Μετρό Θεσσαλονίκης: Χορός εκατομμυρίων και καθυστερήσεις με τις ευλογίες της Αττικό Μετρό
Με έγγραφο της η Αττικό Μετρό... βγάζει λάδι την ανάδοχο εταιρεία, παίρνει πάνω της τις καθυστερήσεις στο έργο και ανοίγει την πόρτα για αποζημιώσεις.
Αίσθηση, οργή και πολλά ερωτηματικά προκαλεί το έγγραφο της απόφασης του ΔΣ της Αττικό Μετρό τον Οκτώβριο του 2020 να αναγνωρίσει ότι οι καθυστερήσεις γύρω από το Μετρό Θεσσαλονίκης βαραίνουν την ίδια, ανοίγοντας με αυτό τον τρόπο την πόρτα στην ανάδοχο εταιρεία να καταθέτει αιτήματα αποζημιώσεων, ζημιώνοντας με αυτό τον τρόπο το Δημόσιο και κατ’ επέκταση όλους τους φορολογούμενους πολίτες.
«Η Αττικό Μετρό αποδέχεται ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ εξαρχής ΟΛΑ τα επιχειρήματα και ΟΛΑ τα αιτήματα του εργολάβου του έργου! Όχι μόνο τα αποδέχεται, αλλά δέχεται ότι η ίδια η Αττικό Μετρό ΦΤΑΙΕΙ για τις καθυστερήσεις του έργου. Πώς φταίει; Άλλαξε σχεδιασμό για το Σταθμό Βενιζέλου, αργούσε -λέει η ίδια η ΑΜ- να εγκρίνει τις μελέτες που έφερνε ο εργολάβος γιατί είχε “φόρτο εργασίας” (ενώ η Αττικό Μετρό έχει μόνη ευθύνη τα Μετρό). Ακόμη κι όταν ο Εργολάβος αργούσε να φέρει τις Μελέτες αργά, πάλι η ΑΜ φταίει -λέει η ίδια- γιατί δεν τις ενέκρινε στην ώρα τους! Ακόμη και στα αρχιτεκτονικά των υπόλοιπων 12 σταθμών, που δεν έχει αλλάξει ΚΑΝΕΝΑΣ σχεδιασμός, απλώς ο εργολάβος ΔΕΝ προχωρούσε ΚΑΜΙΑ εργασία, και πάλι η Αττικό Μετρό δηλώνει “συνυπευθυνότητα”!» αναφέρει σε ανάρτηση της για το θέμα, η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα.
Επί της ουσίας, η Αττικό Μετρό από τον Οκτώβριο του 2020 βγάζει… λάδι την ανάδοχο εταιρεία, όταν αναφέρει ότι: «αναγνωρίζεται ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών της Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας Α/Α 9 δεν οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα της Αναδόχου Κ/αίας…»
Το πλέον εξοργιστικό όμως είναι το γεγονός ότι ακόμα και στις περιπτώσεις που υπάρχει παραδοχή για έλλειψη μελετών για τους σταθμούς, γιατί η ανάδοχος εταιρεία δεν τις υπέβαλλε εμπρόθεσμα, η Αττικό Μετρό βγαίνει ξανά… μπροστά και αναφέρει ότι και η ίδια άργησε να τις εγκρίνει λόγω φόρτου εργασίας!
Παρά το γεγονός ότι είναι βέβαιο πως μετά από τέτοιες εξελίξεις, ακολουθεί μια αλυσιδωτή σειρά ενεργειών, η Αττικό Μετρό και πάλι αναλαμβάνει τις ευθύνες απαλλάσσοντας τον εργολάβο μιλώντας για «συνυπαιτιότητα στις σχετικές καθυστερήσεις».
Το επιχείρημα φυσικά για τα ευρήματα στους σταθμούς Αγ. Σοφίας και Βενιζέλου σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την Αττικό Μετρό, αφού όλοι γνώριζαν γι’ αυτά πολύ νωρίτερα και είχαν ληφθεί υπόψη στο χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε την παράδοση των 12 σταθμών το 2020.
«Οι 12 σταθμοί μπορούσαν να έχουν ήδη παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2020, αλλά επέλεξαν να μην τους δώσουν, η αλλαγή στο Σταθμό Βενιζέλου σταμάτησε ΟΛΟ το τεχνικό έργο, ο εργολάβος ΔΕΝ δούλευε σε 13 σταθμούς (στους 12 κανένας σχεδιασμός δεν είχε αλλάξει στην κατασκευή τους), αλλά την ευθύνη την παίρνει πάνω της η Αττικό Μετρό» αναφέρει σχετικά η Δέσποινα Κουτσούμπα.
Για μια ακόμα φορά η Αττικό Μετρό καλύπτει βέβαια την ανάδοχο εταιρεία, παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζει πως «υπάρχουν αρχιτεκτονικές εργασίες σε διάφορους σταθμούς του έργου για τις οποίες ο ανάδοχος θα μπορούσε να έχει σημειώσει πρόοδο, καθόσον αυτές δεν παρακωλύονται από άλλες εργασίες».
Από το 2020, στο 2023 και στο βάθος… 2025
Το έγγραφο το οποίο μπορείτε να δείτε αναλυτικά ΕΔΩ καταγράφει αναλυτικά το διάστημα καθυστέρησης της παράδοσης του έργου κατά σταθμό, αλλά και στο σύνολο του, με την Αττικό Μετρό να αποφασίζει:
«Την έγκριση παράτασης “με αναθεώρηση”, της συνολικής προθεσμίας ολοκλήρωσης του Έργου, από τις 30/11/2020 μέχρι τις 29/04/2023, δηλαδή κατά 880 ημερολογιακές ημέρες, λόγω μη αποκλειστικής υπαιτιότητας της Αναδόχου Κ/ξιας».
Ακόμα βέβαια και αν το χρονοδιάγραμμα κάνει λόγο για παράδοση έως τον Απρίλιο του 2023, το σενάριο αυτό μόνο ως ουτοπικό μπορεί να θεωρηθεί.
«Είμαστε ήδη στο Γενάρη 2022 και το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα παραδοθεί ούτε στο τέλος του 2023 (ναι, θα πάρει κι άλλη παράταση), οριακά ίσως προλάβουν το Μάρτιο 2025 -εννοείται με αύξηση προϋπολογισμού του έργου, εννοείται που θα το πληρώσουμε όλοι οι πολίτες από τον τακτικό προϋπολογισμό! Και με τις αρχαιότητες κατεστραμμένες. Η μεταφορά της βασικής γραμμής του Μετρό στο 2025 παρασύρει επίσης και την γραμμή της Καλαμαριάς, που ενώ είναι κατά 85% έτοιμη (λέει ο Καραμανλής), για να παραδοθεί χρειάζεται να χει τελειώσει η βασική γραμμή πρώτα! Μαζί παρασύρει και τον ΟΑΣΘ, που θα βρίσκεται σε “εκκαθάριση” μέχρι να παραδοθεί το Μετρό!» προσθέτει στην ανάρτηση της η Δέσποινα Κουτσούμπα.
Σε άρθρο της η parallaxi στις 4/12/2021 αναφέρει σχετικά:
«Αντί λοιπόν να επιλέξουν να καταργήσουν το σταθμό της Βενιζέλου, αφού Βαρδάρης και Αγία Σοφία απέχουν ελάχιστα ή έστω να διασώσουν τα αρχαία, ως όφειλαν με in situ παραμονή επέλεξαν την καταστροφική για την πόλη και για τις τσέπες μας λύση του τεμαχισμού.
Και άρχισαν τα ψέματα. Ο ΠΘ είπε ότι το μετρό θα τελειώσει τον Απρίλη του 2023. Αργότερα ο υπουργός το άλλαξε, είπε στο τέλος του 2023. Και είπε στο τέλος του 2023 όχι τυχαία. Τότε τελειώνει ο χρόνος που μας έδωσε η Ευρώπη για αυτό το έργο-ανέκδοτο. Αμέσως μετά είμαστε υποχρεωμένοι να επιστρέψουμε πίσω όλη τη χρηματοδότηση. Αυτό το απέκρυψαν.
Έγγραφο της «Ακτωρ», που φέρνει στο φως η «Εφ.Συν.», αποδεικνύει ότι οι επιλογές της κυβέρνησης Μητσοτάκη εκτινάσσουν το συνολικό κόστος και το χρονοδιάγραμμα του έργου. Οι Θεσσαλονικείς δεν θα έχουν μετρό πριν από το 2025. Μετά τις 31/12/23 σταματούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια και αρχίζει να πληρώνει το Δημόσιο.
Ο εργολάβος είναι σαφής: θέλουμε 24 μήνες για να κατασκευάσουμε τον σταθμό από τη μέρα που θα μας παραδοθεί ο χώρος, όταν τελειώσουν δηλαδή η απόσπαση και οι ανασκαφές που θα ακολουθήσουν. Οι αρχαιολόγοι λένε πως η ανασκαφή δεν πρόκειται να τελειώσει πριν το καλοκαίρι. `Συνεπώς βάλε με το νου σου δυο χρόνια μετά, το φάγαμε το 2024».
«Έχουμε να κάνουμε με ένα έγκλημα»
Αναλυτικά η ανάρτηση της Δέσποινας Κουτσούμπα, προέδρου των Ελλήνων αρχαιολόγων, για το θέμα αναφέρει:
Θα ήθελα λίγα λεπτά από τον χρόνο σας για κάτι πολύ σοβαρό: το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Για λίγο ξεχάστε τις αρχαιότητες που καταστρέφονται. Έχουμε ένα τεχνικό έργο, που το χειρίζεται μια δημόσια εταιρεία, η Αττικό Μετρό ΑΕ. Ο εργολάβος του δημόσιου έργου -όπως όλοι οι εργολάβοι- πάντα θα ζητάει 1. παρατάσεις, 2. αποζημιώσεις, 3. περισσότερα χρήματα για να συνεχίσει το Έργο. Τι κάνει το ΔΣ της δημόσιας εταιρείας; Κανονικά κάνει ό,τι μπορεί για να τελειώσει το έργο στην ώρα του και χωρίς υπερκοστολόγηση (για να υπερασπιστεί το δημόσιο έργο και το δημόσιο χρήμα). Ακόμη κι αυτό να μην κάνει, τουλάχιστον όταν ο εργολάβος λέει ότι το δημόσιο ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, του απαντά ότι αυτό δεν ισχύει, και το αποδεικνύει (για να υπερασπιστεί το δημόσιο χρήμα, έστω). Σε μεγάλη πίεση, λέει στον εργολάβο να προσφύγει στη διαιτησία, όπου το δημόσιο πάει με στοιχεία και προσπαθεί να αποδείξει ότι οι καθυστερήσεις είναι ευθύνη του εργολάβου. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο με τις εταιρείες του δημοσίου, είναι πάγια πρακτική και μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών.
Στην περίπτωση της Αττικό Μετρό (βλ. φωτο), με πρόεδρο τον Ν. Ταχιάο, έχουμε ένα τρίτο σενάριο: η Αττικό Μετρό αποδέχεται ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ εξαρχής ΟΛΑ τα επιχειρήματα και ΟΛΑ τα αιτήματα του εργολάβου του έργου! Όχι μόνο τα αποδέχεται, αλλά δέχεται ότι η ίδια η Αττικό Μετρό ΦΤΑΙΕΙ για τις καθυστερήσεις του έργου. Πώς φταίει; Άλλαξε σχεδιασμό για το Σταθμό Βενιζέλου, αργούσε -λέει η ίδια η ΑΜ- να εγκρίνει τις μελέτες που έφερνε ο εργολάβος γιατί είχε “φόρτο εργασίας” (ενώ η Αττικό Μετρό έχει μόνη ευθύνη τα Μετρό).
Ακόμη κι όταν ο Εργολάβος αργούσε να φέρει τις Μελέτες, πάλι η ΑΜ φταίει -λέει η ίδια- γιατί δεν τις ενέκρινε στην ώρα τους! Ακόμη και στα αρχιτεκτονικά των υπόλοιπων 12 σταθμών, που δεν έχει αλλάξει ΚΑΝΕΝΑΣ σχεδιασμός, απλώς ο εργολάβος (όπως γράφει και το έγγραφο που βλέπετε) ΔΕΝ προχωρούσε ΚΑΜΙΑ εργασία, και πάλι η Αττικό Μετρό δηλώνει “συνυπευθυνότητα”!
Διαβάστε την από 10/2020 απόφαση της Αττικό Μετρό. Παραδέχεται όλα όσα λέμε τόσον καιρό για το έργο αυτό: οι 12 σταθμοί μπορούσαν να έχουν ήδη παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2020, αλλά επέλεξαν να μην τους δώσουν, η αλλαγή στο Σταθμό Βενιζέλου σταμάτησε ΟΛΟ το τεχνικό έργο, ο εργολάβος ΔΕΝ δούλευε σε 13 σταθμούς (στους 12 κανένας σχεδιασμός δεν είχε αλλάξει στην κατασκευή τους), αλλά την ευθύνη την παίρνει πάνω της η Αττικό Μετρό.
Πώς ξεκίνησαν όλα αυτά; Με μια δήλωση του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ το Σεπτέμβριο 2019!
Τι ακολούθησε; Αιτήματα αποζημιώσεων του Εργολάβου, που ικανοποιούνται σχεδόν εξολοκλήρου από την Αττικό Μετρό! Λογικό, αφού έχει μόνη της παραδεχτεί ότι… φταίει.
Μιλάμε για εκ. ευρώ, δείτε εδώ https://www.efsyn.gr/…/326883_poios-plironei-ta… εδώ https://www.kathimerini.gr/…/nea-apozimiosi-gia-to…/
Και τώρα ας ξαναγυρίσουμε στις αρχαιότητες της Βενιζέλου, που τις τελευταίες εβδομάδες καταστρέφονται με φρενήρη ρυθμό: ο Ζέρβας, η Μενδώνη, ο Ταχιάος, ο Καραμανλής, ο Μητσοτάκης μας έλεγαν ότι είναι αναγκαστικό να αποσπαστούν οι αρχαιότητες γιατί έτσι το Μετρό θα τελειώσει πιο γρήγορα και θα κοστίσει φτηνότερα. Παρουσίαζαν όλους εμάς που από την πρώτη μέρα φωνάζουμε ότι αυτό είναι καταστροφή ΚΑΙ των αρχαιοτήτων ΚΑΙ του τεχνικού έργου, ως “επαγγελματίες ευαίσθητους”.
Και από πίσω κανόνιζαν με τον εργολάβο να καθυστερεί όσο θέλει σε όλο το έργο, να φταίει η Αττικό Μετρό και τα αρχαία (αυτά φταίνε πάντα, ως γνωστόν). Αυτή τη στιγμή καταστρέφουν τις αρχαιότητες, ενώ η Αττικό Μετρό δίνει παρατάσεις και εκ. ευρώ αποζημιώσεις στον εργολάβο χωρίς να την εγκαλεί κανείς!
Τι πέτυχαν με την αλλαγή στο Σταθμό Βενιζέλου; Είμαστε ήδη στο Γενάρη 2022 και το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα παραδοθεί ούτε στο τέλος του 2023 (ναι, θα πάρει κι άλλη παράταση), οριακά ίσως προλάβουν το Μάρτιο 2025 -εννοείται με αύξηση προϋπολογισμού του έργου, εννοείται που θα το πληρώσουμε όλοι οι πολίτες από τον τακτικό προϋπολογισμό! Και με τις αρχαιότητες κατεστραμμένες.
Η μεταφορά της βασικής γραμμής του Μετρό στο 2025 παρασύρει επίσης και την γραμμή της Καλαμαριάς, που ενώ είναι κατά 85% έτοιμη (λεει ο Καραμανλής), για να παραδοθεί χρειάζεται να χει τελειώσει η βασική γραμμή πρώτα! Μαζί παρασύρει και τον ΟΑΣΘ, που θα βρίσκεται σε “εκκαθάριση” μέχρι να παραδοθεί το Μετρό! Αισθάνεσθε κι εσείς ότι κάτι δεν πάει καλά εδώ;
Ναι, είπαν ανερυθρίαστα ψέματα. Ναι, έχουμε να κάνουμε με ένα έγκλημα. Δεν πρόκειται μόνο για την μεγαλύτερη καταστροφή αρχαιοτήτων στη σύγχρονη Ελλάδα. Πρόκειται και για ένα έγκλημα εναντίον του τεχνικού έργου, ένα έγκλημα εναντίον του δημόσιου κορβανά, με όμηρο τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Κάποιοι συνωμότησαν για να γίνει όλο αυτό και κάποιοι κερδίζουν από αυτό.
Μπορεί το έγκλημα ενάντια στις αρχαιότητες να μην το χουμε σταματήσει (σκεφτείτε ότι το ΣτΕ ακόμη δεν έχει βγάλει την απόφασή του για τα προσωρινά μέτρα που συζητήθηκαν στο τέλος Νοέμβρη!), μπορεί να ξεκοιλιάζουν την καρδιά της βυζαντινής πόλης, ΟΜΩΣ δεν θα μείνει τίποτα κρυφό. Και το έγκλημα αυτό θα έχει την τιμωρία που του αξίζει.
Άλλωστε οι αρχαιότητες πάντα εκδικούνται…
ΥΓ. Ειδικά όσοι δουλεύουν σε επιχειρήσεις και τεχνικά έργα, ή έστω στο οικονομικό ρεπορτάζ, και βέβαια από τους πολίτες και τους φορείς της Θεσσαλονίκης, πολύ θα ήθελα τα σχόλιά σας για αυτήν εδώ την απόφαση της Αττικό Μετρό!
https://www.facebook.com/dkoutsoumpa/posts/3164072097206149
«Πριν το 2025 το μετρό δεν τελειώνει»
Ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης μέσω συνέντευξης του στην έντυπη έκδοση της parallaxi προειδοποιεί εκ νέου για το θέμα:
«Έχω αποδεχθεί την ήττα μας στο θέμα των αρχαιοτήτων. Δυστυχώς χάσαμε, έχασε η πόλη την αυθεντικότητα. Πρέπει να πάμε παρακάτω και να μας πουν οι αρχαιότητες που έχουν βγει από όλους τους σταθμούς που θα πάνε; Που θα εκτεθούν; Θα κάνουν κάτι στη Βενιζέλου; Θα αποκαταστήσουν το Αλκαζάρ; Θα μπορούμε να τα επισκεπτόμαστε τα αρχαία ή θα είναι πίσω από μια βιτρίνα στις ηλεκτρικές σκάλες; Κανείς δεν μας λέει πως θα τα επαναφέρει. Πιστεύω ότι εξετέθη ο Πρωθυπουργός σε αυτή την υπόθεση. Οι ανασκαφές έχουν τουλάχιστον ένα χρόνο μπροστά. Πριν το 2025 το μετρό δεν τελειώνει. Στο Μοναστηράκι πως εφαρμόστηκε η λύση in situ;»
«Πάγια τακτική της Αττικό Μετρό στο παρελθόν ήταν η παραπομπή των διεκδικήσεων των εργολάβων στη διαιτησία»
Θέση για το θέμα πήρε και ο Γ. Μυλόπουλος, που σε ανάρτηση του αναδημοσιεύει την ανάρτηση της Δέσποινας Κουτσούμπα και προσθέτει:
«Για να ενισχύσω τα όσα λέει για τη ζημιογόνο για το δημόσιο τακτική της Αττικό Μετρό ΑΕ σήμερα, να εγκρίνει τα αιτήματα αποζημίωσης των εργολάβων χωρίς καμία αμφισβήτηση, παραδεχόμενη και παίρνοντας επάνω της τις ευθύνες της καθυστέρησης, υπενθυμίζω ότι πάγια τακτική της Αττικό Μετρό στο παρελθόν ήταν η παραπομπή των διεκδικήσεων των εργολάβων στη διαιτησία.
Και εκεί, στα δικαστήρια, η τακτική που ακολουθούνταν ήταν η εταιρεία να αμφισβητεί τις διεκδικήσεις, μειώνοντας έτσι το διεκδικούμενο ποσό, σε όφελος του δημοσίου.
Με αυτή την πολιτική, το 1,2 δις που διεκδικούσαν αρχικά οι εργολάβοι για καθυστερήσεις προ του 2015 στο Μετρό Θεσσαλονίκης, έγινε τελικά κάτι λιγότερο από 200 εκ ευρώ, τα οποία και επιδικάστηκαν το 2017.
Είναι αυτές οι αποζημιώσεις για τις προ του 2015 καθυστερήσεις που επειδή επιδικάστηκαν αναδρομικά το 2017, ο υπουργός υποδομών Κ. Καραμανλής, είτε εν αγνοία του είτε και σκοπίμως, απέδωσε σε δήθεν καθυστερήσεις επί της δικής μας θητείας.
Δηλαδή και μειώσαμε τις αποζημιώσεις εξ αιτίας της ζημιάς που οι προηγούμενοι προκάλεσαν στο δημόσιο, αλλά και κατηγορηθήκαμε στη συνέχεια από τον υπουργό της κυβέρνησης της ΝΔ ως υπεύθυνοι για τις δικές τους καθυστερήσεις.
Η διαφορά βέβαια τότε και τώρα, όπως το λέει και η Δέσποινα, είναι ότι σήμερα για τις καθυστερήσεις ευθύνεται πράγματι το δημόσιο.
Αφού ο κορυφαίος εκπρόσωπός του, ο πρωθυπουργός, εξήγγειλε από την αρχή ακόμη της θητείας του την ολέθρια επιλογή της αλλαγής σχεδιασμού του σταθμού Βενιζέλου.
Παίρνοντας μόνος του επάνω του την ευθύνη των μεγάλων καθυστερήσεων που αυτή η απόφαση προκάλεσε.
Μια επιλογή που και τα αρχαία κατέστρεψε, όπως είδαμε και πρόσφατα σε φωτογραφίες, αλλά και το έργο καθυστέρησε, αφού αντί του 2020 η Θεσσαλονίκη θα δει Μετρό καλό 2025 και βλέπουμε.
Και τέλος, η επιλογή της απόσπασης των αρχαιοτήτων οφέλησε μόνο τους εργολάβους, αφού γέμισε και θα συνεχίσει να γεμίζει τα ταμεία τους με εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος, ζημιώνοντας έτσι το δημόσιο και μέσω αυτού και όλους εμάς, τους φορολογούμενους».
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ