Πετάει ο δρόμος; Πετάει!
Μερικές σκέψεις του Νίκου Στεφανίδη για το flyover και το κυκλοφοριακό της πόλης
Λέξεις: Νίκος Στεφανίδης
Πολλές συζητήσεις, άλλες σωστές, άλλες λάθος, άλλες ανάλογα με τα διαφημιστικά οφέλη. Είναι πολλά τα λεφτά ονόματα να μην λέμε. Επειδή από φιλολογία και κοσμητικά επίθετα έχουμε χορτάσει, ας γίνουμε Κυνικοί σαν τον Διογένη κι ας κρατήσουμε το φαναράκι σε όσα διαδραματίζονται για εμάς, χωρίς εμάς …
Ας ξεκινήσουμε ανάποδα, όπως η κυβέρνηση!
1. ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ. Ποιος – Που – Πότε – Πως …
Μου είχε κάνει εντύπωση στην πυρκαγιά στο Μάτι, που από τα Αθηναϊκά ΜΜΕ τέθηκε το ζήτημα της εντοπιότητας του αρχηγού της Πυροσβεστικής, επειδή ήταν από το Έβρο και άρα δεν γνώριζε τις ιδιαιτερότητες της περιοχής … Σωστό η λάθος δεν θα κρίνω, αλλά ένα είναι σίγουρο, ότι αν οι Θεσσαλονικείς διαμαρτύρονταν για την εντοπιότητα της κάλυψης των τόσων ευαίσθητων δημόσιων θέσεων που απαιτούν γνώση και υπευθυνότητα, θα χαρακτηρίζονταν ως συνήθως “γκρινιάρηδες”, με την συνδρομή ενός εξελιγμένου είδους Θεσσαλονικιού, μεταμοντέρνου ρεαλιστή που το παίζει υπεράνω, συνεργάτη των … “χαμουτζήδων” κατακτητών.
Ναι, ο αρχηγός αστυνομίας, τροχαίας και συναφών υπηρεσιών πρέπει να προέρχεται από τον ίδιο τόπο, η να έχει ζήσει και να ζει στην πόλη. Και πρέπει να την αγαπά για να είναι δίκαιος με τους πολίτες, όπως συμβαίνει στην Κρήτη και στην … Μάνη! Το να ρίξουμε 12.000 κλήσεις σε λίγες μέρες, μετά από μακροχρόνια απουσία και “ωχ αδερφέ εγώ θα σώσω τον κόσμο”, δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα από μόνο του, εκτός από το να φτωχύνει τους ήδη ταπεινωμένους Θεσσαλονικείς και να βοηθήσει στην προσωπική σταδιοδρομία των αξιωματούχων. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός που σε κάποιες χώρες οι θέσεις αυτές είναι εκλέξιμες από τις τοπικές κοινωνίες , άμεσα η έμμεσα, και όλοι αυτοί κρίνονται εκ του αποτελέσματος και της προσφοράς στο σύνολο. Σας ακούω εσάς που σκέφτεστε και ψιθυρίζετε … “τι χαζομάρες είναι αυτές” και χαίρομαι που ο “ρεαλισμός” σας δημιουργεί τη κόλαση που δεν μπορείτε να αλλάξετε … Πολλά είπα πάλι …
α) Διοικητής Τροχαίας (τουλάχιστον) να είναι μόνιμος κάτοικος Θεσσαλονίκης- όπως και οι τροχονόμοι. Αλήθεια που ήταν οι τελευταίοι ; Που τους έκρυβε ο διοικητής; Η μήπως δεν επαρκούσε ο αριθμός τους για μια πόλη πάνω από ένα εκατομμύριο; και αν δεν επαρκούσε, που ήταν οι άλλες αρχές της πόλης; Ο πάλαι ποτέ υπουργός Μακεδονίας _ Θράκης, ο περιφερειάρχης, οι δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης, γιατί δεν έθεσαν το ζήτημα οργανωμένα;
β) Θα μου πείτε οι τελευταίοι για δεκαετίες δεν έχουν ενδιαφερθεί ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ τακτοποιημένη ΣΗΜΑΝΣΗ. Όλοι αυτοί από την τροχαία μέχρι τις πολεοδομίες, που για το παραμικρό επιβάλλουν πρόστιμα, πως επιτρέπουν αυτό το αλαλούμ από πινακίδες που δείχνουν με γρίφους την κατεύθυνση, ΑΚΟΜΗ και στις σύγχρονες εθνικές οδούς που τις ακριβοπληρώνουμε με φόρους και διόδια; Δεν έχει βγει κανείς τους εξωτερικό, ακόμη και στα κοντινά Βαλκάνια να δει πως Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ξεκινά από το να οδηγεί με ασφάλεια ακόμη και τον ξένο στον προορισμό του; Για να μην αρχίσω τις φωτογραφίες με τις κρυμμένες σημάνσεις πίσω από δένδρα, σε δρόμους videogame από αλλαγές ορίων ταχύτητας, χωρίς μελέτες σοβαρές, σε άκρως τουριστικές περιοχές, χωρίς διαγραμμίσεις -το πιο απλό – για να σωθείς τα βράδια και ειδικά όταν βρέχει; Θα μπει κανείς υπεύθυνος φυλακή, φυλακή τω στόματι μου, για τις αδικοχαμένες ψυχές που “έφυγαν” γιατί κοντοστάθηκαν μην γνωρίζοντας τον δρόμο; Την απάντηση την γνωρίζουμε όλοι … ΟΧΙ
Αυτό που παραβλέπουμε είναι ότι ΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ θέλουν έργα, κατασκευαστικές, προμηθευτές μεσάζοντες με μια τσάντα που φέρνουν όλα τα καλά για να αμειφθούν πλουσιοπάροχα χωρίς κόπο … Αυτά με τις διαγραμμίσεις, τις μπογιές, τις διαβάσεις, τις πινακίδες και τα κλαδέματα είναι φτηνές λύσεις, δεν βοηθάνε στην … κυκλοφορία του χρήματος άρα ούτε στην κυκλοφορία των οχημάτων … Παρατηρήσετε συμπολίτες ότι σε ευνομούμενες και φτωχές ακόμη χώρες, τους κανόνες τους ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΠΡΩΤΑ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ και μετά απαιτεί από τους πολίτες …
Τα όρια ταχύτητας για να είναι κατανοητά γράφονται ακόμη και στην άσφαλτο, οι σημάνσεις ακολουθούν ενιαίους κανόνες σε όλη την επικράτεια … Σταματώ εδώ και σας κερνάω μια περιπέτεια οδήγησης από το Καλοχώρι στην Θεσσαλονίκη από την fly γέφυρα κόμβο (ΠΟΥ ΑΚΟΜΗ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕ …) να καταγράψετε την συνύπαρξη δύο πινακίδων σε έναν στύλο για οικονομία … που οι πιθανότητες να πετύχετε την σωστή κατεύθυνση είναι λίγες ειδικά τις πρώτες φορές … Άντε κυρ Τροχονόμε ρίξε 100.000 πρόστιμο να σε χαρώ …
Μήπως αντί να δίνετε στους φοροκαταδότες των “Γερμανών” τραπεζιτών (ούτως η άλλως εκεί πάνε οι φόροι μας), να τα δίνατε σε εμάς που θα καταδίδουμε τις δικές σας αστοχίες; Βρίθει η πόλη από διαβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο τους κατοίκους από ασυντόνιστα φανάρια κι έλλειψη νησίδων … και άλλα πολλά! Καταδόσεις που θα έσωζαν ζωές και θα σήκωναν από τις πολυθρόνες τους αρμόδιους υπάλληλους!
γ) Όσες αρχές δεν μισούν τους πολίτες, αλλά τους σέβονται, πριν ξεκινήσουν τα πογκρόμ ενημερώνουν επαρκώς για τα μελλούμενα. Επίσης φροντίζουν αφού λάβουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες, να δώσουν διεξόδους έστω και προσωρινά. Δεν έχουμε πόλεμο στρατοκράτες του γλυκού νερού, είμαστε συνάνθρωποι σε μια τραγική πόλη (διαχρονικά όπως θα φροντίσω να περιγράψω σε άλλo κείμενο).
Για αυτό λοιπόν καταρχάς κανονίστε: — Να αποκτηθεί ο απαιτούμενος αριθμός τροχονόμων, πρώτα για να ρυθμίζουν την κυκλοφορία και μετά τα πρόστιμα. Οφείλουν να διευκολύνουν τους οδηγούς ειδικά στις ώρες αιχμής στους κόμβους που “πονάνε¨. Ο σχεδιασμός των δρόμων είναι άθλιος και δεν έχει ακολουθηθεί κανένα ολοκληρωμένο κυκλοφοριακό μοντέλο, όπως πχ το Γαλλικό με τους κυκλικούς κόμβους, με αποτέλεσμα να βιώνουμε όλα αυτά στην τριτοκοσμική κυριολεκτικά πόλη μας. Βαρδάρι-δικαστήρια-λιμάνι – λευκός πύργος – Έκθεση, δεν νοείται να μην έχει τρεις τουλάχιστον τροχονόμους ανά σημείο σε ώρες αιχμής- και όχι μόνο όταν ανεβαίνουν οι “επίσημοι”.
— Να επιτρέπεται η σύντομη στάθμευση στην διάρκεια της ημέρας στην αριστερή πλευρά της Τσιμισκή – και επί πληρωμή – όπως και το βράδυ. Σε πολλούς κεντρικούς δρόμους, εκτός της Εγνατίας, δεν είναι πρόβλημα η στάθμευση σε μία πλευρά, αλλά τα διπλοπαρκαρισμένα για ρουχαλάκια, σουβλάκια, και τσουρέκια, που δεν τα προειδοποιούμε με σφύριγμα, είτε έχουν οδηγό είτε όχι, αλλά τα χώνουμε ψηλό πρόστιμο (πχ 200 ευρώ), γιατί θεωρείται αντικοινωνική συμπεριφορά, με παρακώλυση της συγκοινωνίας, με επιπτώσεις στην δημόσια υγεία (ρύπους) και εργατοώρες χαμένες για τους άλλους διερχόμενους, Το ίδιο φυσικά πρόστιμο για κάθε αντικοινωνική συμπεριφορά , για κλείσιμο διαβάσεων πεζών, λεωφορείογραμμών, χωρίς να εξαιρούνται τα ταξί
— Το κόλπο που εφαρμόζουν η τροχαία και η δημοτική αστυνομία προκειμένου να γράφουν πολλές κλήσεις για να είναι παραγωγικοί και ξεκούραστοι, ξέρετε ποιο είναι; Γράφουν τους ανυποψίαστους, δηλ όσους παρκάρουν σε μέρη που δεν ενοχλούν και ώρες που δεν υπάρχει λόγος για παρακώλυση συγκοινωνίας. Υπάρχουν τέτοιες περιοχές, που σε λίγη ώρα έχουν πιάσει τον στόχο. Θα μου πείτε αυτό συμβάλει πουθενά αλλού εκτός από τον φοροείσπραξη;Όχι.
Εκεί που είναι το πρόβλημα σε ώρες αιχμής όμως δεν είναι παρόντες οι τροχονόμοι , γιατί με τις πρώτες κλήσεις αρχίζουν οι εντάσεις με τους οδηγούς που εμφανίζονται από τα μαγαζιά, κι έτσι καθυστερεί το έργο, με νεύρα πολλά και χαμηλή απόδοση.
Το λάθος με τα μέτρα της τροχαίας είναι ότι δεν ιεραρχούνται οργανωμένα. Τα εφαρμόζουν τόπους-τόπους και συλλήβδην για λίγο χρόνο, θαρρείς και μπορούν να πετύχουν έτσι την απόλυτη τάξη σε ένα χάος. Ας ξεκινήσουν από δύο τρία βασικά προβλήματα, δηλ διπλοπαρκάρισμα, πάρκινγκ σε γωνίες δρόμων, σε διαβάσεις πεζών, επικίνδυνη οδήγηση, παραβιάσεις σηματοδοτών (ειδικά από Αστικά και delivery) και αφού τα λύσουν να πάνε στα επόμενα. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων δεν έχω πάρει καμία κλήση από τροχαία τελευταία!
2. Ας δούμε τώρα την συμπεριφορά του πολίτη, δηλαδή την δικιά μας και την συμβολή μας στην κατάκτηση της Ευρωπαικής πρωτιάς για τους ατμοσφαιρικούς ρύπους, όσο αφορά το κυκλοφοριακό.
Γιατί συμμετοχή έχουν και οι βιομηχανικοί ρύποι (παρότι συρρικνώθηκε η ανάπτυξη), η απαρχαιωμένη αστική συγκοινωνία, η άναρχη ρυμοτομία από τους στενούς και αδιέξοδους δρόμους, η άναρχη δόμηση που ξεκινά με τα πανύψηλα κτίρια της Λεωφόρου Νίκης που κλείνουν την κυκλοφορία του αέρα … και πάνω από όλα η έλλειψη πρασίνου με πλατείες εντός πόλης (άλλο αρνητικό μας ρεκόρ).
Κάμερα σε εμάς λοιπόν … Ναι μας χρειάζονται κάμερες για τον έλεγχο της ταχύτητας και όχι για τα φρονήματα μας … Θα ξεκινούσα με μία πρόταση, πριν συμβεί το παραμικρό.
Να γίνει μία διαβούλευση πραγματική, ειλικρινής και δημοκρατική. Να ξεπεράσουμε όλοι τις αγκυλώσεις μας και ας καταλήξουμε πως θα συνυπάρξουμε στην φτωχική Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια. Ας συμφωνήσουμε στα βασικά, δε είναι ανάγκη σε όλα, και ας υπογράψουμε ένα … “σύμφωνο συμβίωσης” για μία πενταετία τουλάχιστον! Αφού προηγηθούν μελέτες – σύντομες χωρίς γραφειοκρατία, όπως παίρνονται οι αποφάσεις για “μεγάλα έργα εθνικού ενδιαφέροντος κατασκευασμένα από διεθνείς οίκους” – να υπογράψουμε το συμβόλαιο και να κλείσουμε το κέντρο για τρεις μέρες, υποσχόμενοι από εδώ και στο εξής ότι: — Η πόλη ανήκει στους πεζούς. Τα οχήματα απλά διέρχονται λόγω ανοχής των πεζών και κατανόησης των, μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα που αχρείαστα θα κάνουν τα αυτοκίνητα εντός κέντρου πόλης τουλάχιστον.
Διά τον λόγον τούτον … —Ου διπλοπαρκάρεις ούτε για τσιγάρα — ΟΥ παρκάρεις σε διαβάσεις πεζών, ουε κι αλίμονο σου — Ούτε στις γωνίες δρόμων κόβοντας την ορατότητα στις διασταυρώσεις — Μη τυχόν και υπερβείς τα όρια ταχύτητας εντός πόλης, κάηκες. Σε λεωφόρους είναι 50 χλμ, σε κεντρικούς δρόμους προς το παρόν είναι 40 χλμ, σε στενά δρομάκια 30 χλμ — αυτά για αυτοκίνητα και μηχανές. — Ποδήλατα και πατίνια ευχαριστούμε που θα δεχτείτε να αποκτήσετε πινακίδες κυκλοφορίας, να τηρείτε τους κώδικες, να μην οδηγείτε στα πεζοδρόμια, να έχετε φώτα πορείας, να φοράτε το κράνος μαζί με τον ζακέτα … Και που είστε, 20 χλμ είναι το όριο ταχύτητας, πάνω από αυτό καμία ανοχή. — Η ηχορύπανση είναι εξίσου ανθυγιεινή με τα καυσαέρια και την επιθετική οδήγηση, για αυτό φύλαγε την εξατμισούλα σου για να μην χάσεις το όχημα σου. — Βγάλε το δάχτυλο από την μύτη όταν οδηγάς αλλά κυρίως από το κινητό και από την κόρνα. Ειδικά οι instagramers μετά το μανικιούρ να ξέρουν ότι μπορεί να καταλήξουν με λεβέντες στης φυλακής τα σίδερα. Όπως και οι λεβέντες οδηγοί που κατεβαίνουν για πολεμικές συγκρούσεις στην μέση του δρόμου, να γνωρίζουν ότι θα χάνουν το όχημα μαζί με το δίκιο τους. — Το πιο σημαντικό όμως προσοχή τους σηματοδότες, ακόμη και με πράσινο … γιατί μπορεί με κόκκινο να περάσει ο γνωστός συγγενής σας. — Επειδή πολύ στηριχτήκαμε στον τουρισμό, με σουπερ, ξενοδοχεία, airbnb και εστιατόρια, να μην ξεχνάμε ότι η χλιδή δεν αποτελεί ένδειξη πολιτισμού, αλλά η συμπεριφορά μας και ο τρόπος οδήγησης, όπου βρισκόμαστε στην τελευταία θέση … Ελάχιστοι οδηγοί στην Ελλάδα τηρούν η γνωρίζουν ότι έχουν προτεραιότητα οι πεζοί στις διαβάσεις, ακόμη και όταν δεν υπάρχουν διαγραμμίσεις που θα όφειλαν να έχουν παντού οι αρχές στο κέντρο !! — Οι θέσεις που προορίζονται για φορτοεκφόρτωση ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΜΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ μέσω ίντερνετ και με πληρωμή! Πρέπει να σταματήσει αυτή η γελοιότητα να εξυπηρετούνται οι κοντινοί καταστηματάρχες για τα αυτοκίνητα τους , σε βάρος των κατοίκων και των υπηρεσιών που προορίζονται οι κίτρινες διαγραμμίσεις. — Να σταματήσει επίσης η εκδούλευση παροχής δωρεάν θέσεων σε κόμματα (τόσα χρήματα απορροφούν οι αχόρταγοι), τράπεζες , σούπερ μάρκετ, ξενοδοχεία και υπηρεσίες. Ο δημόσιος χώρος δεν έχει εξαίρεση για κανέναν, η πληρώνεται από όλους η είναι ελεύθερος για όλους.
ΔΥΣΤΥΧΩΣ όλα αυτά προβλέπονται από τον ΚΟΚ, ενώ ένα μέρος του δεν έχει εναρμονιστεί με τις Ευρωπαϊκές χώρες που φροντίζουν έγκαιρα.
3. Διαβάζω ότι θα βάλουν αντικίνητρα για τα παλιά αυτοκίνητα συνολικά και όχι για αυτά που ρυπαίνουν από κακή συντήρηση. Στα ΚΤΕΟ οι τεχνικοί γνωρίζουν ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα ρύπων παρουσιάζουν τα νέας τεχνολογίας μετά από λίγα χρόνια. Όμως οι παραδοσιακές ελληνικές κυβερνήσεις φροντίζουν για την καταρράκωση της οικονομίας με κάθε τρόπο … Έτσι αντί να βελτιώσουν τις δημόσιες συγκοινωνίες πρώτα, επιβάλλουν οριζόντια μέτρα για να βοηθήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες άλλων χωρών. Δεν θα αναφερθώ στο έγκλημα fly over (τουλάχιστον ως προς το timing) που αρκετοί έχουν αναπτύξει σαν την θηλιά που θα μας πνίξει …
Δεν θα σταματήσω όμως να γράφω (πάνω από μια δεκαετία) για την κατάργηση των αστικών λεωφορείων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης με δυο αφετηρίες, μία δυτικά στον σταθμό και μία ανατολικά μετά την ΔΕΘ, και σύνδεση τους με ΤΡΑΜ συνεχούς κυκλικής λειτουργίας – (αρχικά Εγνατία – Τσιμισκή) που θα βοηθήσει προοπτικά και το μετρό. Αντί να προσθέτετε λεωφορεία που ρημάζουν, σταμάτα- ξεκίνα, στην κυκλοφορία, ανακαλύψτε την λύση για την Θεσσαλονίκη που αργοπεθαίνει διασωληνωμένη εξαιτίας των αστοχιών και αδιαφορίας όλων των υπεύθυνων (Αθήνας -Θεσσαλονίκης). Πρόκειται για εγκατάλειψη θύματος … και θύτες είμαστε όλοι.
ΥΓ. Silver Alert: Αναζητούνται οι χαμένοι Θεσσαλονικείς της αποχής και όχι μόνο, για μια ομάδα σταθερής παρέμβασης. Να υποστηρίξουν ότι θετικό προτείνουν οι αρμόδιοι και να αντιπαρατεθούν σε ότι αρνητικό. Αν οι ψήφοι δεν αλλάζουν την ζωή μας, ας την αλλάξουμε εμείς.