Life

Η τάση του #quittok – Γιατί οι νέοι εργαζόμενοι παραιτούνται σε ζωντανή σύνδεση

Τα βίντεο συγκεντρώνουν εκατομμύρια προβολές.

Νίκος Γκάγιας
η-τάση-του-quittok-γιατί-οι-νέοι-εργαζόμενο-929721
Νίκος Γκάγιας

Ακόμη και χρόνια μετά τη Μεγάλη Παραίτηση, οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να εγκαταλείπουν τις δουλειές τους. Ενώ πολλοί υπάλληλοι εξακολουθούν να στέλνουν επίσημα email παραίτησης στα αφεντικά, οι νεότεροι εργαζόμενοι ακολουθούν όλο και περισσότερο μια διαφορετική πορεία: παραιτούνται σε ζωντανή σύνδεση!

Τον Ιούλιο του 2021, ένα κλιπ με τους εργάτες της McDonald’s στο Ηνωμένο Βασίλειο που εγκατέλειπαν τη βάρδια έγινε viral – και τώρα το TikTok είναι γεμάτο από χρήστες που μοιράζονται πλάνα σε πραγματικό χρόνο από τη στιγμή που είπαν στα αφεντικά τους «Παραιτούμαι». Αυτά τα σύντομα βίντεο κλιπ προσελκύουν χιλιάδες – μερικές φορές εκατομμύρια – προβολές στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.

Τι οδηγεί στην τάση του #quittok;

Αυτά τα βίντεο με το #quittok έχουν διαφορετικές μορφές. Άλλοι καταγράφουν την παραίτηση τους την στιγμή που το ανακοινώσουν σε μία ζωντανή κλήση Zoom ή τεκμηριώνουν τους λόγους που στέλνουν μια επιστολή παραίτησης. Κάθε κλιπ καταγράφει τη στιγμή που οι εργαζόμενοι παραιτούνται σε πραγματικό χρόνο.

Τον Σεπτέμβριο του 2022, η Christina Zumbo, 31 ετών, μια πρώην υπάλληλος της Αυστραλιανής κυβέρνησης, μοιράστηκε τη στιγμή που έκανε κλικ στην αποστολή στο email παραίτησής της και περίμενε με αγωνία μια βιντεοκλήση από το αφεντικό της. Η Christina , η οποία είχε ήδη μοιραστεί μαζί με τους 140.000 ακόλουθους της στο TikTok, διάφορες συζητήσεις σχετικά με τα προβλήματα ψυχικής υγείας που σχετίζονται με την εργασία, είπε ότι ένιωθε ότι άλλοι στην πλατφόρμα θα σχετίζονταν με τη δημοσίευση.

«Δυσκολεύτηκα πραγματικά να πάρω αυτή την απόφαση να φύγω, νιώθοντας σαν να απογοήτευα την ομάδα και τον μάνατζέρ μου και τη σκέψη ότι θα μείνω χωρίς δουλειά», λέει. «Αποφάσισα να μοιραστώ αυτό το ταξίδι στο Διαδίκτυο γιατί απλά δεν συζητιέται αρκετά».

Αλλά ακόμη και εκείνη εξεπλάγη από τη συντριπτική ανταπόκριση, με 53.000 likes και σχεδόν 3.000 σχόλια στο σύντομο κλιπ της.

«Δεν είχα ιδέα ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι θα έβλεπαν, θα μιλούσαν και θα μοιράζονταν τις δικές τους ιστορίες – ή τον φόβο τους να εγκαταλείψουν την τωρινή εργασία τους ή την έντονη επιθυμία τους να κάνουν αυτό που έκανα εγώ», λέει η Christina.

«Είναι εκπληκτικό  η αίσθηση της κοινότητας που νιώθεις αν ανοίξεις τον εαυτό σου».

Η Marisa Jo Mayes, επίσης, χρησιμοποιούσε το TikTok ως «διασκεδαστικό, δημιουργικό μέσο», μοιράζοντας περιεχόμενο για την «καταπολέμηση της δυστυχίας [της] στη δουλειά».

«Είχα ένα καλό μισθό, ταξίδευα και δούλευα με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του κλάδου, αλλά ήμουν εντελώς άθλια», λέει η 29χρονη, με έδρα την Αριζόνα των ΗΠΑ.

«Ήμουν εξαντλημένη, δεν μπορούσα να σκεφτώ τίποτα εκτός από τη δουλειά και πάλευα με προβλήματα υγείας που προκαλούνται από το άγχος».

Το κλιπ 30 δευτερολέπτων της Mayes την δείχνει στις τεταμένες στιγμές που οδηγούν σε μια κλήση με το αφεντικό της – και μετά την άμεση ανακούφισή της.

Δύο χρόνια αφότου κοινοποιήθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 2020, εξακολουθεί να είναι μία από τις στιγμές #quittok με τις περισσότερες προβολές, με περισσότερα από 200.000 like μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο. Το να μοιράζεσαι τη στιγμή στην πλατφόρμα ήταν φυσικό, λέει η Mayes. «Δεν ήταν πραγματικά συνειδητή απόφαση να κάνω ένα βίντεο, καθώς ήταν απλώς κάτι που ήταν μέρος της ρουτίνας μου. Μοιραζόμουν πολλά από το ταξίδι μου για την αυτοανάπτυξη, οπότε ήταν φυσικό να το μοιραστώ, καθώς ήταν ένα τόσο τεράστιο γεγονός ζωής».

Οι απαντήσεις, ωστόσο, ήταν ένα ποικίλλες: «Από το «Συγχαρητήρια OMG που ζεις το όνειρό μου», μέχρι το «Σου αξίζει να είναι άνεργη», λέει. Παρά το γεγονός ότι σοκαρίστηκε από τα έντονα συναισθήματα που προκάλεσε η ανάρτησή της, τα περισσότερα από τα σχόλια ήταν συντριπτικά θετικά – ωθώντας τη Mayes να συνεχίσει να μοιράζεται το ταξίδι αυτο-ανάπτυξής της τα τελευταία χρόνια. «Τα αρνητικά σχόλια δεν με εμπόδισαν να συνεχίσω να δημοσιεύω βίντεο σχετικά με την εμπειρία μου – γιατί για κάθε άτομο που θυμώνει , υπάρχουν πιθανώς 10 που εμπνέονται».

Η πλειοψηφία των νεαρών χρηστών στο TikTok έχουν μεγαλώσει  μοιράζοντας κάθε είδους ορόσημο στο διαδίκτυο. Σε κάποιο βαθμό, λέει η θεραπεύτρια και προπονήτρια Tess Brigham από την Καλιφόρνια, είναι φυσικό να μοιράζονται ιδιωτικές συνομιλίες με τους εργοδότες σχετικά με την απόφασή τους να παραιτηθούν.

«Έτσι έχει εμπειρίες αυτή η γενιά, έτσι έχουν μάθει να βρίσκονται στον κόσμο»,

«Αν έχετε συνηθίσει να ηχογραφείτε και να μοιράζεστε πράγματα, γιατί δεν θα μοιραστείτε αυτές τις μεγαλύτερες, πιο σημαντικές στιγμές στο χρόνο;»

Οι Millennials και οι Gen Z παρακολούθησαν τους γονείς τους να αγωνίζονται σε εταιρικές δουλειές κατά τη διάρκεια του οικονομικού κραχ του 2008, και μερικοί από αυτούς τους νέους έχουν βυθιστεί στο φοιτητικό χρέος με χαμηλοαμειβόμενες θέσεις εργασίας. Είχαν επίσης τις πρώιμες εργασιακές τους εμπειρίες που διαμορφώθηκαν από τον Covid-19, με τους νεότερους εργαζόμενους να μην έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους μέσα σε ένα γραφείο.

Αυτό ισχύει για την Zumbo, η οποία έχει δει μια μεγάλη αλλαγή στην ισορροπία και τις προτεραιότητες μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής από την Covid-19.

«Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να παίρνουμε τον έλεγχο της ζωής μας και να είμαστε ενεργά στο μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε, αντί να περπατάμε σε έναν δρόμο στον οποίο δεν θέλουμε να είμαστε ή δεν γνωρίζουμε κάτι καλύτερο», λέει. «Το να μοιράζομαι να εγκαταλείψω τη δουλειά μου στο Διαδίκτυο και να αναλογίζομαι τη λήψη μεγάλων επαγγελματικών αποφάσεων είναι σημαντικό για να δείξω ότι ελέγχω τη δική μου ευτυχία, παίρνω τις αποφάσεις για τη ζωή μου και η δουλειά είναι απλώς μια δουλειά μερικές φορές – όχι ολόκληρη η ταυτότητά σου».

Τι σημαίνει αυτό;

Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της ζωντανής διακοπής του καπνίσματος και της δημοσίευσης βίντεο #quittok δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρες, λέει ο Brigham. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει τρόπος να προβλέψουμε πώς αυτές οι θέσεις θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις μελλοντικές ευκαιρίες σταδιοδρομίας. Ωστόσο, ενώ ακόμα ανακαλύπτουμε, η τάση #quittok έχει τη δυνατότητα να ενθαρρύνει τη διαφάνεια στον εταιρικό κόσμο, πιστεύει.

Πηγή: BBC

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα