Γιατί βλέπουμε στα social media μόνο αγνώστους;

Πως το TikTok και οι αντιγραφές που έγιναν από άλλες πλατφόρμες εξαφάνισαν την παραδοσιακή μορφή του Instagram.

Νίκος Γκάγιας
γιατί-βλέπουμε-στα-social-media-μόνο-αγνώστους-945507
Νίκος Γκάγιας

Πριν από μερικά χρόνια θα ήταν απίστευτο για κάποιον νεαρό να μην έχει λογαριασμό στο Instagram. Η ζωή μας εξαρτιόταν κατά πολύ στο τι θα ανεβάσουμε (και τι όχι) στα post και στα story μας. 

Μία συζήτηση όμως που άκουσε η δημοσιογράφος τεχνολογίας Kate Lindsay του The Atlantic προβλημάτισε τόσο την ίδια όσο και εμάς.

«Έχεις Instagram; Ποιος έχει Instagram» είπε ένας 20χρονος στον άλλο.

«Εγώ δεν έχω την εφαρμογή πια στο κινητό μου», ομολόγησε ο άλλος.

Ακόμη και μόλις πριν από 2-3 χρόνια θα ήταν κάτι εντελώς πρωτόγνωρο για τους 20+ Νεοϋορκέζους να απορρίψουν το Instagram. Πλέον όμως δεν είναι καθόλου περίεργο. Αν πάρεις την απόφαση να κάνεις scroll στην εφαρμογή πια θα δείτε χορηγούμενες αναρτήσεις, προτεινόμενα Reels από άτομα που δεν ξέρετε και περιστασιακά κάποιες φωτογραφίες από φίλους σας που ενδεχομένως δημοσίευσαν πριν από μερικές μέρες. Όμως δεν ήταν αυτό το Instagram!

«Η σχέση των Gen Z με το Instagram μοιάζει πολύ με τη σχέση των millennials με το Facebook: Απίστευτα απαραίτητη», είπε στην Kate Lindsay μέσω email η Casey Lewis, σύμβουλος νεανικού πολιτισμού που γράφει το ενημερωτικό δελτίο για τον πολιτισμό της νεολαίας After School .

«Δεν θέλουν να συμμετέχουν σε αυτό, αλλά νιώθουν ότι είναι περίεργο αν δεν είναι». Στην πραγματικότητα, μια πρόσφατη έρευνα της Piper Sandler διαπίστωσε ότι, από τους 14.500 εφήβους που ερωτήθηκαν σε 47 πολιτείες, μόνο το 20 τοις εκατό ονόμασαν το Instagram την αγαπημένη τους πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης (το TikTok ήρθε πρώτο, ακολουθούμενο από το Snapchat).

Το να είσαι απλώς στο Instagram είναι πολύ διαφορετικό από το να ασχολείσαι ενεργά μ’ αυτό. Συμμετοχή σημαίνει να δημοσιεύεις στην ροή, γι’ αυτό και έχει γίνει κάπως ανατριχιαστικό.

«Οι άνθρωποι που δεν είναι influencers χρησιμοποιούν το [Instagram] μόνο για να παρακολουθούν άλλους ανθρώπους να κάνουν μεγάλες ανακοινώσεις», της είπε τηλεφωνικά ο Lee Tilghman , πρώην influencer του Instagram.

«Οι στενοί μου φίλοι που δεν είναι influencers, δεν έχουν δημοσιεύσει απολύτως τίποτα για δύο χρόνια».

Όπως συμβαίνει πάντα, το κακό προέκυψε ξαφνικά — τα πράγματα πήγαιναν τέλεια για το Instagram, μέχρι την στιγμή που κάτι άλλαξε.

Το 2014, η εφαρμογή έφτασε τα 300 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως, ξεπερνώντας το Twitter για πρώτη φορά. Η λειτουργία Instagram Stories, μια άμεση αντιγραφή του Snapchat, ξεπέρασε την αρχική μόλις ένα χρόνο αργότερα. Όμως, παρόλο που το Instagram έχει τώρα 2 δισεκατομμύρια χρήστες μηνιαίους , αντιμετωπίζει ένα υπαρξιακό πρόβλημα: Τι συμβαίνει όταν οι νέοι ηλικίας 18 έως 29 ετών που είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή, τουλάχιστον στην Αμερική , γεράσουν ή πάνε αλλού;

Πέρυσι, ανέφεραν οι New York Times ότι το Instagram ανησυχούσε για την προσέλκυση και τη διατήρηση νέων νέων χρηστών που θα συντηρούσαν τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή του. Το TikTok είναι ήδη πιο δημοφιλές στους νεαρούς Αμερικανούς εφήβους. Επιπλέον, μια σειρά αλλαγών αλγορίθμων – και ορισμένες αμφισβητήσιμες προσπάθειες αντιγραφής λειτουργιών από άλλες εφαρμογές – έχουν απογοητεύσει πολλούς από τους χρήστες που επιμένουν .

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, οι χρήστες απογοητεύτηκαν ακόμα παραπάνω. Οι χρήστες βαρέθηκαν να βλέπουν την εφαρμογή να αντιγράφει διαρκώς το TikTok. Για το θέμα μίλησαν και διασημότητες όπως η Kylie Jenner και η Chrissy Teigen μίλησαν.

Οι χρήστες του Instagram περνούν 17,6 εκατομμύρια ώρες την ημέρα παρακολουθώντας Reels, το TikTok του Instagram, σε σύγκριση με τις 197,8 εκατομμύρια ώρες που οι άνθρωποι ξοδεύουν παρακολουθώντας TikTok κάθε μέρα. Επίσης η αφοσίωση στα Reels μειώθηκε κατά 13,6 τοις εκατό τους τελευταίους μήνες, με τους περισσότερους χρήστες να μην βλέπουν τίποτα.

«Το Instagram μπορεί να μην βρίσκεται στο τέλος του, αλλά η μεταμόρφωσή του από cool σε cringe είναι μια ριζική αλλαγή στο σύμπαν των social media. Η πλατφόρμα ήταν ίσως η πιο σημαντική μεταξύ μιας παλιάς γενιάς δημοφιλών εφαρμογών.Η παρακμή του επισφραγίζει μια νέα εποχή στα media, όπου δημιουργούμε περιεχόμενο κυρίως για να προσεγγίσουμε ανθρώπους που δεν ξέρουμε και όχι τόσο αυτούς που γνωρίζουμε» γράφει η Lindsay.

Οι άνθρωποι έχουν βρει τρόπους να πληρώνονται για το περιεχόμενό τους στο διαδίκτυο πολύ πριν από την ύπαρξη του Instagram. Αλλά η εφαρμογή σίγουρα οδήγησε σε μια αισθητική στροφή και διευκόλυνε την άνοδο του σύγχρονου δημιουργού περιεχομένου. Οι πολυτελείς προσφορές επωνυμίας, στις οποίες ένας influencer προωθεί το προϊόν μιας επωνυμίας στο κοινό του έναντι αμοιβής, είναι γνωστό ότι πληρώνουν από 100 έως 10.000 $ ανά ανάρτηση , ανάλογα με το μέγεθος των followers του δημιουργού και την αφοσίωση τους. Τώρα η Tilghman, η οποία έγινε influencer στο Instagram το 2015 και κάποια στιγμή είχε σχεδόν 400.000 followers, λέει ότι είδε το ποσοστό της να μειώνεται κατά 80% τα τελευταία πέντε χρόνια. Η αγορά είναι απλώς υπερκορεσμένη.

Αντί του Instagram, η Tilghman στράφηκε στο Substack, όπου γράφει την επί πληρωμή δημοσίευση Pet Hair στο Everything . Εξακολουθεί να δημοσιεύει στο Instagram, αλλά τώρα κυρίως ως ένας τρόπος να ανακατευθύνει τους 246.000 ακολούθους της στα γραπτά της. Η συγγραφέας Jessica DeFino , η οποία μπήκε στον κόσμο του Instagram το 2018 μετά από συμβουλή εκδοτικών πρακτόρων, άρχισε ομοίως να αποχωρεί από την πλατφόρμα το 2020, νιώθοντας συγκλονισμένη από τα συνεχή σχόλια των ακολούθων της. Τώρα έχει δημιουργήσει αυτόματες απαντήσεις στα DM της στο Instagram: Αν ένας από τους 59.000 ακόλουθούς της στείλει ένα μήνυμα, θα λάβει μια πρόσκληση να επικοινωνήσει μαζί της μέσω email.

Σε επόμενο ρεπορτάζ της η ίδια συντάκτης αναλύει το γιατί τα social media πια είναι για ξένους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Instagram δεν είναι αυτό που ήταν. Οι χρήστες της Gen Ζ επιλέγουν το TikTok και “αφήνουν πίσω” τους φίλους και την οικογένεια τους, που ενδεχομένως μόνο από αυτούς να έβλεπαν post μέχρι πρότινος.

Η Meta προσπαθεί να συλλάβει τη μαγεία μιας εφαρμογής που αγαπούν οι νέοι, το TikTok. Τον Αύγουστο, η συντάκτης μίλησε για τη νέα ροή του Facebook που επηρεάζεται από το TikTok, δίνοντας προτεραιότητα στο περιεχόμενο που προτείνεται αλγοριθμικά.  Το Instagram εστιάζει σταδιακά ξανά σε βίντεο σύντομης μορφής, καθιστώντας δύσκολη την πρόσβαση στο χρονολογικό χρονοδιάγραμμα και προωθώντας περισσότερες προτεινόμενες αναρτήσεις στις ροές.

Οι άνθρωποι δεν δημοσιεύουν βίντεο πια μόνο για να τα δουν οι φίλοι τους. Μπορείτε να στείλετε μηνύματα στο Snapchat, να ανεβάστε post στο Facebook ή να δημοσιεύσετε στο Instagram. Όμως αν κοινοποιήσετε βίντεο στο TikTok ή ακόμα και στο Instagram Reels, το περιεχόμενο σας απευθύνεται σε κοινό και όχι σε 5-10 φίλους σας. Ο αλγόριθμος το κάνει όλο αυτό και προωθεί τα βίντεο σας στα «For You» άλλων χρηστών.

Με πληροφορίες από TheAtlantic

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα