Fly Over: Πότε θα γίνει η εκδίκαση στο ΣτΕ για τις απαλλοτριώσεις
Νέα αίτηση αναστολής των εργασιών από πολίτες που θίγονται – Ερωτήματα για την τακτική του ελληνικού δημοσίου.
Την τακτική «της γάτα με το ποντίκι», έχει επιλέξει το ελληνικό δημόσιο έναντι των πολιτών και των φορέων που αντιδρούν και προσφεύγουν στο ΣτΕ, για τo έργο της υπερυψωμένης περιφερειακής (Fly Over). Το ελληνικό δημόσιο επιλέγει να μη καταθέτει φάκελο ή να καταθέτει διορθωτικές προτάσεις, μέχρι σχεδόν και τις παραμονές των συνεδριάσεων του ΣτΕ, ώστε να πετύχει την αναβολή ων συνεδριάσεων.
Αυτό συνέβη ήδη με τις δύο αιτήσεις ακύρωσης του έργου που είχαν καταθέσει ο Σύνδεσμος Κωνσταντινοπολιτών, η Επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου και ο Σύλλογος Δρομέων για την Υγεία Θεσσαλονίκης, αλλά με αίτημα του ελληνικού δημοσίου η συζήτηση στο ΣτΕ αναβλήθηκε για τις 16 Οκτωβρίου. Το δημόσιο ζήτησε αναβολή για να γίνει νέα διαβούλευση μέχρι τις 19 Ιουλίου σχετικά με την τροποποίηση των Περιβαλλοντικών Όρων, διότι όπως είχε αποκαλυφθεί, η αρχική έγκριση είχε «μειώσει» την έκταση υλοτόμησης στο δάσος του Σέιχ-Σου από 187 στρέμματα σε 72 στρέμματα ενώ δεν υπάρχει οριστική κυκλοφοριακή μελέτη. Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα το ελληνικό δημόσιο έχει τροποποιήσει 5 φορές την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).
Έρχονται νέα ασφαλιστικά μέτρα για αναστολή των εργασιών
Σε αναβολή στο μεταξύ για τις 4 Νοεμβρίου, κατέληξε και η συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικράτειας για την αίτηση ακύρωσης του έργου που κατέθεσαν πολίτες των περιοχών που θίγονται άμεσα από το έργο λόγω των απαλλοτριώσεων, που ήταν να συζητηθεί στις 3 Ιουνίου. Ο λόγος είναι ότι ο ελληνικό δημόσιο δεν κατέθεσε φάκελο έγκαιρα με τις θέσεις και τα επιχειρήματα του.
Η αναβολή έχει προκαλέσει την οργή των πολιτών που είχαν καταθέσει την προσφυγή στο ΣτΕ. Εξετάζουν δε να καταθέσουν ασφαλιστικά μέτρα ζητώντας να σταματήσουν οι εργασίες μέχρι την εκδίκαση της προσφυγής τους στο ΣτΕ. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η αίτηση αναστολή για το σταμάτημα των εργασιών θα καταθέτει «μόλις είναι έτοιμοι οι δικηγόροι» που έχουν αναλάβει την υπόθεση.
Όπως αναφέρει η Αργυρώ Γκουντούλα, κάτοικος της περιοχής της Πυλαίας και ένας από τους πολίτες που προσέφυγαν στο ΣτΕ για τις απαλλοτριώσεις «με ευθύνη του ελληνικού δημοσίου συνεχών προκαλούνται αναβολές ενώ συνεχίζονται οι εργασίες. Υπάρχει μία μεθόδευση που βγάζει μάτι».
Σχετικά με την αναβολή της συζήτησης στο ΣτΕ ο δικηγόρος Μιχάλης Κωνσταντινίδης, που είναι και δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, αναφέρει ότι «το δημόσιο κατέθεσε τις προτάσεις του για τις απαλλοτριώσει μόλις πριν από λίγες ημέρες της συνεδρίασης, οπότε ο εισηγητής του ΣτΕ ζήτησε την αναβολή προκειμένου να ενημερωθεί επαρκώς για τις θέσεις και τα επιχειρήματα του ελληνικού δημοσίου».
Όπως αναφέρει, η καθυστέρηση της κατάθεσης του φακέλου από την πλευρά του δημοσίου προκαλεί πολλά ερωτηματικά καθώς η αίτηση ακύρωση λόγω των απαλλοτριώσεων, είχε κατατεθεί στις αρχές του Δεκεμβρίου του 2023.
Έχουν αρχίσει οι οχλήσεις στους ιδιοκτήτες
Εντύπωση όμως προκαλεί και το γεγονός ότι ενώ το θέμα των απαλλοτριώσεων δεν έχει κριθεί ούτε στα πολιτικά δικαστήρια, καθώς η «Ειδική Αίτηση του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από το Υπ. Οικονομικών, σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, που ήταν να εκδικαστεί τον Απρίλιο, πήρε αναβολή για τις 16 Σεπτεμβρίου, οι εργολάβοι έχουν ξεκινήσει ενέργειες για εργασίες σε ιδιοκτησίες πολιτών.
Όπως αναφέρει η Αργυρώ Γκουντούλα, κάποιοι πολίτες που έχουν προσφύγει κατά των απαλλοτριώσεων ήδη δέχονται πιέσεις για εργασίες στις ιδιοκτησίες τους. Όπως σημειώνει ενώ ακόμα δεν έχει κριθεί το θέμα των απαλλοτριώσεων, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο έχει ξεκινήσει τις οχλήσεις ιδιοκτητών προκειμένου να ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες. «Θίγονται ολόκληρες περιουσίες όπως ελαιώνες, κήποι και αυλές περιφράξεις και εγκαταστάσεις» τονίζει η κ. Γκουντούλα και αναφέρει πως έχουν αρχίσει οι κοπές δένδρων σε οικόπεδα του δημοσίου ενώ πρόσφατα ζήτησαν από ιδιώτη να «δεχτεί να ρίξουν την περίφραξη του οικοπέδου του που βρίσκεται εντός του πολεοδομικού σχεδίου Πυλαίας». Το συγκεκριμένο οικόπεδο βρίσκεται στον οδό Εγνατίας της Πυλαίας που διασταυρώνεται με την Περιφερειακή Οδό.
«Είναι απίστευτο που πρόκειται να συμβεί στον παραδοσιακό οικισμό της Πυλαίας, μέσα από τους νέους κόμβους που θα διοχετεύουν χιλιάδες αυτοκίνητα μέσα από την κοινότητα», τονίζει η Αργυρώ Γκουντούλα.
Να σημειωθεί ότι η ειδική αίτηση έχει κατατεθεί, βάσει όσων ορίζει το Άρθρο 7α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων και ζητείται «να επιτραπεί η πραγματοποίηση εργασιών επί όλων των απαλλοτριωμένων ακινήτων και να διαταχθεί η αποβολή των κυρίων νομέων κατόχων». Η ειδική αυτή αίτηση αφορά 2.500 ιδιοκτησίες.
Εν κατακλείδι, η εν λόγω τακτική που ακολουθεί το ελληνικό δημόσιο με τις αναβολές, προκαλεί πολλά ερωτηματικά όταν μάλιστα όπως φέρεται, σύμφωνα με τη σύμβαση, το ελληνικό κράτος, στα πρότυπα της υποθαλάσσιας αρτηρίας, καλείται να πληρώσει στην κοινοπραξία αποζημίωση 80 εκατ. ευρώ, αν τυχόν το έργο «κολλήσει» ή σταματήσει…
Στο μεταξύ η ταλαιπωρία συνεχίζεται…
Στο μεταξύ στις ώρες αιχμής στον Περιφερειακό, λόγω της μείωσης των λωρίδων κυκλοφορίας από τα έργα του Fly Over, η ταλαιπωρία των οδηγών συνεχίζεται κανονικά και απτόητη ενώ τραγική είναι η κατάσταση με τα ασθενοφόρα, όταν υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Δυστυχώς αδυνατούν να περάσουν με ευκολία γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τους μεταφερόμενους ασθενείς στα νοσοκομεία που βρίσκονται παραπλεύρως της Περιφερειακής Οδού τα Παπαγεωργίου και 424. αλλά και το Παπανικολάου.
Το βίντεο που ακολουθεί είναι ενδεικτικό: