Η Θεσσαλονίκη αλλιώς

Made in Thessaloniki #2: Η δημιουργική δύναμη της πόλης-Επεμβαίνοντας στο δημόσιο χώρο

Πλησιάζοντας στη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου των δράσεων της Parallaxi “H Θεσσαλονίκη Αλλιώς”, προχωράμε για δεύτερη φορά στη διοργάνωση  του ‘’made in Thessaloniki’’ που είναι αφιερωμένη  φέτος στην παρέμβαση στο δημόσιο χώρο. Μετά την αναπάντεχη επιτυχία της περσινής εβδομάδας design “Μade in Thessaloniki” του Θεσσαλονίκη Αλλιώς διοργανώνεται και τον Απρίλιο του 2013 το “Made in […]

Parallaxi
made-in-thessaloniki-2-η-δημιουργική-δύναμη-της-πόλης-επ-7841
Parallaxi
vitrina.jpg

Πλησιάζοντας στη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου των δράσεων της Parallaxi “H Θεσσαλονίκη Αλλιώς”, προχωράμε για δεύτερη φορά στη διοργάνωση  του ‘’made in Thessaloniki’’ που είναι αφιερωμένη  φέτος στην παρέμβαση στο δημόσιο χώρο.

Μετά την αναπάντεχη επιτυχία της περσινής εβδομάδας design “Μade in Thessaloniki” του Θεσσαλονίκη Αλλιώς διοργανώνεται και τον Απρίλιο του 2013 το “Made in Thessaloniki 2” επικεντρωμένο αυτή τη φορά στη «Μεταμόρφωση του δημόσιου Χώρου». Πρόκειται για μια προσπάθεια να συναντηθούν και να αναδειχθούν όλες οι δημιουργικές δυνάμεις της πόλης, αρχιτέκτονες, γραφιστικά γραφεία, δημιουργοί και καλλιτέχνες και σε μια κοινή προσπάθεια και συνεργασία να παρέμβουν σε δημόσιους χώρους,  μεταμορφώνοντας τους σε ζωντανά κύτταρα της καθημερινότητας.

Η διοργάνωση θα έχει θέμα τη μεταμόρφωση του δημόσιου χώρου και σκοπεύουμε ευαισθητοποιώντας δημιουργούς, designers, γραφίστες, αρχιτεκτονικά γραφεία της πόλης και τους επίσημους φορείς που εμπλέκονται, να λειτουργήσουμε επεμβατικά στην πόλη, δημιουργώντας τις συνθήκες της συνδιαλλαγής με το χώρο, την ιστορία και τα κτίρια που δεσπόζουν στον κεντρικό αστικό ιστό, σε πεζόδρομους, παιδικές χαρές και σημεία απόκεντρα.

Με τη χρήση χώρων που σήμερα παραμένουν νεκροί ή ανενεργοί για μεγάλα χρονικά διαστήματα, παρεμβάσεις σε όψεις κτιρίων, σε νέους πεζόδρομους, σε βιτρίνες κλειστών καταστημάτων εκθέσεις με θέμα εμπνευσμένο από τα σύμβολα της πόλης, δημιουργία δημόσιων γλυπτών από τους φοιτητές της σχολής Καλών Τεχνών και τοποθέτηση τους σε δημόσιους χώρους, σε workshops πάνω στη δημιουργία από ειδικούς, εκδηλώσεις στους χώρους που θα ζωντανέψουν στη διάρκεια του Απριλίου τον αστικό ιστό και θα δείξουν έμπρακτα πως μια μεγάλη συνέργεια ανθρώπων, ομάδων και φορέων μπορεί να αλλάξει αισθητά την εικόνα του δημόσιου χώρου.

Από σήμερα και για όλο το Φεβρουάριο θα δίνουμε στη δημοσιότητα μία μία ξεχωριστά τις δράσεις που θα ξετυλιχτούν τον Απρίλιο στην πόλη ξεκινώντας σήμερα με την προκήρυξη για τις βιτρίνες που σήμερα παραμένουν κλειστές.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΦΟΒΟΣ ΚΕΝΟΥ

Επεμβαίνοντας στις βιτρίνες κλειστών καταστημάτων

Μετά την αναπάντεχη επιτυχία της περσινής εβδομάδας design “Μade in Thessaloniki” του Θεσσαλονίκη Αλλιώς διοργανώνεται και φέτος τον Απρίλιο του 2013 το “Made in Thessaloniki 2” επικεντρωμένο αυτή τη φορά στη «Μεταμόρφωση του δημόσιου χώρου».

Πρόκειται για μια προσπάθεια να συναντηθούν και να αναδειχθούν όλες οι δημιουργικές δυνάμεις της πόλης, αρχιτέκτονες, γραφιστικά γραφεία, δημιουργοί και καλλιτέχνες και σε μια κοινή προσπάθεια και συνεργασία να παρέμβουν σε δημόσιους χώρους, μεταμορφώνοντας τους σε ζωντανά κύτταρα της καθημερινότητας.

Φόβος κενού/Horror Vacui *

«Η φύση απεχθάνεται τα κενά» (Αριστοτέλης)

Στην εποχή της κρίσης που όλο και περισσότερα εμπορικά καταστήματα παύουν να λειτουργούν, μετατρέπουμε την αποστροφή μας για τους κενούς χώρους σε δημιουργία και αποφασίζουμε να τους κατακτήσουμε δημιουργικά.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η φύση απεχθάνεται τα κενά και βρίσκει τρόπο να τα συμπληρώνει. Το project «Φόβος Κενού/Horror Vacui» αποτελεί μια επιβεβαίωση πως ό,τι κενό, βρίσκει τρόπο να καταληφθεί.

Με τη βοήθεια του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης δημιουργοί της πόλης επεμβαίνουν σε κλειστά καταστήματα και μεταμορφώνουν τις βιτρίνες τους σε δυναμικές εικαστικές εγκαταστάσεις. Η ανοιχτή πρόσκληση για κατάθεση προτάσεων απευθύνεται σε καλλιτέχνες εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών και για την υλοποίηση των έργων η Θεσσαλονίκη Αλλιώς θα συμβάλλει στο κόστος παραγωγής.

Περιγραφή

Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης παραχωρεί πέντε καταστήματα, προκειμένου να επέμβουν σε αυτές δημιουργικά οι επιλεγμένες προτάσεις του «Φόβος Κενού». Οι βιτρίνες που θα υλοποιηθούν θα έχουν διάρκεια τουλάχιστον ενός μήνα.

Θέμα

Φόβος Κενού/ Horror Vacui

Η προσέγγιση στο θέμα εξαρτάται απολύτως από την ομάδα ή καλλιτέχνη δημιουργίας. Μπορεί να είναι κυριολεκτική, ή και μεταφορική. Το θέμα είναι ελεύθερο προς ερμηνεία.

Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν;

Μπορούν να συμμετέχουν με προτάσεις τους φοιτητές και επαγγελματίες εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να σχετίζονται με την πόλη της Θεσσαλονίκης (καταγωγή/σπουδές/ επαγγελματική δράση). Οι προτάσεις μπορεί να είναι είτε ατομικές είτε ομαδικές. Εάν η πρόταση προκύπτει από ομάδα, δεν είναι απαραίτητο όλοι οι συμμετέχοντες να σχετίζονται με τη Θεσσαλονίκη.

Τεχνική

Οι προτάσεις θα πρέπει να αναφέρονται σε εγκαταστάσεις (installations), περιβάλλοντα, ή γλυπτά.

Προτάσεις προς υλοποίηση

Η επιλογή των προτάσεων που θα υλοποιηθούν θα γίνει από επιλεγμένη ομάδα επαγγελματιών του χώρου της τέχνης σε συνεργασία με τη διοργάνωση (λεπτομέρειες στο παράρτημα)

Αποτελέσματα ανοιχτής πρόσκλησης Φόβος Κενού

Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που στην ανοιχτή πρόσκληση για δημιουργική κατάληψη των βιτρίνων κλειστών καταστημάτων στο project Φόβος Κενού, η ανταπόκριση ήταν ιδιαίτερα θερμή!

Οι προτάσεις πολλές και πρωτότυπες.Στην πρώτη αυτή προσπάθεια για τη δημιουργία “εναλλακτικών γκαλερί”, οι δυνατότητες είναι περιορισμένες και για αυτό δεν μπορούσαμε να επιλέξουμε περισσότερες από πέντε προτάσεις. Είμαστε σίγουροι όμως ότι στο μέλλον θα καταφέρουμε να παρουσιάσουμε πολλές περισσότερες προτάσεις και ιδέες!

Έτσι, η καλλιτεχνική επιτροπή* έλαβε υπόψη σε κάθε πρόταση:

–       τη σχετική συνάφεια με το θέμα

–       την πρωτοτυπία σύλληψης

–       την πρόβλεψη υλοποίησης

–       την εγκυρότητα των αιτήσεων (ζητούμενες προδιαγραφές)

και επέλεξε τις παρακάτω προτάσεις για να υλοποιηθούν στις βιτρίνες κλειστών καταστημάτων το μήνα Απρίλιο (2013) στα πλαίσια του Made In Thessaloniki:

– Γιάννης Χαραλαμπίδης

–  Στέλιος Ντέξης, Μυρτώ Βουνάτσου, Σύνθια Γεροθανασίου, Στέφανος Ασπρίδης

–  Φωτεινή Καλλέ

– Έλενα Κασιμάτη, Λωϊδα Νεδέλτσου, Νόρα Παυλίδη

– Ελένη Πετρίκη

Πολλά συγχαρητήρια!

Επίσης, συγχαρητήρια σε όλους για τις ιδέες και τη διάθεσή να αλλάξουμε όλοι μαζί την όψη της Θεσσαλονίκης!

* Η επιλογή έγινε από την καλλιτεχνική επιτροπή που απαρτίζεται από τους εξής:

– Γιώργος Γεωργακόπουλος, εικαστικός, Διευθυντής Contemporary Art Meeting Point (CAMP) & CHEAPART, Αθήνα

– Αρετή Λεοπούλου, ιστορικός τέχνης- επιμελήτρια Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης), Θεσσαλονίκη

– Θανάσης Μπάμπαλης, βιομηχανικός σχεδιαστής, καθηγητής ΤΕΙ Λάρισας – Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, Θεσσαλονίκη

– Αλίκη Τσιρλιάγκου, επιμελήτρια εκθέσεων, υπεύθυνη του εικαστικού προγραμματισμού του Θεσσαλονίκη Αλλιώς, Θεσσαλονίκη

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Βιογραφικά επιτροπής

Γιώργος Γεωργακόπουλος, εικαστικός, Διευθυντής Contemporary Art Meeting Point (CAMP) & CHEAPART, Αθήνα: O Γιώργος Γεωργακόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Φοίτησε στη Γερμανική Σχολή Αθηνών (1976-82). Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών HBK Braunschweig 1983-89. Μεταπτυχιακές σπουδές Meisterschueler στη ίδια σχολή, 1989-90. Συνεργάζεται με την γκαλερί Sander στο Darmstadt. Διαμένει στο Παρίσι 1990-91. Το 1991 ξεκινά μεταπτυχιακές σπουδές Magister Artium. To 1991-94 συνδιοργανώνει με την Ragna Jurgensen τις εκθέσεις Weihnachtsausstellung στην Zentrale Kunst Gallerie στο Αμβούργο. Παράλληλα εκθέτει στην Γερμανία, Γαλλία, και Ισπανία. Το 1995 ιδρύει με τον Δημήτρη Γεωργακόπουλο την cheapart στην Αθήνα την οποία και διευθύνουν μέχρι σήμερα, διοργανώνοντας τις εκθέσεις του χώρου. Από το 1997 μέχρι το 2010 δίδαξε στο ΙΕΚ Κοσμήματος Mokume. To 1999 βγαίνει στην αγορά το επιτραπέζιο παιχνίδι cheapart. Απο το 2007 αναλαμβάνει με την cheapart την συνδιοργάνωση της ARTmART στη Βιέννη. Το 2008 συνιδρύει στην Αθήνα με τον Χαράλαμπο Δερμάτη την γκαλερί TAF/The Art Foundation. Το 2011 συνιδρύει στην Αθήνα τον καλλιτεχνικό οργανισμό και την ομώνυμη γκαλερί CAMP Contemporary Art Meeting Point. Από το 1995 μέχρι σήμερα έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Αυστρία και Γερμανία. Το 2010 εκδόθηκε το βιβλίο του «Savoir Vivre για καλλιτέχνες», εκδόσεις Μελάνι.

Αρετή Λεοπούλου, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελήτρια Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης (Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης), Θεσσαλονίκη: Η Αρετή Λεοπούλου (Θεσσαλονίκη 1977) είναι ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων (Προπτυχιακές & Μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ.). Είναι υποψήφια διδάκτορας Ιστορίας της τέχνης στο Α.Π.Θ. και υπότροφος του Κρατικού Ιδρύματος Υποτροφιών. Μέλος της AICA-Hellas, της ICOM-Hellenic Committee, της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης, καθώς και της συντακτικής επιτροπής του “Θεσσαλονικέων Πόλις” (έκδοση πολιτισμού από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος). Eπιμελείται εκθέσεων και εκδόσεων και ασχολείται με τη συγγραφή ιστορικών και θεωρητικών κειμένων. Eργάζεται από το 2006 ως επιμελήτρια στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, καθώς και στην Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Θανάσης Μπάμπαλης, Βιομηχανικός Σχεδιαστής , Καθηγητής ΤΕΙ Λάρισας, Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου: Ο Θανάσης Μπάμπαλης είναι βιομηχανικός σχεδιαστής με έδρα την Θεσσαλονίκη.
 Σπούδασε βιομηχανικό σχεδιασμό προιόντων και επίπλων στο London Metropolitan University και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Royal College of Art στο Λονδίνο, Αγγλία.
Η επαγγελματική του καριέρα ξεκίνησε στο Λονδίνο και συνεχίστηκε στην Νέα Υόρκη, όπου δούλεψε για εταιρείες όπως η Dimensional Media Associates Inc. και η Dakota Jackson Inc.. Το 2003 επέστρεψε στην Ελλάδα και άνοιξε το δικό του σχεδιαστικό γραφείο. Το 2004 ίδρυσε την σχεδιαστική ομάδα COR3, ενώ το 2006 εκλέχτηκε Kαθηγητής Eφαρμογών στο ΤΕΙ Λάρισας, στο Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, στην Καρδίτσα, όπου είναι υπεύθυνος του Εργαστηρίου Βιομηχανικού Σχεδιασμού Επίπλου. Πολλές δημιουργίες του έχουν βραβευθεί στην Ελλάδα από το Υπουργείο Παιδείας (Ακαδημαική Αριστεία), τα βραβεία ΕΒΓΕ, το Υπουργείο Ανάπτυξης, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Furnidec – Hellexpo, την εταιρεία Δρομέας ΑΒΕΕΑ, αλλά και στο εξωτερικό από το Good Green Design Awards (USA), τα Dieline Awards (USA), το British Standards Institute και το Royal Society of Arts (UK). Συμμετείχε και ηγούταν της ομάδας που σχεδίασε την ειδική έκδοση του πιάνου Steinway για τον εορτασμό των 300 χρόνων από τη δημιουργία του πρώτου οργάνου. Πολλές δημιουργίες του έχουν χρησιμοποιηθεί ως κύρια μέρη σκηνογραφίας στο τηλεοπτικό κανάλι της Αγγλίας Channel 4 στην εκπομπή “Don’t Forget your Toothbrush”, στην ταινία “Sliding Doors” (1998) του σκηνοθέτη Peter Howitt και σε πλειάδα διαφημιστικών spots.

Αλίκη Τσιρλιάγκου, Eπιμελήτρια εκθέσεων, υπεύθυνη του εικαστικού προγραμματισμού του Θεσσαλονίκη Αλλιώς, Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Σύγχρονη Τέχνη στο Sotheby’s Institute of Art σε συνεργασία με το University of Manchester στο Λονδίνο. Από το 2010 είναι στο κομμάτι προγραμματισμού εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών του Θεσσαλονίκη Αλλιώς. Μεταξύ των εκθέσεων που έχει επιμεληθεί είναι η έκθεση στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης “Πέρα από την Ιστορία: η Θεσσαλονίκη μέσα από τη Φωτογραφία” σε συνεπιμέλεια με το Βαγγέλη Ιωακειμίδη (2012-2013) οι εκθέσεις “FREE” και “Σχεδιάζοντας για τη βιομηχανία και το αστικό περιβάλλον” στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2012), η έκθεση “Τίποτε δεν πάει χαμένο” στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2010) και η αναδρομική έκθεση του Δημήτρη Κούκου στη Villa Bianca της Δημοτικής Πινακοθήκης (2010). Έχει συνεργαστεί με τη Biennale:3 Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης για το κείμενο καταλόγου του Domino Workshop. Διατηρεί το blog moreartinside και κείμενά της έχουν δημοσιευθεί στην εφημερίδα Καθημερινή, στο περιοδικό Παράλλαξη και στο parallaximag.gr και στο περιοδικό Θεσσαλονικέων Πόλις (της Εταιρίας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος). To 2012 συνεργάστηκε με τη Louis Vuitton για τα art events του οίκου. Aπό το 2013 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της γκαλερί Νitra (ATRION Gallery), Θεσσαλονίκη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα