Εορταστικό τραπέζι: Πόσα θα χρειαστεί να ξοδέψουμε για κρέας και αρτοσκευάσματα

Σταθερές οι τιμές στα αρτοποιεία για μελομακάρονα, κουραμπιέδες και βασιλόπιτες, ήπιες αυξήσεις καταγράφονται στα κρεατικά λόγω κόστους και εορταστικής ζήτησης

Θωμάς Καλέσης
εορταστικό-τραπέζι-πόσα-θα-χρειαστεί-1415090
Θωμάς Καλέσης

Καθώς μπαίνουμε πλέον και επισήμως στην εορταστική περίοδο τα νοικοκυριά προγραμματίζουν το εορταστικό τους τραπέζι με περιορισμένα οικονομικά και ελπίζοντας ότι δεν θα προκύψουν απρόοπτα. Η εικόνα της αγοράς στα βασικά προϊόντα που απαρτίζουν το τραπέζι – ψωμί, αρτοσκευάσματα και κρέας – δείχνει συγκρατημήνη κινητικότητα με διαφοροποιήσεις ανάλογα τον κλάδο.

Αρτοποιεία: Σταθερές τιμές παρά τις πιέσεις

Σ’ ότι αφορά στα αρτοποιεία, οι τιμές παραμένουν σε γενικές γραμμές στα ίδια επίπεδα με πέρσι. Οι επαγγελματίες επισημαίνουν ότι οι όποιες μικρές αυξήσεις στις πρώτες ύλες και στο ενεργειακό κόστος απορροφήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις επιχειρήσεις, ώστε τα καθημερινά προϊόντα να παραμείνουν προσιτά.

Από μικρές έως ανεπαίσθητες διαφοροποιήσεις παρατηρούνται μόνο στα εορταστικά είδη, όπως παραδοσιακά γλυκίσματα ή ειδικά ψωμιά, κυρίως λόγω του κόστους πρώτων υλών υψηλότερης ποιότητας.

Πάντως όπως περιγράφει στην parallaxi η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος και Θεσσαλονικιά, Έλσα Κουκουμέρια, ο καταναλωτής δεν αναμένεται να δει μεγάλη διαφορά στην τσέπη του σε σχέση με πέρσι, παρά το κλίμα των ανατιμήσεων που βιώνουμε.

Όπως τόνισε συγκεκριμένα η κα. Κουκουμέρια «αν και προς το παρόν η αγορά κινείται ασθμαίνοντας, καθώς η αγορά των τροφίμων βρίσκεται τελευταία στη σειρα, αφού καλυφθούν πρώτα από τον κόσμο όλες τις άλλες υποχρεώσεις, τώρα γίνονται τα λεγόμενα δοκιμαστικά. Δηλαδή ο κόσμος παίρνει λίγα μελομακάρονα, λίγους κουραμπιέδες και στη συνέχεια θα αποφασίσει την προπαραμονή ή την παραμονή τι άλλο θα χρειαστεί για να πλαισιώσει το εορταστικό τραπέζι. Οπότε η κίνηση αυτή τη στιγμή είναι λίγο υποτονική, αλλά το παρήγορο είναι ότι επειδή ο κόσμος αναγνωρίζει ότι στα αρτοποιεία μας θα βρει τα πιο φρέσκα προϊόντα, καθώς δεν αποθηκεύουμε στα μαγαζιά, στις γιορτές κάνει αυτή την επιλογή και έρχεται στους φούρνους».

Οι τιμές σε μελομακάρονα – κουραμπιέδες

Αναφερόμενη στις τιμές σε παραδοσιακά εορταστικά γλυκίσματα όπως μελομακάρονα και κουραμπιέδες, η πρόεδρος της ΟΑΕ επισημαίνει ότι «στα απλά μελομακάρονα, δηλαδή αυτά που δεν περιέχουν σοκολάτα, δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές στις τιμές. Βρισκόμαστε στα περσινά επίπεδα, με τιμές που ξεκινούν από τα 13 ευρώ/κιλό και φτάνουν μέχρι τα 15. Τώρα σε αυτά που εμπεριέχουν σοκολάτα και επειδή φέτος βγήκαν εκδόσεις στο μελομακάρονο, όπως το Ντουμπάι, το Λότους, το Red Velvet, υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις λόγω των υλικών. Συγκεκριμένα δηλαδή έχουμε τιμές που ξεκινούν από τα 15 ευρώ/κιλό και φτάνουν τα 18-19. Εδώ βέβαια θα πρέπει να πούμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της κατανάλωσης, δηλαδή περίπου το 80% των καταναλωτών προτιμά την κλασσική γεύση».

 

Τι να περιμένουμε στα τσουρέκια και τις βασιλόπιτες

Τα ίδια πάνω – κάτω ισχύουν και για τα παραδοσιακά τσουρέκια και τις βασιλόπιτες. Κι εκεί οι διαφοροποιήσεις δεν αναμένονται μεγάλες σε σχέση με τα περσινά επίπεδα. «Και σε αυτά τα είδη, οι τιμές ακολουθούν την ίδια λογική. Στην παραδοσιακή βασιλόπιτα έχουμε τιμές που ξεκινούν από τα 14 ευρώ/κιλό και φτάνουν μέχρι τα 16. Αντίστοιχα όμως η σοκολατένιες βασιλόπιτες ξεκινούν από τα 16 ευρώ/κιλό και φτάνουν επίσης μέχρι τα 18-19 ευρώ. Κι εκεί πιστεύω βέβαια ότι θα δούμε διάφορες εκδόσεις. Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι κινούμαστε ξανά στα ίδια επίπεδα με πέρσι και αυτό προσπαθήσαμε να το κάνουμε διότι ο φούρνος είναι ένα μαγαζί που έχει μια διαφορετική σχέση με τον κόσμο. Είναι πιο άμεση. Ασφαλώς και ο σκοπός μιας επιχείρησης είναι πάντα το κέρδος, ωστόσο όσοι περισσότεροι έρθουν αυτό το διάστημα στα καταστήματά μας τόσο το καλύτερο. Και εμείς τους έχουμε ανάγκη για να συνεχίσουμε να υπάρχουμε, αλλά και οι καταναλωτές μας χρειάζονται γιατί θέλουν να καταναλώσουν ένα προϊόν που ξέρουν ότι είναι και νόστιμο και ποιοτικό και φρέσκο», κατέληξε η κα. Κουκουμέρια.

Κρεοπώλες: Ήπιες αυξήσεις στα εορταστικά κρέατα

Την ίδια στιγμή ήπιες αυξήσεις καταγράφονται αυτή την περίοδο στα βασικά κρεατικά σκευάσματα, καθώς η ζήτηση των εορτών συμπίπτει με το υψηλότερο κόστος προμήθειας και μεταφοράς. Οι επαγγελματίες επισημαίνουν ότι η διατήρηση της ποιότητας παραμένει προτεραιότητα, ενώ οι ίδιοι προσπαθούν να συγκρατήσουν τις τιμές στα πιο δημοφιλή προϊόντα ώστε να μην επιβαρυνθούν ιδιαίτερα τα νοικοκυριά.

Μιλώντας με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, Σάββα Κεσίδη σχετικά με την μέχρι τώρα κίνηση στα κρεωπολεία, τόνισε πως «ότι συνέβη πέρσι και πρόπερσι συμβαίνει και φέτος. Η κίνηση είναι υποτονική, καθώς όλα αυτά που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα με τα μπλόκα και τις ανατιμήσεις που έχουν γίνει ο κόσμος δεν ξέρει ακόμη τι να κάνει. Αυτές τις ημέρες ωστόσο πληρώθηκαν οι συντάξεις και τα δώρα και πλέον περιμένουμε να βγουν οι άνθρωποι στην αγορά, κάτι που φάνηκε και από την περασμένη Παρασκευή (19/12) το απόγευμα. Πιστεύουμε ότι μέσα στο Σαββατοκύριακο θα έχουμε τις παραγγελίες, έτσι ώστε Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη να είμαστε έτοιμοι τουλάχιστον για τα Χριστούγεννα».

Σε ερώτηση για το ποια προϊόντα προτιμά συνήθως ο κόσμος αυτές τις ημέρες, ο πρόεδρος του ΠΟΚΚ υπογράμμισε πως «νο1 επιλογή είναι το χοιρινό το οποίο ουσιαστικά φτάνει το 50% του τζίρου μας μέσα στις γιορτές. Από εκεί και πέρα, ακολουθεί το πουλερικό, δηλαδή το κοτόπουλο ή το κομμάτι του, τα ελευθέρας βοσκής, η γαλοπούλα, ο κόκκορας κ.ο.κ. και στη συνέχεια ακολουθεί το αμνοερίφιο και τελευταίο ακολουθεί το μοσχάρι. Σ’ ότι έχει να κάνει με το χοιρινό, οι τιμές παραμένουν ίδιες με πέρσι, ενώ στο κοτόπουλο κάποιες αυξήσεις της τάξεως του 3% έως 5% που έχει καταγραφεί τους τελευταίους μήνες, το έχουμε απορροφήσει ήδη εμείς οι κρεοπώλες από το κέρδος μας, ώστε να μη φανεί στον καταναλωτή. Στη χειρότερη θέση ωστόσο, βρίσκεται αυτή τη στιγμή το αμνοερίφιο. Γιατί; Γιατί αρχικά η παραγωγή είναι στα μπλόκα και δεύτερον γιατί όλα αυτά τα αρνιά που προορίζονται για την αγορά πρέπει να πρέπει πρώτα να περάσουν από rapid test, ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν πάσχουν από ευλογιά. Και γι’ αυτή τη δουλειά υπάρχουν μόλις δύο εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα. Το ένα είναι στη Λάρισα και το άλλο στη Θέρμη Θεσσαλονίκης, τα οποία και φυσικά δεν προλαβαίνουν να σηκώσουν όλο αυτό το βάρος των εξετάσεων, κάτι που σημαίνει ότι θα μείνουν τα αρνιά στα μαντριά, ο παραγωγός δεν θα διαθέσει το προϊόν, εμείς θα ψάχνουμε αμνοερίφια και δεν θα βρίσκουμε και ο καταναλωτής εάν βρει να αγοράσει, θα το προμηθευτεί σε τιμή που δεν τον συμφέρει».

Τέλος, αναφερόμενος στις τιμές των προϊόντων ο κ. Κεσίδης σημείωσε πως «ό, τι έχει σχέση με κόκκαλο (Μπριζόλες, Κότσια κλπ) κινείται από 6 ευρώ/κιλό μέχρι και 8,5 ευρώ, κάθε είδος χωρίς κόκκαλο κινείται από 8 έως 9,50 ευρώ, ενώ κάθε προϊόν που έχει να κάνει με κοπές και παρασκευάσματα ο καθένας το χρεώνει και διαφορετικά ανάλογα με το παρασκεύασμα ή την κοπή που έχει ζητήσει ο πελάτης».

Αυτοψία στο Καπάνι λίγο πριν τα Χριστούγεννα

Κατά την πρόσφατη αυτοψία της parallaxi στο Καπάνι, οι επαγγελματίες σημείωσαν ότι και φέτος οι καταναλωτές είναι φειδωλοί στις αγορές τους μιας και τα Χριστούγεννα δεν είναι Πάσχα, όπου κυριαρχεί μόνο το φαγητό, αλλά είναι μια πολυέξοδη εορταστική περίοδος, αφού στην εξίσωση μπαίνουν τα δώρα που αγοράζουμε για τα αγαπημένα μας πρόσωπα, ενώ υπάρχουν και τα πάγια έξοδα της καθημερινότητας.

Ένα από τα στοιχεία που φαίνεται να κυριαρχεί στα φετινά εορταστικά τραπέζια είναι αυτό του ρεφενέ.

Τα πολυάριθμα οικογενειακά τραπέζια αποτελούν σιγά σιγά παρελθόν, με τις μαζώξεις να «σπάνε» σε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά ανάλογα και με τις υποχρεώσεις.

Eurokinissi

Οι παρέες που μαζεύονται για να γιορτάσουν μαζί, βάζουν ο καθένας κάτι από λίγο. Άλλος τα κρέατα, άλλος τις σαλάτες, άλλος τα γλυκά και άλλος τα κρασιά.

Εμείς κάναμε μια βόλτα στο Καπάνι το πρωί της Δευτέρας 15 Δεκεμβρίου για να καταγράψουμε τάσεις και τιμές, αλλά και να κάνουμε την παραδοσιακή σύγκριση με τις αντίστοιχες του 2024.

Ακολουθούν οι τιμές που είδαμε κρεμασμένες στα τσιγκέλια των κρεοπωλείων της ιστορικής αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Γουρουνάκι γάλακτος – 9 ευρώ το κιλό

Ρολό κοτόπουλο – 7,5 ευρώ

Ρολό χοιρινό – 6,99 ευρώ

Ελασσωνίτικο χοιρινό – 7,50 ευρώ

Κιμάς ανάμεικτος – 9 ευρώ

Στήθος μοσχαρίσιο – 9.5 ευρώ το κιλό

Μπριζόλα μόσχου – 12 ευρώ

Πανσέτα χοιρινή – 5,80 ευρώ

Κότσι χοιρινό – 4 ευρώ

Λουκάνικα Τζουμαγιάς – 9,80 ευρώ το κιλό

Λουκάνικα πικάντικα – 5,80 ευρώ

Τηγανιά χοιρινή 4,99 ευρώ

Αρνάκι – Κατσικάκι 14,99 ευρώ

Γαλοπούλα νωπή ολόκληρη – 13 ευρώ το κιλό

Γαλοπούλα κατεψυγμένη – 10 ευρώ το κιλό

Οι διαφορές σε σχέση με τα Χριστούγεννα του 2024

Λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2024 είχαμε καταγράψει στο Καπάνι τις τιμές να κινούνται στα 11 με 11,5 ευρώ, ενώ τα φετινά Χριστούγεννα αγγίζουν τα 15 ευρώ.

«Τσιμπημένα» και τα λουκάνικα που πέρσι δεν ξεπερνούσαν τα 5 ευρώ, ενώ τώρα είναι στα 5,80 ευρώ. Ο κιμάς από τα 7 ευρώ πέρσι, τώρα τον βρήκαμε στα 9 ευρώ.

Ίδιες οι τιμές όσον αφορά τη γαλοπούλα. Η βασική αιτία πίσω από αυτές τις αυξήσεις είναι η γενικότερη ακρίβεια στις τιμές των τροφίμων — αποτέλεσμα των αυξημένων τιμών πρώτων υλών, κόστους παραγωγής, μεταφορών και άλλων παραγόντων που επηρεάζουν τα τρόφιμα στην ελληνική αγορά.

Νέο ΙΝΚΑ: Ανησυχία για τις αυξήσεις ενόψει γιορτών

Οι μεγαλύτερες ετήσιες ανατιμήσεις εντοπίζονται σε προϊόντα που συνδέονται άμεσα με την καθημερινή και τη γιορτινή κατανάλωση: σοκολάτες +22,9%, καφές +20,7% και κρέατα +13%. Αύξηση καταγράφεται επίσης στα φρούτα (+9%), στα αυγά και τα γαλακτοκομικά (+4,4%), στο ψωμί και στα δημητριακά (+1,9%). Τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής εμφανίζουν άνοδο +6,9%, ενώ οι τιμές σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία αυξήθηκαν κατά +7,7%.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, το κόστος για το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι αναμένεται να είναι τουλάχιστον 10% υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι. Ήδη σε αρκετά ζαχαροπλαστεία και φούρνους παρατηρούνται αυξήσεις 1-2 ευρώ στα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες. Παράλληλα, η τιμή στο μοσχάρι έχει φτάσει πλέον περίπου τα 20 ευρώ το κιλό, γεγονός που δυσκολεύει σοβαρά την επιλογή κρέατος για πολλές οικογένειες.

Ανησυχητικό στοιχείο αποτελεί το ότι η ακρίβεια επιμένει, ενώ το κόστος αρκετών πρώτων υλών έχει αποκλιμακωθεί διεθνώς. Αυτό εντείνει την αίσθηση μιας μεγάλης «ψαλίδας από το χωράφι στο ράφι», με τις μειώσεις στις διεθνείς αγορές να μην περνούν επαρκώς στον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, ο δείκτης τιμών τροφίμων υποχώρησε κατά 1,2% τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβριο και κατά 2,1% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Ειδικά για το κακάο, η τιμή του έχει μειωθεί κατά 45% μέσα σε έναν χρόνο, στα περίπου 5.300 δολάρια ο τόνος από 9.700 δολάρια πέρυσι. Παρά ταύτα, οι τιμές πολλών σοκολατοειδών στην αγορά συνεχίζουν να αυξάνονται.

Την ίδια στιγμή, σημαντική επιβάρυνση προκαλεί και το κόστος στέγασης, καθώς τα ενοίκια έχουν αυξηθεί κατά 8,6%. Ο συνδυασμός αυξημένων τιμών τροφίμων και στέγασης περιορίζει ακόμα περισσότερο τον διαθέσιμο οικογενειακό προϋπολογισμό και πλήττει ιδιαίτερα τους πιο ευάλωτους καταναλωτές.

Σημειώνουμε ότι : «Οι γιορτές δεν πρέπει να μετατρέπονται σε άσκηση επιβίωσης. Χρειαζόμαστε καθαρές απαντήσεις για το γιατί οι διεθνείς μειώσεις σε βασικές πρώτες ύλες δεν αντανακλώνται στα ράφια και ουσιαστικά μέτρα που θα περιορίσουν τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις».

Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών καλεί:

• την Πολιτεία να ενισχύσει τους ελέγχους στην αλυσίδα παραγωγής και διανομής, να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά φαινόμενα αδικαιολόγητων ανατιμήσεων, να δημοσιοποιεί συστηματικά συγκριτικά στοιχεία τιμών και να ενδυναμώσει τους μηχανισμούς εποπτείας,

• τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν υπεύθυνες πρακτικές τιμολόγησης, ειδικά σε είδη πρώτης ανάγκης, και να δίνουν σαφή πληροφόρηση για την προέλευση και τη σύνθεση των προϊόντων,

• τους καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές, να αξιοποιούν λίστες αγορών, να επιλέγουν εποχικά προϊόντα, να αποφεύγουν την υπερκατανάλωση και να αξιολογούν τις προσφορές με βάση την τιμή ανά κιλό/λίτρο.

Υπενθυμίζουμε ότι ο έγκαιρος προγραμματισμός, η προτίμηση σε τοπικούς παραγωγούς όπου είναι εφικτό και η κατανομή των αγορών σε περισσότερα σημεία πώλησης μπορούν να μειώσουν το τελικό κόστος χωρίς να στερηθούμε την ποιότητα. Οι γιορτές πρέπει να είναι περίοδος χαράς και όχι οικονομικής ασφυξίας. Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών θα συνεχίσει σταθερά να καταγράφει την εξέλιξη των τιμών και να παρεμβαίνει με στόχο τη δίκαιη αγορά και την προστασία όλων των καταναλωτών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα