ένας δεύτερος θεματικός κύκλος αφορά ένα αιώνιο θέμα, τον έρωτα ως κινητήρια δύναμη για την τέχνη, και έχει τίτλο «Αγάπης έργα». Εδώ εντάσσονται η παράσταση σύγχρονου χορού «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» από την ομάδα Χορευτές του Βορρά (14-15/2), η συναυλία της Δήμητρας Γαλάνη «Έρωτα εσύ…» (23/2), το ρεσιτάλ πιάνου του Μάνου Κιτσικόπουλου (18/5) και το μουσικό αναλόγιο «Αθάνατη αγαπημένη – Αιώνια ερωτευμένη» με τη Μάγδα Μαυρογιάννη, τη Μίνα Πολυχρόνου, την Άρτεμη Μπόγρη και τη Νεφέλη Μούσουρα (25/5).
Ο τρίτος κύκλος, «Γυναικών έργα», έχει ως θέμα του τη γυναικεία παρουσία στην τέχνη –η γυναίκα ως δημιουργός, ως καλλιτέχνης, ως θέμα, αλλά και ως Μούσα– και οργανώνεται κυρίως τον Μάρτιο, γύρω από την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Πρόκειται για την έκθεση «Kalliope» με παρουσίαση σημαντικών Αυστριακών γυναικών (6/3), την παρουσίαση των τραγουδιών του Μπετόβεν από τη σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου και την πιανίστα Ζωή Ζενιώδη (6/3), το ρεσιτάλ πιάνου του Στέφανου Νάσου (7/3) και τη συναυλία της Ιωάννας Αθανασάκη και της Θέλξης Ματίκα με έργα Γαλλίδων συνθετριών (8/3). Λίγο αργότερα, στις 11/4, μία από τις πέντε πιο διάσημες γυναίκες στη σύγχρονη ιστορία του πιάνου, η Lise de la Salle, έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας και ερμηνεύει κορυφαία έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου.
Άλλη μια διακριτή θεματική θα είναι το αφιέρωμα «Πάσχα στο Μέγαρο», που θα ξεκινήσει στις 9 Απριλίου με το εκπληκτικά σημαντικό έργο «Stabat Mater» του Περγκολέζι σε μία σύμπραξη της MOYSA (Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του ΜΜΘ) και της Χορωδίας του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης, συνεχίζεται στις 10 Απριλίου με την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου του Σαμαρά «Βυζαντινά πάθη» από την ΚΟΘ και κορυφώνεται τη Μεγάλη Εβδομάδα με ένα τριήμερο κατάνυξης που περιλαμβάνει το αφιέρωμα «Γένεσις – Γη – Ανάσταση» του σημαντικού βιολοντσελίστα Philipp Comploi (13/4), την παραγωγή «Prayer of the Heart» του μινιμαλιστή συνθέτη Sir John Tavener (14/4) και τη συναυλία με τίτλο «Διψώ!» της ΣΟΔΘ και της Μικτής Χορωδίας του Ι.Ν. Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου (15/4).
Γενικότερα η συμφωνική μουσική έχει σημαντική παρουσία στο πρόγραμμα, με σπουδαίες συναυλίες από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (1-2/1, 7/2, 21/2, 20/3, 10/4), τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης (4/3, 21/3, 6/4, 15/4, 3/6), τη Συμφωνική Ορχήστρα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ (13/1, 1/6) και βέβαια από τη MOYSA (13/3, 5/4, 9/4).
Ας σημειωθούν ακόμα η συναυλία με «Μουσική των τροβαδούρων στο Βασίλειο της Θεσσαλονίκης 1204» από το σύνολο Ex Silentio (26/1), η συναυλία με μεσογειακή μουσική (klezmer και σεφαραδίτικα) από το Mishmash Quartet για την Ημέρα Μνήμης Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος (27/1), η παραγωγή “The Soul of Epirus”, ένα αφιέρωμα στη μουσική της Ηπείρου με τον Πετρολούκα Χαλκιά στο κλαρίνο και τον Βασίλη Κώστα στο λαούτο (8/2), η συναυλία της Άλκηστης Πρωτοψάλτη με την Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας με τίτλο «Με άρωμα Ανατολής» (12&13/3), η μουσικοθεατρική παράσταση «Οι τέσσερις εποχές» που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά και συνδυάζει τη μουσική του Βιβάλντι με μηνύματα για την ανακύκλωση (18-22/3), το ρεσιτάλ αυτοσχεδιασμού του πιανίστα Στάθη Άννινου με τίτλο “Openness” (20/3), η παράσταση «Μακμπέθ» του Σαίξπηρ και το επετειακό 10ο Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών (6-10/5).
Μεγάλες παραστάσεις όπερας από τον παγκόσμιο ναό του λυρικού θεάτρου, τη Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μέσα από το πρόγραμμα The MET live in HD («Βότσεκ» του Μπεργκ 11/1, «Πόργκι και Μπες» του Γκέρσουιν 1/2, «Αγριππίνα» του Χέντελ 29/2, «Ο Ιπτάμενος Ολλανδός» του Βάγκνερ 15/3, «Τόσκα» του Πουτσίνι 26/4, «Μαρία Στουάρντα» του Ντονιτσέτι 9/5), ενώ αντίστοιχα σπουδαίες θεατρικές παραστάσεις από τα λονδρέζικα ανεβάσματά τους θα παρακολουθήσουμε μέσα από το πρόγραμμα προβολών National Theatre Live («Όλα για την Εύα» του Μάνκιεβιτς 24/1, «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Σαίξπηρ 22/2, «Present Laughter» του Νόελ Κάουαρντ 23/3, «Fleabag» της Phoebe Waller-Bridge 12/4).
Διαλέξεις, νεανικές συναυλίες, εκπαιδευτικά προγράμματα, ο θερινός κινηματογράφος του Μεγάρου «Σινεμά με θέα», και αρκετά ακόμα, ολοκληρώνουν το πολύπλευρο αυτό πρόγραμμα.