Life

Μπορεί το Stonewall να προκλήθηκε λόγω της Τζούντι Γκάρλαντ;

Ο ρόλος της εμβληματικής σταρ και gay icon και οι αστικοί μύθοι γύρω από το θάνατό της και τις εξεγέρσεις

Γιώργος Τσιτιρίδης
μπορεί-το-stonewall-να-προκλήθηκε-λόγω-της-τζο-1329019
Γιώργος Τσιτιρίδης

Μπορεί ο θάνατος και η κηδεία της εμβληματικής σταρ και gay icon, Τζούντι Γκάρλαντ, να οδήγησε ή έστω να συνέβαλλε στην πυροδότηση των επεισοδίων της εξέγερσης του Stonewall;

Κανείς δεν μπορεί να το πει με βεβαιότητα αλλά ούτε και να το απορρίψει απόλυτα. Το μόνο σίγουρο είναι πως τα αίτια και οι αφορμές μιας τόσο μεγάλης εξέγερσής δεν εξηγούνται με απλουστεύσεις. Δεκάδες μελέτες βιβλία και ντοκιμαντέρ με μαρτυρίες των ίδιων των πρωταγωνιστών, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται εν ζωή εξηγούν το ιστορικό της μεγάλης εξέγερσης.

Μερικά χρόνια νωρίτερα οι Αμερικάνοι βιώνουν τα αποτελέσματα του Ψυχρού πολέμου και της επέμβασης στο Βιετνάμ που στοίχησε την ζωή σε δεκάδες Αμερικάνους στρατιώτες.

Το 1963 δολοφονείται ένας από τους πιο λαοφιλείς προέδρους ο Κένεντι, το 1965 ο Μalcom X και το 1968 ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Τα ανθρώπινα δικαιώματα βρίσκονται υπό αμφισβήτηση, οι αστυνομικές επιθέσεις κλιμακώνονται. Τρανς γυναίκες και γκέι άντρες χλευάζονται, παρενοχλούνται ενώ οι αστυνομικοί έλεγχοι σε γκέι στέκια αυξάνονται.

Η περιοχή του Greenwich Village όπου βρίσκονται όλα τα ΛΟΑΤΚΙ στέκια ελέγχονται από την μαφία και την αστυνομία και οι συστηματικοί έλεγχοι και οι συλλήψεις φέρνουν αναταραχή στην κοινότητα των «περιθωριακών» της Νέας Υόρκης. Οι ΛΟΑΤΚΙ, κυρίως οι τρανς γυναίκες κουβαλούσαν πολύ οργή από την συστηματική κακοποίηση τους. Η κατάσταση είχε φτάσει στο απροχώρητο, υπήρξαν πολλές συζητήσεις και αντιδράσεις και όσοι γνώριζαν, ήξεραν πως αργά η γρήγορα θα υπάρξουν αντιδράσεις.

Ωστόσο δίπλα σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί ο αστικός θρύλος πως η κηδεία μιας τις πιο αγαπημένες περσόνες αυτήν της Τζούντι Γκάρλαντ το ίδιο πρωί στις 27 Ιουνίου βοήθησε να γίνει πιο έντονη η οργή όσων συμμετείχαν στα επεισόδια. Μια ταινία για τα 50 χρόνια του Stonewall ξαναέφερε την θεωρία στο προσκήνιο δημιουργώντας (δικαίως) έντονες αντιδράσεις, διότι αν και χαριτωμένη ως θεωρία υποβιβάζει τους αγώνες του κινήματος πριν και μετά το Stonewall.

Γιατί όμως κάποιοι πιστεύουν ότι το Stonewall μπορεί να προκλήθηκε από την κηδεία της Τζούντι Γκάρλαντ;

Η Αμερικανίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια Τζούντι Γκάρλαντ από τα πρώτα κιόλας βήματα της καριέρας της θεωρήθηκε ως το πιο επιδραστικό Gay Icon με δεκάδες άντρες ομοφυλόφιλους, queer και τρανς γυναίκες να την λατρεύουν. Ο θαυμασμός κατά πολλούς ήταν αποτέλεσμα ταύτισης. Η Τζούντι Γκάρλαντ μπήκε από νωρίς στο χώρο του θεάματος, δοξάστηκε, ανέπτυξε τις υποκριτικές και φωνητικές της ικανότητες και ήρθε αντιμέτωπη με εξαρτήσεις, αποτυχημένες ερωτικές περιπέτειες, την διαχείριση της φήμης και την μητρότητα.

Καθόλου τυχαία η κόρη της Liza Minely θεωρείται σήμερα το μεγαλύτερο εν ζωή Gay Icon του πλανήτη. Οποιοδήποτε τραγούδι που ερμηνεύει, οι παραστάσεις και οι ταινίες της προκαλούν μαζική υστερία. Η ίδια έχει επανειλημμένα δηλώσει πως η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα είναι η οικογένεια της και αυτοί που την κράτησαν στην ζωή. Η ίδια μαζί με κάποιες άλλες μεγάλες σταρ όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και η Μαντόνα πρωτοστάτησαν στον αγώνα για την αποστιγματοποίηση των οροθετικών και έγιναν σύμβολα του αγώνα κατά του AIDS την δεκαετία του 1980.

Οι ομοφυλόφιλοι άντρες τείνουν να ταυτίζονται με ανθρώπους που μέσα από πόνο και δυσκολίες καταφέρνουν να πραγματοποιήσουν τα όνειρα τους. Αναζητούν συνήθως πρότυπα ισχυρών γυναικών διότι το ΛΟΑΤΚΙ κίνημα και ο φεμινισμός πορεύονται πάντα μαζί. Η ισότητα των γυναικών αμφισβητείται και οι ισχυροί άντρες τις υποτιμούν όπως συμβαίνει και με τους ΛΟΑΤΚΙ.

Επιπρόσθετα ο ρόλος της μικρής, αθώας Ντόροθι στον Μάγο του Οζ, που ερμήνευσε η Τζούντι Γκάρλαντ, το ταξίδι από το Κάνσας στο Οζ και πίσω στην πατρίδα, για πολλούς αναλυτές της ΛΟΑΤΚΙ κουλτούρας των 80s συμβολίζει για την κοινότητα την επιθυμία των gay αντρών να ενηλικιωθούν, να ενδυναμωθούν, για να μπορέσουν να ξεφύγουν – μέσα από έναν μαγικό καθρέφτη που δείχνει το πραγματικό εαυτό τους – από τους περιορισμούς της κοινωνίας προς μια πραγματικότητα που όπως λέει και το τραγούδι βρίσκεται «πέρα από το ουράνιο τόξο», είναι πολύχρωμη, γεμάτη περιπέτειες και σύμφωνα με το μύθο, αν φτάσεις στην άκρη του ουράνιου τόξου μπορείς να μεταμορφωθείς σε αυτό που επιθυμείς να είσαι.

Η Ντόροθι δέχεται το λιοντάρι και το αγαπά άσχετα αν αυτό ξεφεύγει από το στερεότυπο που η κοινωνία θέλει για τον βασιλιά της ζούγκλας.

Οι άλλοι δύο φίλοι της είναι ο τενεκεδένιος άνθρωπος που θέλει να έχει καρδία (συναίσθημα, αναζήτηση έρωτα) και το σκιάχτρο που πιστεύει πως δεν έχει μυαλό.

Κατά την διάρκεια των εμφανίσεων σε συναυλίες ήταν τόσοι πολλοί οι ομοφυλόφιλοι άντρες που συνωστίζονταν για να την παρακολουθήσουν επί σκηνής που τα περιοδικά της εποχής την αποκάλεσαν «Ο Έλβις των ομοφυλοφίλων», ενώ ήταν αρκετοί οι θαυμαστές της που χρησιμοποιούσαν την έκφραση «και εσύ θαυμαστής της Ντόροθι;» που υπονοούσε μεταξύ άλλων πως κάποιος είναι και ομοφυλόφιλος. Στο πέρασμα των ετών και η Τζούντι και η κόρη της Liza προκάλεσαν τόσο μεγάλη μανία που οι Drag Queen σε όλο τον πλανήτη της συμπεριελάμβαναν στο πρόγραμμα τους χωρίς αυτό να έχει σταματήσει ποτέ. Το μπορείς να μιμηθείς την Liza ειδικά στο ρόλο της στο Καμπαρέ και να το κάνεις καλά, είναι ένας εξτρά βαθμός στις δεξιότητες μιας Drag Queen. (Στην Ελλάδα αντίστοιχα όλες υποδύονται έστω και μια φορά την Μαρινέλα).

Μπορεί όμως ο θάνατος της στις 22 Ιουνίου και η κηδεία της στις 27 Ιουνίου 1969 την ημέρα των ταραχών στο Stonewall να συνδέονται;

21.000 θαυμαστές της παρευρέθηκαν για το ύστατο χαίρε στο αγαπημένο τους είδωλο. Τις προηγούμενες ημέρες στα γνωστά στέκια όλοι μιλούσαν για το τέλος μια εποχής. Ακόμα και πρωτεργάτριες της εξέγερσής όπως η Sylvia Rivera η οποία ήταν νωρίτερα στην κηδεία, περιγράφει πως δεν άντεχε να μείνει στο σπίτι και να θρηνεί μόνη, οπότε αποφάσισε με μια παρέα από φίλες της να βρεθούν στο Stonewall να πιούν να τραγουδήσουν και να θρηνήσουν τον χαμό του ειδώλου τους. Μετά τα μεσάνυχτα όμως η αστυνομία κάνει μια από τις συνηθισμένες της εφόδους.

Οι περισσότεροι από αυτούς που στοχοποιήθηκαν και η αστυνομία έσυρε στις κλούβες ήταν τρανς γυναίκες και queer αγόρια που αγωνιούσαν για την επιβίωση τους, ήταν θύματα της βίας του χλευασμού και της φτώχιας. Τους απασχολούσαν σοβαρότερα προβλήματα από το θάνατο μιας μεγάλης σταρ. Μια τρανς γυναίκα ήταν αυτή που αρνήθηκε να ακολουθήσει τους αστυνομικούς στο περιπολικό, προκάλεσε ένα μικροεπεισόδιο το οποίο ήταν η σπίθα για την φωτιά της επανάστασης. Αυτή η πράξη αντίστασης πυροδότησε τα γεγονότα του Stonewall της πρώτης και μεγαλύτερης εξέγερσης που κράτησε για ημέρες και έβαλε τα θεμέλια για το ΛΟΑΤΚΙ κίνημα παγκοσμίως και για τις παρελάσεις περηφάνειας. Οι υπόλοιποι θαμώνες υποστήριξαν την τράνς που αντιστάθηκε προκαλώντας μάχες χαρακωμάτων.

Για τους ιστορικούς το Stonewall ήταν το αποτέλεσμα και η απάντηση στην κακοποίηση, παρενόχληση, ομοφοβία, τρανσφοβία, στις συλλήψεις, στον χλευασμό, στην περιθωριοποίηση.

Ήταν ένας αγώνας επιβίωσης που ο αστικός θρύλος για την επίδραση της Τζούντι Γκάρλαντ του χαρίζει λίγο γκλίτερ και σταριλίκι αλλά επίσης μειώνει και υποβαθμίζει την σπουδαιότητα και την σημασία του.

Η σύνδεση όμως Γκάρλαντ και Stonewall μέσα στα χρόνια υπήρξε η αφορμή για να γραφτούν βιβλία, να γυριστούν ντοκιμαντέρ και ταινίες.

Μεταξύ των αστικών θρύλων που κυκλοφορούν είναι και η ιστορία που λέει πως όταν οι θαμώνες του Stonewall έριξαν τα πρώτα τούβλα και πέτρες στους αστυνομικούς φώναξαν «Αυτό είναι για την Τζούντι».

Τέλος ένας άλλος μύθος αναφέρει πως όταν η αστυνομία έκανε την επιδρομή και ζητούσε ταυτότητες, διέταξε μεταξύ άλλων να κλείσει η μουσική, που εκείνη την στιγμή έπαιζε – τιμής ένεκεν λόγο της ημέρας – ένα τραγούδι της Γκάρλαντ. Τότε τα τρανς κορίτσια φαίνεται να είπαν

«Ότι και να κάνετε, η Τζούντι δεν κλείνει και θα συνεχίζει να τραγουδάει».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα