ΜΕΤΡΟ: Το ψέμα είχε κοντά ποδάρια
Ένα μάθημα αποτυχίας, εξυπηρέτησης και προβληματικής διαχείρισης που έβλαψε μια ολόκληρη πόλη. Κάποιος στο μέλλον πρέπει να δικαστεί για αυτό το έγκλημα.
Πόνεσε ο λαιμός μας να φωνάζουμε, από το 2013, ότι οι αρχαιότητες στο σταθμό της Βενιζέλου δεν είναι πρόβλημα είναι ευκαιρία. Για την πόλη. Να αποκτήσει μια μοναδική αρχαιολογική πλάζα παράλληλα με το μετρό, ένα σπουδαίο σύνολο στη διασταύρωση της Βενιζέλου με Εγνατία, μαζί με το Αλκαζάρ. Ένα επισκέψιμο μνημειακό σύνολο που θα μετέτρεπε μια υποβαθμισμένη, λόγω των έργων του ατέλειωτου μετρό, εδώ και δεκαετίες και ταλαιπωρημένη πλευρά της πόλης, σε σημείο αναφοράς.
Οι άνθρωποι όμως αυτοί, ο Πρωθυπουργός, η αξιοθρήνητη υπουργός του Πολιτισμού και οι τοπικοί παρατρεχάμενοι, παρότι ήξεραν ότι το να τεμαχίσεις και να αποσπάσεις ένα ολοκληρωμένο μνημειακό σύνολο, αφαιρώντας του την ιδιότητα της αναγνώρισης ως μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς από την Unesco, δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Προειδοποιούσαν ειδικοί από όλο τον κόσμο, χτυπούσαν καμπανάκια οι αρχαιολόγοι. Το έργο θα μπλέξει σε επικίνδυνα μονοπάτια, δεν θα τελειώσει όχι το 2023 ούτε το 2025. Όμως πιο πολύ βάραιναν προφανώς τα συμφέροντα. Οι αποζημιώσεις του εργολάβου. Business as usual.
Αντί λοιπόν να επιλέξουν να καταργήσουν το σταθμό της Βενιζέλου, αφού Βαρδάρης και Αγία Σοφία απέχουν ελάχιστα ή έστω να διασώσουν τα αρχαία, ως όφειλαν με in situ παραμονή επέλεξαν την καταστροφική για την πόλη και για τις τσέπες μας λύση του τεμαχισμού.
Και άρχισαν τα ψέματα. Ο ΠΘ είπε ότι το μετρό θα τελειώσει τον Απρίλη του 2023. Αργότερα ο υπουργός το άλλαξε, είπε στο τέλος του 2023. Και είπε στο τέλος του 2023 όχι τυχαία. Τότε τελειώνει ο χρόνος που μας έδωσε η Ευρώπη για αυτό το έργο-ανέκδοτο. Αμέσως μετά είμαστε υποχρεωμένοι να επιστρέψουμε πίσω όλη τη χρηματοδότηση. Αυτό το απέκρυψαν.
Και φτάνει αυτή η στιγμή που χάρη στις πιέσεις των ενεργών πολιτών και στα ελάχιστα ρεπορτάζ που γίνονται να βγαίνει σήμερα στο φως ότι το έργο δεν πρόκειται να τελειώσει το 2023 και ότι ο εργολάβος θα εισπράττει πλέον απίστευτα ποσά ως αποζημιώσεις. Η ΕΦΣΥΝ αποκαλύπτει σήμερα πως υπάρχει πλούσια αλληλογραφία αναδόχου και Αττικό Μετρό.
1.000.000 τον μήνα ρήτρες στον εργολάβο. Έχασε και δεύτερη δίκη η «Αττικό Μετρό»: θα γίνει τις επόμενες μέρες πραγματογνωμοσύνη στις εργασίες απόσπασης. Έγγραφο της «Ακτωρ», που φέρνει στο φως η «Εφ.Συν.», αποδεικνύει ότι οι επιλογές της κυβέρνησης Μητσοτάκη εκτινάσσουν το συνολικό κόστος και το χρονοδιάγραμμα του έργου. Οι Θεσσαλονικείς δεν θα έχουν μετρό πριν από το 2025. Μετά τις 31/12/23 σταματούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια και αρχίζει να πληρώνει το Δημόσιο.
Ο εργολάβος είναι σαφής: θέλουμε 24 μήνες για να κατασκευάσουμε τον σταθμό από τη μέρα που θα μας παραδοθεί ο χώρος, όταν τελειώσουν δηλαδή η απόσπαση και οι ανασκαφές που θα ακολουθήσουν. Οι αρχαιολόγοι λένε πως η ανασκαφή δεν πρόκειται να τελειώσει πριν το καλοκαίρι. `Συνεπώς βάλε με το νου σου δυο χρόνια μετά, το φάγαμε το 2024.
Μπροστά σε αυτό τον απίστευτο πανικό απειλούν με μηνύσεις τους πολίτες που τους ελέγχουν προσπαθούν δικαστικά να αποτρέψουν την επί τόπου αυτοψία του τι γίνεται εκεί κάτω, απομακρύνουν από την ανασκαφή αρχαιολόγους με άποψη, εκφοβίζουν. Τρομοκρατούν όποιον έχει αντίθετη άποψη. Δίνουν διαφήμιση μόνο σε μέσα που υποστηρίζουν τη δική τους γραμμή αποκλείοντας όποιον κάνει κριτική.
Και πληρώνουν αμέτρητα εκατομμύρια ως αποζημιώσεις στον εργολάβο. Χρήματα με τα οποία θα άλλαζε η πόλη. Και όμως…
Ας αντιληφθούμε λοιπόν όλοι σήμερα πως το μετρό δεν τελειώνει όχι το 2023 αλλά αμφιβάλουμε αν θα τελειώσει το 2025. Ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης σε συνέντευξη του στην parallaxi Ιανουαρίου λέει: Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να τελειώσει το έργο πριν το 2025.
Το μεγαλύτερο έργο-παρωδία από γέννησης του ελληνικού κράτους, η κατάρα μιας πόλης. Ένα μάθημα αποτυχίας, εξυπηρέτησης και προβληματικής διαχείρισης που έβλαψε μια ολόκληρη πόλη. Κάποιος στο μέλλον πρέπει να δικαστεί για αυτό το έγκλημα.