ΦΚΘ: Ο Σπύρος Ιακωβίδης για την ταινία του «Black Stone» με πρωταγωνίστρια την Ελληνίδα μάνα
Ο σκηνοθέτης μιλά για την ταινία του που αναμένεται να προβληθεί σήμερα στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.
Το πορτρέτο της Ελληνίδας μάνας με εστίαση στον ρόλο της ως στυλοβάτρια που παίρνει την κατάσταση στα χέρια της σε ασταθείς συνθήκες επαναπροσδιορίζει ο σκηνοθέτης Σπύρος Ιακωβίδης στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία «Black Stone» που κάνει σήμερα πρεμιέρα στο 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και διεκδικεί βραβείο στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors.
«Είναι τραγικωμωδία, συνδυάζει το δράμα και το χιούμορ και το κεντρικό της θέμα είναι η Ελληνίδα μάνα. Το διαφορετικό στοιχείο είναι ότι εξερευνά αυτόν τον χαρακτήρα, γιατί η Ελληνίδα μάνα πάντα αποδίδεται σαν γραφική καρικατούρα, πολύ επιδερμικά» τόνισε ο Σπύρος Ιακωβίδης σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ με αφορμή την επίσημη πρώτη της ταινίας.
«Εμείς προσπαθήσαμε να δούμε τι είναι η Ελληνίδα μάνα. Πιστεύω ότι επηρεάζει τρομακτικά πολύ την ελληνική κοινωνία, νομίζω ότι παίζει τεράστιο ρόλο και ιστορικά υποκαθιστά την έλλειψη ενός συστήματος» υπογράμμισε.
«Η Ελληνίδα μάνα και η ελληνική οικογένεια στην ουσία στη χώρα μας λειτουργεί σαν μία προστασία από την αδυναμία του κράτους, της εξουσίας. Επηρεάζει πάρα πολύ τα πράγματα, το πώς μεγαλώνουν τα παιδιά και προετοιμάζονται για την ενήλική τους ζωή έχει τεράστια σημασία για την κοινωνία. Οπότε πιστεύω ότι είναι ένας πολύ σημαντικός χαρακτήρας και με ενδιέφερε να την εξερευνήσω, επειδή κανείς δεν το έχει κάνει πραγματικά, είναι λίγο ταμπού» πρόσθεσε.
Στην ταινία «Black Stone» περιγράφεται η ιστορία μίας μάνας χήρας με δύο γιους, ο πρωτότοκος είναι δημόσιος υπάλληλος και ο μικρότερος ανάπηρος. Ο δημόσιος υπάλληλος, εκείνος που συντηρεί την οικογένεια, μία μέρα εξαφανίζεται. Η μητέρα του αρχίζει να τον αναζητεί, επειδή δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τον γιο. Από τύχη τους συναντά ένα κινηματογραφικό συνεργείο, το οποίο αρχίζει να τους ακολουθεί και να κινηματογραφεί αυτή την αναζήτηση.
«Είναι ένα ψευδοντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στην Αθήνα το 2021» εξήγησε ο Σπύρος Ιακωβίδης υπογραμμίζοντας ότι τον ενδιαφέρει πάρα πολύ η ανθρώπινη συμπεριφορά.«Αυτό είναι το κίνητρό μου πίσω από τις ιστορίες, με ενδιαφέρει γιατί συμπεριφέρονται οι άνθρωποι με τον τρόπο που συμπεριφέρονται, γιατί πράττουν με τον τρόπο που πράττουν και τι συνέπειες έχουν οι πράξεις τους» σημείωσε.
Αναφερόμενος στο σενάριο της ταινίας, δήλωσε ότι το έχει γράψει μαζί με τον σεναριογράφο Ζίαντ Σεμάν, ο οποίος είναι Παλαιστίνιος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ελλάδα και τώρα ζει στην Αγγλία. «Το έχουμε γράψει μαζί, δεν θα μπορούσα να το γράψω ποτέ μόνος μου και ευτυχώς βρήκα τον καταπληκτικό, φοβερά ταλαντούχο σεναριογράφο Ζίαντ Σεμάν» είπε ο Σπύρος Ιακωβίδης.
Τόνισε ακόμη ότι είναι φοβερά τυχερός, επειδή η πρωταγωνίστριά του είναι η Ελένη Κοκκίδου, «συγκλονιστική ηθοποιός», όπως επίσημανε. Απίστευτα χαρισματικό χαρακτήρισε όλο το καστ, τους Γιώργο Κατσή, Αχιλλέα Χαρίσκο και τον ράπερ Νέγρο του Μοριά (Kevin Zans Ansong) στον πρώτο του κινηματογραφικό ρόλο.
Για τη μετάβαση από τη δημιουργία ταινιών μικρού μήκους σε μεγάλου, ο Σπύρος Ιακωβίδης ανέφερε ότι είναι τελείως άλλη κλίμακα και ότι χρειάστηκαν επτά χρόνια για να κάνει αυτή την ταινία. «Ήταν μία φανταστική εμπειρία, πολύ δύσκολη, αλλά μαγική» επισήμανε.
Η μεγαλύτερη δυσκολία με την οποία βρέθηκε αντιμέτωπος στα γυρίσματα ήταν η πανδημία της Covid-19.
«Οι ταινίες είναι μία διαδικασία που επηρεάζεται από πάρα πολλούς παράγοντες και πάρα πολλούς ανθρώπους. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η Covid-19. Έπρεπε κάθε μέρα να κάνουμε τεστ, κι αν κάποιος ήταν θετικός τα γυρίσματα έπρεπε να σταματάνε για μία εβδομάδα, κάτι το οποίο είναι καταστροφή για μία ταινία χαμηλού προϋπολογισμού όπως η δική μας, οπότε υπήρχε φοβερό σασπένς και μεγάλη αγωνία να μην σταματήσουν τα γυρίσματα. Για μένα αυτό ήταν η μεγάλη δυσκολία. Κατά τα άλλα κύλησαν όλα ομαλά» είπε.
Περιγράφοντας τα συναισθήματα που βίωσε όταν ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του είπε ότι κυριάρχησε μεγάλη αγωνία, «για να δει όλο το υλικό, το οποίο το έβλεπε μεν κάθε βράδυ, όταν γυρνούσε στο σπίτι από το γύρισμα, αλλά πολύ γρήγορα». «Υπάρχει μία μεγάλη χαρά για όλους, γιατί ολοκληρώνεται μία Οδύσσεια, αλλά από την άλλη ο σκηνοθέτης έχει το μυαλό του στο μοντάζ, που είναι το επόμενο στάδιο και ένα από τα πιο σημαντικά» υπογράμμισε.
Όσον αφορά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρατήρησε ότι «υπήρξε φέτος αυξημένο ενδιαφέρον για τις ελληνικές ταινίες, που είναι πολύ καλό στοιχείο».
Οι προβολές της ταινίας «Black Stone» σήμερα στις 19:00 και αύριο στη 13:00 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης είναι sold out, αλλά είναι επίσης διαθέσιμη για online προβολή στην πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Διευθυντής φωτογραφίας της ταινίας είναι ο Ανδρέας Λάσκαρης, υπεύθυνη μοντάζ είναι η Ιωάννα Πογιαντζή και υπεύθυνος ήχου ο Νίκος Έξαρχος. Η εταιρεία παραγωγής είναι η Steficon, παραγωγός η Μαρία Κοντογιάννη και συμπαραγωγοί το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, η ΕΡΤ και η Angry Intern Films. Τα κοστούμια είναι της Μαρία Καραθάνου, τα σκηνικά της Δήμητρας Παναγιωτοπούλου και το μακιγιάζ της Αλεξάνδρας Μύτα.
Η ταινία «Black Stone» διαγωνίζεται στο τμήμα Meet the Neighbors του 63ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο οποίο συμμετέχουν δημιουργοί από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, με την πρώτη ή τη δεύτερη ταινία τους.
Ο Σπύρος Ιακωβίδης γεννήθηκε στο Λονδίνο και σπούδασε Σκηνοθεσία στο London College of Printing και στη Σχολή Σταυράκου. Το 1998 ήταν προσκεκλημένος φοιτητής της Ακαδημίας Κιν/φου του Βερολίνου (DFFB). Έχει γράψει το σενάριο τριών ταινιών μικρού μήκους, τις οποίες έχει επίσης σκηνοθετήσει.
*Τις εικόνες και την αφίσα παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σπύρος Ιακωβίδης.
Πηγή: Κατερίνα Γιαννίκη/ ΑΠΕ- ΜΠΕ