Άφησαν την πόλη να μετατραπεί σε ανοιχτή χωματερή

Βουνά τα σκουπίδια στις γειτονιές - Δεν υπάρχουν εργαζόμενοι, απορριμματοφόρα και έχει μπλοκάρει ο ΣΜΑ 

Φίλιππος Δεργιαδές
άφησαν-την-πόλη-να-μετατραπεί-σε-ανοιχ-958287
Φίλιππος Δεργιαδές

Σε μία «ανοιχτή» χωματερή έχει μετατραπεί μεγάλος μέρος του δήμου Θεσσαλονίκης, λόγω των σκουπιδιών που στοιβάζονται στις γειτονιές, μέρες τώρα, πάνω και δίπλα σε γεμάτους και ξέχειλους πράσινους και μπλε κάδους, όπου το αποτρόπαιο και ρυπαρό θέαμα, ως «ντεκόρ», συμπληρώνουν διάφορα ογκώδη απορρίμματα, όπως σπασμένες καρέκλες, στρώματα, συρτάρια, είδη υγιεινής κ.α. παλιά αντικείμενα των νοικοκυριών.

Σε κάποιες συνοικίες μάλιστα, οι συγκεντρώσεις των απορριμμάτων βρίσκονται δίπλα σε σχολικά συγκροτήματα, όπως και σε δύσβατα σημεία, όπου, έτσι κι αλλιώς, η αποκομιδή γίνεται μετά κόπων και βασάνων από τα συνεργεία, διότι ο δήμος δεν διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό.

Στους κεντρικούς δρόμους, οι κάδοι είναι καθαροί και γενικώς επικρατεί μία ευταξία, αλλά εκεί που γίνεται κυριολεκτικά «πάρτι», είναι μέσα στα στενά και σε πυκνοκατοικημένες συνοικίες, όπου το μάζεμα των σκουπιδιών αυτές τις ημέρες γίνεται με ρυθμούς χελώνας ή με το «φαράσι».

Στο πέμπτο διαμέρισμα, στις Σαράντα Εκκλησιές, στην Άνω Πόλη, αλλά και στο κέντρο και Δυτικά, τα στενά είναι γεμάτα σκουπίδια καθώς τα δρομολόγια των απορριμματοφόρων έχουν μειωθεί μέχρι και 50%.

Ποιες είναι οι αιτίες 

Σύμφωνα με μαρτυρίες των εργαζόμενων, στο δήμο Θεσσαλονίκη, η κύρια αιτία της απαράδεκτης κατάστασης που παρουσιάζει ο κεντρικός δήμος, είναι η έλλειψη προσωπικού, εξοπλισμού και υποδομών αλλά και ο κακός προγραμματισμός.

Δηλαδή ο δήμος Θεσσαλονίκης, δεν διαθέτει το απαραίτητο και μάχιμο προσωπικό στον τομέα της αποκομιδής των απορριμμάτων, δεν διαθέτει τον απαραίτητο και κατάλληλο αριθμό απορριμματοφόρων και δεν λειτουργεί επαρκώς η γραμμή μεταφόρτωσης του ΣΜΑ Θεσσαλονίκης, ενώ ο προγραμματισμός έχει αποδειχτεί απλό σχέδιο επί χάρτου.

Σε ότι αφορά τους υπαλλήλους καθαριότητας, στην αποκομιδή εργάζονται αυτή την περίοδο πολύ λιγότεροι εργαζόμενοι από τον υπάρχοντα αριθμό εργαζομένων, λόγω των αδειών που χορηγούνται στην παρούσα συγκυρία, αναγκαστικά από την υπηρεσία, διότι λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό, μέσα στο 2022, ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν χορηγούσε τις κανονικές άδειες.

Στην αποκομιδή εργάζονται περίπου 200 εργάτες και σύμφωνα με εκτιμήσεις, χρειάζονται τουλάχιστον άλλοι 100, ώστε να μαζεύονται έγκαιρα και χωρίς προβλήματα, κάθε μέρα από τους δρόμους, οι πάνω από 350 τόνοι απορριμμάτων που παράγουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις στα όρια του κεντρικού δήμου.

«Για τη μη χορήγηση των αδειών δεν φταίνε οι εργαζόμενοι, αλλά η διοίκηση και η ανεπάρκεια της. Χρειαζόμαστε κυρίως χέρια στην αποκομιδή και όχι οδηγούς, διότι έχουμε πολλούς που λουφάρουν σε διοικητικές θέσεις, με απόφαση της διοίκησης. Υπάρχει αντιδήμαρχος που χρησιμοποιεί 4 οδηγούς», τονίζει ο πρόεδρος των εργαζομένων στο δήμο Θεσσαλονίκης, Κώστας Φουντούκης, και σημειώνει πως υπάρχει θέμα διάρθρωσης της υπηρεσίας. «Ο κακός προγραμματισμός στην υπηρεσίας, γίνεται αντιληπτός και από το γεγονός ότι 8-9 μήνες πριν από τις εκλογές, η διοίκηση άλλαξε τον διευθυντή και τον προϊστάμενο, στην υπηρεσία Καθαριότητας. Πρόκειται για πειράματα χωρίς ατζέντα και στρατηγική» σημειώνει.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων Θεσσαλονίκης (ΣΜΑ), όπου συγκεντρώνονται τα απορρίμματα, συμπιέζονται σε κοντέινερς και μεταφέρονται με ειδικά φορτηγά, τους τράκτορες, στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης, στην Άσσηρο Λαγκαδά .

Όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι από τους 13 τράκτορες, αυτή την περίοδο είναι σε λειτουργία μόνο 2-3, με αποτέλεσμα, ο ΣΜΑ Θεσσαλονίκης να έχει υπερχειλίσει από σκουπίδια και να αναγκάζονται τα απορριμματοφόρα να ταξιδεύουν μέχρι τον ΣΜΑ Ευκαρπίας ή ακόμα και στον ΧΥΤΑ στον Λαγκαδά, για να αδειάσουν τα απορρίμματα. Αυτό πρακτικά σημαίνει κατακόρυφη μείωση των δρομολογίων και του ρυθμού αποκομιδής των σκουπιδιών από τις γειτονιές και τους δρόμους της πόλης.

«Έχουν μειωθεί κατακόρυφα τα δρομολόγια των απορριμματοφόρων, διότι δεν υπάρχουν οδηγοί αλλά και εργαζόμενοι. Σε όλες τις περιοχές υπάρχει μεγάλο πρόβλημα ενώ υπάρχουν ολόκληρες περιοχές, όπως η Άνω Πόλη, που βγαίνει μόνο ένα δρομολόγιο», αναφέρει το μέλος της διοίκησης του ΣΕΔΘ, Φώτης Μαραντζίδης, και τονίζει πως όλο το σύστημα έχει μπλοκάρει καθώς λόγω της μεταφοράς των απορριμμάτων μέσω των απορριμματοφόρων στον ΣΜΑ Ευκαρπίας, τον οποίο τροφοδοτούν και οι περιφερειακοί δήμοι, οι εργαζόμενοι περιμένουν να επιστρέψουν τα άδεια οχήματα, για να κάνουν δρομολόγιο αποκομιδής στις γειτονιές. «Είναι μέρες που περιμένουμε μέχρι και 1,5 ώρα» σημειώνει.

Την ίδια ώρα, επιπρόσθετα υπάρχει έλλειψη και σε απορριμματοφόρα, διότι υπάρχει ελλιπής συντήρηση των οχημάτων. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ενώ ο δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει σύγχρονο μηχανουργείο, με 70 υπαλλήλους, αναθέτει, μέσω διαγωνισμού, σε ιδιωτικά συνεργεία τη συντήρηση των οχημάτων του.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα σε 2 χρόνια, ο δήμος Θεσσαλονίκης, έχει πληρώσει σε ιδιώτες εργολάβους 4 εκατομμύρια ευρώ, για υπηρεσίες συντήρησης και επιδιόρθωσης οχημάτων, την ώρα που οι πολύτιμοι τράκτορες είναι σχεδόν μονίμως ακινητοποιημένοι, όπως και πολλά, ακόμα και σχεδόν καινούργια, απορριμματοφόρα.

«Οχήματα έχουμε, αλλά δεν επισκευάζονται και δεν συντηρούνται σωστά. Έχουμε ως δήμος πληρώσει ένα σκασμό λεφτά για συνεργεία, και αυτοκίνητα δεν έχουμε. Με αυτά τα λεφτά που έχουν δώσει τα τελευταία χρόνια, θα μπορούσαμε να αγοράσουμε δύο φορές τον στόλο της καθαριότητας», τονίζει ο πρόεδρος του σωματείου Κώστας Φουντούκης.

Άφαντα ακόμα τα μέσα ατομικής προστασίας

Πριν λόγο καιρό είχαν κάνει το γύρο του διαδικτύου φωτογραφίες των εργαζομένων στη καθαριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης, που αντί για αδιάβροχα, φορούσαν σακούλες σκουπιδιών για να προστατευτούν από τη βροχή και με παπούτσια εργασίας λειωμένα από τις κακουχίες και τις λάσπες των απορριμμάτων.

Μετά από πολλές διαμαρτυρίες και προσφυγές, ακόμα και στη δικαιοσύνη, οι εργαζόμενοι του δήμου Θεσσαλονίκης πήραν ένα ποσό 300 ευρώ για τα έτη 2018 – 2020, για τα αδιάβροχα τα γάντια και τα παπούτσια που ίδιοι πλήρωναν, αλλά Μέσα Ατομικής Προστασίας δεν έλαβαν.

«Κάποιοι λίγοι πήραν κάποια πράγματα, κάτι πολύ μικρές παρτίδες αλλά η συντριπτική πλειοψηφία, ΜΑΠ δεν πήρε. Ακόμα πάμε με τα αθλητικά μας στη δουλειά και για αδιάβροχα έχουμε τις σακούλες», αναφέρει εργαζόμενη που καθαρίζει τον πεζόδρομο της Αριστοτέλους, ενώ σημειώνει ότι «ακόμα και τις σακούλες για τα καλαθάκια μας τις δίνουν με το σταγονόμετρο».

«Από τον καινούργιο διαγωνισμό που έλεγε ο κ. Ζέρβας τον Δεκέμβριο δεν έχουμε παραλάβει τίποτα», αναφέρει ο Κ. Φουντούκης και σημειώνει ότι «υπάρχει καθυστέρηση διότι όπως μάθαμ,ε υπήρξε πρόβλημα με τους προμηθευτές που ζητάνε αναπροσαρμογή των τιμών. Δυστυχώς η ανικανότητα των υπευθύνων είναι απαράμιλλη».

«Βρισκόμαστε ακόμα σε αναμονή για τα ΜΑΠ ενώ τώρα το χειμώνα η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη και επικίνδυνη», τονίζει και ο Φ. Μαραντζίδης.

Ιακώβου: Υπήρχε αυξημένο φορτίο λόγω εορταστικής περιόδου

Από την πλευρά του δήμου Θεσσαλονίκης, θεωρούν ότι το πρόβλημα είναι συγκυριακό και θα λυθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Αποδίδουν δε το πρόβλημα της μη αποκομιδής στις γειτονιές, στη συσσώρευση μεγάλου όγκου απορριμμάτων κατά την εορταστική περίοδο στο κέντρο της πόλης.

«Υπάρχει το πρόβλημα με τις άδειες του προσωπικού που έπρεπε να δοθούν εντός του μηνός και το επόμενο διάστημα αυτό θα λήξει», τονίζει και αναφέρει πως λόγω της μεγάλης κίνησης στο κέντρο της πόλης, το βάρος της υπηρεσίας δόθηκε κατά προτεραιότητα εκεί που υπήρχε μεγαλύτερο πρόβλημα. «Οι άνθρωποι της καθαριότητας που εργάζονται συνέχεια έπρεπε να πάρουν κι αυτοί τις άδειες τους, αλλά το θέμα της αποκομιδής εντός των ημερών θα λήξει» τονίζει.

Σχετικά με τους τράκτορες, τονίζει πως δεν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και πως αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε λειτουργία 5-6 οχήματα ενώ κάποιοι συντηρούνται καθώς «οι τράκτορες κάνουν περίπου 200 χιλιόμετρα ημερησίως».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα