Μετρό Θεσσαλονίκης: Υπάρχει θέμα με τη «Thema», που έχει αναλάβει τη λειτουργία του Μετρό;
Δεν προχωρά η στελέχωση της εταιρίας - Αργούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια – Στον αέρα η έναρξη λειτουργίας μέσα το 2024
Μπορεί η κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών να υποστηρίζουν ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει «μπει στις ράγες» της τελικής ευθείας, αλλά όπως φαίνεται ούτε για ευθεία πρόκειται ούτε για τελική, αλλά μάλλον για ανηφοριά με πολλά «σκαλώματα».
Μετά το πρόβλημα χρηματοδότησης που προκαλεί καθυστερήσεις στις εργασίες και φρενάρει την ολοκλήρωση και παράδοση του έργου, σύμφωνα με πληροφορίες η νέα «εμπλοκή» παρουσιάζεται στην εταιρία «Thema», που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η εμπλοκή αυτή δεν είναι άσχετη με τις καθυστερήσεις στο έργο, το οποίο έχει ολοκληρωθεί κατά 90,67%. Οι εργασίες που απομένουν είναι κυρίως ηλεκτρομηχανολογικές, αλλά αν δεν ολοκληρωθούν, δεν μπορούν να ξεκινήσουν οι κανονικές δοκιμαστικές λειτουργίες που πρέπει να διαρκέσουν τουλάχιστον 14 μήνες, ή το άκρως ελάχιστο, 12 μήνες.
Λόγω των καθυστερήσεων στις εργασίες, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρία “Thema” δεν βιάζεται να προχωρήσει στις απαραίτητες προσλήψεις και στελέχωση του συστήματος λειτουργίας, ώστε να δρομολογηθεί η προπαρασκευαστική περίοδος.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της parallaxi, η Thema δεν προχωρά τις προσλήψεις διότι το έργο δεν είναι έτοιμο και καθυστερεί. Να θυμίσουμε ότι η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της Ελληνικό Μετρό Α.Ε και της αναδόχου εταιρίας ειδικού σκοπού με μετόχους την ιταλική ΑΤΜ με 51% την γαλλική EGIS με 49%, έγινε στις 4 Οκτωβρίου στο σταθμό Αγίας Σοφίας του Μετρό, παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη ο οποίος υποσχέθηκε ότι κάπου μέσα στο 2024 το μετρό θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
Στην ομιλία του τότε, ο διευθύνον σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.» Νικόλαος Κουρέτας, χωρίς, ως είθισται, να δώσει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τόνισε μεταξύ άλλων ότι μετά την υπογραφή της σύμβασης, «θα ξεκινήσουμε με την προπαρασκευαστική περίοδο, διάρκειας έως 14 μηνών, κατά την οποία ο Λειτουργός θα εκπαιδεύσει το προσωπικό του στα συστήματα του Μετρό και στα τρένα, θα οργανώσει συνολικά την λειτουργία, συντήρηση, καθαρισμό, φύλαξη και διαχείριση του συστήματος κομίστρου. Κατόπιν θα ξεκινήσει η Λειτουργία και Συντήρηση του δικτύου του Βασικού Έργου ενώ λίγο αργότερα θα ενταχθεί σε λειτουργία και η Καλαμαριά για περίοδο 10 ετών».
Βάσει της σύμβαση απαράβατος όρος είναι η εκπλήρωση των προϋποθέσεων της προπαρασκευαστικής περιόδου, για να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία.
Η εν λόγω προπαρασκευαστική περίοδο προϋποθέτει να ολοκληρωθεί το έργο της κατασκευής ώστε να γίνει η διοικητική παραλαβή και να ακολουθήσει η προπαρασκευαστική περίοδο, που περιλαμβάνει την εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος, τις δοκιμές ασφαλούς λειτουργίας σε πολλά διαφορετικά σενάρια διάρκειας τουλάχιστον 14 μηνών, η εκπαίδευση προσωπικού, η αδειοδότηση, οι πιστοποιήσεις, κ.λπ.
Με αυτά τα δεδομένα το ότι ακόμα η “Thema” δεν προχωρά σε προσλήψεις δεν αποτελεί έκπληξη. Άλλωστε η εταιρία δεν θα βγει χαμένη από τις καθυστερήσεις καθώς το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει αποδειχτεί κερδοφόρο σε ότι αφορά τα διαιτητικά δικαστήρια και την καταβολή αποζημιώσεων στους εργολάβους.
Αν καθυστερήσουν λοιπόν οι εργασίες και οι διαδικασίες μετάβασης στην επόμενη φάση, υπάρχουν και τα διαιτητικά δικαστήρια που θα επιδικάσουν αποζημιώσεις για τα χαμένα εισιτήρια.
Να σημειωθεί επίσης ότι χθες συνεδρίασε και η επιτροπή ανταγωνισμού που θα έδινε την έγκριση για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την ΙΝΤRAKAT, η οποία θα αναλάβει να ολοκληρώσει το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ήδη αυτή η διαδικασία αλλαγής της αναδόχου εταιρείας, έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο στο Μετρό Θεσσαλονίκης και είναι άγνωστο ακόμα πότε θα τελειώσει. Εκτιμάται πως η εξαγορά επι της ουσίας βρίσκεται στην τελική της φάση αλλά πληροφορίες από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ αναφέρουν ότι η εταιρία ακόμα δεν έχει καμία επαφή με το έργο και περιμένει την ολοκλήρωση των διαδικασιών για να το παραλάβει. Πηγές της ΙΝΤΡΑΚΑΤ αναφέρουν ότι «άπαξ και αναλάβουμε τότε θα δούμε τι γίνεται. Πρέπει να πάρουμε την διοίκηση της κατασκευής του έργου πρώτα, αφού δηλαδή ολοκληρωθούν όλα τα βήματα για την μεταβίβαση στη ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Και αυτό θέλει το χρόνο του».
Βάσει όσων είπε ο Ν. Κουρέτας, αλλά και όσων προκύπτουν στην συνέχεια με το πάγωμα της χρηματοδότησης λόγω αλλαγής του ΑΚΤΩΡΑ από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ, αλλά και τον χρόνο που θα απαιτηθεί ώστε ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΤΗΕΜΑ να τρέξουν, αφενός την ολοκλήρωση της κατασκευής και αφετέρου την υλοποίηση της προπαρασκευαστικής περιόδου, το έργο είναι αδύνατο να παραδοθεί έτοιμο προς χρήση μέσα στο 2024.
Η χρονική «σούμα» δείχνει ότι αυτό μπορεί να συμβεί τους πρώτους μήνες του 2025, καλώς εχόντων των πραγμάτων και αν στο μεταξύ δεν προκύψει κάποιο άλλο πρόβλημα, πράγμα σύνηθες εδώ και χρόνια στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Στο μεταξύ έχει ήδη με επίσημες ανακοινώσεις αποσυρθεί η εξαγγελία της περίφημης κυκλικής γραμμής που θα πήγαινε στα δυτικά της πόλης.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το έργο ξεκίνησε επί δημαρχίας Κούβελα το 1988, με την αξέχαστη “τρύπα του Κούβελα” και η πρώτη σοβαρή προσπάθεια δημοπράτησης του, έγινε το 1992!
Διαβάστε την ιστορία του εν συντομία εδώ: