Θα πληρώνατε 200 δολάρια για μια μερίδα τηγανιτές πατάτες;
Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο είναι ολοένα και πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν χρήματα για κορυφαία πιάτα.
Η δαπάνη 200 δολαρίων για τηγανητές πατάτες ή 5.000 ευρώ για μπιφτέκι φαίνεται εντελώς απίθανη. Όμως, οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο είναι ολοένα και πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν χρήματα για κορυφαία πιάτα.
Το Golden Opulence Sundae στο εστιατόριο Serendipity3 της Νέας Υόρκης ανταποκρίνεται στο όνομά του: τρεις μπάλες παγωτού βανίλιας της Ταϊτής επικαλυμμένες με βρώσιμο φύλλο χρυσού 23 καρατίων, κουταλιές χαβιάρι από το επιδόρπιο Grand Passion, μια χειροποίητη επιχρυσωμένη ορχιδέα ζάχαρης και Amedei Porcelana και σοκολάτα Chuao, φτιαγμένη από σπάνια κόκκους κακάο Βενεζουέλας.
Το πιάτο σερβίρεται σε ένα κρυστάλλινο κύπελλο Baccarat Harcourt και πρέπει να παραγγελθεί τουλάχιστον 48 ώρες νωρίτερα για να δοθεί στο εστιατόριο τον χρόνο που χρειάζεται για να προμηθευτεί τα εξωτικά υλικά.
1.000 δολάρια, είναι πολύ περισσότερα από όσα φανταζόταν ποτέ η Chantha Thach ότι θα μπορούσε να ξοδέψει σε ένα επιδόρπιο.
«Για μένα, μεγαλώνοντας στη μεσαία τάξη, τα $1.000 είναι το ενοίκιο κάποιου-ίσως όχι το ενοίκιο στην Νέα Υόρκη, αλλά το ενοίκιο κάποιου κάπου», λέει η personal trainer.
Όμως, τον Δεκέμβριο του 2019, η θεία και τα ξαδέρφια της ήρθαν από το Οχάιο για την πρώτη τους πραγματική επίσκεψη σε σχεδόν μια δεκαετία, και πριν το μεσημεριανό γεύμα στο Serendipity3, η θεία της αποκάλυψε μια έκπληξη: είχε παραγγείλει το παγωτό.
Μοιρασμένο ανάμεσα στο τραπέζι των έξι, το να δοκιμάσουν το επιδόρπιο κόστισε μόλις κάτω από 170 δολάρια ανά άτομο. Και με τον τρόπο που περιγράφει την εμπειρία η Thach, άξιζε κάθε σεντ.
«Γεύτηκα κυριολεκτικά κάθε κουταλιά», λέει. «Εννοώ, ήταν ξεκάθαρα το καλύτερο γλυκό που είχα ποτέ στη ζωή μου».
Για αυτό ακριβώς το λόγο σχεδιάστηκε το πιάτο. Προστέθηκε στο μενού του Serendipity3 το 2004 για τον τίτλο του «πιο ακριβού επιδορπίου» στα Guinness World Records. Το εστιατόριο κατέχει επίσης τα ρεκόρ για το πιο ακριβό σάντουιτς (ένα με τυρί σχάρας 214 δολαρίων σε συνδυασμό με ντομάτα αστακού από τη Νότια Αφρική), το πιο ακριβό μιλκσέικ (100 δολάρια, σερβίρεται σε κρύσταλλο Swarovski) και, από τον Ιούλιο του 2021, τις πιο ακριβές τηγανητές πατάτες ($ 200, λευκές με σαμπάνια Dom Pérignon και με αλάτι τρούφας, λάδι τρούφας, τυριά με τρούφα και ξυρισμένες μαύρες τρούφες).
Το παραπάνω εστιατόριο δεν είναι το μόνο που επιδιώκει την μαγειρική υπερβολή. Στο Voorthuizen της Ολλανδίας, το εστιατόριο De Daltons έκανε το ντεμπούτο του με ένα μπιφτέκι αξίας 5.000 ευρώ τον περασμένο μήνα, με το υψηλότερης ποιότητας ιαπωνικό μοσχάρι Wagyu Α5, το καβούρι της Αλάσκας και το ζαμπόν Iberico.
Στο Λας Βέγκας, το Wally’s Wines and Spirits προσφέρει τώρα στους επισκέπτες την ευκαιρία να ξοδέψουν τον μισθό τους σε μια μπριζόλα 200 ημερών αξίας 1.000 δολαρίων.
Άλλη μια μαγειρική δημιουργία υψηλού επιπέδου που συνεχίζει να λειτουργεί είναι μια πιατέλα φορτωμένη με χαβιάρι για 1.500 λίρες, από το Dum Dum Donutterie του Λονδίνου.
Παρόλο που το να βγάζεις εντυπωσιακά ποσά για μια πλάκα κρέατος ή ένα πιάτο τηγανητές πατάτες μπορεί να φαίνεται γελοίο για μερικούς, αυτά τα πιάτα είναι ένα αποτελεσματικό κόλπο μάρκετινγκ-όπως αποδεικνύεται από τις λίστες αναμονής που υπάρχουν, αλλά και βίντεο του τύπου “το δοκίμασα” που κυκλοφορούν στο YouTube και τα social media και συγκεντρώνουν δεκάδες εκατομμύρια προβολές.
Για το Serendipity3, τουλάχιστον, οι ακριβές τηγανητές πατάτες προορίζονταν για να προκαλέσουν ενθουσιασμό γύρω από το άνοιγμα του εστιατορίου μετά από περισσότερο από ένα χρόνο ανακαίνισης και κλεισίματος εξ αιτίας της πανδημίας. Εκτός από το ότι έγινε πρωτοσέλιδο, το πιάτο συγκέντρωσε επίσης γρήγορα μια λίστα αναμονής 10 εβδομάδων. Το γεγονός ότι το κόλπο δημοσιότητας πέτυχε δεν αποτελεί έκπληξη για τον Aaron Allen, ιδρυτή της εταιρείας συμβούλων εστιατορίων Aaron Allen & Associates με έδρα το Σικάγο.
Αυτά τα εξαιρετικά πιάτα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστούν ως “συλλεκτικές εμπειρίες” σύμφωνα με τον Keinan: είναι εικονικά, σπάνια (όπως αποδεικνύεται από τις λίστες αναμονής), μοναδικά, ακραία και… ότι πρέπει για το Instagram.
Ο συνδυασμός των παραπάνω δημιουργεί μια αξέχαστη εμπειρία-μια εμπειρία που απολαμβάνει κανείς όχι μόνο τη στιγμή, αλλά και την αναμονή στο ξεκίνημα και με φωτογραφίες και αναμνήσεις στη συνέχεια.
Επίσης έχει να κάνει και με τη ψυχολογία του καταναλωτή. Εάν ένα προϊόν κοστίζει τόσο, τότε δημιουργείται μια σκέψη στον καταναλωτή ότι οτιδήποτε και αν δοκιμάσει από το μενού θα αξίζει τον κόπο.
Καθώς η πανδημία συνεχίζει να περιορίζει τις ευκαιρίες δαπανών των καταναλωτών, κάθε ταξίδι και γεύμα εστιατορίου μοιάζει πλέον, για πολλούς, με μια ειδική περίσταση. Επομένως, αφού οι επισκέπτες έχουν τόσο εορταστική διάθεση, γιατί να μην γεμίσουν το κενό με φύλλα χρυσού και χαβιάρι;
«Με τον τρόπο που ζήσαμε τη ζωή μας τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, πολλοί από εμάς επιθυμούμε να κάνουμε τέτοιου είδους πράγματα», λέει ο Dholakia, «οπότε αυτή είναι μια κατάλληλη στιγμή για να προσφέρουμε τέτοιου είδους υπερμεγέθεις εμπειρίες».
ΠΗΓΗ: Why people pay thousands for opulent ‘experience’ foods – BBC