Θα είναι το 2023 το «νέο» 2019 για το τουριστικό πακέτο Θεσσαλονίκης-Χαλκιδικής;
Οι πρώτες ενδείξεις, το ερωτηματικό του οδικού τουρισμού, το «όπλο» της κρουαζιέρας και η άλλη όψη της Χαλκιδικής
Με τις πρώτες ενδείξεις να είναι ενθαρρυντικές, η έναρξη της τουριστικής σεζόν στη χώρα είναι προ των πυλών, με τους φορείς να ελπίζουν ότι το 2023 θα είναι καλύτερο από το 2022 και οι δείκτες θα αγγίξουν εκείνους της προ πανδημίας εποχής.
Βαλκάνια, Αγγλία, Γαλλία πρωταγωνιστούν στα «early bookings», ακολουθούν αρκετά πίσω Γερμανία και Πολωνία, ενώ η ροή επισκεπτών από τις ΗΠΑ θα κριθεί από τις αεροπορικές συνδέσεις. Ενθαρρυντικά εμφανίζονται να είναι τα στοιχεία για τις αφίξεις στη Θεσσαλονίκη και από Ολλανδία και Ισραήλ.
Στα τέλη Μαρτίου αναμένεται πάντως ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με το πού θα κυμανθούν οι αφίξεις το φετινό καλοκαίρι.
Στη… γειτονιά μας, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν την Ιταλία να ετοιμάζεται για μια χρονιά – ρεκόρ στην τουρισμό της, την Αλβανία να αλλάζει μοντέλο.
Η Θεσσαλονίκη ποντάρει πολλά στην κρουαζιέρα, ενώ η Χαλκιδική ελπίζει να πάνε καλύτερα τα πράγματα όσον αφορά τις οδικές αφίξεις.
Τα νούμερα πέρσι δεν ήταν καθόλου ενθαρρυντικά. Το αεροδρόμιο «Μακεδονία», στο οποίο έχουν επενδυθεί περισσότερα από 100 εκατομμύρια αναδεικνύοντάς το σε έναν σύγχρονο διεθνή αεροπορικό κόμβο, εμφανίζει κίνηση μειωμένη κατά περίπου 15% σε σχέση με το 2019. Εξέλιξη που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην απουσία των περίπου 800.000 επιβατών από τη Ρωσία αλλά και άλλων από την Ουκρανία, του 2019. Όπως όμως και στο ότι η ίδια η Θεσσαλονίκη δεν έχει καταφέρει ακόμα να μπει στον διεθνή χάρτη των προορισμών για city break, εξηγούν πηγές της αγοράς.
Οι… γείτονες μας γύρισαν την πλάτη και όσον αφορά τον οδικό τουρισμό και αυτό επίσης αποτυπώθηκε στους αριθμούς.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022, καταγράφηκαν 4,2 εκατομμύρια λιγότερες διεθνείς αφίξεις από τους μεθοριακούς σταθμούς για τους επισκέπτες που έρχονται στη χώρα οδικώς, σε σύγκριση με τα 11,8 εκατομμύρια της αντίστοιχης περιόδου του 2019.
Μείωση καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες: Ειδικότερα, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από την Βουλγαρία κατά 3 εκατ. ή αλλιώς κατά 51,8% με ένα σύνολο 2,8 εκατ. οδικών αφίξεων και ακολούθησε η Βόρεια Μακεδονία με πτώση κατά 15,9% και συνολικά 2,6 εκατ. οδικές αφίξεις.
Η μείωση από την Αλβανία ήταν της τάξεως του 21,9% στο 11μηνο καθώς οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 1,4 εκατ. ενώ η μεγαλύτερη βελτίωση καταγράφηκε από την Τουρκία που σημείωσε μικρότερη μείωση κατά 29,1% με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 724 χιλιάδες.
Θα αλλάξει το κλίμα;
Τα πρώτα στοιχεία για τη Βόρεια Ελλάδα δείχνουν να κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση. Αυτό βέβαια πρέπει να αποδειχτεί και στην πράξη.
Βρετανοί, Γερμανοί, Ρουμάνοι είναι έτοιμοι να απολαύσουν τις παραλίες της Χαλκιδικής και να ανακαλύψουν τα κρυμμένα μυστικά της.
Σε αυτό θα συνεισφέρουν και οι πτήσεις τσάρτερ που προγραμματίζονται από τις χώρες αυτές με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.
Σταθερή αξία αναμένεται να είναι οι Σέρβοι που εκτός της Χαλκιδικής κατευθύνονται προς Πιερία και Σταυρό/Βρασνά/Ασπροβάλτα.
Η παρουσία πολλών Βούλγαρων στη Ξάνθη στις πρόσφατες καρναβαλικές εκδηλώσεις αφήνουν ελπίδες, ότι η συγκεκριμένη αγορά θα επιστρέψει δυναμικά φέτος το καλοκαίρι και θα αντιστρέψει το αρνητικό περσινό κλίμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τη δική της δυναμική έχει αναπτύξει η Θάσος από το περασμένο καλοκαίρι.
«Θέλουμε να τους φέρουμε, αλλά…»
Ενδιαφέρουσα ήταν η πρόσφατη τοποθέτηση του Προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων, κ. Γρηγόρη Τάσιου, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Έργα και Δράσεις Ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη του 2030» που διοργανώθηκε από την ΕΥΑΘ, το ΤΕΕ/ΤΚΜ, τη ΔΕΘ Helexpo, με την υποστήριξη της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και του ΚΤΙΡΙΟforThess.
Εκεί ο κ. Τάσιος, μεταξύ άλλων σημείωσε:
«Θέλουμε να φέρουμε κόσμο από τα Βαλκάνια, αλλά οι συνοριακοί σταθμοί είναι σε τραγική κατάσταση. Δε γίνεται να είναι κακές οι χερσαίες προσβάσεις. Είναι μια πρόκληση» αναφερόμενος και στα όσα περιλαμβάνονται στα σχεδία του Ταμείου Ανάκαμψης για το συγκεκριμένο σκοπό.
Ο κ. Τάσιος επεσήμανε επίσης την ανάγκη εκμετάλλευσης και ανάδειξης της σύνδεσης της Θεσσαλονίκης και της Β. Ελλάδας με την Κεντρική Ευρώπη και με άλλα μέσα. Μάλιστα, αναφέρθηκε και σε μια συνήθεια της δεκαετίας του 80′, όταν οι Αυστριακοί «φόρτωναν» το αυτοκίνητό τους στο τρένο και έρχονταν στη Θεσσαλονίκη, ώστε να πάνε στη Χαλκιδική.
Και ο ίδιος αναφέρθηκε στη σημασία της ανόδου της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, ενώ όσον αφορά την ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης με το Νότιο Αιγαίο σημείωσε ότι δύσκολα διαβλέπει να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Υπάρχουν και εκείνοι που έρχονται στην πόλη και επιλέγουν με τα πλοία από τη Θεσσαλονίκη να μεταβαίνουν στις Σποράδες.
Ένα ζήτημα που έθιξε ο κ. Τάσιος ήταν αυτό που αφορά τις μαρίνες λέγοντας ότι δε νοείται η πόλη να μη διαθέτει και να υπάρχει διαμάχη για το πού θα γίνουν, με αποτέλεσμα να μένει ανεκμετάλλευτος ένας μεγάλος αριθμός ταξιδιωτών με σκάφη που κινούνται στον Θερμαϊκό και πιο κάτω.
Αναρωτήθηκε τι θα γίνει με τη σύνδεση του Μετρό με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ενώ αναφέρθηκε και στο θέμα του προαστιακού και της σύνδεσής του με τα Μουδανιά.
Κρουαζιέρα, γαστρονομία και Χαλκιδική
Από τις αρχές Φεβρουαρίου με την άφιξη του Viking Sky άνοιξε ο… χορός της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, με τις αφίξεις στο λιμάνι της πόλης να αναμένονται να είναι πάνω από 70.
Η Θεσσαλονίκη μετά από χρόνια επιστρέφει στον χάρτη της κρουαζιέρας και του «home port», με ότι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία, καθώς οι ταξιδιώτες που αφήνουν το πλοίο και κάνουν τη βόλτα τους στην πόλη, αφήνουν και ένα σεβαστό ποσό, σε κάποιες περιπτώσεις και διψήφιο, για τα ψώνια τους και το φαγητό τους.
Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το κορυφαίο συνέδριο κρουαζιέρας και yachting της Ελλάδας «Posidonia Sea Tourism Forum» θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 25-26 Απριλίου 2023.
Ο γαστρονομικός πλούτος της πόλης αποτελεί ένα ακόμα «όπλο» στην φαρέτρα της προσπάθειας που κάνει η Θεσσαλονίκη για άνοιγμά της στις ξένες αγορές.
Τα αφιερώματα που έγιναν σε μεγάλα ξένα μέσα ενημέρωσης έβαλαν στο επίκεντρο από τη μπουγάτσα και τα τρίγωνα Πανοράματος, μέχρι τα σουτζουκάκια, αλλά και την υψηλή γαστρονομία στα εστιατόρια της πόλης.
Βέβαια, η τουριστική ναυαρχίδα της Βόρειας Ελλάδας για μια ακόμα χρονιά είναι η Χαλκιδική. Και πάνω σε αυτήν την κατεύθυνση λειτουργούν και οι καμπάνιες προβολής στις διεθνείς εκθέσεις.
Τον Φεβρουάριο ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής συμμετείχε με δικό του περίπτερο στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση του Ισραήλ ΙΜΤΜ στο Τελ Αβίβ για να παρουσιάσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του προορισμού, καθώς και την σύνδεση του πακέτου διακοπών με αυτό της Θεσσαλονίκης.
Πριν λίγες ημέρες ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής συμμετείχε στις τρεις Διεθνείς Εκθέσεις Τουρισμού των Βαλκανίων που έλαβαν χώρα σε Σόφια, Βελιγράδι και Βουκουρέστι.
Στην φετινή παρουσίαση δόθηκε έμφαση στα πλεονεκτήματα που διαθέτει ο προορισμός, πέραν του sea and sun, όπως είναι οι συνεχώς αυξανόμενες δράσεις ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού (για παράδειγμα οι δράσεις οινοτουρισμού στους αμπελώνες και στα οινοποιεία του τόπου, η δράση «beekeeper in Halkidiki for one day» καθώς και οι sea and mountain activities), που παρέχουν τη δυνατότητα για επέκταση της τουριστικής περιόδου και τόνωση της αγοράς ιδιαίτερα στα «άκρα» της σεζόν. Σημαντική θέση στην παρουσίαση είχαν και τα Λουτρά της Αγίας Παρασκευής που συγκέντρωσαν αξιόλογο ενδιαφέρον και μετά το πέρας της εκδήλωσης, καθώς σημαντικός αριθμός Βουλγάρων αναζήτησε επιπλέον πληροφορίες για τα Λουτρά στο stand της Χαλκιδικής.
Τέλος, το αυξημένο ενδιαφέρον των Γερμανών κατασκηνωτών για τη Χαλκιδική διαπιστώθηκε κατά τη συμμετοχή των Οργανισμών Τουρισμού Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής στη μεγαλύτερη έκθεση τουρισμού και αναψυχής στη Νότια Γερμανία, τη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού F.RE.E. (Fair for Leisure and Travel), που έγινε πριν από λίγες μέρες στο Μόναχο.
Σε δηλώσεις της, η αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου χαρακτήρισε τη Γερμανία ως μια παραδοσιακά ισχυρή τουριστική αγορά για τη Θεσσαλονίκη και επισήμανε ότι η κοινή προβολή της σε συνδυασμό με τη Χαλκιδική δίνει την ευκαιρία στον Γερμανό τουρίστα να έχει πολλές και διαφορετικές αυθεντικές εμπειρίες 365 μέρες τον χρόνο πέρα από τη στερεότυπη αναζήτηση του μοντέλου «Ήλιος – Θάλασσα».
Η Ιταλία πάει για ρεκόρ
Δεν είναι μόνο οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες που αναμένουν υψηλή ζήτηση το καλοκαίρι και δη για τους δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου. Σύμφωνα με το ιταλικό ινστιτούτο δημοσκοπήσεων Demoskopika, τη φετινή χρονιά οι διανυκτερεύσεις τουριστών στη χώρα θα ξεπεράσουν τα 442 εκατομμύρια. Και φυσικά, ένας από τους ισχυρότατους πόλους έλξης παραμένει η Ρώμη, η Αιώνια Πόλη, ανεξαρτήτως αν δεν έχει θάλασσα.
Πάντως, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle, σε σχέση με το 2022 προβλέπεται αύξηση της τάξεως του 12,2%. Συνολικά από το εξωτερικό και το εσωτερικό αναμένεται να επιλέξουν τα ιταλικά θέρετρα και τις λεγόμενες μοναδικές «πόλεις της τέχνης» 127 εκατομμύρια επισκέπτες. Και σε αυτή την περίπτωση σε σύγκριση με πέρυσι καταγράφεται ουσιαστική αύξηση της τάξεως του 11,2%. Η έκρηξη αυτή της τουριστικής κίνησης μπορεί να οδηγήσει σε εισπράξεις 89 δισ. ευρώ, οι οποίες θα είναι κατά σχεδόν 25% υψηλότερες σε σύγκριση με το 2022. Εχουν προηγηθεί άλλωστε τρία χρόνια σκληρών περιορισμών και απαγορεύσεων που είχαν εφαρμοστεί για την ανάσχεση της πανδημίας του κορωνοϊού, οπότε σήμερα πλέον όλοι και όλες έχουν ανάγκη για χαλάρωση και ανεμελιά.
Οσον αφορά τους ξένους επισκέπτες, η εταιρεία Demoskopika προβλέπει ότι φέτος θα επισκεφθούν την Ιταλία 61 εκατομμύρια ξένοι τουρίστες με 215 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις. Η θετική αυτή δυναμική φαίνεται να αφορά όλες τις περιοχές της χώρας, ενώ οι εντονότερες αυξήσεις αναμένονται για την ευρύτερη περιοχή της Βενετίας, την κεντρική περιφέρεια της Τοσκάνης, τη Ρώμη και την Καμπανία με πρωτεύουσα τη Νάπολη.
Παρ’ όλα αυτά, δεν φαίνεται να είναι όλα ρόδινα. Η συνομοσπονδία των επιχειρήσεων στο εμπόριο και στον τουρισμό της Ιταλίας, Confesercenti, έχει σημάνει συναγερμό και υπογραμμίζει ότι ενόψει του Πάσχα των Καθολικών, στις 9 Απριλίου –αλλά και όσον αφορά όλη την υπόλοιπη σεζόν–, συνεχίζουν να υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις. Χρειάζονται επειγόντως περίπου 50.000 εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία και στα εστιατόρια, καθώς και στις υπόλοιπες τουριστικές υποδομές.
Οι μεγαλύτερες ελλείψεις καταγράφονται στα νησιά της Σαρδηνίας και της Σικελίας, αλλά και στις παραθαλάσσιες περιοχές της Αδριατικής. Κυρίως στην Εμίλια Ρομάνια, όπου κάθε χρόνο παραθερίζουν πολλοί ξένοι, κυρίως Γερμανοί τουρίστες. Οι επιχειρηματίες του τομέα ζητούν την άμεση στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, ώστε να αντιμετωπιστεί, όπως τονίζουν, μια «χρόνια κατάσταση μεν, εκτάκτου ανάγκης δε».