Το λεξιλόγιο slang της Gen Z στον εργασιακό χώρο

*Αν παρεξηγείσαι εύκολα, δεν δέχεσαι απόψεις και χιούμορ τότε μάλλον αυτό το κείμενο δεν είναι για σένα. Αν πάλι το επιλέξεις σου ευχόμαστε καλή απόλαυση! 

Parallaxi
το-λεξιλόγιο-slang-της-gen-z-στον-εργασιακό-χώρ-1208051
Parallaxi

Επιμέλεια κειμένου: Μυρτώ Τούλα, Χρυσάνθη Αρχοντίδου, Αλέξανδρος Βασιλείου

*Αν παρεξηγείσαι εύκολα, δεν δέχεσαι απόψεις και χιούμορ τότε μάλλον αυτό το κείμενο δεν είναι για σένα. Αν πάλι το επιλέξεις σου ευχόμαστε καλή απόλαυση! 

Οι νεότερες γενιές και ειδικότερα αυτή της Gen Z είναι ψηφιακοί ιθαγενείς, γνωστοί για τη στενή επαφή τους με τον κόσμο του διαδικτύου και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έχουν τη δικιά τους γλώσσα επικοινωνίας, το δικό τους slang, το οποίο έχουν ενσωματώσει σε όλες τις πτυχές της ζωής τους, μέχρι και στο εργασιακό τους περιβάλλον, με τους ηλικιακά μεγαλύτερους ανώτερους τους, να τους κοιτάζουν πολλές φορές με απορία ως προς το τι εννοούν.

Ο κώδικας επικοινωνίας της Gen Z, συνδυάζει την διαδικτυακή κουλτούρα, τις νεότερες τάσεις στο Tik Tok και το Instagram, με την άνεση και τη χαλαρότητα. Οι εργαζόμενοι της νέας γενιάς έχουν την οικειότητα να κάνουν εκφραστικά και γλωσσικά παιχνίδια, να πετάξουν κάποια ξένη λέξη που ακούτε πρώτη φορά στη ζωή σας παρά τα πτυχία αγγλικών και να υπογράψουν ένα επαγγελματικό email με τόσο άνετο τρόπο, που δεν έχετε ξαναδεί!

Με τους Boomers, την Gen Χ, τους Millennials και την Gen Ζ να συνυπάρχουν σε έναν εργασιακό χώρο και να επικοινωνούν όλο και περισσότερο μεταξύ τους μέσω του διαδικτύου, το slang των νεότερων χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο και από τις μεγαλύτερες γενιές. Μέσα από αυτό, οι μεγαλύτεροι ηλικιακά συνάδελφοι επωφελούνται με το να είναι πιο προσαρμόσιμοι και να σπάνε τους γλωσσικούς φραγμούς με τους νεότερους συναδέλφους τους, εντάσσοντας τον σαρκασμό και την ελαφρότητα στην εργασιακή κουλτούρα.

Aκόμη ένα λεξικό ήρθε να ανοίξει τα μάτια σας και αυτή τη φορά αφορά όλους εσάς που κάθεστε στο γραφείο και κοιτάτε με απορία τον 25άρη απέναντί σας, που σας λέει Boomer!

Σαρκαστικά emails και μηνύματα: Οι μεγαλύτεροι έχουν συνηθίσει να περιποιούνται λίγο παραπάνω τα επαγγελματικά emails ή/ και τα μηνύματα προς τους συναδέλφους τους, ξεκινώντας με “Αγαπητή/ε, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι… “, “Ελπίζω αυτό το email να σας βρίσκει καλά…” και υπογράφοντάς τα με χαρακτηριστικές φράσεις όπως “Με εκτίμηση”, “Με φιλικούς χαιρετισμούς” και “Παραμένω στη διάθεσή σας”

Τα emails και τα μηνύματα της νέας γενιάς προς τους συναδέλφους τους, χαρακτηρίζονται κυρίως από πνεύμα σαρκασμού και μία δόση χιούμορ. Οι υπογραφές στα emails τους μπορεί να μην υπάρχουν καν, ή αν υπάρχουν, να λένε παιχνιδιάρικα: “Καλή τύχη!1!1!!”. Φεύγοντας για την καλοκαιρινή άδεια των διακοπών, ο 25άρης θα γράψει στο τελευταίο μήνυμα προς τους συναδέλφους που θα “λιώνουν” στο γραφείο: “Τα λέμε την επόμενη εβδομάδα. Αν χρειαστείτε κάτι επείγον, ΜΗΝ με καλέσετε, θα πίνω κοκτέιλ στην παραλία!”. 

Cringe – Ick: Τα τελευταία χρόνια, η λέξη cringe έχει καθορίσει άπειρες στιγμές της Gen Z. H ακριβής σημασία της είναι η λέξη “άβολο” – στα όρια όμως που σε αηδιάζει. Το cringe έγινε “cringαρω” και “cringια”, δημιουργώντας την δική του οικογένεια λέξεων που χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση – πολύ συχνά πλέον ακόμα και στο εργασιακό περιβάλλον: “Είδες τι ανέβασε ο τάδε στο Facebook; Cringαρα τελείως!” ή “Πώς μου μίλησε έτσι στο τηλέφωνο; Η φάση ήταν κριντζ!”.

Ο όρος “ick“, είναι μία νεότερη και πιο πρόσφατη παραλλαγή του cringe. Χρησιμοποιείται τον τελευταίο καιρό για να περιγράψει κάτι αηδιαστικό ή δυσάρεστο, με την τάση του να έχει ξεκινήσει φυσικά από το Tik Tok. Το “give me the ick” (=”μου έδωσε το ick”) χρησιμοποιήθηκε από τους Gen Zers για να αναφερθούν σε χαρακτηριστικά ή συνήθειες που τους απωθούσαν από ένα άτομο με το οποίο βγαίνουν, αλλά τώρα πολλοί μοιράζονται “icks” σε όλες τις πτυχές της ζωής. Για παράδειγμα οι εργαζόμενοι μοιράζονται τα icks για πράγματα που κάνουν οι συνάδελφοι τους ή ακόμα και οι πελάτες τους: “Δες πώς την πέφτει ο τυπάς στην κοπέλα, στο τραπέζι 2. Μου δίνει το ick!”. 

Προσοχή! Πρόσφατα, μια ομάδα νοσηλευτών από την Ατλάντα γελοιοποιήθηκε δημοσίως επειδή μοιράστηκαν τα “icks” τους για τους ασθενείς σε ένα βίντεο στο TikTok. Στο βίντεο εμφανίζονταν νοσοκόμες να μιλούν για πράγματα που δεν τους άρεσαν στους ασθενείς τους. Ως αποτέλεσμα, οι εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους. Ιστορίες όπως αυτή, μπορεί να βάλουν τους νέους σε σκέψεις σχετικά με τη συμπεριφορά τους στον χώρο εργασίας τους!

Slay queen – Girlboss: Η ετυμολογία της έκφρασης “Slay queen” ξεκίνησε αρχικά μεταξύ των drag queens, και ευρύτερα της queer κοινότητας, απευθυνόμεν@ κυρίως σε γυναίκες και με την ακριβή μετάφραση στα ελληνικά να είναι: “Σε προσκυνάω Βασίλισσα μου” και να χρησιμοποιείται επιδοκιμαστικά σε πολλές και διαφορετικές περιπτώσεις. Όταν για παράδειγμα καποι@ είναι ωραία ντυμέν@, όταν παίρνει θέση κι έχει γερά επιχειρήματα με αποτέλεσμα να αποστομώσει τον συνομιλητή του, ή ακόμη και σε σχόλια κάτω από φωτογραφίες στα social media. Στον εργασιακό χώρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τα επιτεύγματα κάποιου, την ένδειξη της καλής δουλειάς και της συνέπειας. “Ολοκλήρωσες τη δουλειά πριν το deadline;” ή “Έχεις φέρει παραπάνω κρατήσεις στο μαγαζί;” – Η απάντηση είναι: “Slay queen!” . 

Σε νεότερη έκδοση, τον τελευταίο χρόνο, έχει επικρατήσει το φεμινιστικό “girlboss”, που έχει τη σημασία της γυναίκας, η οποία είναι φιλόδοξη και επιτυχημένη στην καριέρα της, δεν την σταματάει τίποτα και είναι πρότυπο στον εργασιακό χώρο. Σε κάθε επίτευγμά της, μπορεί να χαρακτηριστεί “girlboss”, μιας και είναι το “κορίτσι – αφεντικό”. “Είδες πώς απάντησε στον πελάτη όταν της μίλησε χυδαία; Μα τι girlboss!”.

Ήρεμα ρωτάω: Άλλη μία ειρωνική έκφραση ήρθε να προστεθεί στο λεξιλόγιο της Gen Z, συνήθως χρησιμοποιείται για να δηλώσει τον εκνευρισμό κάποιου όταν διαφωνεί με κάποιον άλλον αλλά δηλώνειται και μπορεί να ειπωθεί με έντονο ύφος και συνήθος πιο δυνατή φωνή. Παραδείγματος χάριν αν έχει πολύ δουλειά στο γραφείο και βαρέσουμε υπερωρία θα πει κάποιος: ΘΑ ΣΧΟΛΑΣΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ; ΗΡΕΜΑ ΡΩΤΑΩ.

ΤΕΠΟ: Εδώ αντιλαμβανόμαστε πως οι μεγαλύτεροι θα έχετε “πάθει εγκεφαλικό”, αλλά η γενιά μας αγαπά πολύ τους αναγραμματισμούς. Έτσι διάφορες λέξεις τις χρησιμοποιεί ανάποδα, μία από αυτές είναι και το ΠΟΤΕ, μάλλον μας ακούγεται κάπως μακάβριο οπότε το κάναμε ΤΕΠΟ για να δώσουμε την δική μας πινελιά.

Είσαι κλόουν/ηθοποιός: Οι μεγαλύτεροι χρησιμοποιούσατε την λέξη γελοίος εμείς εμπνευσμένοι από τους καιρούς μας και το πως αντιμετώπισε η κυβέρνηση την υπόθεση Λιγνάδη παίξαμε με την λέξη ηθοποιός για αρχή. Δηλαδή, αν υποθέσουμε πως ένα άτομο άφησε ανοιχτό το μάτι της κουζίνας του λέγαμε είσαι ηθοποιός εννοώντας πως παίζει έναν ρόλο και πως δεν είναι αυτός που ξέρουμε, καθώς τα στοιχεία του χαρακτήρα του δεν ταυτίζονται με την χι ψι πράξη του. Από την άλλη πλευρά τον τελευταίο χρόνο έχει καθιερωθεί η έκφραση είσαι κλόουν και χωρίς να είμαστε σίγουροι όλο αυτό ξεκίνησε από το tik-tok, όπου χρήστες της Θεσσαλονίκης, βιντεοσκόπησαν αρκετές φορές πραγματικούς κλοούνς και τους διακομοδούσαν, χωρίς αυτό να είναι καλό (για να προλάβουμε και κάποιους που θα σχολιάσουν αρνητικά. Μετά κυκλοφόρησαν φίλτρα σε όλα τα social media και ο ηθοποιός έγινε κλόουν οπότε κάθε φορά που κάποιος κάνει μία γκάφα του λέμε “είσαι κλοούν.”

Σοκ: Υπάρχει μία μικρή λέξη που μπορεί να κολλήσει δίπλα στα πάντα. Δεν είναι δα και καμία καινούργια λέξη αλλά πλέον την συναντάμε σχεδόν παντού. Χρησιμοποιείται και σε καλές και σε κακές φάσεις! Πολλές φορές μάλιστα δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο ύπαρξης, δηλ. Πέρασε γρήγορα το 8ωρο ΣΟΚ, δεν περίμενα.

Delulu: Η λέξη της Gen Z “delulu”, προέρχεται από αυτήν της αγγλικής, “delusional”, η οποία στα ελληνικά μεταφράζεται ως “παραληρηματικός”. Χρησιμοποιείται από την νεολαία για να περιγράψει αυτόν που ζει σε μία δική του πραγματικότητα με ψευδαισθήσεις και μη ρεαλιστικές φαντασιώσεις. Η λέξη συνηθίζεται να χρησιμοποιείται για σενάρια που έχουν να κάνουν με τις ερωτικές σχέσεις, για παράδειγμα αν κάποιος έχει πέσει θύμα “ghosting” ή για τις ευκαιρίες που δίνουμε σε άτομα που δεν τις αξίζουν. Σου έκανε like σε στόρι στο Instagram και νομίζεις ότι θα σε παντρευτεί; Τότε είσαι σίγουρα delulu!

Πλέον όμως, η λέξη έχει ενσωματωθεί πλήρως και στον εργασιακό τομέα, ως μία ένδειξη παράνοιας, μιας και delulu θεωρείται ακόμα και ο καινούργιος υπάλληλος στη δουλειά που δεν ξέρει τι του γίνεται ή ο πελάτης που παραγγέλνει “φρέντο εσπρέσο ζεστό με γάλα”...

PERIOD: Μεταφράζεται ως “τελεία”. Είναι αυτό που οι παλαιότεροι μπορεί να αναγνωρίζετε ως “τελεία και παύλα”. Κάπως έτσι εννοούμε και οι Gen Zers την λέξη period, η οποία συνοδεύεται με ένα παιχνιδιάρικο χτύπημα των δαχτύλων, για να δείξει ότι κάτι είναι οριστικό ή αδιαπραγμάτευτο. Συχνά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκφράσει συμφωνία, διεκδίκηση ή για να δώσει έμφαση σε ένα επιχείρημα. Όταν το προσωπικό της Gen Z λέει “Period”, ουσιαστικά δηλώνει ότι αυτό που υποστηρίζει είναι οριστικό, δεν σηκώνει αμφισβήτηση ή διαπραγμάτευση!

Bare minimum Δευτέρες:  Πέρυσι, η TikToker Marisa Jo Mayes έδωσε λύση στο πρόβλημα στον “Κυριακάτικο Τρόμο” (Sunday Scaries= το συναισθηματικό κατακλυσμό πριν από την επιστροφή στην εργασία μετά από το Σαββατοκύριακο). Αντί να πέσουν με τα μούτρα στις υποχρεώσεις, η Mayes πρότεινε στους εργαζομένους να αγκαλιάσουν τις “Bare minimum Δευτέρες” (bare minimum= καταβολή ελάχιστης δυνατής προσπάθειας), θεωρώντας την πρώτη μέρα της εβδομάδας ως μια σταδιακή επανένταξη στο εργασιακό κλίμα. Η δημοτικότητα του όρου αυξήθηκε φέτος, με περισσότερες από τρία εκατομμύρια αναζητήσεις στο TikTok. Ο όρος αντικατοπτρίζει μια νέα διάθεση προς την εργασία, όπου οι απαιτήσεις για υβριδικές διευθετήσεις υποχρεώσεων και ο αγώνας για μια τετραήμερη εργασιακή εβδομάδα αντανακλούν την επιθυμία των εργαζομένων για καλύτερη ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.

Μη ειρωνικά:  Αν θες να πεις μία μεγάλη αλήθεια αλλά να την κάνεις να ακουστεί λιγότερο άβολη, τότε μπορείς στο τέλος να τονίσεις πως το λες “μη ειρωνικά”. Έτσι όλοι θα καταλάβουν πως δεν κάνεις πλάκα και δεν ειρωνεύεσαι την κατάσταση. Αν πεις αυτή την μικρή έκφραση, τότε κανείς δεν μπορεί να σου πει πως δεν μιλάς σοβαρά

ΑΠΟ ΚΛΕΙ Ε ΤΑΙ: Τώρα αυτό κανονικά για να το καταλάβετε οι μεγαλύτεροι θέλει στόμφο, στον τρόπο που το λες. Συνήθως το χρησιμοποιούμε στους εργασιακούς χώρους όταν έχει συμβεί κάτι τραγελαφικό ή όταν έχουμε μεγάλο στόμφο εργασίας.

ΤΑ ΛΕΓΑΜΕ: Ας φτιάξουμε μια εικόνα – βρισκόμαστε στο γραφείο την τελευταία μέρα πριν την καλοκαιρινή άδεια. Τότε, που η ώρα έχει φτάσει και μπορείς πια να σηκωθείς να φύγεις, παραδοσιακά θα έλεγες “τα λέμε σε δυο εβδομάδες”, “καλή δύναμη”. Όχι, όχι, είμαστε genzίτες, θα φύγουμε με το, χιουμοριστικό και αξιαγάπητο σε όποιον το πιάνει, θράσος μας φωνάζοντας “ΤΑ ΛΕΓΑΜΕ“. Όλο αυτό θα συνεχιστεί με πολλές υπενθυμίσεις στους συναδέλφους ότι δουλεύουν ακόμη, ότι έχουν τρεξίματα, ξυπνήματα κλπ, όσο εμείς θα είμαστε σε διακοπές και θα περνάμε τέλεια.

ΥΓ. Ανά τόπους συναντάται και ως “ΤΑ ΜΕΛΕ”

Personality hire: Η έννοια αυτή πραγματεύεται υποψηφίους εργασίας με θετικές, φιλικές στάσεις που λαμβάνουν υπόψιν τους ευφυείς εργοδότες, δίνοντάς τους προτεραιότητα. Βέβαια οι εργαζόμενοι της Gen Z πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, αναζητώντας στο TikTok να εξηγήσουν τα οφέλη του να είσαι ένα “προσωπικότητα hire“. Με έναν συνειρμό από τον όρο “diversity hire” – ενός γενικά απαξιωτικού όρου για να περιγραφούν οι προσλήψεις εργαζομένων από μειονοτικές ομάδες – οι χρήστες κοινωνικών μέσων ορίζουν γενικά ως “προσωπικότητα hire” κάποιον που αντισταθμίζει την έλλειψη επαγγελματικών προσόντων με έναν συγκεκριμένο δυναμισμό και την προσωπικότητά του. Βίντεο που παίζουν με τον όρο δείχνουν νεαρούς εργαζόμενους να γελούν, να περπατούν γύρω από τον χώρο εργασίας και να ρωτούν: “Τι υπάρχει για μεσημεριανό;” στην αρχή της εργάσιμης ημέρας, γνωρίζοντας ότι η δουλειά τους εξαρτάται “από την ενέργειά τους”.

Παρόλο που ο όρος έχει ελαφρώς χιουμοριστικό χαρακτήρα, υπάρχει κάποια αλήθεια σε αυτόν. Σε ένα περιβάλλον εργασίας από απόσταση, ένας εργαζόμενος με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να προάγει την επικοινωνία, πράγμα που μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα μεταξύ των ομάδων και να συμβάλει σε μια αίσθηση κοινωνικής σύνδεσης.

Τα aura points: Σίγουρα, όσο καλά και να τα πάμε με τους συναδέλφους μας, όλοι έχουμε στιγμές που χάνουμε aura points. Δηλαδή, χάνουμε πόντους ενέργειας, αύρας, παίρνουμε αρνητικά vibes, mixed signals κι άλλες τέτοιες φράσεις που αν συνεχίσουμε να γράφουμε οι μισοί δε θα καταλαβαίνουν. Τα aura points είναι η ενέργεια που έχουμε. Αν γίνει κάτι καλό, παίρνουμε πόντους, έχει θετικό πρόσημο. Ο συνάδελφος που θα σου φέρει καφέ χωρίς να το ζητήσεις, κάτι αστείο, μια επιβράβευση. Αντιθέτως, όταν κάποιος σου φωνάξει, όταν κάποιος σου φορτώσει δουλειά, αν κάποιος σου φάει το σάντουιτς (αγωνιστικούς χαιρετισμούς στον Ross απ’ τα φιλαράκια) τότε σίγουρα έχεις χάσει πολλά aura points.

*Κάπου εδώ ας παραδεχτούμε ότι ο Ross είχε δίκιο, -1000 aura points, καθόλου αστείο 

κόφι μπρέικ και σουσού: δεν είναι κάτι που δε συναντάται από παλιά αλλά ο gen z εργαζόμενος δεν πιεί καφέ και δεν κάνει λίγο κουτσομπολιό ενδέχεται να σε κατηγορήσει για εκμετάλλευση. Συνήθως αυτό συνοδεύεται από τσιγάρο ή iqos που είναι η σύγχρονη μορφή του cig break αλλά αποκλείεται να μη συμβεί αυτό ανά δυάδες ατόμων ή και περισσότερο. Εκείνη τη στιγμή, το τιμόνι κρατά ο μη gen z εργαζόμενος που πασχίζει να βγάλει τη δουλειά ώστε να μη χρεοκοπήσει η επιχείρηση. Γι μεγαλύτερη κατανόηση βλ. Κωνσταντίνου & Ελένης, Πέγκυ και Ελένη στο μπαρ με Νικόλα να τρέχει.

τοπ: ΄Όταν κάτι χρειάζεται ιδιαίτερη μνεία, είναι απλά τοπ. Προσοχή! Δε χρειάζεται να γίνει κάτι καλό για να πεις τοπ. Το διευκρινίζουμε γιατί το top έχει καλή έννοια, είναι η κορυφή. Όοοοχι, όταν λέμε τοπ εννοούμε ότι κάτι ήταν τόσο τέλειο ακόμα και με κακή πρόθεση. Μπορεί να είναι μια τοπ προσβολή, μια τοπ τούμπα, ένα τοπ λάθος που βάζει το μαγαζί μέσα. Όλα είναι τοπ για την gen z. Μας λες και χαρούμενη γενιά.

Γενικά, αυτό που είναι αρκετά αστείο με αυτή τη γενιά είναι ότι, παρότι φαίνεται αστείο σε κάποιους όλο αυτό, σε άλλους ανώριμο κλπ, ξέρει πολύ καλά τι θέλει. Θα διακωμωδήσει μέχρι και την προσβολή, θα φτιάξει ένα καλό κλίμα στο γραφείο, στον χώρο γενικά, θα φανεί σε κάποιους ότι είναι μια “χαζή” γενιά. Όμως η gen z θα τα πάρει όταν στην πλάκα, μέχρι να δει ότι κάποιος πάει να τους εκμεταλλευτεί, ότι κάποιος δεν δίνει όσα δικαιούνται, θα διεκδικήσει. Αυτό είναι που χαλάει και τους πολλούς, που χαρακτηρίζει μια γενιά τεμπέληδες, χωρίς διάθεση για δουλειά. Άλλο το δεν έχω διάθεση για δουλειά, άλλο το δεν έχω διάθεση για εκμετάλλευση.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα