Ένας χρόνος με «δάνεια» από το παρελθόν και πολύ λαϊκισμό
Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας γράφει για τον πρώτο χρόνο θητείας της Διοίκησης Αγγελούδη στο Δήμο Θεσσαλονίκης
Λέξεις: Κωνσταντίνος Ζέρβας
Είναι γεγονός ότι οι πολίτες σήμερα, με την επόμενη κάλπη να απέχει τρία χρόνια και με σοβαρά προβλήματα οικονομικής φύσεως να βαραίνουν την καθημερινότητα, ελάχιστα ενδιαφέρονται να προσεγγίσουν με κριτικό βάθος, τον πρώτο χρόνο θητείας της Διοίκησης Αγγελούδη στο Δήμο Θεσσαλονίκης.
Σ` αυτό συμβάλλουν επίσης ο άγραφος νόμος της πίστωσης χρόνου στο «νέο» αλλά και η επιτυχία της επικοινωνιακής αποδόμησης κάθε πετυχημένης προσπάθειας του παρελθόντος και της επίσης επικοινωνιακής καλλιέργειας μιας πλασματικής αίσθησης βελτίωσης σε κάποιους τομείς.
Η αλλαγή διοίκησης, έγινε με συνεχείς επικλήσεις της «καμένης γης» -που δήθεν παρέδωσε η προηγούμενη της. Οι τερατολογίες των κάποτε αντιπολιτευόμενων εαυτών τους, διαψεύδονται σήμερα από τους ίδιους, αφού τα ελλείμματα δεκάδων εκατομμύριων (που αφορούσαν μόνο μειώσεις στα τέλη των δημοτών), ως δια μαγείας μετατράπηκαν σε πλεόνασμα εντός ενός έτους! Όχι βέβαια, επειδή η σημερινή διοίκηση αξίζει Νόμπελ Οικονομίας, αλλά επειδή εκτίναξε τα τέλη πολιτών και επιχειρήσεων, κατά 65%, ενώ όπως ή ίδια επαίρεται, είναι αυξημένες οι έκτακτες επιδοτήσεις της κυβέρνησης και οι …γαλαντόμες χορηγίες, που καθιστούν ευκολότερη τη «νοικοκυροσύνη». Από όσο φαίνεται πλέον «λεφτά υπάρχουν» για τη Θεσσαλονίκη!
Στην καθαριότητα, έχει γίνει πλέον αντιληπτό, πως η όποια διαφορά μεταξύ των τελευταίων μηνών του 2023 και του 2024, δεν οφείλεται στο ότι η πρώην διοίκηση ήθελε την πόλη βρώμικη, ενώ η παρούσα την θέλει καθαρή. Οφείλεται στο ότι το ίδιο προσωπικό και ο ίδιος εξοπλισμός, τελούσαν εν απουσία το διάστημα πριν από τις δημοτικές εκλογές του ‘23 και επανεμφανίστηκαν μαζί με την καινούρια διοίκηση. Το «πως» και το «γιατί», είναι εύκολο να το καταλάβει όποιος παρακολουθούσε και παρακολουθεί λόγια και έργα των πρωταγωνιστών συνδικαλιστών στο διάστημα αυτό.
Στο πράσινο οι διαχρονικές καταγγελίες για «δενδροκτονία» και η αρχική αποφυγή κάθε κλαδέματος οδήγησε στην οδυνηρή «μαύρη μέρα για το πράσινο» -όταν εκατοντάδες δέντρα ρημάχτηκαν από ισχυρούς ανέμους- και στη στροφή 180 μοιρών στο κλάδεμα, με την ενίσχυση, μάλιστα, των αντίστοιχων συνεργείων με τις διαδικασίες απευθείας αναθέσεων της «κατάστασης έκτακτης ανάγκης».
Είναι εύγλωττη η κατ` ουσίαν αποπομπή και αντικατάσταση του αρμοδίου Αντιδημάρχου, με το πρόσχημα του ανασχηματισμού και αφού εμείς είχαμε ζητήσει την παραίτησή του. Άλλωστε και εδώ επιστρατεύεται η επικοινωνία. Αντί μιας σοβαρής πολιτικής άμεσου εμπλουτισμού του πρασίνου με την προμήθεια «ενήλικων» δέντρων, ο Δήμος διεκδικεί και εξασφαλίζει τη συμπάθεια της κοινής γνώμης με τη φύτευση εκατοντάδων ή χιλιάδων δενδρυλλίων, που διαθέτουν δωρεάν τα δασαρχεία και άλλοι φορείς για εθελοντικές δράσεις. Άμεσο αποτέλεσμα για τη Διοίκηση, αλλά μόνο επικοινωνιακό. Το γεγονός ότι ουδείς γνωρίζει σε τι ποσοστό θα «επιβιώσουν» ώστε να παραγάγουν και το ουσιαστικό αποτέλεσμα μετά από 5-10 χρόνια που θα έχουν ενηλικιωθεί, είναι λεπτομέρεια.
Ακόμη και για την ανάπλαση της ΔΕΘ προαναγγέλονται «4000 νέα δένδρα», όταν γνωρίζουν πολύ καλά ότι στους κοινόχρηστους χώρους των 110 στρεμμάτων είναι αδύνατον να φυτευθούν πλέον των 1000-1200! Κι εδώ λοιπόν «δημιουργική λογιστική».
Για το Κυκλοφοριακό οι άλλοτε καταγγέλλοντες, ως Διοικούντες πλέον, αντιλαμβάνονται πως είναι ένα ζήτημα το οποίο δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ένας Δήμος μόνος του. Στις εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης που δημιουργήθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση προστέθηκαν κάποιες νέες θέσεις, που τις παρείχε η κεντρική κυβέρνηση (κατά δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης) και φορείς της πόλης ως προσωρινή λύση λόγω της επιβάρυνσης του υπό κατασκευή του Flyover. Σε μια χρονιά ναι μεν επιβαρυμένη από την έναρξη κατασκευής ενός τέτοιου έργου, αλλά και με πολύ καλύτερη αστυνόμευση στου δρόμους από (πολλούς) νέους τροχονόμους, με έναν σαφώς καλύτερο ΟΑΣΘ, με νέους οδηγούς, με τα καινούρια ηλεκτρικά λεωφορεία, αλλά και με τα δεκάδες …«σαπάκια της Λειψίας» (τα οποία καλά κυκλοφορούν και εξυπηρετούν χιλιάδες επιβάτες) να βελτιώνουν σημαντικά την εικόνα, στην οποία προστέθηκε και η λειτουργία του Μετρό. Για το οποίο άλλοι διαχρονικά αγωνίστηκαν και κάποιοι άλλοι απλώς πόζαραν στα εγκαίνια του!
Τα (παράνομα!) πασαλάκια που επανήλθαν (ευτυχώς μέχρι στιγμής μόνο) στη Μητροπόλεως έφεραν πίσω τα μποτιλιαρίσματα αλλά και ατυχήματα, όπως αυτό με το λεωφορείο του ΟΑΣΘ πριν λίγες μέρες. Οι ποδηλατόδρομοι που η προηγούμενη διοίκηση ενθάρρυνε είναι «υπό κατάργηση» εδώ και ένα χρόνο! Η εφαρμόσιμη πολιτική για βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη γύρισε δυστυχώς στις μέρες των ερασιτεχνικών και εμμονικών ιδεών των γνωστών παντογνωστών του κυκλοφοριακού που επί δεκαετίες ταλαιπωρούν την πόλη.
Η πορεία της παραγωγής τεχνικού έργου φθίνει! Η σημερινή Διοίκηση δεν ξεκίνησε άμεσα ώριμα έργα που παρέλαβε (πχ Στάβλοι Παπάφη, ασφαλτοστρώσεις, ντεκ παλιάς Παραλίας, άξονας Αριστοτέλους) προσπαθώντας να τα οικοποιηθεί στο μέλλον. Το «λιθαράκι» της είναι ακόμα ζητούμενο, καθώς το μόνο πραγματικά δικό της αποτέλεσμα, είναι οι παρατάσεις, «τροποποιήσεις» και εν τέλει καθυστερήσεις, σημαντικών έργων που θα έπρεπε ήδη να έχουν μπει στο τελικό στάδιο για την υλοποίηση.
Κάποια τα βαφτίζει με άλλο τίτλο (πχ οι 10 εμπορικοί δρόμοι) και τα ξεκινά με ένα χρόνο καθυστέρηση παρουσιάζοντας τα ως δικά της! Μικρό το κακό από τη στιγμή που εντέλει θα αποδοθούν στην πόλη. Η λαϊκίζουσα νοοτροπία όμως που αποπνέουν αυτές οι πρακτικές αποτελούν δυστυχώς τον κανόνα.
Οι δε εμβληματικές αναπλάσεις στις πλατείες Διοικητηρίου και Δημοκρατίας, εξαγγέλθηκαν, ανατέθηκαν (απευθείας!) στην Αναπτυξιακή Εταιρία του Δήμου, αλλά ουδείς γνωρίζει με ποια διαγωνιστικά κριτήρια και ποιο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό θα υλοποιηθούν.
Για την ΔΕΘ η Διοίκηση εγκατέλειψε την προεκλογική της θέση για μεταφορά της εκτός πόλης και τη δημιουργία ενός μεγάλου μητροπολιτικού πάρκου και πλέον επικαλείται, ότι πέτυχε την επέκταση πρασίνου… που είχε ήδη επιτευχθεί. Χωρίς παράλληλα να πιέζει για την επίσπευση της υλοποίησης του έργου, το οποίο «φαίνεται» ότι θα ξεκινήσει το 2026 τη χρονιά δηλαδή, που με βάση τις δεσμεύσεις των ιθυνόντων θα …τελείωνε!
Στον Πολιτισμό, εντατικότερη ήταν η -αποτυχημένη- προσπάθεια αυτοδιορισμού σε προεδρικούς ρόλους (παλαιών) στελεχών της νέας Διοίκησης για το φεστιβάλ των «Δημητρίων» παρά η παραγωγή αποτελέσματος. Και αυτό, παρά τη γενναία ενίσχυση από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Η αισθητική στις εορταστικές εκδηλώσεις στο δημόσιο χώρο πισωγύρισε σ` αυτό που κάποτε χαρακτηριζόταν από τους επικριτές «βαλκανικός επαρχιωτισμός».
Ο ελεύθερος δημόσιος χώρος με την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων, μεγάλο ζητούμενο στην ατζέντα της σημερινής διοίκησης και αντικείμενο βαρύγδουπων υποσχέσεων, επανήλθε σε χειρότερες καταστάσεις από αυτές που ήθελε να θεραπεύσει. Προφανώς με ευχολόγια και απειλές, κάποιες παθογένειες δεν μπορούν να θεραπευθούν. Το ίδιο και με το θέμα της ηχορύπανσης για το οποίο ακόμα και ο φίλα προσκείμενος στη σημερινή Διοίκηση του Δήμου φορέας του ξενοδοχειακού κλάδου επανήλθε με επικριτικές παρεμβάσεις.
Και βέβαια οι επιτυχίες στην τουριστική προβολή της πόλης (περιοδικό TIME, National Geographic, Guardian κ.α.) από την προηγούμενη διοίκηση, σε συνεργασία με την τότε διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής απαιτούν τη συνέχιση τους. Πόσο μάλλον τώρα που ο Δήμαρχος της πόλης προΐσταται του Οργανισμού αυτού!
Όποιος παρατήρησε συστηματικά τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και τις πρωτοβουλίες της Διοίκησης τον τελευταίο χρόνο, αντιλαμβάνεται εύκολα τα εξής:
Η επίκληση εκτάκτων δυσκολίων από τη σημερινή διοίκηση δεν έχει πραγματικά προηγούμενο, συγκρινόμενη με τις συνθήκες πανδημίας και lockdown, της τριετίας 2020-2022, ή την αδυναμία συγκρότησης πλειοψηφίας που βιώσαμε το 2019 (λόγω της απλής αναλογικής).
Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία, -και αυτό έχει επισημανθεί από όλες τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης- γίνεται πλέον αντιληπτό ότι η σημερινή Διοίκηση είναι αλλεργική στην δημοκρατική κριτική.
Στελέχη της δε, που κατηγορούσαν την προηγούμενη Διοίκηση ότι περνούσε ζητήματα από τις επιτροπές αντί να τα συζητά στο Σώμα, σήμερα αποφεύγουν για σοβαρά θέματα κάθε συζήτηση ακόμη και στο Δημοτικό Συμβούλιο, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν σ` αυτό άνετη πλειοψηφία. Αλαζονεία λόγω της μεγάλης πλειοψηφίας της νέας Διοίκησης ή πολιτική οκνηρία;
Η Διοίκηση λοιπόν θα έπρεπε να εργάζεται για την υλοποίηση της ατζέντας των μεγάλων αναπλάσεων και τη βελτίωση της καθημερινότητας της και να καταγράφει αποτελέσματα κι επιτυχίες. Πέραν της επιτυχίας στην Επικοινωνίας, που απέδωσε γι αυτήν στον πρώτο της χρόνο, αναμένονται τα ουσιαστικά αποτελέσματα, όχι μόνο για την ίδια, αλλά για την πόλη.
*Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είναι Πολιτικός Μηχανικός, τ. Δήμαρχος Θεσσαλονίκης