Σταμάτης Αγγελόπουλος: «Αυτό είναι το όραμά μας για το ΔΙΠΑΕ»
Ο πρύτανης του ιδρύματος μιλά για τους στόχους και τις πρωτοβουλίες της διοίκησής του στο σύγχρονο, ρευστό ακαδημαϊκό περιβάλλον
Σε ένα πανεπιστήμιο διεθνοποιημένο και εξωστρεφές, με θετική συμβολή για ολόκληρη τη Μακεδονία αλλά και την Ελλάδα στοχεύει το συμβούλιο διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), σύμφωνα με τον πρύτανή του, καθηγητή Σταμάτη Αγγελόπουλο.
Μιλώντας στην Parallaxi, ανατρέχει στις νομοθετικές πρωτοβουλίες και εκπαιδευτικές συνθήκες που «γέννησαν» το ΔΙΠΑΕ το 2019. Εστιάζει στη συνεχή ανάγκη για διεθνή αναγνώριση και ισχυρή ερευνητική δραστηριότητα, ενώ χαρακτηρίζει τη γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος σε διάφορες πόλεις της Μακεδονίας ως πρόκληση αλλά και προτέρημα. Παράλληλα, εκφράζει την άποψή του για τα μη κρατικά πανεπιστήμια και το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ.
Επίσης, αναφέρεται στις πρωτοβουλίες του ιδρύματος γύρω από τη φοιτητική μέριμνα και ξεδιπλώνει τα σχέδια της διοίκησης του ΔΙΠΑΕ για το μέλλον.
Καλησπέρα, κ. Αγγελόπουλε, και ευχαριστούμε για τη συνέντευξη. Αρχικά, δώστε μας κάποιες πληροφορίες για το ΔΙΠΑΕ: πώς προέκυψε η τωρινή του μορφή, τον αριθμό των σχολών του, των φοιτητών και του διδακτικού προσωπικού.
Το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ) δημιουργήθηκε βάσει του Ν. 4610/7-5-2019, έπειτα από την απορρόφηση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και του ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας, Θράκης από το Διεθνές Πανεπιστήμιο.
Το Πανεπιστήμιο έχει έδρα στη Θεσσαλονίκη, και Τμήματα και Πανεπιστημιουπόλεις σε Θεσσαλονίκη (Θέρμη και Σίνδο), Σέρρες, Κατερίνη, Κιλκίς. Αποτελείται συνολικά από 9 Σχολές και 25 Τμήματα. Σήμερα ο αριθμός των φοιτητών ανέρχεται στους 33.000 ενεργούς φοιτητές περίπου, ενώ στο Πανεπιστήμιο υπηρετούν 350 μέλη ΔΕΠ, 52 μέλη ΕΔΙΠ, 27 μέλη ΕΤΕΠ ενώ υπηρετούν περίπου 200 Διοικητικοί Υπάλληλοι (μόνιμοι, αορίστου χρόνου) και 100-120 συμβασιούχοι (με καθεστώς συμβάσεων έργου ή και ΙΔΟΧ).
Με αφορμή τη συγχώνευση Πανεπιστημίων-ΤΕΙ, το ΔΙΠΑΕ κλήθηκε να γίνει ένα πολυσυλλεκτικό πανεπιστήμιο, απορροφώντας τμήματα διαφορετικών αντικειμένων και «ταχυτήτων». Θα θέλατε να κάνετε μία αποτίμηση της πρωτοβουλίας και του πώς ανταποκρίθηκε σε αυτήν το ΔΙΠΑΕ;
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος στοχεύει στην αξιοποίηση τόσο της εκπαιδευτικής παράδοσης που διαθέτει, όσο και της ποιότητας της ακαδημαϊκής του δραστηριότητας, αλλά και των αποτελεσμάτων της έρευνας που συντελείται. Σήμερα καλείται να αναζητήσει τον προσανατολισμό του σε ένα περιβάλλον ραγδαία μεταβαλλόμενο σε θεσμικό και οικονομικό επίπεδο, εδραιώνοντας τον ρόλο του στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σε ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον εφάμιλλο των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και την περαιτέρω ανάπτυξή του, αξιοποιώντας όλα τα θεσμικά και χρηματοδοτικά εργαλεία. Παράλληλα επιλύει συνεχώς όλα τα προβλήματα που απορρέουν από τη δομή του, τη γεωγραφική διασπορά του και αναδεικνύει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
Με αφορμή λοιπόν τη διαδικασία της ένταξης των Τμημάτων σε ένα νέο Πανεπιστημιακό ίδρυμα, υπήρξε η ευκαιρία αναμόρφωσης όλων των προγραμμάτων Σπουδών βασισμένων στις σύγχρονες τάσεις των επιστημονικών αντικειμένων που θεραπεύουν αλλά και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Δημιουργήθηκαν λοιπόν νέα προγράμματα σπουδών με φοιτητικοκεντρικό προσανατολισμό, ενώ όλα (προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα) έχουν αξιολογηθεί με άριστα από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).
Όπως αρχικά ανέφερα, στην ακαδημαϊκή δομή του Πανεπιστημίου ανήκουν 9 Σχολές με 25 Τμήματα Προπτυχιακών Σπουδών, ενώ προσφέρονται 80 Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, εκ των οποίων τα 28 είναι Αγγλόφωνα. Το ΔΙΠΑΕ μετεξελίσσεται ως ένα σύγχρονο και πρωτοπόρο Πανεπιστήμιο, με τη στρατηγική διεθνοποίησης που εφαρμόζει καθώς και την άμεση προσαρμογή του στις δράσεις ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης μέσω της ενσωμάτωσης καινοτόμων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και αξιοποιώντας την εμπειρία της λειτουργίας των αγγλόφωνων Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων του. Το ΔΙΠΑΕ ως νέο Πανεπιστήμιο αναπτύσσεται αξιοποιώντας όλα τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά των τριών πρώην ιδρυμάτων από τα οποία προήλθε, στο αποτύπωμα ενός νέου σύγχρονου πανεπιστημίου με προσανατολισμό στις σύγχρονες τάσεις και την εξελισσόμενη αγορά εργασίας, μέσα από την ισχυρή ακαδημαϊκή του ταυτότητα. Άρα, μπορούμε να πούμε ότι το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος στην σημερινή του μορφή βασίζεται στην πλούσια και σημαντική εκπαιδευτική εμπειρία του, ενώ παράλληλα διαθέτει αξιοποιεί και τη δυνατότητα αλλά και το συγκριτικό πλεονέκτημα της προσαρμογής των Προγραμμάτων Σπουδών των νέων Τμημάτων του στις σύγχρονες αντιλήψεις και τάσεις εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Όντας ο πρώτος πρύτανης στο πανεπιστήμιο που προέκυψε από τη συγχώνευση, ποιες προκλήσεις κληθήκατε να ξεπεράσετε;
Καθώς ο ενιαίος χώρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης καθίσταται ολοένα και πιο ανταγωνιστικός, η πρόκληση για εμένα αλλά και για το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδο, είναι να επιτύχει την εγχώρια αλλά και διεθνή ακαδημαϊκή του αναγνώριση. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος καλείται να εντείνει και να ενισχύσει τις ακαδημαϊκές του δραστηριότητες, μέσα από μια ολιστική στρατηγική εξωστρέφειας και διεθνοποίησης. Η στρατηγική διεθνοποίησης που εφαρμόζεται από το ΔΙ.ΠΑ.Ε είναι οριζόντια με ολιστική προσέγγιση, έτσι ώστε να τέμνει την Έρευνα, τη Διδασκαλία, την Επιχειρηματικότητα και τη Διασύνδεση.
Για το σκοπό αυτό εφαρμόζoυμε ένα ολοκληρωμένο σχεδίου που αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Ιδρύματός μας, αλλά και αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα που το απασχολούν ως ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο.
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος καλείται να αναζητήσει τον προσανατολισμό του σε ένα περιβάλλον ραγδαία μεταβαλλόμενο σε θεσμικό και οικονομικό επίπεδο, εδραιώνοντας τον ρόλο του στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σε ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον εφάμιλλο των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και την περαιτέρω ανάπτυξή του, αξιοποιώντας όλα τα θεσμικά και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Είναι γεγονός ότι η διοίκηση ενός μεγάλου Πανεπιστημίου που εκτείνεται σε πέντε πανεπιστημιουπόλεις και διεκδικεί την πορεία του με αξιώσεις, απαιτεί αφοσίωση και προσήλωση στον στόχο για ένα σύγχρονο, εξωστρεφές, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, δημοκρατικό, δημόσιο πανεπιστήμιο.
Όραμα και επιδίωξή μου είναι η διασφάλιση και εξέλιξη του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, ως έναν χώρο ελεύθερης διακίνησης λόγου και σκέψης, αξιοκρατίας και διαφάνειας, με άμεση προτεραιότητα την προβολή και καταξίωση του και την ακαδημαϊκή αριστεία του.
Ως άμεση προτεραιότητα αποτελεί η εφαρμογή ενός νέου διοικητικού μοντέλου στο Πανεπιστήμιό μας, η ενίσχυση του αριθμού των μελών του διδακτικού και διοικητικού δυναμικού, για την καλύτερη ανταπόκριση στις αυξημένες ανάγκες και τους στρατηγικούς στόχους που τίθενται, η συνεχής βελτίωση των υποδομών, η χάραξη μίας εξωστρεφούς και σαφών προσανατολισμένης ερευνητικής πολιτικής και η ενίσχυση της καινοτομίας.
Το ΔΙΠΑΕ ενώνει πλέον πολλές πόλεις της Βόρειας Ελλάδας. Πώς επηρεάζονται οι τοπικές κοινωνίες, ιδίως στις μικρές πόλεις, από τη σύνδεσή τους με ένα πανεπιστήμιο που εξαπλώνεται σε τέσσερις πόλεις; Επιπλέον, πόσο εύκολο είναι για ένα πανεπιστήμιο να λειτουργεί σε τόσο μεγάλη γεωγραφική επικράτεια;
Πιστεύω ότι στο νέο οικονομικό μοντέλο και στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, ο ρόλος του δημόσιου Πανεπιστημίου καθίσταται ολοένα και πιο λειτουργικός, αλλά και αναπτυξιακός. Ένα σύγχρονο Πανεπιστήμιο πρέπει να λειτουργεί και να προοδεύει εντός ενός διεθνούς ερευνητικού και εκπαιδευτικού πλαισίου το οποίο χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα ανταγωνιστικότητας και διαρκείς αλλαγές. Πιστεύω λοιπόν ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να απευθύνεται στην τοπική κοινωνία, τους πολιτειακούς θεσμούς και τον επιχειρηματικό κόσμο, με επιδίωξη και βασικό στόχο τη συνδιαμόρφωση ισχυρών προϋποθέσεων για την πρόοδο και ευημερία του τόπου και της ευρύτερης κοινωνίας. Η ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου του Ιδρύματος βρίσκεται μεταξύ των στόχων του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος παράγει επωφελές για την κοινωνία έργο μέσα από το εκπαιδευτικό και ερευνητικό του αποτύπωμα σε τομείς όπως η υγεία, η διατροφή, το περιβάλλον , η αγροτική ανάπτυξη κλπ. Επίσης, στοχεύει στην ανάπτυξη συνεργασιών με κοινωνικούς φορείς.
Αποτελεί γεγονός ότι η παρουσία ενός πανεπιστημίου σε περιφερειακές πόλεις αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης, καθώς μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός για την οικονομία, την κοινωνία αλλά και τον πολιτισμό.
Ένα πανεπιστήμιο φέρνει με την παρουσία νέων και δημιουργικών ανθρώπων «ζωή» και οικονομική ώθηση σε μια τοπική οικονομία.
Εξηγήστε μας λίγο καλύτερα τον όρο «Διεθνές» στην ονομασία του ιδρύματος.
Το Διεθνές πανεπιστήμιο στην αρχική του μορφή αποτελούσε το πρώτο δημόσιο πανεπιστήμιο της Ελλάδος με αγγλόφωνα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών. Μέσα από αυτό αποτυπώθηκε η πρώτη προσπάθεια διεθνοποίησης της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από εκεί και πέρα συστηματοποιήθηκε η προσπάθεια για διεθνοποίηση. Τo ΔΙΠΑΕ δραστηριοποιείται στην προσέγγιση Αμερικανικών Πανεπιστημίων, ώστε να δρομολογηθούν μακροπρόθεσμες συνέργειες, όπως η εκπόνηση κοινών και «διπλών» προγραμμάτων σπουδών, η συμμετοχή φοιτητών σε θερινά προγράμματα, «ανταλλαγές» φοιτητών, ακαδημαϊκών, ερευνητών αλλά και τεχνογνωσίας, καθώς και άλλων μορφών συνεργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη νέα οργανωτική δομή του ΔΙΠΑΕ λειτουργεί το Πανεπιστημιακό Κέντρο Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών με δύο Σχολές, τη Σχολή Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών και τη Σχολή Επιστήμης και Τεχνολογίας, οι οποίες προσφέρουν αποκλειστικά αγγλόφωνα μεταπτυχιακά προγράμματα. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος στοχεύει στην ενίσχυση δράσεων ενός εξωστρεφούς Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, που βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών, τη διεθνή οικονομία και κοινωνία, καθώς και η ενίσχυση δομών για την παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης. Επιδίωξή μας είναι η προσέλκυση ξένων αλλά και Ελλήνων φοιτητών στα ΞΠΣ και η προσφορά ανώτερης ποιότητας σπουδών.
Αναγνώριση των στοχευμένων στρατηγικών εξωστρέφειας του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος αποτελεί η θετική αξιολόγηση δύο προτάσεων που υποβλήθηκαν στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), στο πλαίσιο της δράσης «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», ενταγμένης στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Οι προτάσεις αυτές αφορούν την ίδρυση δύο κοινών Προγραμμάτων μεταπτυχιακών Σπουδών (Joint Master και Dual Master) με τα κορυφαία αμερικάνικα Πανεπιστήμια Rutgers the State University of New Jersey, USA και το New York University, USA. Οι εγκρίσεις των προγραμμάτων αυτών καταδεικνύουν ότι το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος δεν επενδύει μόνον στην έρευνα και την αριστεία, αλλά και στη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων με διεθνή αντίκτυπο, ενισχύοντας την διεθνή του καταξίωση και πορεία.
Παράλληλα, το ΔΙΠΑΕ επιδιώκει:
- Τη συμμετοχή του σε δίκτυα στρατηγικών συμμαχιών με άλλα πανεπιστήμια στην Ευρώπη αλλά και από όλο τον κόσμο.
- Την αξιοποίηση όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του για τη διοργάνωση διεθνών εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων.
- Την αξιοποίηση της ερευνητικής υποδομής που διαθέτει σε συμμετοχή σε διεθνή ερευνητικά Προγράμματα.
- Την αύξηση της διεθνούς κινητικότητας του ακαδημαϊκού προσωπικού, αλλά και των φοιτητών του.
Το τελευταίο διάστημα έχει βρεθεί στο επίκεντρο η ίδρυση των πρώτων τμημάτων από μη κρατικά πανεπιστήμια. Πώς πιστεύετε ότι θα αλλάξουν αυτά το τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Θεωρείτε ότι ίδρυμά σας θα επηρεαστεί κάπως;
Η ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα είναι μια εξέλιξη που μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μια από τις βασικότερες προσδοκίες του εγχειρήματος είναι η ενίσχυση του ανταγωνισμού. Η εισαγωγή νέων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων μπορεί να ωθήσει και τα δημόσια να ξεδιπλώσουν ακόμα περισσότερο τα στρατηγικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν. Σαφώς πιστεύω ότι η ίδρυση αυτών των πανεπιστημίων μπορεί επίσης να περιορίσει τη μαζική φυγή φοιτητών στο εξωτερικό για σπουδές, γεγονός που μία πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί. Πολλοί νέοι επιλέγουν να σπουδάσουν σε άλλες χώρες, αναζητώντας καλύτερες συνθήκες, σύγχρονα προγράμματα και μεγαλύτερη επαγγελματική αναγνώριση. Με την ανάπτυξη ποιοτικών επιλογών και στην Ελλάδα, ίσως περισσότεροι νέοι επιλέξουν να παραμείνουν στη χώρα μας.
Παρόλα αυτά πιστεύω ότι το γεγονός της ίδρυσης και λειτουργίας των μη κρατικών πανεπιστημίων θα πρέπει να συνοδεύεται με μέτρα ενίσχυσης του αυτοδιοίκητου και της αυτοτέλειας του ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου. Ειδικότερα σε θέματα οικονομικής διαχείρισης θα πρέπει να γίνουν βήματα μερικής αποδέσμευσης από το πολύ «κλειστό» και χρονοβόρο δημόσιο λογιστικό.
Όσον αφορά το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, δεν έχω καμία ανησυχία. Έχουμε επενδύσει σε ανταγωνιστικά προγράμματα σπουδών, σε πολύ υψηλού επιπέδου εργαστηριακό εξοπλισμό, ενώ διαθέτουμε διεθνείς στρατηγικές συνεργασίες που μας προσδίδουν συγκριτικό πλεονέκτημα.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες. Μία από τις μεγαλύτερες είναι η ανισότητα στην πρόσβαση. Η εκπαίδευση, ειδικά η τριτοβάθμια, θεωρείται δημόσιο αγαθό. Τα δίδακτρα στα μη κρατικά πανεπιστήμια ενδεχομένως να αποκλείσουν οικονομικά αδύναμους φοιτητές, δημιουργώντας ένα δίπολο μεταξύ όσων μπορούν να πληρώσουν για ποιοτική εκπαίδευση και όσων όχι.
Το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων παραμένει συχνά κενό γράμμα στην Ελλάδα, καθώς το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να έχει σημαντικό λόγο στην ίδρυση ή μεταστέγαση τμημάτων, στις προδιαγραφές σπουδών κτλ. Εσείς πώς θα φανταζόσασταν ένα πραγματικά αυτοδιοικούμενο πανεπιστήμιο;
Αποτελεί γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες ενίσχυσης της αυτοτέλειας του δημόσιου Πανεπιστημίου. Παρόλα αυτά θα πρέπει να γίνουν περισσότερα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
Ένα πραγματικά αυτοδιοικούμενο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα θα μπορούσε να λειτουργεί ως ένας αυτόνομος οργανισμός, απαλλαγμένος από την άμεση παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας. Θα ήταν ένας θεσμός με πλήρη ευθύνη για την οργάνωση, τη λειτουργία και την ανάπτυξή του, διατηρώντας ταυτόχρονα τη δημόσια αποστολή του και την υποχρέωσή του προς την κοινωνία. Ειδικότερα υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης της αυτοτέλειας στα παρακάτω σημεία: Στην ακαδημαϊκή λειτουργία τους ώστε τα πανεπιστήμια να έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα να ιδρύουν, συγχωνεύουν ή να καταργούν τμήματα και σχολές, με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, τις διεθνείς τάσεις και τις στρατηγικές τους προτεραιότητες. Επίσης σημαντικό είναι να αποφασίζουν για τον αριθμό των εισακτέων ανά τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη τις υποδομές, το διδακτικό προσωπικό και τις δυνατότητες απορρόφησης.
Προσωπικά, πιστεύω ότι θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση και αξιοποίηση τόσο της Περιουσίας που διαθέτουν τα Πανεπιστήμια όσο και των πόρων που τους δίνονται και διαθέτουν, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της αξίας τους, των προσόδων και της οικονομικής απόδοσής τους. Η σταδιακή αποδέσμευση από το δημόσιο λογιστικό ειδικότερα στα θέματα διαχείρισης των ερευνητικών Προγραμμάτων θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της έρευνας, στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, καθώς και στην ορθολογική διαχείριση και αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας, αλλά και της πνευματικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας και της χρηστής οικονομικής και με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας.
Στις αρχές του έτους ανακοινώθηκε η αγορά ξενοδοχειακής μονάδας από το ίδρυμα, για τη μετατροπή της σε φοιτητικές εστίες. Υπάρχει κάποια εξέλιξη πάνω σε αυτό, όπως και για τις νέες εστίες που είχαν ανακοινωθεί στη Σίνδο; Επίσης, σε περσινό μας ρεπορτάζ, πήγαμε στις υπάρχουσες εστίες της Σίνδου, όπου και διαπιστώσαμε ότι παραμένουν μάλλον άγνωστες σε μεγάλη μερίδα των φοιτητών, και επίσης χρήζουν αρκετών επισκευών. Πώς σκέφτεστε να κινηθείτε για τη βελτίωση και την καλύτερη εκμετάλλευσή αυτών των υπαρχουσών εστιών;
Είμαστε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο και η φοιτητική μέριμνα είναι για εμάς προτεραιότητα, για να μην πω μονόδρομος. Θέλουμε οι φοιτητές μας να εντάσσονται λειτουργικά στο campus και να είναι ενεργοί φοιτητές. Στο πλαίσιο αυτό, μετά από μια ουσιαστική προσπάθεια, αδειοδοτήθηκε και εξοπλίστηκε το πανεπιστημιακό γυμναστήριο της Σίνδου, περίπου 1.200 θεατών, που επί τόσα χρόνια ήταν κλειστό γιατί δεν διέθετε άδεια λειτουργίας. Εμείς καταθέσαμε πλήρη φάκελο και καταφέραμε να φτάσουμε στην έγκριση της άδειας λειτουργίας του. Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η αγορά ενός ξενοδοχείου, δίπλα στο campus της Σίνδου, με περίπου 200 κλίνες για τους φοιτητές μας. Είναι ετοιμοπαράδοτο και μετά από κάποιες παρεμβάσεις προγραμματίζουμε να γίνει η εγκατάσταση φοιτητών μας τα Χριστούγεννα. Παράλληλα, ολοκληρώσαμε την εγκατάσταση νέων θερμαντικών και κλιματιστικών σωμάτων ενώ “τρέχουμε” ήδη και πρόγραμμα που αφορά αλλαγή κουφωμάτων και ανανέωση εξοπλισμού, στην Εστία που ήδη λειτουργεί με στόχο τον πλήρη εκσυγχρονισμό της.
Πρόπερσι, μετά το δυστύχημα των Τεμπών, το ΔΙΠΑΕ αποφάσισε να τιμήσει τη μνήμη της αδικοχαμένης φοιτήτριας Μάρθης Ψαροπούλου, θεσπίζοντας μία υποτροφία στο όνομά της. Για εσάς, ποιος είναι ο συμβολισμός αυτής της υποτροφίας;
Το δυστύχημα των Τεμπών ήταν μια εθνική τραγωδία που συγκλόνισε την κοινωνία. Διατηρεί τη θλιβερή ιστορία της Μάρθης ζωντανή, υπενθυμίζοντας το ανθρώπινο κόστος της τραγωδίας. Η υποτροφία λειτουργεί ως ένα μνημόσυνο που διατηρεί ζωντανή τη μνήμη της Μάρθης. Αναγνωρίζει την παρουσία της, την ακαδημαϊκή της πορεία και το άδοξο τέλος της, διασφαλίζοντας ότι δεν θα ξεχαστεί. Είναι ένας τρόπος να την τιμήσει η πανεπιστημιακή κοινότητα ως μέλος της. Παρά τη θλίψη, η υποτροφία εκφράζει μια δέσμευση για το μέλλον. Μία ζωή χάθηκε, αλλά η υποτροφία δίνει την ευκαιρία σε κάποιον άλλο φοιτητή να συνεχίσει το όνειρό του. Μέσα από την οικονομική ενίσχυση, η μνήμη της Μάρθης μετατρέπεται σε μια πράξη ελπίδας και στήριξης για μια νέα γενιά.
Η ενέργεια αυτή δείχνει την ευαισθησία του πανεπιστημίου απέναντι στην απώλεια ενός μέλους του. Υπογραμμίζει τον ρόλο του πανεπιστημίου όχι μόνο ως εκπαιδευτικού ιδρύματος, αλλά και ως ζωντανής κοινότητας με συναισθήματα και ενσυναίσθηση.
Ως πρύτανης, έχετε κάποια ανακοινώσιμα σχέδια ή πρωτοβουλίες που αναμένεται να υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα στο ΔΙΠΑΕ;
Διεθνοποίηση και φοιτητική μέριμνα είναι οι άξονες πάνω στους οποίους εστιάζουμε. Η ολοκλήρωση του αναπτυξιακού προγράμματος για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών του ακαδημαϊκού ιδρύματος, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και τμήματα και παραρτήματα σε Σίνδο, Σέρρες, Κατερίνη και Κιλκίς, με έμφαση στην ενεργειακή μετάβαση, ο εκσυγχρονισμός του ερευνητικού εξοπλισμού αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες. Η ολοκλήρωση της προμελέτης για την ανέγερση φοιτητικής εστίας στις Σέρρες και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών αποτελούν ζητήματα στα οποία χρειαζόμαστε την αρωγή του ΥΠΑΙΘΑ. Στόχος μας είναι η αξιοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων χρηματοδοτικών εργαλείων, προς όφελος των φοιτητών και της προαγωγής της έρευνας.
Επίσης η ίδρυση και λειτουργία νέων προγραμμάτων σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων βρίσκονται επίσης ψηλά στην ατζέντα μας, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων αλλοδαπών φοιτητών και την ενίσχυση της έρευνας, σε σύγχρονα επιστημονικά πεδία. Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τις ακαδημαϊκές δραστηριότητες του πανεπιστημίου μας, μέσα από μια ολιστική στρατηγική εξωστρέφειας και διεθνοποίησης.