Θεσσαλονίκη

Επέκταση παλιάς παραλίας με το ξύλινο ντεκ: Στα σκαριά νέος διαγωνισμός;

Πότε εκτιμά η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης ότι θα ολοκληρωθεί το έργο – Επιφυλάξεις από την αντιπολίτευση

Φίλιππος Δεργιαδές
επέκταση-παλιάς-παραλίας-με-το-ξύλινο-1154804
Φίλιππος Δεργιαδές

Η πόλη το συζητάει εδώ και πολύ καιρό, δεκαετίες ολόκληρες, αλλά επίσημα ετέθη στο τραπέζι του δημόσιου διαλόγου το 2009, δηλαδή εδώ και 15 χρόνια. Η επέκταση της παλιάς παραλίας, όπως φαίνεται, αποκτά σοβαρές πιθανότητες υλοποίησης και η Θεσσαλονίκη ενδέχεται μέσα σε δύο ή τρία χρόνια να αλλάξει τη θαλάσσια όψη της, από το Λευκό Πύργο μέχρι την πρώτη προβλήτα του ΟΛΘ.

Ο λόγος βέβαια για το περίφημο ξύλινο ντεκ που θα επεκτείνει το στενό παραθαλάσσιο διάδρομο που αποτελεί την παλιά παραλία της πόλης. Το έργο, σύμφωνα με τις προθέσεις και το σχεδιασμό της παρούσης διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, εισέρχεται σε νέα φάση καθώς προωθείται η δημοπράτηση του ίσως και εντός του έτους ή αρχές του 2025, εντασσόμενο χρηματοδοτικά στο ΕΣΠΑ.

Η επέκταση θα δημιουργήσει ένα ξύλινο, φιλικό στο περιβάλλον, «μπαλκόνι» το οποίο θα προσφέρει περισσότερες δυνατότητες μετακίνησης στους πολίτες στο πιο στενό σημείο της παραλιακής ζώνης της πόλης.

Σήμερα άνθρωποι, ποδήλατα και αυτοκίνητα συνωστίζονται ασφυκτικά, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, σε ένα «διάδρομο», όπου το παραλιακό πεζοδρόμιο ΄ διαθέσιμο στους πολίτες που θέλουν να περπατήσουν κατά μήκος της παραλίας, είναι πλάτους μόλις 5 μέτρων.

Η επέκταση μέσα στη θάλασσα κατά 10 μέτρα, σαφώς θα είναι μία ανάσα για την πόλη και δεν θα αλλοιώνει τη φυσιογνωμία της με τον δραστικό τρόπο του μπαζώματος, που είχε επιλεγεί το 1986 από την τότε διοίκηση Κούβελα και προκάλεσε πάνδημο ξεσηκωμό και συναυλίες διαμαρτυρίας.

Νικηφορίδης: Πάμε από την αρχή, αλλά πιο γρήγορα

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Πρόδρομο Νικηφορίδη, το στοίχημα της επέκτασης της παλιάς παραλίας με το ξύλινο ντεκ δεν είναι εύκολο, αλλά ούτε αδύνατο, ενώ το χρονοδιάγραμμα δείχνει ότι μέχρι το 2027 η επέκταση μπορεί να έχει ολοκληρωθεί.

Ποια είναι η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα; Να σημειωθεί ότι το 2022 έγινε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την κατασκευή του ντεκ ενώ ο διαγωνισμός για τη μελέτη του έργου βρίσκεται σε εκκρεμότητα και αναζητείται η κατακύρωση ή η ακύρωση του.

Όπως αναφέρει ο κ. Νικηφορίδης, «υπάρχει μία διαδικασία που ακολουθούμε για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο διαγωνισμός που είχε γίνει το 2023, δεν επικυρώθηκε από το δημοτικό συμβούλιο. Αυτή η απόφαση ακολούθως θα μεταβιβαστεί στην επιτροπή του διαγωνισμού, η οποία θα επικυρώσει την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και στη συνέχεια θα προταθεί στο δημοτικό συμβούλιο να προχωρήσουμε στην προμελέτη και την οριστική μελέτη για το ξύλινο ντεκ».

«Όλη η επιχειρηματολογία βασίζεται στην οικονομική προσφορά που θα είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή του διαγωνισμού της διοίκησης Ζέρβα» τονίζει και αναφέρει ότι «η προμελέτη και η οριστική μελέτη θα κοστίσουν ένα ποσό γύρω στις 450.000, όταν το αρχικό ποσό για την προμελέτη και μελέτη ήταν 2,8 εκατομμύρια ευρώ, και με την έκπτωση ήταν να μειωθεί στο 1,8 εκατ. ευρώ.

Διευκρινίζει δε πως το έργο «θα δημοπρατηθεί ως μελέτη κατασκευής και την μελέτη εφαρμογής θα γίνει από τον εργολάβο» ενώ για το ίδιο το έργο τονίζει πως πρόκειται για ένα ντεκ 10 μέτρων, το οποίο είναι κυρίως έργο πολιτικού μηχανικού ενώ για τις επιφυλάξεις που εγείρονται περί στατικότητας, τονίζει πως με τους «γεωτεχνικούς που μίλησα δεν υπάρχει θέμα στατικότητας, θα πάει βαθιά μέσα στο βυθό». Δηλαδή θα υπάρξει η απαιτούμενη θεμελίωση ώστε να αντέξει.

Σε ότι αφορά το χρονοδιάγραμμα, αναφέρει πως «βάσει του σχεδίου της προηγούμενης διοίκησης η μελέτη θα τελείωνε το 2026. Το δικό μας χρονοδιάγραμμα είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί η προμελέτη και να προχωρήσει η δημοπράτηση και από τις αρχές του 2025, αφού έχει δημοπρατηθεί μέσα σε 1,5 χρόνο ή 2 χρόνια να έχει ολοκληρωθεί το έργο».

Σχετικά δε με τη χρηματοδότηση τονίζει πως έχει εξασφαλιστεί μέσω του ΕΣΠΑ και ήδη έχει γίνει η απαραίτητη συνεννόηση με την κυβέρνηση και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Αυτό επιβεβαίωσε και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος, ο οποίος σε δηλώσει του επεσήμανε πως η υλοποίηση του έργου της επέκτασης της παλιάς παραλίας με ξύλινο ντεκ θα πραγματοποιηθεί με κονδύλια μέσω του νέου ΕΣΠΑ.

Ωστόσο χωρίς σαφή προμελέτη και προϋπολογισμό το έργο δύσκολα θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, όταν μάλιστα οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι συνολικά το έργο θα κοστίσει πάνω από 20 εκατομμύρια ή ακόμα κοντά στα 30 εκατομμύρια.

Μάκης Κυριζίδης: Όλα είναι ασαφή, να φέρουν ξεκάθαρη πρόταση       

Ωστόσο από την πλευρά της αντιπολίτευσης, θεωρούν ότι η διοίκηση Αγγελούδη δεν έχει σαφή σχεδιασμό για το έργο. Τονίζουν ότι πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο που θα αλλάξει την όψη της πόλης, αλλά και ένα δύσκολο και απαιτητικό έργο που απαιτεί συγκεκριμένους χειρισμούς για να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, όπως ολοκληρωμένες μελέτες, τις οποίες ήδη έχει προωθήσει η διοίκηση Ζέρβα, και προσπαθεί να προσπεράσει και να ακυρώσει η διοίκηση Αγγελούδη.

Όπως τονίζει ο Μάκης Κυριζίδης, δημοτικός σύμβουλος και πρώην αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων της διοίκησης Ζέρβα, «η διοίκηση του Σ. Αγγελούδη πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει με το συγκεκριμένο έργο, για το οποίο εδώ και 6 μήνες ο διαγωνισμός για τη μελέτη του έργου είναι στον αέρα. Αν θέλει να κάνει μελετοκατασκευή θα πρέπει να έχει προμελέτη, αλλά για ό,τι θέλει να κάνει, πρέπει να φέρει το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο σε εισήγηση της υπηρεσίας και είτε να συμφωνήσουμε είτε να διαφωνήσουμε». Προσθέτει δε πως «δεν πιστεύω ότι προσωπικές εμπάθειες και εμμονές από απόρριψη συγκεκριμένου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού θα βάλουν τροχοπέδη σε ένα τόσο μεγάλο και εμβληματικό έργο που έχει οραματιστεί όλη η πόλη».

Σημειώνει δε, πως πρέπει να ξεκαθαριστεί το τοπίο με τον διαγωνισμό για την μελέτη του έργου. Όπως τονίζει «δεν υπάρχει κατακύρωση του διαγωνισμού και ενώ συμμετείχαν 6 εταιρίες, δεν ξέρουμε ποιο είναι το αποτέλεσμα. Υπάρχει  ανάδοχος ή θα ακυρώσουν τον διαγωνισμό; Πρέπει να αποφασίσουν». Αμφισβητεί δε το χρονοδιάγραμμα, τονίζοντας πως ένα νέος διαγωνισμός για την προμελέτη, απαιτεί τουλάχιστον ένα χρόνο ενώ μετά το έργο θα πρέπει να υποβληθεί στο ΕΣΠΑ, για να γίνει νέος διαγωνισμός για τη μελετοκατασκευή.

Πέγκας: Θα δώσουν αποζημίωση όπως ο Ζέρβας για την Α. Σοφία;

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους» Σπύρος Πέγκας, επίσης θέτει θέμα του εκκρεμούς διαγωνισμού και αναρωτιέται αν η ακύρωση του θα κοστίσει στο δήμο αποζημιώσεις, όπως συνέβη σε ανάλογη περίπτωση με την ακύρωση της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας.

Όπως τονίζει «δυστυχώς έχουμε μία επανάληψη να σταματάμε τα έργα. Το έργο είναι σε εξέλιξη και πρέπει να προχωρήσει. Το σταματάνε για να το ξεκινήσουν ξανά και φυσικά δεν ασπάζομαι το αισιόδοξο σενάριο των δύο ετών» ενώ σχολιάζει «εδώ είμαστε και θα το δούμε ενώ πρέπει να μας πουν πόσο θα κοστίσει αυτή η ακύρωση αν δηλαδή θα αποζημιωθούν εργολάβοι. Κάνουν δηλαδή τα ίδια που έκανε ο Ζέρβας».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα