Θέατρο

Θα ήθελα να ήμουν αυτός που θα του έλεγε ο Βαγγέλης, «βοήθησε με»

Μία ξεχωριστή παράσταση έρχεται στη Θεσσαλονίκη για την υπόθεση Γιακουμάκη που συγκλόνισε το πανελλήνιο - Τι λέει ο σκηνοθέτης Χάρης Πεχλιβανίδης

Γιώργος Σταυρακίδης
θα-ήθελα-να-ήμουν-αυτός-που-θα-του-έλεγε-1012178
Γιώργος Σταυρακίδης

Ο τίτλος είναι 801.5 m και από αυτά τα 800 μέτρα είναι η απόσταση από εκεί που βρέθηκε η σορός του Βαγγέλη Γιακουμάκη μέχρι την Γαλακτοκομική Σχολή που φοιτούσε” λέει ο σκηνοθέτης Χάρης Πεχλιβανίδης για την παράσταση που έρχεται στο Θέατρο Αυλαία, με θέμα τον θάνατο του νεαρού παιδιού από την Κρήτη.

Ένας 20χρονος φοιτητής από την Κρήτη, που σπουδάζει στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων, εξαφανίζεται. Μετά από περίπου 40 ημέρες εντοπίζεται νεκρός, με τραύματα από μαχαίρι. Οι έρευνες αποδεικνύουν ότι για καιρό πριν από τον θάνατό του, βίωνε πολύ δυσάρεστες καταστάσεις στη σχολή του, αφού ήταν θύμα σωματικής και λεκτικής βίας από συμφοιτητές του, μεταξύ των οποίων και συντοπίτες του με έντονη παραβατική συμπεριφορά.

«801,5 m»

Πρόκειται για την υπόθεση της παράστασης «801,5 m» που έρχεται στη Θεσσαλονίκη από την Τετάρτη 31Μαΐου ενώ οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις, δεν είναι καθόλου συμπτωματική. Στην πραγματικότητα είναι δραματοποιημένη και μπλεγμένη με στοιχεία μυθοπλασίας η ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη, σε μία παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο.

Με αφορμή την παράσταση, ο σκηνοθέτης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, μιλάει στην Parallaxi για αυτό που θα δούμε και τον Βαγγέλη Γιακουμάκη.

Πώς ήρθε η σκέψη να κάνεις αυτή την παράσταση;

Το θέατρο ντοκουμέντο, το είδος δηλαδή με το οποίο ασχολούμαι, παίρνει αφορμή από τέτοια γεγονότα. Γεγονότα που συντάραξαν την κοινωνία, πολιτικά ή κοινωνικά. Είναι δηλαδή αυτό που λέμε, ένα είδος πολιτικού θεάτρου. Οπότε, πηγαίνοντας εγώ στα Γιάννενα, επειδή ήθελα να κάνω εγώ κάτι γι’ αυτόν τον άνθρωπο και επειδή η παρουσία του είναι αρκετά ζωντανή εκεί γιατί η σορός του Βαγγέλη βρέθηκε στον παραλήμνιο δρόμο, δηλαδή κάτι όπως είναι στη Θεσσαλονίκη η παραλιακή.

Δηλαδή πηγαίνοντας εκεί, εσύ ένιωσες να υπάρχει ακόμα μία ατμόσφαιρα γύρω από τον θάνατο του Βαγγέλη.

Στο δικό μου το μυαλό τουλάχιστον. Σαν σκηνοθέτης αν θέλεις, που ασχολείται με ένα τέτοιο είδος, είμαι ανοιχτός σε τέτοιες αφορμές. Όμως να σου πω ότι μπορεί να πυροδότησε την έμπνευση η υπόθεση του Βαγγέλη για να κάνω αυτή την παράσταση, αλλά τα τελευταία χρόνια δεν έχουν σταματήσει να συμβαίνουν τέτοια γεγονότα. Οπότε παίρνουμε αφορμή την υπόθεση του Βαγγέλη για να θίξουμε το θέμα της βίας γενικότερα. Δεν είναι δηλαδή μόνο η ενδοσχολική βία, γιατί μη ξεχνάμε πως πριν έναν χρόνο σκοτώθηκε ο Άλκης εδώ στη Θεσσαλονίκη. Βλέπουμε συνεχώς περιστατικά βίας στα σχολεία από πιτσιρίκια επειδή μιμούνται κάτι τύπους στα γήπεδα ή αλλού. Οπότε βλέπεις ότι η κοινωνία μας είναι σε μία κατρακύλα. Δεν γίνεται λοιπόν, να μπαίνουν πάντα όλα αυτά κάτω από το χαλάκι. Δεν γίνεται δηλαδή η υπόθεση του Βαγγέλη να είναι απλά ένα σημείο επικαιρότητας και να μη γίνεται κάτι παρακάτω.

Είχε δυσκολίες να το κάνεις αυτό;

Είχε μία προεργασία που την έκανα εγώ για να βρω πληροφορίες. Έψαξα την ιστορία στα siτεs, είδα βίντεο.  Μία δημοσιογραφικού τύπου δηλαδή έρευνα. Η δυσκολία σε αυτή την υπόθεση, ήταν ότι έπρεπε η δραματουργία της παράστασης να είναι πάρα πολύ προσεκτική. Γιατί μιλάμε για τον χαμό ενός ανθρώπου που ήταν κρίμα έτσι όπως έφυγε αλλά και για μνήμες που ακόμα είναι αρκετά νωπές. Ξέρεις, έπρεπε να είμαστε πολύ προσεκτικοί επειδή μάλιστα ο Βαγγέλης εμφανίζεται επί σκηνής και αυτή η απόφαση ενέχει πολλούς κινδύνους. Η παράσταση αυτή είναι ένας συνδυασμός μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Με περισσότερα ίσως τα στοιχεία της μυθοπλασίας θα έλεγα, οπότε έπρεπε να προσέξουμε πώς θα είναι ο χαρακτήρας του Βαγγέλη στο έργο.

Σκέφτηκες ότι μπορεί να δουν την παράσταση και οι γονείς του ή άλλοι συγγενείς;

Σίγουρα τους σκεφτόμουν, όχι τόσο αν θα το δουν όμως, γιατί επειδή μίλησα με τους γονείς του Βαγγέλη και το ήξερα ότι δε θα μπορούσε ο πατέρας του να το δει – όπως είπε πρόσφατα και σε δηλώσεις του – και είναι πολύ φυσιολογικό. Είναι απόλυτα ανθρώπινο. Το ήξερα ότι δε θα μπορούσαν να το δουν οι γονείς του. Εδώ, οικογενειακός φίλος ήρθε στην παράσταση και την είδε και του ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Παρ’ όλα αυτά με ευχαρίστησαν οι άνθρωποι που διατηρούμε τη μνήμη του Βαγγέλη ζωντανή.

Εξήγησε μου πως προκύπτει ο τίτλος της παράστασης;

Ο τίτλος είναι 801.5 και από αυτά τα 800 μέτρα είναι η απόσταση από εκεί που βρέθηκε η σορός του Βαγγέλη Γιακουμάκη μέχρι την Γαλακτοκομική Σχολή που φοιτούσε. Εμείς προσθέτουμε ακόμα ενάμιση μέτρο, στο οποίο τελείως μεταφορικά δίνουμε έναν χώρο στον Βαγγέλη να μας μιλήσει και να τον ακούσουμε. Έστω για τελευταία φορά. Δηλαδή, του δίνουμε αυτό το βήμα μέσω του θεάτρου για να μας μιλήσει. Είναι άλλωστε μία παράσταση για αυτούς που δεν έχουμε ακούσει ποτέ και όχι γι’ αυτούς που δεν μίλησαν μόνο.

Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των θεατών στα Ιωάννινα;

Έχει ιδιαίτερη σημασία η αντίδραση τους για μένα. Ήταν αυτοί που την άλλη μέρα, αυτοβούλως, βγήκαν έξω και συμμετείχαν στις έρευνες για να βρεθεί ο Βαγγέλης. Μία κοινωνία δηλαδή, που βλέπεις πως σε μία τέτοια περίπτωση κάπως ενώθηκε. Υπάρχει λοιπόν βιωματική εμπειρία γι’ αυτούς στην υπόθεση και γι’ αυτό η απήχηση ήταν πάρα πολύ θερμή και όμορφη. Την αγκάλιασαν την παράσταση και αυτό μου έδωσε ευχαρίστηση γιατί πρόκειται και για ένα είδος θεάτρου που δεν είχε ξανασυμβεί στο ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων.

Τι θέλεις να πάρει ο θεατής φεύγοντας από την παράσταση;

Θα ήθελα να σκεφτεί τι κοινωνία φτιάχνουμε και γιατί τη φτιάχνουμε έτσι. Που θα πρέπει να τηρεί κάποιος προϋποθέσεις ώστε να γίνει αποδεκτός. Γιατί λοιπόν το κάνουμε αυτό και γιατί το συντηρούμε;

Στο διάστημα που ετοίμαζες την παράσταση, γνώρισες καλύτερα τον Βαγγέλη; Τι πιστεύεις γι’ αυτόν;

Δε ξέρω να σου απαντήσω. Με το μυαλό μου μπορεί να έχω έρθει πιο κοντά του αλλά μπορεί να είμαι και πολύ μακριά. Είναι τόσο αινιγματική αυτή η φιγούρα και ό,τι βίντεο είχα δει ήταν ένας άνθρωπος σε μία συνεχόμενη σιωπή. Μόνο καλοσύνη βλέπω, ευγένεια και αξιοπρέπεια. Θα ήθελα πάρα πολύ να ήμουν αυτός που θα του έλεγε «ρε συ Χάρη, έχω αυτά τα προβλήματα, βοήθησε με».

*Η παράσταση “801.5 m” θα είναι στο Θέατρο Αυλαία από 31/5 μέχρι 4/6 | Σκηνοθεσία/σύλληψη ιδέας: Χάρης Πεχλιβανίδης | Παίζουν: Αφροδίτη Αθανασιάδου, Μαρία Αποστολακέα, Κίκα Ζαχαριάδου, Γιάννης Κοντός, Φάνης Κοσμάς

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα