Αυτή την άνοιξη διάβασε τρία βιβλία για την ιστορία της τέχνης
Προτείνουμε αυτά που θα διαβάσεις τις επόμενες μέρες
Η ιστορία της τέχνης μπορεί να φαίνεται “δύσκολη” για κάποιους που δεν έχουν διαβάσει ξανά, όμως εδώ είμαστε για να σας αποδείξουμε πως τα πράγματα είναι πιο απλά με τα σωστά βιβλία.
Άλλωστε, όπως είπε ο Ralph Waldo Emerson «κάθε καλλιτέχνης ήταν στην αρχή ερασιτέχνης»
Γι’ αυτό εμείς επιλέγουμε τρία εξαιρετικά βιβλία που έχουν ως θέμα τους την ιστορία της Τέχνης, μέσα από διαφορετικές πένες γραφής, άλλες περιόδους και διαφορετική προσέγγιση ώστε να γίνει κατανοητό πως η τέχνη δεν είναι κάτι απρόσιτο ή ακατανόητο.
Τα βιβλία που διαμόρφωσαν την Ιστορία της Τέχνης | Richard Shone και John-Paul Stonard
Το βιβλίο αποτελεί συλλογή δοκιμίων που αφορούν σε δεκαέξι από τα πιο σημαντικά βιβλία της Ιστορίας της Τέχνης, δημοσιευμένα τον εικοστό αιώνα.
Έχοντας ως συγγραφείς τους κορυφαίους μελετητές και επιμελητές, τα δοκίμια επανεξετάζουν αυτά τα σημαντικά κείμενα, ενώ σε μια συνολική προσέγγιση αποτελούν μονοπάτι μέσα στον συχνά αποθαρρυντικό βιβλιογραφικό λαβύρινθο της ιστοριογραφίας της τέχνης: έναν οδικό χάρτη για τις διακριτές μεθόδους μελέτης της ιστορίας της τέχνης.
Βασικό κριτήριο επιλογής των βιβλίων ήταν ο καινοτομικός χαρακτήρας τους και η καθοριστική τους συμβολή στη σφυρηλάτηση νέων τρόπων κατανόησης της ιστορίας της τέχνης. Τα θέματά τους κυμαίνονται από τη μεσαιωνική αρχιτεκτονική έως το έργο του Matisse, από τη βυζαντινή αγιογραφία έως τον μεταμοντερνισμό. Τη στιγμή που πολλά εισαγωγικά βιβλία παρουσιάζουν την Ιστορία της Τέχνης στο πλαίσιο θεωριών και μεθόδων, αυτός ο τόμος εστιάζει στα βιβλία που λειτούργησαν ως ορόσημα για τη συγκρότηση του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου, αλλά και στις προσωπικότητες και τις ιστορίες που υπάρχουν πίσω από αυτά. Τα σπουδαία βιβλία έχουν τη δική τους ζωή που επιμηκύνεται με την πάροδο του χρόνου, μέσα από μεταφράσεις, αναθεωρήσεις και νέες εκδόσεις, αλλά κυρίως μέσα από τις αναγνώσεις και τις επαναναγνώσεις τους από γενεές ειδικών και φιλοτέχνων.
Η επανανάγνωση αποτελεί κρίσιμο βήμα προς την κατανόηση του χαρακτήρα ενός βιβλίου, του νοήματός του, αλλά και την αξιολόγησή του, ανεξάρτητα από το αν αυτή χαρακτηρίζεται από θαυμασμό ή ανταγωνιστικές προθέσεις. Η επανανάγνωση μπορεί επίσης να αναδείξει αποκλίσεις και συγκλίσεις μεταξύ βιβλίων, πνευματικές συγκρούσεις που έχουν τη δυναμική τόσο να παγιώσουν υπάρχουσες θεωρίες όσο και να συγκροτήσουν νέους τρόπους πρόσληψης και κατανόησης.
Η επανανάγνωση ενδέχεται ακόμη να μας θυμίσει την πρώτη φορά που γοητευθήκαμε από την τέχνη, όχι απαραίτητα με την έννοια της οπτικής ευχαρίστησης αλλά της πνευματικής τροφής, ενώ μπορεί επιπλέον να επικουρήσει στην ανάκληση της διαρκώς εξελισσόμενης ικανότητάς μας να κατανοούμε τον ιδιότυπο και ασαφή χαρακτήρα της τέχνης καθαυτής.
*Ο Richard Shone (γεννημένος το 1949) είναι Βρετανός ιστορικός τέχνης και κριτικός τέχνης με ειδίκευση στη βρετανική μοντέρνα τέχνη και από το 2003–15 ήταν συντάκτης του περιοδικού The Burlington Magazine. Ο John-Paul Stonard είναι συγγραφέας, ιστορικός τέχνης και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του περιοδικού The Burlington Magazine, όπου εργάστηκε ως συντάκτης από το 2005 έως το 2010. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στο Courtauld Institute of Art και έχει κανει πολλές δημοσιεύσεις πάνω στην μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη.
Εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, σελ. 344
“Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ 19ΟΥ ΑΙΩΝΑ – Αρχιτεκτονική・Γλυπτική・Ζωγραφική” | Άλκης Χαραλαμπίδης
Η παρούσα έκδοση εξετάζει την καλλιτεχνική παραγωγή του 19ου αιώνα, την υποδοχή της, και την ευρεία επιδραστικότητα του πνεύματος μιας πολυσυλλεκτικής και ιδιαιτέρως γόνιμης περιόδου του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά τα καλλιτεχνικά ρεύματα (Κλασικισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Εμπρεσιονισμός, άλλες τάσεις παράλληλα και πέρα από τον Εμπρεσιονισμό), αλλά ταυτόχρονα επισημαίνεται η ως έναν βαθμό συμπόρευσή τους και η απουσία στεγανών που επιτρέπει τη δυναμική αλληλεπίδραση και την ποικιλότροπη ώσμωση των επιμέρους στοιχείων τους.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις εξελίξεις σε κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, όπως και στα φιλοσοφικά και λογοτεχνικά κινήματα, στις επιστημονικές ανακαλύψεις, και ιδιαίτερα στις νέες δυνατότητες ταχείας μετακίνησης των ανθρώπων και μετάδοσης των ιδεών. Αυτές οι εξελίξεις σηματοδοτούσαν μια νέα σχέση με τον χώρο και τον χρόνο, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση μιας διαφορετικής θεώρησης του κόσμου, που θα αντανακλώνταν και στην τέχνη.
Το κείμενο συνοδεύεται από οπτικό υλικό, η πιστότητα και η ποιότητα του οποίου είναι αποτέλεσμα προσεκτικής επιλογής και επιμελούς επεξεργασίας. Ιδιαίτερη προσπάθεια καταβλήθηκε ώστε οι εικόνες να συμπορεύονται, να συμπληρώνουν και να υποστηρίζουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό το κείμενο.
Ο 19ος αιώνας υπήρξε μια ανεπανάληπτα καινοτόμα περίοδος, με το δικό της, απαραγνώριστο στίγμα στην κοινωνική και πολιτική ιστορία, που αποτέλεσε σημείο εκκίνησης για τους μετασχηματισμούς της σύγχρονης εποχής. Η ταχύτατη εναλλαγή των φιλοσοφικών και λογοτεχνικών ρευμάτων αντικατοπτρίζεται στη διαρκή αναζήτηση ταυτότητας και αυτοπροσδιορισμού των αρχιτεκτόνων, γλυπτών και ζωγράφων, με το μοτίβο της «μοντερνικότητας» σταθερά παρόν τόσο στη μορφοπλαστική τους περιπέτεια όσο και στις θεωρητικές τους συζητήσεις. Οι ζυμώσεις και οι μεταβολές αυτές, μαζί με τις τεχνικές κατακτήσεις, έφεραν τους καλλιτέχνες αντιμέτωπους με νέους όρους δημιουργίας και διάθεσης των έργων τους. Η υψηλή προστασία της Αυλής και της Εκκλησίας εκτοπίστηκε από την εύνοια των κριτικών των Salons και των εμπόρων της τέχνης.
*Ο Άλκης Χαραλαμπίδης είναι ιστορικός της τέχνης, ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σπούδασε Αρχαιολογία, Ιστορία της Τέχνης και Γερμανική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τις σπουδές του στην Ιστορία της Τέχνης συμπλήρωσε στα Πανεπιστήμια της Βόννης και της Βιέννης. Από το 1989 είναι καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι μέλος της Association of Art Historians (UK), της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών της Τέχνης (ΕΕΙΤ), εταίρος της Διεθνούς Ένωσης Τεχνοκριτών (AICA), μέλος της διεθνούς επιτροπής σύνταξης και συντάκτης λημμάτων του Παγκόσμιου Λεξικού Καλλιτεχνών ( Allgemeines Ku nstlerlexikon, Λειψία)
University Studio Press, σελ. 272
“Ιστορία της Τέχνης – Μια επιστημολογική θεώρηση” | Ελένη Γέμτου
Το βιβλίο απευθύνεται κυρίως στους ελληνόφωνους σπουδαστές τεχνοϊστορικών κατευθύνσεων που ολοκληρώνοντας τις προπτυχιακές τους σπουδές έχουν ελάχιστη εξοικείωση με επιστημολογικά θέματα του γνωστικού τους πεδίου: έχει σκοπό να συμβάλει στην κατανόηση των δομών, των σκοπών και των μεθόδων της επιστήμης της ιστορίας της τέχνης.
Στον δυτικό κόσμο ολοένα και περισσότεροι ιστορικοί της τέχνης ασχολούνται με τη μεθοδολογία της επιστήμης τους, τάση που έχει τις απαρχές της στους σημαντικούς ιστορικούς της τέχνης του φιλοσοφικού-εξηγητικού ερμηνευτικού συστήματος των αρχών του 20ου αι.
Νεότερες και σύγχρονες μελέτες καταδεικνύουν εγχειρήματα καταγραφής αφηγημάτων για την ιστορία της ιστορίας της τέχνης, ανθολόγησης θεωρητικών και μεθοδολογικών κειμένων με κριτικούς σχολιασμούς, ή και αναλύσεων των μεθόδων του μοντέρνου και μεταμοντέρνου παραδείγματος, στο πλαίσιο των οποίων η καταγραφή της ιστορίας της τέχνης ακολούθησε εντελώς διαφορετικές μεθόδους.
*Η Ελένη Γέμτου πήρε το πτυχίο της και το 1993 το ΜΑ από το τμήμα Κλασικής Αρχαιολογίας του Ludwig Maximilian Universität Μονάχου. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή με αντικείμενο την Ιστορία της Τέχνης στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ και απέκτησε το διδακτορικό της το 2001. Εξελέγη Επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εργαστεί σε μουσεία, εκπαιδευτικούς οργανισμούς, ενώ υπήρξε για πολλά χρόνια υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του οίκου δημοπρασιών Christies στην Αθήνα. Από το 2005 διδάσκει στο ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ) του ΕΚΠΑ, αρχικά ως λέκτορας και στη συνέχεια ως επίκουρη καθηγήτρια. Αντικείμενο της είναι η Ιστορία της Τέχνης με έμφαση στη σχέση Τέχνης και Επιστήμης, αλλά και η μεθοδολογία της Ιστοριογραφίας της Τέχνης. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Επίσης, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
Εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, σελ. 320