Η Ροτόντα είναι πια καθαρή από γκράφιτι: Πώς φτάσαμε στη νέα εποχή της

Πραγματοποιήθηκε σήμερα η αποκατάσταση της όψης του μνημείου.

Ράνια Κουτσιαύτη
η-ροτόντα-είναι-πια-καθαρή-από-γκράφιτ-467480
Ράνια Κουτσιαύτη

Ο καθαρισμός του αυλόγυρου και του περιβάλλοντος χώρου της Ροτόντας είναι το αντικείμενο της παρουσίασης που πραγματοποιήθηκε, σήμερα Πέμπτη 18 Ιουλίου, στον περίβολο του εμβληματικού μνημείου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος.

Οι εργασίες καθαρισμού των γκράφιτι από τον περίβολο της Ροτόντας πραγματοποιήθηκαν για έναν μήνα περίπου, προκειμένου να απομακρυνθούν χρώματα και συνθήματα από την περίφραξη και να αποκατασταθεί η εικόνα του μνημείου.

Για τον καθαρισμό, που έγινε στο πλαίσιο συνεργασίας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης με την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, χρησιμοποιήθηκαν μηχανικά και χημικά μέσα, ενώ το κόστος του έργου έφτασε τα 7.500 ευρώ.

Την ίδια στιγμή, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης προσεγγίζει τους νέους μέσα από εκπαιδευτικές ημερίδες στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ώστε να καλλιεργηθεί στις μικρές ηλικίες η έννοια του σεβασμού στα μνημεία. Παράλληλα, σε συνεργασία με την ομάδα του ΠΑΟΚ, αθλητές του συμμετείχαν σε καθαρισμούς μνημείων, με στόχο την ευαισθητοποίηση και των φιλάθλων.

«Το γκράφιτι είναι ένα είδος street art κανονικά, όμως ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται στην πόλη μας καταντά βανδαλισμός» τόνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Γιώργος Σκιαδαρέσης.

Ο ίδιος χαρακτήρισε ιδιαίτερα δύσκολη και χρονοβόρα τη διαδικασία του καθαρισμού και διευκρίνισε ότι υπάρχουν φορές που το αποτέλεσμα δεν είναι ικανοποιητικό καθώς τα χρώματα εμποτίζουν σε βάθος τα υλικά και τελικά η εικόνα των μνημείων δεν επανέρχεται ποτέ στην αρχική κατάσταση.

Είπε ακόμη ότι δεν υπάρχουν πάντα τα απαραίτητα κονδύλια για τους καθαρισμούς αυτούς, ενώ υπάρχει και έλλειψη προσωπικού γενικά στην Εφορεία Αρχαιοτήτων. Υπογράμμισε δε, την ανάγκη να βρεθεί το όριο ανάμεσα στην τέχνη και τον βανδαλισμό και πρόσθεσε πως χρειάζονται διαφημιστικές καμπάνιες, μέτρα προστασίας και λήψη μέριμνας για τη φύλαξη και την αστυνόμευση των μνημείων.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας, Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, Σταύρος Ανδρεάδης, σημείωσε ότι θα πρέπει να υπάρξουν όρια ώστε να προστατευτούν μνημεία, σύμβολα της πόλης, δημόσια έργα τέχνης και ναοί. «Ο πολιτισμός είναι κάτι που διδάσκεται» είπε ο κ. Ανδρεάδης και πρόσθεσε ότι «υπάρχουν λαμπερά μάτια νέων που είναι έτοιμοι για βήματα προς τα μπρος».

Σε ό,τι αφορά τη Ροτόντα, ο κ. Σκιαδαρέσης τη χαρακτήρισε εμβληματικό μνημείο ενώ για το φαινόμενο των γκράφιτι επισήμανε ότι η Εφορεία αντιμετωπίζει πολλές περιπτώσεις αναγραφών αθλητικού, πολιτικού ή κοινωνικού περιεχομένου όχι μόνο στη Ροτόντα αλλά στα τείχη, το Γαλεριανό συγκρότημα και σε άλλα μνημεία.

Αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στην απομάκρυνση των αναγραφών από τα μνημεία. «Οι επιφάνειες που καθαρίζουμε μπορεί να είναι από απλούς πίνακες πληροφοριών μέχρι μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη. Και πάντα οι εργασίες μας εξαρτώνται από τον χώρο, την πρόσβαση σε αυτόν, το υλικό που έχει βανδαλιστεί, το πάχος που έχουν τα χρωματικά στρώματα κλπ. Καταλαβαίνετε πως είναι μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία ένας καθαρισμός», σημείωσε, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις ελλείψεις στο εργατικό δυναμικό το οποίο σίγουρα πρέπει να ενισχυθεί. Είπε ακόμη ότι υπάλληλοι του τμήματος συντήρησης της Εφορείας Αρχαιοτήτων βρίσκονται διαρκώς στους δρόμους, σε συνεργασία με τον δήμο Θεσσαλονίκης και το Σωματείο Φίλων Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.

«Είμαστε σίγουροι πως ο βανδαλισμός θα επαναληφθεί όμως εμείς θα είμαστε εδώ για να μην ξανασυμβεί αυτό. Οι κοινωνίες προχωρούν όταν συνεργάζονται οι επιμέρους φορείς. Και εμείς αυτό κάναμε με την Εφορεία Αρχαιοτήτων», σημείωσε ο κ. Ανδρεάδης. Μάλιστα πρότεινε στον κ. Σκιαδαρέση να γίνει μια μελέτη για να σχεδιαστεί ένας νέος χώρος πράσινου γύρω από το μνημείο.

Επιπλέον, μετά τη συνέντευξη Τύπου, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στον εσωτερικό χώρο της Ροτόντας, από τον Κ. Σκιαδαρέση, με την παρουσία του κ. Ανδρεάδη και των δημοσιογράφων της πόλης.

Οι παρευρισκόμενοι, είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την έκθεση ψηφιδωτών, με τίτλο «Η λάμψη των ψηφιδωτών. Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και Ραβέννα», η οποία εγκαινιάστηκε στις 11 Ιουλίου και θα μείνει ανοιχτή για το κοινό στη Ροτόντα μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Η έκθεση αποτελεί συνδιοργάνωση της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του υπουργείου Πολιτισμού και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Γιώργος Σκιαδαρέσης, ξενάγησε το πλήθος, εξηγώντας την αξία και την χρονολογία των έργων. «Μερικά από τα πιο εντυπωσιακά ψηφιδωτά, 28 στον αριθμό, ιστορικά αντίγραφα εντοίχιων ψηφιδωτών από 7 μνημεία της Ραβέννα, που χρονολογούνται στον 5ο και 6ο αιώνα, μαζί με τα εντοίχια ψηφιδωτά της ίδιας περιόδου από μνημεία της Θεσσαλονίκης, αλλά και αυτά του τρούλου της Ροτόντας που «κατεβαίνουν» σε ειδικές προθήκες, παρουσιάζονται στο εμβληματικό μνημείο της πόλης μας, τη Ροτόντα. Η Ροτόντα είναι ένα από τα σημαντικότερα μνημεία-σύμβολα της Θεσσαλονίκης και θα έλεγε κανείς πως τα τελευταία χρόνια δεν της έχει δοθεί η σημασία που της αξίζει».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα