“Φάντασμα” ο διαγωνισμός για τις 45 γραμμές του ΟΑΣΘ που είχαν παραχωρηθεί στα ΚΤΕΛ

Οι γραμμές σήμερα εξυπηρετούνται με καθεστώς «επίταξης» - Μέχρι 550 εκατομμύρια ευρώ το κόστος της σύμβασης παραχώρησης    

Φίλιππος Δεργιαδές
φάντασμα-ο-διαγωνισμός-για-τις-45-γρα-1102610
Φίλιππος Δεργιαδές

Ακόμα και νόμους που επιβάλουν επίταξη υπηρεσιών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, χρησιμοποιεί η κυβέρνηση προκειμένου να λύσει τα τεράστια προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, όπου το ένα φιάσκο διαδέχεται το άλλο.

Μετά τις τεράστιες “επιτυχίες” που σημειώθηκαν στο μέτωπο του μετρό και την πανηγυρική έναρξη του fly over, που συνοδεύεται από γερές δόσεις κυκλοφοριακού χάους στην πόλη, αλλά και το μέγα κατόρθωμα πρόσληψης 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ, αναζητείται λύση με τον διαγωνισμό για την παραχώρηση 45 γραμμών του ΟΑΣΘ σε ιδιώτες, τις οποίες σήμερα εξυπηρετεί με μεταφορικό έργο το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.

Η σύμβαση παραχώρησης για μία δεκαετία περίπου, και σύμφωνα με εκτιμήσεις, προϋπολογισμού γύρω στα 330 – 550 εκατομμύρια ευρώ, θα πρέπει να εκτεθεί σε διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, αλλά, όπως φαίνεται, και πάλι στη χώρα μας «ουδέν μονιμότερου του προσωρινού».

Να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), ήδη από τον Σεπτέμβριο δημοσίευσε την επίσημη προαναγγελία του διαγωνισμού στην σχετική πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως είχε αναφέρει τότε ο ΟΣΕΘ, «το υπό ανάθεση έργο περιλαμβάνει περίπου 40 λεωφορειακές γραμμές με έως 200 οχήματα για περίοδο 132 μηνών (10+1=11 ετών), εκτιμώμενου ελάχιστου ετήσιου κόστους 30 εκατ. ευρώ (κατά μέγιστο έως 50 εκατ. ευρώ) ή 330.000.000 ευρώ-550.000.000 ευρώ συνολικά στη διάρκεια της σύμβασης. Το έργο σχεδιάζεται να εκκινήσει την 1 Αυγούστου 2024 ενώ ο διαγωνισμός αναμένεται να αναρτηθεί εντός του Νοεμβρίου 2023».

Ήδη η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, έχει λήξει ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε το σχέδιο νέας παράταση της σύμβασης μέχρι τον Οκτώβριο του 2024. Η κυβέρνηση, κάνοντας χρήση σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες και κανονισμούς για τη λήψη έκτακτων μέτρων, πέρασε σχετική τροπολογία (άρθρο 57 του νόμου 5073/2023),  προκειμένου «να μη σταματήσει η παροχή των επιβατικών μεταφορών» και εμμέσως έχει «επιτάξει» τα ΚΤΕΛ, προκειμένου για το επόμενο διάστημα, τουλάχιστον 4 μηνών, να παρέχουν μεταφορικό έργο, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Πότε θα γίνει αυτό; Η απάντηση είναι άγνωστο. Το μείζον πρόβλημα όπως αναφέρουν οι πληροφορίες δεν είναι αυτός καθαυτός ο διαγωνισμός δηλαδή απλά η κατάρτιση των τευχών του.

Δεν είναι τεχνικό, ούτε γραφειοκρατικό το πρόβλημα, αλλά ουσιαστικό καθώς θα πρέπει να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και να οριστεί επ’ ακριβώς το περιεχόμενο του, δηλαδή το αντικείμενο της παραχώρησης και οι όροι υλοποίησης. Επί παραδείγματι δεν έχει ξεκαθαριστεί αν τα λεωφορεία που θα χρησιμοποιηθούν, και θα ορίζεται από τον διαγωνισμό, θα είναι πετρελαιοκίνητα, υβριδικά ή ηλεκτροκίνητα, με δεδομένο ότι από το 2030 θα υπάρχει περιορισμός της χρήσης του ντίζελ.

Επίσης πρέπει να οριστεί το μεταφορικό έργο καθώς το κόστος της σύμβασης αφορά κυρίως τις χιλιομετρικές αποστάσεις και τα δρομολόγια. Με δεδομένο ότι δεν έχει ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία για τις ημιαστικές γραμμές της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, ούτε έχει διαμορφωθεί κατάλληλα ο υπάρχον σταθμός μετεπιβίβασης στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, για τις γραμμές της Δυτικής Θεσσαλονίκης, δημιουργούνται δυσκολίες στο να υπολογιστούν αποστάσεις και δρομολόγια. Επίσης σε εκκρεμότητα βρίσκεται και το περίφημο ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Προφανώς πολύ δύσκολα ο διαγωνισμός θα τρέξει εντός των επόμενων 4 μηνών και ίσως να πάρουν παράταση τα έκτακτα μέτρα της επίταξης. Πως θα γίνει αυτό;

Όπως αναφέρεται στο σχετικό άρθρο 57 του νόμου 5073/2023, ο ΟΣΕΘ «ως αρμόδια αρχή, αποφασίζει για τη λήψη των έκτακτων μέτρων της παρ. 5 του άρθρου 5 του Κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές και την κατάργηση των κανονισμών του Συμβουλίου (ΕΟΚ) αριθ. 1191/69 και (ΕΟΚ) αριθ. 1107/70 σε περίπτωση διακοπής των υπηρεσιών ή κινδύνου διακοπής αυτών, για τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής των επιβατικών μεταφορών στην περιοχή της αρμοδιότητάς του. Τα έκτακτα μέτρα της παρούσας δεν δύναται να υπερβαίνουν την 31η Δεκεμβρίου 2024.».

Ο διαγωνισμός και τα 500 άτομα προσωπικό του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης

Επί της ουσίας  δηλαδή θα μπορούσε ο διαγωνισμός να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο, γεγονός που «καταγγέλλουν» ακόμα και οι μέτοχοι των ΚΤΕΛ, που θεωρούν ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. «Από πρόπερσι τους καλούμε να δρομολογήσουν τις διαδικασίες, ώστε να γίνει έγκαιρα ο διαγωνισμός», τονίζει μέτοχος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης αναφέροντας πως πρέπει να γίνουν ξεκάθαροι οι όροι του διαγωνισμού ώστε να υπάρχει η κατάλληλη προετοιμασία.

Σήμερα το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης απασχολεί περίπου 500 άτομα οδηγούς, τεχνικούς και διοικητικό προσωπικό και έχει στην κυκλοφορία 300 λεωφορεία εκ των οποίων τα 200 καλύπτουν γραμμές που παραχωρήθηκαν από τον ΟΑΣΘ. Εμείς θέλουμε να συμμετέχουμε στον διαγωνισμό και να είμαστε προετοιμασμένοι. Αν δεν τον πάρουμε κάποιοι εργαζόμενοι μας θα μείνουν άνεργοι» αναφέρει και τονίζει πως την ευθύνη την έχει το υπουργείο Μεταφορών που δεν προωθεί άμεσα τις διαδικασίες.

«Δεν ξέρουμε γιατί συμβαίνει αυτό, ίσως να θέλουν να δώσουν χρόνο σε ξένες εταιρίες να προετοιμαστούν κατάλληλα, διότι κάθε εταιρία που θα συμμετέχει θα πρέπει να διαθέτει τις απαραίτητες προδιαγραφές, δηλαδή οχήματα, εγκαταστάσεις και προσωπικό» τονίζει και σημειώνει πως «τώρα λειτουργούμε σε καθεστώς επίταξης αλλά πόσο μπορεί να διαρκέσει αυτό;».

Προφανώς αυτή την ερώτηση μπορούν να απαντήσουν μόνο από το υπουργείο Μεταφορών, από το οποίο όμως μέχρι σήμερα απαντήσεις δεν υπάρχουν…

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα