Τα αρχαία είναι η Θεσσαλονίκη – Οι συντάκτες της Parallaxi γράφουν…
Ο αγώνας χάθηκε.
Θα περίμενε κανείς ότι μια μεγαλούπολη που σχεδιάζει εδώ και 35 χρόνια ΜΙΑ γραμμή Μετρό να διαπερνά τα σπλάχνα της, θα είχε φροντίσει να μάθει από τα λάθη της. Κι όμως, ακόμα και σήμερα, αντί να επικρατήσει μια κοινή λογική με άξονα το όφελος της αγαπημένης μας Θεσσαλονίκης, εφαρμόζονται πολιτικές, ασκούνται πιέσεις, επιβάλλονται επιλογές με βάση πολιτικά και οικονομικά κίνητρα.
Κάπου στο περιθώριο, η πόλη να περιμένει κι άλλο. Κι ακόμα περισσότερο. Και μετρά απώλειες. Σε κοινωνικό, πολιτιστικό, πολιτικό, οικονομικό επίπεδο.
Το πρόβλημα σήμερα δεν είναι μόνον το αν θα ξηλωθούν τα αρχαία της Βενιζέλου. Κρύβει κι αυτό έναν συμβολισμό και μια ουσία στο επίπεδο της τουριστικής αξιοποίησης αυτού του «αφηγήματος» αλλά το σημαντικότερο είναι πως, ακόμα μία φορά, ένα έργο πνοής και ανάπτυξης για την πόλη γίνεται εργαλείο στα χέρια πολιτικών και εργολάβων.
Ελπίζουμε το «στοίχημα» να μη χάθηκε ολοκληρωτικά. Να υπάρχει περιθώριο όλη αυτή η «κόντρα» να μας κάνει να φέρουμε το Μετρό σε πρώτη προτεραιότητα γιατί το 2023, το 2025 είναι απλές ημερομηνίες. Η πόλη έχει ξεπεράσει προ πολλού την ιδέα της ΜΙΑΣ γραμμής. Ασφυκτιά, δυσλειτουργεί και περιμένει κάποιον να της ανοίξει το δρόμο στο μέλλον.
*Ακης Σακισλόγλου
Θάβουν την ιστορία με το έτσι θέλω
Βλέποντας το θέμα τελείως επιφανειακά τα προηγούμενα χρόνια, αναρωτιόμουν και εγώ αν είναι δυνατόν ένα έργο που θα δώσει ανάσα στην πόλη και το οποίο θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχει ολοκληρωθεί, να «κολλάει» σε ένα τέτοιο ζήτημα χωρίς να μπορεί να βρεθεί μια μεσοβέζικη λύση. Ωριμάζοντας προσωπικά στη συνέχεια και ανοίγοντας νέους ορίζοντες κατάλαβα ότι είναι αδιανόητο να προσπαθείς να επιβάλεις με το έτσι θέλω τον ξεριζωμό της ιστορίας αδιαφορώντας για την ανυπολόγιστη πολιτιστική καταστροφή που θα προκαλέσεις.
Έφτασαν σε σημείο να πανηγυρίζουν και να μας κουνάνε το δάχτυλο ότι εμείς θέλαμε το κακό της πόλης! Εμείς που ανεχόμαστε τόσα χρόνια να κυκλοφορούμε με ένα μέσο δημόσιας συγκοινωνίας, στριμωγμένοι σε υπεράριθμα λεωφορεία και περιμένοντας για ώρα στις στάσεις.
Ξεριζώνουν ένα κομμάτι της ιστορίας και μάλιστα είναι εξοργιστικό το ότι λαμβάνουν μία απόφαση που όχι απλώς είναι ανήκουστη και έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων διεθνώς, αλλά δεν είναι καν δεδομένο ότι θα ανοίξει το δρόμο για την ολοκλήρωση των έργων εντός χρονοδιαγράμματος. Ενός ακόμη πολύπαθου έργου της πόλης που συνεχίζει να ζει ως ο φτωχός συγγενής.
*Ραφαήλ Γκαϊδατζής
Αυτό που μένει
Μάιος του 2021 και να που επιβεβαιώνεται το χειρότερο σενάριο: Να πρέπει πια οι λέξεις να αφορούν στην οριστική απόφαση του ΣτΕ για τεμαχισμό και απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου. Πικρό, αλλά αληθές και μη αναστρέψιμο. Στη θλίψη και την απογοήτευση για το ομολογουμένως ανυπολόγιστου μεγέθους “πολιτιστικό έγκλημα” σημασία έχει πια μάλλον ένα:
O αγώνας που δόθηκε έως τώρα από οργανώσεις πολιτών, αρχαιολόγους και όχι μόνο κόντρα στην κρίση των πολλών και πέρα από κάθε νόμιμο αποτέλεσμα.
Η μάχη από αυτούς που θέλησαν να ξεχωρίσουν από τη μάζα και που εξαιτίας αυτού χαρακτηρίστηκαν κατά τον πλέον ειρωνικό τρόπο ως “σκοταδιστές”, “ενεργοί” και “ευαίσθητοι” πολίτες.
Η ασταμάτητη κινητοποίηση από εκείνους που γρήγορα κατανόησαν πως η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του μετρό ουδεμία σχέση έχει με τον σεβασμό στις αρχαιότητες και πως το διαχρονικό πρόβλημα της πόλης θα είναι πάντα η απαξίωση του παρελθόντος.
Το λογικό και ορθό, άλλωστε, δεν νικά πάντα και οι επαναστάσεις συχνά αποτυγχάνουν. Αυτό που έχει ουσία στην όλη ιστορία, λοιπόν, είναι εκείνοι που κατέστρωσαν κάθε σχέδιο, επιστράτευσαν κάθε ένδικο μέσο, βγήκαν στους δρόμους και ύψωσαν γενικώς το ανάστημά τους.
Είναι οι ίδιοι, ξέρετε, που διαθέτουν τέτοιο πείσμα, ώστε να συνεχίσουν αυτό που ξεκίνησαν.
*Στέλλα Παϊσανίδη
ΕΛΕΤ: Αφόρητο πλήγμα για τον Ελληνικό πολιτισμό με διεθνή διασυρμό της χώρας
Ιστορικό Ξερίζωμα
Η κυβέρνηση τήρησε την υπόσχεση της, όπως κάνει κάθε φορά που ασχολείται με ένα ζήτημα με την πιο λάθος ή εγκληματική προσέγγιση. Απέδειξε περίτρανα ότι η άποψη της για τον πολιτισμό δεν είναι απλώς εχθρική αλλά στην πράξη καταστροφική. Τα Αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου δεν αποτελούν κληρονομιά, ούτε καθώς φαίνεται, εμπόδιο για τον οδοστρωτήρα του Μαξίμου και του Υπουργείου. Δεν προσπάθησαν καν να κάνουν πίσω έστω για τα μάτια του κόσμου, και να αφήσουν για λίγο στην άκρη την εμμονή τους να τεμαχίσουν ένα τόσο σημαντικό πολιτισμικό στοιχείο.
Όλες αυτές οι κατηγορίες φυσικά, δεν βρίσκουν εφαρμογή μονάχα στο θέμα της Θεσσαλονίκης. Ποιος ξεχνάει άλλωστε την θλιβερή επιλογή της να στρώσει τσιμέντο στην Ακρόπολη; Στην Ακρόπολη! Και όλα τούτα περνάνε στο ντούκου ή παρουσιάζονται κάθε φορά από τους κάθε λογής “δημοσιογράφους” ως αναβάθμιση. Πολιτικά και αισθητικά η κυβέρνηση φέρεται να παραπαίει. Ωστόσο, κάτι τέτοιο θα αποτελούσε απλή και επιφανειακή κριτική. Οι επιλογές της κρύβουν μια βαθύτερη σήψη, σκληρή και ατιμωτική. Οι επιλογές της είναι απολύτως συνειδητές και σχεδιασμένες. Και εν τέλει άριστα εκτελεσμένες.
Όλα τα αισθητικά, πολιτικά και πολιτιστικά εγκλήματα (κάθε κυβέρνησης) είναι πάντα άκρως επιθυμητά. Εκτός και αν μιλάμε για κυβέρνηση ηλιθίων που δεν κατανοεί το μέγεθος της ντροπής. Αλλά , αλήθεια, αν οι άνθρωποι αυτοί ήταν όντως τόσο ηλίθιοι, τότε δεν θα έφταναν στο σημείο να είναι κυβέρνηση. Επομένως, η αλαζονεία και η αυτοϊκανοποίηση με την οποία προχώρα στον τεμαχισμό η κυβέρνηση, αποσαφηνίζει για ακόμη μια φορά τις εχθρικές προθέσεις της τόσο για τον πολιτισμό, όσο και για την ίδια την κοινωνία.
*Βαγγέλης Θεοδωράκης
Εκείνα που μας έχουν πάρει τα θέλουμε πίσω αυτά που ήδη έχουμε ΟΧΙ
Η ιστορία γράφει μαύρες σελίδες στην Θεσσαλονίκη χρόνια, μάχες που δίνονται από τους αρχαιολόγους, από ερευνητές, από πολίτες σαν εμάς που απλά αγαπάμε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ τον πολιτισμό και την ιστορία. Μάχες, χρόνων, έσβησαν με μία οριστική απόφαση. Και γνωρίζουμε πολύ καλά σε αυτήν την πόλη πως ότι αποσπάτε μένει σε αποθήκη και θάβετε για πάντα. Ξέρουμε πολύ καλά πως τα αρχαία δεν χωρούν στο ταλαίπωρο και πραγματικά ατελείωτο μετρό αυτής της παρακόρης. Βαθιά μέσα γνωρίζαμε πως θα την χάσουμε την μάχη από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε, μα ζούσαμε με μία μικρή ελπίδα ότι ο κόσμος θα ομορφύνει και η Κυβέρνηση θα μας αφήσει να αλλάζουμε βαγόνια δίπλα σε όλη την ιστορία της πόλης μας (όπως εξάλλου συμβαίνει στις περισσότερες Ευρωπαϊκές Χώρες που τιμούν την ταυτότητα τους και αγαπούν την ιστορία τους.)
Η μεγαλύτερη μου απορία για την ιστορία γενικότερα των αρχαίων ευρημάτων, είναι η εξής: ΠΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΑ ΜΟΥΤΡΑ ΝΑ ΖΗΤΑΜΕ ΠΙΣΩ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΑΤΕΧΟΥΜΕ ΗΔΗ ΝΑ ΜΗΝ ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ, ΝΑ ΜΗΝ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ, ΝΑ ΤΑ ΚΡΥΒΟΥΜΕ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ. Αλλά θα μου πεις μπήκε το τσιμέντο στην Ακρόπολη αυτό γιατί σου κάνει εντύπωση και θα έχεις δίκιο μα μετέπειτα γεννάται άλλη απορία: Υπουργός ρε φίλε πολιτισμού είναι ικανοποιημένη με μία τέτοια απόσπαση και κοιμάται ήσυχη τα βράδια, καταπατά και εξευτελίζει την σημασία των αρχαίων όταν επιστήμονες τονίζουν τι εστί Μπομπιϊα της Θεσσαλονίκης. Για άλλη μία φορά στέκεται απέναντι στον τομέα που υποτίθεται πως υπερασπίζεται. Για άλλη μία φορά γεννά ή μάλλον κατακτά αντιπάλους επειδή απλά δεν σεβάστηκε τις αρχαιότητες και οι συγκεκριμένες αρχαιότητες είμαστε όλοι εμείς.
Μια φρικτά λανθασμένη απόφαση που προσβάλει βάναυσα την Ιστορία της πόλης και τη νοημοσύνη των κατοίκων της που βλέπουν άλλες περιοχές της χώρας, να μπορούν να επιβάλουν την σωτηρία των αρχαιολογικών θησαυρών της. Σκοτάδι πόνος και αδιάκοπη απογοήτευση από όλους εμάς που κατεβήκαμε στις εκδηλώσεις και στις πορείες της υπεράσπισης των αρχαίων και πραγματικά κάναμε ότι μπορούσαμε, για να δείξουμε πόσο πονάμε (και πιστέψτε με ήμασταν πολλοί). Ας το πάρουμε επιτέλους απόφαση, η Ελλάδα θα παραμείνει πάντα Ελλάδα, δεν θα κάνει ποτέ βήμα μπρος θα μείνει στάσιμη, αδιάφορη και δεν θα εκμεταλλευτεί ποτέ τα καλή της.
*Μυρτώ Τούλα
13 ψήφοι αρκετοί για να καταστρέψουν ένα θησαυρό!
13 δικαστές απέρριψαν τις προσφυγές της Κίνησης των Πολιτών στο ΣΤΕ, ανοίγοντας τον δρόμο για την απόσπαση ενός αρχαιολογικού θησαυρού στο κέντρο της πόλης. Μόνο θλίψη προκαλεί αυτή η απόφαση να τεμαχιστεί μέρος της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Μέσης Οδού. Ενός μνημείου που άλλες χώρες θα το είχαν εντάξει στον σχεδιασμό του μετρό, θα είχαν δημιουργήσει -ίσως- τον πιο εντυπωσιακό σταθμό ή στην χειρότερη δεν θα τον είχαν τεμαχίσει.
Όλη η Θεσσαλονίκη διαμαρτυρήθηκε αυτά τα χρόνια, κράτησε χρωματιστές ομπρέλες στην Νέα Παραλία, φώναξε, έκανε ότι περνούσε από το χέρι της για να μην φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Για να μην δούμε τον τεμαχισμό, την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των ευρημάτων. Την «διαγραφή» της ιστορίας της πόλης. 13 ψήφοι ήταν αρκετοί για να σβήσει και η τελευταία ελπίδα όχι μόνο των κατοίκων της Θεσσαλονίκης αλλά και όλων των αρχαιολόγων, των ιστορικών από όλο το κόσμο που τόσο καιρό μιλούσαν για κατακρεούργηση ενός αρχαιολογικού θησαυρού.
Μία Κυβέρνηση που μπορεί να τσιμεντώσει την Ακροπόλη, να θελήσει να βάλει ταμπέλες με ονόματα, να τεμαχίσει ένα αρχαιολογικό εύρημα, να καταστρέψει τον οποιοδήποτε πολιτισμό, να αγνοήσει τους πολίτες τόσο επιδεικτικά, είναι μία Κυβέρνηση που δεν την νοιάζει η χώρα.
*Εύα Καβάζη
Αυτή η πράξη καταστροφής αντηχεί πέρα από τα όρια του ελληνικού κράτους
Την περασμένη Πέμπτη ενημερωθήκαμε για την απόφαση του ΣτΕ για τον τεμαχισμό και την απόσπαση των αρχαιοτήτων στο σταθμό της Βενιζέλου. Μία απόφαση που πάρθηκε με διαφορά μόλις μία ψήφου. 13 υπέρ 12 κατά. Το οριακό αυτό αποτέλεσμα δείχνει από μόνο του τη μάχη που δόθηκε και τον διχασμό της ολομέλειας του ΣτΕ.
Κάπως έτσι η συγκεκριμένη υπόθεση τελειώνει. Παρά τους πολλούς αγώνες χιλιάδων ανθρώπων, για να αλλάξει η συγκεκριμένη απόφαση, της οποίας οι συνέπειες θα φανούν στο μέλλον. Κάπως έτσι δεν μιλάμε απλώς για τον τεμαχισμό και την απόσπαση των αρχαιοτήτων στο σταθμό της Βενιζέλου, αλλά και ολόκληρης της ιστορίας της πόλης.
Μάλιστα, η είδηση αυτή ξεπέρασε και τα όρια της Ελλάδας, καθώς στο άκουσμα της αντέδρασε και η Sharon Gerstel, η οποία μεταξύ άλλων ανέφερε πως αυτή η πράξη καταστροφής αντηχεί πέρα από τα όρια του ελληνικούς κράτους.
*Νίκος Γκάγιας
Sharon Gerstel: Αυτή η πράξη καταστροφής αντηχεί πέρα από τα όρια του ελληνικού κράτους
Υποτιμώντας την νοημοσύνη των Θεσσαλονικέων
*Βιβή Κοτσαπουϊκίδου
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ