BEST OF 2018: Οι 10+1 καλύτερες ταινίες της χρονιάς
Από την Γκρέτα Γκέργουικ στο θαύμα του Κουαρόν.
Η χρονιά που φεύγει αφήνει πίσω της σπουδαίες κινηματογραφικές στιγμές, ταινίες που άφησαν το στίγμα τους μέσα στο 2018. Ο δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου, Γιάννης Γκροσδάνης, επιλέγει τις 10+1 ταινίες που αγάπησε περισσότερο μέσα στο παρόν (προς το παρόν) έτος.
*Σημείωση: Η λίστα αφορά ταινίες που προβλήθηκαν με διανομή στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες κατά το 2018 (από 1/1/2018 μέχρι 27/12/2018).
10.TULLY (Τζέισον Ράιτμαν)
Η Μάρλο (Σαρλίζ Θερόν), μια παντρεμένη γυναίκα με δυο παιδιά, είναι έγκυος στο τρίτο, και με μισή καρδιά δέχεται το καλοπροαίρετο δώρο του αδελφού της (Μαρκ Ντουπλάς) για «νυχτερινή νταντά», με την ελπίδα να ελαττώσει λίγο το στρες της καθημερινότητας της. Η «νυχτερινή νταντά» Τάλι (Μακένζι Ντέιβις) έχει τη μορφή μιας όμορφης, ανεξάρτητης φοιτήτριας που θα τη βοηθήσει όχι μόνο να βρει περισσότερο χρόνο να ξεκουραστεί, αλλά και να αλλάξει εντελώς τη ζωή της με τον πιο απρόσμενο τρόπο. Παίζουν: Σαρλίζ Θερόν, Μακένζι Ντέιβις, Μαρκ Ντιπλάς, Ρον Λίβινγκστον, Έμιλι Χέιν
-. LADY BIRD (Γκρέτα Γκέργουικ)
Η ιστορία ενηλικίωσης που σκηνοθέτησε η Γκρέτα Γκέργουικ με φόντο το Σακραμέντο του 2002, με πέντε υποψηφιότητες στα Όσκαρ (μεταξύ αυτών καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, α’ γυναικείου ρόλου) και έχοντας κερδίσει Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης ταινίας και Ά Γυναικείου Ρόλου στην κατηγορία Μιούζικαλ/Κωμωδία μέσα στο 2018, ξετυλίγει τη δύσκολη εφηβεία της νεαρής Κριστίν «Lady Bird» ΜακΦέρσον (στο ρόλο η Σίρσα Ρόναν), την εκρηκτική σχέση αγάπης -μίσους με τη νοσοκόμα μητέρα της και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς της, καθώς και την καθημερινότητά της στο σχολείο, και βέβαια τις εφηβικές ανασφάλειες και τους έρωτες αυτής της ηλικίας. Παίζουν: Σαουόρς Ρόναν, Τίμοθι Κάλαμεντ, Τρέισι Λετς, Οντέγια Ρας, Λόρι Μέτκαλφ, Λούκας Χέντζις, Κάθριν Νιούτον, Τζέικ Μακντόρμαν
9. THE POST (Στήβεν Σπήλμπεργκ)
Η συγκλονιστική δραματική ταινία, «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά», αφηγείται την ιδιαίτερη συνεργασία ανάμεσα στην πρώτη γυναίκα εκδότη εφημερίδας, Κέι Γκράχαμ (Μέριλ Στριπ), και στον άτεγκτο συντάκτη Μπεν Μπράντλι (Τομ Χανκς), στην προσπάθεια τους να αποκαλύψουν και να δημοσιεύσουν ένα τεράστιο σκάνδαλο από κυβερνητικά μυστικά τριών δεκαετιών και τεσσάρων Αμερικανών Προέδρων. Οι δυο τους καλούνται να γεφυρώσουν τις διαφορές τους, προκειμένου να ρίξουν φως σε κρυμμένα μυστικά του κράτους, θέτοντας όμως σε κίνδυνο τόσο τις καριέρες τους, όσο και την προσωπική τους ελευθερία. Παίζουν: Τομ Χανκς, Μέριλ Στριπ, Άλισον Μπρι, Σάρα Πόλσον, Κάρι Κουν, Ντέιβιντ Κρος, Μπρους Γκρίνγουντ, Τρέισι Λετς, Μπομπ Όντενκιρκ | Υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για τη Μέριλ Στριπ
8. Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ (Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο)
Εγκλωβισμένη σε μια μοναχική, μονότονη ζωή, η Ελάιζα (Σάλι Χόκινς) εργάζεται ως καθαρίστρια σε ένα μυστικό κυβερνητικό εργαστήριο υψηλής ασφαλείας. Η ζωή της αλλάζει δραματικά όταν η ίδια και η συνάδελφός της, η Ζέλντα (Οκτάβια Σπένσερ), ανακαλύπτουν μία αυστηρά απόρρητη κυβερνητική υπόθεση: ένα αμφίβιο πλάσμα (Νταγκ Τζόουνς) που είναι καταδικασμένο να μείνει φυλακισμένο στις εγκαταστάσεις ώσπου να αρχίσουν τα πειράματα πάνω του. Η Ελάιζα θα νιώσει έναν ισχυρό δεσμό με το αλλόκοτο πλάσμα και θα αποφασίσει να το σώσει, ενάντια στις προσπάθειες του αδίστακτου πράκτορα Στρίκλαντ (Μάικλ Σάνον), σε μια υπέροχη ιστορία αγάπης που εξερευνά τις φαντασιώσεις που δημιουργούμε, τα μυστήρια που δεν μπορούμε να ελέγξουμε και τα τερατουργήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Παίζουν: Σάλι Χόκινς, Μάικλ Σάνον, Οκτάβια Σπένσερ, Νταγκ Τζόουνς | Κέρδισε 4 Όσκαρ, ανάμεσά τους εκείνα της Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας
7. ΤΡΕΙΣ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΕΜΠΙΝΓΚ ΣΤΟ ΜΙΖΟΥΡΙ (Μάρτιν Μακ Ντόνα)
Το «Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» είναι ένα σκοτεινό, κωμικό δράμα από τον βραβευμένο με Όσκαρ, Μάρτιν ΜακΝτόνα (Αποστολή στη Μπριζ). Μετά από μήνες χωρίς να έχει βρεθεί ο ένοχος στην υπόθεση δολοφονίας της κόρης της, η Μίλντρεντ Χέιζ κάνει μία τολμηρή κίνηση, παραγγέλνοντας τρεις πινακίδες στην είσοδο της κωμόπολης όπου κατοικεί, με ένα αμφιλεγόμενο μήνυμα για τον Ουίλιαμ Γουίλομπι , τον σεβάσμιο αρχηγό της αστυνομίας στην περιοχή. Όταν ο δεύτερος στην ιεραρχία, Αξιωματικός Ντίξον , ένας ανώριμος «μαμάκιας» με ροπή προς τη βία, ανακατεύεται στην υπόθεση, η μάχη μεταξύ της Μίλντρεντ και του νόμου στο Έμπινγκ επιδεινώνεται. Παίζουν: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Γούντι Χάρελσον, Σαμ Ρόκγουελ, Άμπι Κόρνις | Το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου απονεμήθηκε στην ΜακΝτόρμαντ και το Β’ Ανδρικού στον Ρόκγουελ
6. FACES PLACES (Ανιές Βαρντά – JR)
Το Faces/Places είναι επομένως ένα τέτοιο μεγάλο ταξίδι. Κεντρικός άξονας αυτού του ταξιδιού δύο διαφορετικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες. Από τη μια η σκηνοθέτις Ανιές Βαρντά. Κάποιοι χαϊδευτικά προς την προχωρημένη ηλικία της, την λένε και γιαγιά της νουβέλ βαγκ. Από την άλλη ο νέος (μόλις 33) και δημιουργικός avant garde εικαστικός και visual artist JR. Η ουσία της ιστορίας που θα στήσουν στην ταινία τους είναι ένα τολμηρό project – οδοιπορικό. Η αφορμή που θα τους δοθεί είναι η γνωριμία και η εξαιρετική φιλία που θα χτίσουν μεταξύ τους. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ στην κριτική του Γιάννη Γκροσδάνη εδώ: Faces Places: ένα συγκινητικό οδοιπορικό για δύο πρόσωπα σε τρεις χρόνους
5. ΝΑ ΜΕ ΦΩΝΑΖΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ (ΛούκαΓκουαντανίνο)
Ο δεκαεπτάχρονος Elio περνά ένα τεμπέλικο καλοκαίρι στην ιταλική εξοχή με τους γονείς του. Την ηρεμία καταλύει ο ερχομός ενός ψηλού, μαυρισμένου Αμερικάνου, του Oliver, ο οποίος θα βοηθήσει τον καθηγητή πατέρα του Elio στην έρευνά του. Στην αρχή ο Elio αντιμετωπίζει το νεοφερμένο επιφυλακτικά και, παρόλο που ψάχνει αφορμές για να περάσει χρόνο με τον Oliver, του φέρεται με υπεροψία. Παιδί διανοούμενων ακαδημαϊκών, ο Elio κοροϊδεύει την αμερικάνικη αργκό του Oliver. Οι μεταξύ τους λεκτικές κονταρομαχίες αποκτούν ρομαντική χροιά, και σύντομα ο Elio και ο Oliver γίνονται αχώριστοι. Παρόλο που κάποια στιγμή ο Oliver πρέπει να επιστρέψει στην Αμερική, αυτή είναι η πρώτη αγάπη του Elio, και θα μείνει στην καρδιά και στο μυαλό του για πάντα. Παίζουν: Τίμοθι Σαλαμέ, Αρμι Χάμερ, Μάικλ Στούλμπαργκ, Αμιρά Καζάρ | Η ταινία κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου για τη δουλειά του Τζέιμς Άιβορι
4. Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ (Σπαϊκ Λι)
Βρισκόμαστε στη δεκαετία του 70, σε μια περίοδο έντονης κοινωνικής αναταραχής στην Αμερική, καθώς η μάχη για τα κοινωνικά δικαιώματα και οι φυλετικές διακρίσεις κορυφώνονται. Ο Ρον Στάλγουόρθ (Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον) γίνεται ο πρώτος Αφροαμερικάνος ντετέκτιβ στο αστυνομικό τμήμα του Κολοράντο Σπρινγκς, όμως η άφιξή του αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό και εχθρικότητα από τους λευκούς συναδέλφους του. Η φήμη του νεόκοπου ντετέκτιβ στους αστυνομικούς κύκλους ήταν καλή, χάρη στην πετυχημένη παρακολούθησή του στις συναντήσεις της οργάνωσης των Μαύρων Πανθήρων. Απτόητος ο Σταλγουόρθ, δεν έμεινε εκεί και αποφασίζει να κάνει τη διαφορά για το καλό της κοινότητάς του. Με πολύ θάρρος λοιπόν αναλαμβάνει μια δύσκολη αποστολή που ακόμα και σήμερα φαντάζει αδιανόητη: να παρεισφρήσει στην ρατσιστική οργάνωση της Κου Κλουξ Κλαν.
Παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως λευκό ρατσιστή και εξτρεμιστή, ο Σταλγουόρθ επικοινωνεί τηλεφωνικά με την λευκή οργάνωση και σύντομα κερδίζει τον σεβασμό της. Μάλιστα, καταφέρνει να συνάψει σχέση φιλίας με τον αρχηγό της, τον Ντέιβιντ Ντιουκ (Τόφερ Γκρέις), ο οποίος μένει έκπληκτος από την αφοσίωση του νέου φανατικού μέλους. Η παράδοξη αυτή αστυνομική έρευνα, περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, όταν ο συνάδελφος του Σταλγουόρθ, ο Φλιπ Ζίμερμαν (Άνταμ Ντράιβερ), υποδύεται διά ζώσης τον Σταλγουόρθ στις συναντήσεις του με την ρατσιστική οργάνωση, ώστε να αποσπάσει περισσότερες πληροφορίες γύρω από την επικείμηενη δολοφονική ενέργεια που σχεδιάζουν. Ο Σταλγουόρθ και ο Ζίμερμαν με αυτό τον τρόπο θα συνεργαστούν σαν αστυνομικό ντουέτο, με σκοπό να καταστρέψουν εκ των έσω την οργάνωση της Κου Κλουξ Κλαν, η οποία έχει άμεσο στόχο να διασπείρει την βίαιη ρητορική της στο ευρύ αμερικάνικο ακροατήριο. Παίζουν: Τζον Ντέιβιντ Ουάσιγκτον, Άνταμ Ντράιβερ, Τόφερ Γκρέις, Λόρα Χάριερ, Κόρεϊ Χόκινς, Ράιαν Έγκολντ, Άλεκ Μπάλντουιν, Χάρι Μπελαφόντε
3. ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (Πάβελ Παβλικόφσκι)
H παθιασμένη ερωτική ιστορία δύο εντελώς διαφορετικών ανθρώπων, με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο στην Πολωνία, το Βερολίνο, τη Γιουγκοσλαβία και το Παρίσι. Ένας άντρας και μια γυναίκα γνωρίζονται στα συντρίμμια της μεταπολεμικής Πολωνίας. Παγιδεύονται σε έναν μοιραίο έρωτα που τους καταδικάζει να βρίσκονται δεμένοι ο ένας με τον άλλον. Οι πολιτικές συνθήκες, τα ελαττώματα τους, αλλά και μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες τους χωρίζουν και τους ενώνουν σε έναν έρωτα διαχρονικά αδύνατο. Παίζουν: Τζοάνα Κούλιγκ, Αγκάτα Κούλεζα, Τόμας Κοτ, Σεντρίκ Καν | Η ταινία απέσπασε πέντε βραβεία στα Ευρωπαϊκά Βραβεία 2018 (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Μοντέρ)
2. ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ (Χιροκάζου Κόρε-Έντα)
**Η ταινία που άνοιξε την αυλαία στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης** Ο πατέρας και ο γιος της οικογένειας επισκέπτονται το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς και με κινήσεις που σίγουρα θυμίζουν ένα χορικό τελετουργικό τακτοποιούν τα ψώνια τους ξαφρίζοντας τα αντίστοιχα προϊόντα όσο πιο διακριτικά μπορούν. Στην αμέσως επόμενη σκηνή ωστόσο βρίσκουν ένα εγκαταλειμμένο παιδί, εκτεθειμένο μέσα στη παγωνιά του χειμώνα και χωρίς δεύτερη σκέψη αποφασίζουν να το μαζέψουν και να το προστατέψουν από το κρύο. Οι ήρωες του μοιάζουν με φτωχοδιάβολους που τα φέρνουν ίσα ίσα βόλτα σκαρφιζόμενοι διάφορες πατέντες του πεζοδρομίου. Ωστόσο ο Κορε-Έντα συγκρίνει σχεδόν αυτόματα την προσποιητή και σοβαροφανή συμπεριφορά της κοινωνίας, που ξέρει να καταδικάζει όσα μέλη της δεν συμβαδίζουν με τις νόρμες και τα στερεότυπα που θέτει προκαταβολικά σε αντίθεση με την στοργή, την ανεμελιά και την φροντίδα που προσφέρει στα μέλη της η οικογένεια των φτωχοδιάβολων που μεταχειρίζονται κάθε δυνατό τρόπο ώστε να βιοποριστούν και να μεγαλώσουν τα παιδιά τους. ΔΙΑΒΑΣΤΕ την υπόλοιπη ΚΡΙΤΙΚΗ της ταινίας από τον Γιάννη Γκροσδάνη ΕΔΩ: Κλέφτες καταστημάτων ή απλά κλέφτες τρυφερών στιγμών
1. ROMA (Αλφόνσο Κουαρόν)
Ο Αλφόνσο Κουαρόν μας χαρίζει ένα βαθιά προσωπικό, ημιαυτοβιογραφικό, ασπρόμαυρο βραδυφλεγές δράμα για τους αφανείς ήρωες της ιστορίας. Γυρίζουμε στις αρχές του ’70, στη συνοικία Ρόμα του Μεξικό και ζούμε έναν χρόνο από τη ζωή μιας οικογένειας που γίνεται μάρτυρας των πολιτικών αναταραχών της εποχής. Εμπνευσμένο από τις γυναίκες της παιδικής του ηλικίας ο Κουαρόν παραδίδει μια ωδή στον άνθρωπο. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Η Ινδιάνα από το Μεξικό που μάγεψε το Χόλιγουντ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δέκα πράγματα που έμαθα ή επιβεβαίωσα τη χρονιά που τελειώνει – Γράφει ο Γιώργος Τούλας
6 πράγματα που αγάπησα στην τηλεόραση το 2018 – Γράφει η Κική Μουστακίδου