Τέμπη: Οι απαντήσεις που θα δώσουν τα μαύρα κουτιά- Καμία ανάληψη ευθύνης στην ανακοίνωση της Hellenic Train

Δημοσίευμα - "φωτιά" των NY Times: "Οι Έλληνες βλέπουν έναν αποδιοπομπαίο τράγο για τα Τέμπη".

Parallaxi
τέμπη-οι-απαντήσεις-που-θα-δώσουν-τα-μα-979066
Parallaxi

Eικόνα εξωφύλλου: Μυρτώ Τούλα

Τα «μαύρα κουτιά» των τρένων, εννοώντας τους ταχογράφους μαζί με τα καταγραφικά των σταθμών αναμένεται να φωτίσουν τις συνομιλίες, τις κινήσεις, την ταχύτητα, καθώς και τις συνθήκες που επικρατούσαν τα τελευταία λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη.

Παρακάτω όσα αναφέρει σχετικά στο ρεπορτάζ της για το ethnos.gr η Μαρία Λιλιοπούλου:

Μένει να φανεί βέβαια εάν μπορούν να δώσουν τις απαραίτητες απαντήσεις διότι μπορεί να είναι κατασκευασμένοι από ανθεκτικό υλικό ώστε να μην καταστρέφονται, αλλά οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν μετά τη σύγκρουση και την έκρηξη ήταν τόσο υψηλές που δημιουργήθηκαν ακραίες συνθήκες και κανείς δε γνωρίζει ακόμα την κατάστασή τους.

Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πως το ένα μαύρο κουτί βρέθηκε και εφόσον είναι σε καλή κατάσταση, θα δώσει χρήσιμες απαντήσεις όχι μόνο για την ταχύτητα, με την οποία κινούνταν τα τρένα τη στιγμή της πρόσκρουσης, αλλά συνολικά το προφίλ της ταχύτητας σε όλο το μήκος της διαδρομής και βεβαίως εάν και πότε υπήρξε φρενάρισμα που θα αποδείξει και πότε οι οδηγοί αντιλήφθηκαν την κατάσταση, όπως επισημαίνει η επίκουρος καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών, Ζωή Χριστοφόρου. Αντιπαράθεση για το…ποιος θα τους παραλάβει

Έως τώρα, πάντως, αυτό που επίσης δεν έχει γίνει γνωστό, είναι ποιος φορέας θα παραλάβει τους ταχογράφους, οι οποίοι βρίσκονται πάνω στα τρένα της εταιρείας λειτουργίας Hellenic Train, τα οποία όμως είναι ιδιοκτησίας του Δημοσίου.

Σε κάθε περίπτωση οι μηχανοδηγοί με σαφήνεια ζητούν να μην παραδοθούν τα κουτιά στον ΟΣΕ εφόσον είναι επίσης ελεγχόμενος, αλλά στις Αρχές και στους εμπειρογνώμονες.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας, μάλιστα καταγγέλλει ότι σε παλαιότερο περιστατικό εκτροχιασμού στο Βόλο το 2022 επιχειρήθηκε η ενοχοποίηση μηχανοδηγού. Τότε η ΠΕΠΕ είχε υποβάλει μηνυτήρια αναφορά για το ζήτημα καθώς «υπήρχαν ενδείξεις ότι τοποθετήθηκε υπόδειγμα σε ένα φύλλο πορείας προκειμένου να ενοχοποιηθεί ο μηχανοδηγός ότι έπρεπε να είχε μειώσει ταχύτητα. Υποβάλλαμε μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα και σε ένα μήνα το πόρισμα έλεγε ότι δε δόθηκε ποτέ υπόδειγμα».

Η Ένωση των μηχανοδηγών συνομιλεί ήδη με τους νομικούς της συμβούλους και αναμένεται να τοποθετηθεί τις προσεχείς ημέρες τόσο για τη σύσταση της Επιτροπής, ενώ είναι σε επικοινωνία και με ευρωπαϊκά συνδικάτα σιδηροδρόμου για συμβουλευτική ως προς τον τρόπο που πρέπει να διεξαχθεί η έρευνα. Στο κενό η διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων ως τώρα

Σήμερα η χώρα και ενώ έχει συμβεί ένα από τα πιο φρικτά και θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ευρώπη, δε διαθέτει έναν φορέα, μια επιτροπή, επιφορτισμένη με τη διερεύνηση αυτών των συμβάντων παρά το γεγονός ότι αυτό θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά το 2008.

Το 2011 ορίζονται τα πρώτα μέλη της Επιτροπής με τριετή θητεία, αλλά ο πρόεδρός της παραιτείται το 2013. Η Επιτροπή ανασυγκροτείται τον Αύγουστο του 2015 και ορίζονται εκ νέου ο πρόεδρος και τα μέλη της. Η Επιτροπή διερευνά τις συνθήκες του δυστυχήματος στο Άδενδρο με τους τρεις νεκρούς, αλλά στη συνέχεια ο πρόεδρός της παραιτείται τον Απρίλιο του 2018.

Ουσιαστικά η χώρα παραμένει με ένα μεγάλο κενό σε αυτόν τον τομέα και χωρίς ειδικούς εμπειρογνώμονες για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα. Αυτό είναι και ένα από τα βασικά επιχειρήματα που παρουσιάζει στη Βουλή ο τ. Υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου που ενοποιούσε την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων με αυτήν των Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων πριν από περίπου ένα μήνα.

Ο ενιαίος Οργανισμός δεν είχε προλάβει να συσταθεί έως την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος. Ούτε 24 ώρες δεν άντεξε η επιτροπή

Ωστόσο, η κυβέρνηση μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αντί να συγκροτήσει τον Οργανισμό που η ίδια θεσμοθέτησε, επέλεξε να συστήσει μια άλλη ανεξάρτητη τριμελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων.

Η σύνθεσή της δεν άντεξε ούτε ένα 24ωρο, καθώς σε αυτήν είχε τοποθετηθεί ο καθηγητής, Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, επικεφαλής της δημόσιας (τότε) ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010 – 2015. Οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές από κόμματα και εργαζομένους και αφορούσαν το ασυμβίβαστο να είναι ελεγκτής και ελεγχόμενος το ίδιο πρόσωπο καθώς ο κ. Ζηλιασκόπουλος εμπλεκόταν στα σιδηροδρομικά πράγματα και μάλιστα από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της σιδηροδρομικής εταιρίας επί μία πενταετία.

Τελικώς το πρωί του Σαββάτου ο κ. Ζηλιασκόπουλος παραιτήθηκε πριν προλάβει να αναλάβει καθήκοντα επισημαίνοντας σε δήλωσή του πως «λόγω της ιδιαίτερης βαρύτητας της Επιτροπής, για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, δεν θα ήθελα η ιδιότητα μου εκείνη να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για να πληγεί η ακεραιότητα και η αμεροληψία των εργασιών και του πορίσματος της Επιτροπής».

Τη θέση του στην Επιτροπή ανέλαβε ο Χρήστος Πυργίδης, καθηγητής σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Πηγή: Μαρία Λιλιοπούλου/ ethnos.gr

Καμία ανάληψη ευθύνης από την Hellenic Train- Η ανακοίνωσή της:

Ανακοίνωση για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη εξέδωσε το Σάββατο η Hellenic Train, δηλαδή τέσσερα 24ωρα μετά τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων.

Σε αυτή ισχυριζόταν πως συνεργάζεται στενά με τους διασώστες και τους φορείς ήδη από τις πρώτες στιγμές μετά το δυστύχημα αλλά και πως προσφέρει με κάθε τρόπο τη στήριξή της στους συγγενείς των θυμάτων.

Μάλιστα αναφερόταν στον αριθμό των επιβατών λέγοντας πως μόνο τα ονόματα των επιβατών που είχαν αγοράσει διαδικτυακό εισιτήριο περιλαμβάνει ο κατάλογος που παρέδωσε η Hellenic Train στις Αρχές καθώς και ότι δεν υπήρχαν φιάλες υγραερίου στο τρένο.

Η ανακοίνωση της εταιρείας έχει ως εξής:

«Οι ημέρες που διανύουμε είναι ιδιαίτερα δύσκολες για όλη τη χώρα και για την εταιρεία μας, η οποία έχασε 9 εργαζόμενους στο δυστύχημα. Η Hellenic Train εκφράζει τα συλλυπητήριά της στους συγγενείς των θυμάτων στους οποίους προσφέρει με κάθε τρόπο την στήριξή της.

Η Hellenic Train, εταιρεία επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, συνεργάζεται στενά με τους διασώστες και τους φορείς ήδη από τις πρώτες στιγμές μετά το δυστύχημα που προκλήθηκε από τη σύγκρουση των δύο συρμών στα Τέμπη, στο ύψος του Ευαγγελισμού.

Το προσωπικό της Hellenic Train βρισκόταν από την πρώτη στιγμή στον τόπο του δυστυχήματος και παρείχε υποστήριξη, σε συνεργασία με τις αρχές, την Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας και τις ομάδες διάσωσης, ενώ μέσω της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας υποστήριξε την κινητοποίηση των ψυχολόγων που θα βρίσκονταν στα νοσοκομεία.

Επιπλέον, η Hellenic Train παρείχε λεωφορεία για να διευκολύνει τη μεταφορά των επιβατών που κατάφεραν να αποβιβαστούν προκειμένου να μεταφερθούν στη Θεσσαλονίκη που ήταν ο τελικός προορισμός. Αμέσως μετά το συμβάν, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ειδικό τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας, με σκοπό να παρέχει πληροφορίες και να παραπέμπει στις αρμόδιες αρχές για πληροφορίες σχετικά με το ατύχημα.

Η Hellenic Train διευκρινίζει ότι ο κατάλογος των ονομάτων των επιβατών που δόθηκε στις αρχές περιλαμβάνει μόνο τους επιβάτες που είχαν αγοράσει διαδικτυακό εισιτήριο.

Στην περίπτωση των επιβατών που αγόρασαν εισιτήρια στα εκδοτήρια εισιτηρίων, το εισιτήριό τους, αν και αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη θέση, δεν ήταν ονομαστικό.Η εταιρεία ενημερώνει ότι ο αριθμός των εισιτηρίων που πωλούνται δεν υπερβαίνει ποτέ τον αριθμό των προσφερόμενων θέσεων.

Στους υπεραστικούς συρμούς, όλα τα εισιτήρια αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες θέσεις και, ως εκ τούτου, ανεξαρτήτως τρόπου αγοράς, είτε μέσω διαδικτύου είτε μέσω του εκδοτηρίου ή στο τρένο, ο αριθμός των εισιτηρίων που πωλούνται δεν μπορεί ποτέ να υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων.

Η Hellenic Train επιβεβαιώνει ότι δεν υπάρχουν φιάλες υγραερίου στο τρένο. Ο εξοπλισμός εξυπηρέτησης στο βαγόνι του εστιατορίου είναι ηλεκτρικός.

Η εταιρεία συνεχίζει το έργο της, βοηθώντας και υποστηρίζοντας τα θύματα, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και όλες τις αρμόδιες αρχές».

Πηγή: documentonews.gr

Δημοσίευμα – “φωτιά” των NY Times: “Οι Έλληνες βλέπουν έναν αποδιοπομπαίο τράγο για τα Τέμπη”

Το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη παραμένει πρώτο θέμα στα εγχώρια ΜΜΕ αλλά και στα διεθνή, τα οποία επί καθημερινής βάσης από την περασμένη Τετάρτη φιλοξενούν σχετικά άρθρα, πολλές φορές με επικριτική ματιά προς την κυβέρνηση.

Τελευταίο παράδειγμα το σαββατιάτικο (04/03) δημοσίευμα των New York Times. Εκτός από τιις αναφορές στον ξεσηκωμό των πολιτών και τις πολυπληθείς συγκεντρώσεις σε όλη τη χώρα, η αμερικανική εφημερίδα εστιάζει στον 59χρονο σταθμάρχη, που είναι μέχρι στιγμής ο μοναδικός κατηγορούμενος για το τραγικό συμβάν και έχει μετατραπεί από τους αξιωματούχους σε αποδιοπομπαίο τράγο

“Η ελληνική κυβέρνηση υποτίθεται ότι είχε εγκαταστήσει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν 3 χρόνια αλλά πήρε παρατάσεις εν μέσω μιας αμφιλεγόμενης διαδικασίας σύναψης συμβάσεων. Αυτό το σύστημα προορίζεται να ηχεί συναγερμούς και να σταματά αυτόματα τις αμαξοστοιχίες σε επικίνδυνες καταστάσεις” αναφέρουν οι NY Times.

Και συνεχίζουν: “Τις ημέρες μετά τη σύγκρουση η ελληνική κυβέρνηση δεν έδωσε εξηγήσεις γιατί το σύστημα είχε τόσο μεγάλη καθυστέρηση. Ούτε αξιωματούχοι της ΕΕ, η οποία ξόδεψε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ την τελευταία 10ετία για να βελτιώσει ένα σιδηροδρομικό σύστημα που είναι το πιο θανατηφόρο στην Ευρώπη”.

“Μόλις τον περασμένο μήνα, οι εργαζόμενοι των σιδηροδρόμων προειδοποίησαν την κυβέρνηση σε επιστολή τους ότι δεν ήθελαν να περιμένουν ένα επερχόμενο ατύχημα ‘για να τους δουν να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα’ και ότι η παρέμβαση ήταν επείγουσα”, επισημαίνεται στο δημοσίευμα. “Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις”

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και το δημοσίευμα της ίδιας εφημερίδας την Παρασκευή (03/03), με χαρακτηριστικό τίτλο “Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις: Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ελλάδα καθυστέρησε για χρόνια”.

Αναφέρεται ότι οι υπάλληλοι ήταν αναγκασμένοι να βασιστούν σε ένα σύστημα ελάχιστα εξελιγμένο σε σχέση με άλλα που χρησιμοποιούνται σε ευρωπαϊκές χώρες και σημειώνεται ότι ακόμη και το πιο υποτυπώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, καθώς φώτα και σήματα ήταν εκτός λειτουργίας.

Οι NYT διατυπώνουν ερωτήματα για τους λόγους που οδήγησαν σε αυτή την καθυστέρηση των αναβαθμίσεων με αξιωματούχους και εμπειρογνώμονες να μιλούν για τους αυστηρούς προϋπολογισμούς, τα προβλήματα που έφερε η πανδημία, τη γραφειοκρατία και τις διαμάχες για τις συμβάσεις.

Γίνεται, παράλληλα, λόγος για την αδιαφάνεια των ελληνικών αρχών και τις κίτρινες κάρτες από την Ευρώπη περί παραμέλησης του κρίσιμου έργου.

Οι ελληνικές αρχές, λένε οι NYT, δεν έχουν υπάρξει διαφανείς αναφορικά με σημαντικές λεπτομέρειες για τον σιδηρόδρομο και Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν σύρει την Ελλάδα στα δικαστήρια λόγο της άρνησής της να δημοσιοποιήσει τη σύμβαση που καθορίζει τον τρόπο διαχείρισης των σιδηροδρόμων, καθώς αυτοί εκσυγχρονίζονται.

Η εφημερίδα σχολιάζει και τις δηλώσεις Μητσοτάκη και την παραίτηση Καραμανλή σημειώνοντας “το δυστύχημα ρίχνει φως σε συστημικά προβλήματα που υπερβαίνουν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα”.

“Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας συγκαταλέγεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου, παρά το γεγονός ότι έχει λάβει 700 εκατομμύρια δολάρια για εκσυγχρονισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για αυτό που αποκάλεσε “αδικαιολόγητες καθυστερήσεις”. Η χώρα δεν είχε ποτέ εθνικό σύστημα αυτόματης ασφάλειας», τονίζει σε άλλο σημείο.

Πηγή: news247

Βασίλης Προφυλλίδης στον ΣΚΑΪ: Θα ψάξουμε μια προς μία τις συμβάσεις για να δούμε πώς φτάσαμε στην τραγωδία των Τεμπών

Στην εκπομπή Καλημέρα με τον Γιώργο Αυτιά μίλησε την Κυριακή ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη Βασίλης Προφυλλίδης.

«Στην ουσία της υπόθεσης δεν μπορώ να μπω, ωστόσο ως καθηγητής τα επιστημονικά βιβλία του οποίου τα διαβάζουν σε όλο τον κόσμο μπορώ να μιλήσω και να πω ότι ο βαθμός υποκειμενικότητας είναι από πολύ μικρός ως μηδενικός. Επομένως η ακριβής επιστημονική ανάλυση των στοιχείων μπορεί στον μέγιστο βαθμό να διακριβώσει την αλήθεια» είπε ο κ. Προφυλλίδης και πρόσθεσε:

«Από την πλευρά μου θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε η επιστημονική γνώση να είναι στη διάθεση της ελληνικής κοινωνίας, η οποία θα πληροφορηθεί» πρόσθεσε.

Σε ερώτηση εάν τα δύο τρένα θα μπορούσαν να είχαν σταματήσει απάντησε: «Ο σιδηρόδρομος είναι βαρύ σύστημα και έχει μεγάλη απόσταση πέδησης ανάλογα με την ταχύτητα. Με αυτά που ακούω για την ταχύτητες των τρένων, το μεν επιβατικό τρένο χρειάζεται τουλάχιστον 1.000 μέτρα και μέχρι 1.500 μέτρα, γιατί η πέδηση δεν είναι αυτόματη και απόλυτη, το άλλο θα χρειαζόταν περί τα 500 μέτρα.

Επομένως ακόμη και σε απόσταση 3 χλμ το ένα απέναντι στο άλλο θα μπορούσε να έχει αποτραπεί».

Σημείωσε ότι από τη δεκαετία του 1980 που αποφασίστηκε η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη κυριάρχο στοιχείο ήταν η ασφάλεια.

Για τη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη είπε ότι θα έπρεπε να έχει ενιαία τεχνολογικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά και τόνισε ότι «θα ψάξουμε μια προς μια τις συμβάσεις για να δούμε αν ισχύει αυτό».

Πρόσθεσε ότι αν από την αρχή υπήρχαν ενιαία τεχνολογικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά, τότε κάθε σύμβαση θα ήταν υποχρεωμένη να συμμορφώνεται προς αυτά τα χαρακτηριστικά.

«Θα καταβληθεί από μέρος μου κάθε προσπάθεια να αναλυθεί κάθε στοιχείο που είχε μερίδιο ευθύνης για να συμβεί αυτή η τραγωδία» είπε ο κ. Προφυλλίδης και συνέχισε: «Η εντολή που έχουμε από την Πολιτεία είναι να κάνουμε ένα πρακτικό, το οποίο με αφετηρία τις λεπτομέρειες που οδήγησαν σε αυτό το γεγονός θα αναζητήσει τις αιτίες που μας έφεραν εδώ».

Χαρακτήρισε, τέλος, ουσία της υπόθεσης το σχόλιο του δημοσιογράφου ότι ένας άπειρος σταθμάρχης διοικούσε έναν τόσο κεντρικό σταθμό σαν αυτόν της Λάρισας.

Πηγή: skai.gr

Μνημόσυνο για τα θύματα των Τεμπών σε όλους τους ναούς

Μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη θα πραγματοποιηθεί σήμερα σε όλους τους ναούς της χώρας.

Αυτό προβλέπει απόφαση που είχε λάβει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, την οποία γνωστοποίησε με εγκύκλιο σε όλες τις Μητροπόλεις.

Να σημειωθεί ότι στην Αθήνα, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου θα τελέσουν στη Μητρόπολη Αθηνών το ιερό μνημόσυνο για την ανάπαυση των θυμάτων.

Η εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου για τα Τέμπη

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Ιερά Σύνοδος, «συμμετέχουσα στη θλίψη και την οδύνη ολόκληρου του ελληνικού λαού για το τραγικό πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην περιοχή των Τεμπών, μετά το πέρας της θείας λειτουργίας της προσεχούς Κυριακής της Ορθοδοξίας, όρισε ότι θα τελεσθεί μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των θυμάτων σε όλους τους Ιερούς Ναούς της Εκκλησίας της Ελλάδος».

Προς τον σκοπό αυτό, συνεχίζει, «απέστειλε ήδη σχετικό εγκύκλιο σημείωμα προς την Αρχιεπισκοπή Αθηνών και τις μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος».

Πηγή: iefimerida 

Πηγές: Μαρία Λιλιοπούλου/ ethnos.gr, documentonews, news247, skai.gr, iefimerida 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα