Ταξίδι

Τι παραπάνω έχουν η Αττάλεια και η Μαγιόρκα

Ανέφικτη φαίνεται για την Ελλάδα η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν και το χειμώνα απέναντι σε προορισμούς που «σαρώνουν» χωρίς βέβαια να είναι όλα ρόδινα και γι' αυτούς 

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
τι-παραπάνω-έχουν-η-αττάλεια-και-η-μαγι-931768
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Μελετώντας το θέμα του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη, αλλά και μέσα από τις συζητήσεις με εμπλεκόμενους φορείς, δεν ήταν λίγες οι φορές που η κουβέντα κατέληγε στις περιπτώσεις της Αττάλειας και της Μαγιόρκα.

Πώς μία περιοχή της Τουρκίας κατάφερε πέρσι να υποδεχθεί σχεδόν τον αριθμό των τουριστών που επισκέφτηκαν την Ελλάδα και γιατί η Μαγιόρκα που έχει «βουλιάξει» φτάνοντας στα όριά της, παραμένει ένας προορισμός αναφοράς σε ετήσια μάλιστα βάση;

«Η Αττάλεια συνδυάζει παραλίες, περιοχές με αρχαιολογικά στοιχεία και πολιτιστικά δρώμενα και έχει χαρακτηριστεί ως «η πρωτεύουσα του τουρκικού τουρισμού. Η παλιά πόλη, το Καλέ Ιτσί, βρίσκεται εντός των αρχαίων τειχών και μοιάζει με την πόλη της Ναυπάκτου. Οι παραλίες Κόνιαλτι και Λάρα είναι πασίγνωστες για τα κρυστάλλινα νερά τους. Σε απόσταση ημερήσιας εκδρομής βρίσκονται οι καταρράκτες Κουρσουνλού και Ντουντέν, οι αρχαίες πόλεις Τερμησσός (σε ορεινή περιοχή με καταπληκτική θέα), Άσπενδος (με εντυπωσιακό θέατρο), Σίδη, Πέργη, Σέλγη και Κορακήσιον (η σημερινή Αλάνυα), ενώ οι αρχαίες πόλεις Φασηλίδα, Όλυμπος, και η γραφική νήσος Δολίχη (τουρκικά: Κέκοβα) είναι προσβάσιμες με πλοίο» διαβάζουμε στην πτυχιακή εργασία της Χριστίνα Νίτσκο με θέμα «Η Αττάλεια ως τουριστικός προορισμός».

Ο αριθμός των ξένων τουριστών που επισκέφθηκαν την πόλη φέτος αεροπορικώς από την 1η Ιανουαρίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου ήταν 11,27 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 57%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Πολιτισμού και Τουρισμού της Αττάλειας.

Η πόλη, την οποία επισκέφθηκαν 1,7 εκατομμύρια τουρίστες τον περασμένο Σεπτέμβριο, δέχτηκε 1,9 εκατομμύρια επισκέπτες την ίδια περίοδο του τρέχοντος έτους, αριθμός αυξημένος κατά 15%.

gulin-esen-5-pfaomesag-unsplash-FspD6.jpg

Οι Ρώσοι κατέλαβαν την πρώτη θέση μεταξύ των αλλοδαπών επισκεπτών που επισκέφθηκαν την τουρκική πόλη. Σε επίπεδο εννεαμήνου 2,3 εκατομμύρια επισκέφθηκαν την Αττάλεια από τη Ρωσία.

Τη Ρωσία ακολουθούν στενά η Γερμανία με 2,1 εκατομμύρια τουρίστες και το Ηνωμένο Βασίλειο με 952.246 τουρίστες. Η Πολωνία, η Ολλανδία, το Καζακστάν, η Ρουμανία, το Ισραήλ, η Τσεχία και η Δανία ήταν στις 10 πρώτες χώρες που έστειλαν τους περισσότερους παραθεριστές στην Αττάλεια την ίδια περίοδο.

Αυτό που προκαλεί εντύπωση πάντως είναι το γεγονός ότι για την Αττάλεια οι κρατήσεις για το Νοέμβριο εμφανίζουν αύξηση κατά 50%.

«Η Τουρκία είναι ήδη ο Νο. 1 προορισμός για τους Γερμανούς και είναι ήδη ένας πολύ δυνατός προορισμός για τον χειμώνα, επομένως βλέπουμε μεγάλη κίνηση προς την περιοχή της Αττάλειας για παράδειγμα», είπε ο διευθυντής Επικοινωνιών της TUI, Aage Dunhaupt, δήλωσε στο Anadolu Agency, προσθέτοντας ότι ορισμένοι ταξιδιώτες είναι συνταξιούχοι.

«Αλλά υπάρχει και αυτή η τάση, οι άνθρωποι να μπορούν να δουλέψουν από τις παραλίες» συμπλήρωσε.

«Φαινόμενο»

Τον φετινό Ιούνιο οι αφίξεις ξένων τουριστών στην Αττάλεια αυξήθηκαν κατά 133% σε σχέση με τον περσινό.

Στο αεροδρόμιο της Αττάλειας, το Σάββατο, 26 Ιουνίου, είχε σημειωθεί ρεκόρ καθημερινών πτήσεων, καθώς 1.003 αεροπλάνα προσγειώθηκαν και απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο του τουριστικού προορισμού.

Ούτε η πανδημία δεν μπόρεσε να ανακόψει τη δυναμική που έχει αναπτύξει η Αττάλεια την τελευταία δεκαετία, με τη συνολική δυναμικότητα της περιοχής να είναι στις 680.000 κλίνες.

Από τον Γενάρη έως το Νοέμβριο του 2021 η Αττάλεια μέτρησε 22.819.746 αφίξεις. Ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος κατά 89,6% έναντι του αντίστοιχου 11μήνου του 2020, αλλά είναι μειωμένος κατά 46,8% έναντι του 11μήνου του 2019.

Πολλά ξενοδοχεία στην Αττάλεια θα συνεχίσουν να λειτουργούν φέτος και το χειμώνα.

Άλλωστε, οι Τούρκοι θεωρούν ότι η άνοδος των τιμών στην Ευρώπη θα προκαλέσει μετατόπιση των επίδοξων ταξιδιωτών που προέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία προς τα δικά τους μέρη, αντί για την Ισπανία.

Έφτασε στα όρια της, αλλά παραμένει σημείο αναφοράς

Το αντίπαλο δέος της Αττάλειας είναι η Μαγιόρκα της Ισπανίας, που σύμφωνα με τα στοιχεία της TUI Γερμανίας, θα είναι μια από τις μεγάλες κερδισμένες του φετινού φθινοπώρου – χειμώνα.

Η περιοχή της Μεσογείου ήταν ήδη δημοφιλής στους Γερμανούς ταξιδιώτες της TUI το 2021, και το φετινό καλοκαίρι τα ελληνικά νησιά κατέγραψαν πληρότητες 100%, ενώ η Μαγιόρκα σημείωσε νέο ρεκόρ. Ο αριθμός των κρατήσεων στο νησί των Βαλεαρίδων ήταν 10% υψηλότερος από ό,τι το 2019, που σημαίνει ότι ήταν υψηλότερος από ποτέ. Μάλιστα, στη Μαγιόρκα δεν υπήρχε διαθεσιμότητα σε ξενοδοχειακά δωμάτια. Στο πλαίσιο, άλλωστε, αυτής της ζήτησης, η TUI διευρύνει περαιτέρω της προσφορά της για το επόμενο έτος.

Η TUI έχει, ήδη, αρχίζει να προωθεί εκπτώσεις και προσφορές για τη σεζόν του 2023, έως τις 28 Νοεμβρίου, με τον κ. Boehnke να επισημαίνει ότι οι προσφορές έγκαιρης κράτησης του our operator προσφέρουν σημαντικές εκπτώσεις και “κλειδώνουν” την τιμή.

daniel-frank-qp0topr6rys-unsplash-NNPn7.jpg

-3% σε σύγκριση με το 2019

Οι προοπτικές για καλύτερη καλοκαιρινή τουριστική σεζόν φέτος σε σύγκριση με το 2019 διαψεύστηκαν (και) στην περίπτωση της Μαγιόρκα, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι τα πράγματα δεν πήγαν εξαιρετικά για έναν από τους κορυφαίους προορισμούς.

Τον Αύγουστο οι ταξιδιώτες ξεπέρασαν τους 4 εκατ. Σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας money-tourism.gr τον Σεπτέμβριο του 2022 παρατίθενται αναλυτικά στοιχεία.

«Από το αεροδρόμιο Son Sant Joan της Πάλμα διακινήθηκαν 4.161.847 επιβάτες τον Αύγουστο, 2,8% λιγότεροι, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρία διαχείρισης αεροδρομίων Aena.

Η εγχώρια κίνηση ανήλθε σε 882.934 επιβάτες, αυξημένη κατά 11,1%, σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019, και η διεθνής κίνηση σε 3.277.413 (-6%).

Με βάση τις διεθνείς αγορές, οι περισσότεροι επιβάτες στο νησί τον Αύγουστο προήλθαν από τη Γερμανία, φτάνοντας σε 1.254.381, με επόμενους του Βρετανούς (834.210 ταξιδιώτες) και τρίτους τους Γάλλους με ρεκόρ 204.143 επιβατών, αυξημένοι κατά 22,7%.

Οι πτήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 0,2% τον Αύγουστο, με σύνολο 28.838, εκ των οποίων οι 28.540 (-0,4%) ήταν εμπορικές.

Μέχρι στιγμής φέτος, από το αεροδρόμιο της Πάλμα έχουν διακινηθεί 19.940.440 επιβάτες, αριθμός μειωμένος κατά 5,4%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.

Οι επιβάτες εσωτερικού, εν τω μεταξύ, σημείωσαν αύξηση 2,9%, με συνολικό αριθμό 5.199.692 και οι επιβάτες εξωτερικού ανήλθαν σε 14.731.780 (-8%).

Το αεροδρόμιο της Πάλμα έχει εκτιμώμενη χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων ταξιδιωτών ετησίως. Πριν από την πανδημία, είχε καταφέρει να αυξήσει τον αριθμό των επιβατών, κάθε χρόνο, σε περίπου 30 εκατομμύρια.

Το αεροδρόμιο εξυπηρετείται από 75 αεροπορικές εταιρίες και συνδέεται με 175 διαφορετικούς προορισμούς στην Αφρική, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Σε αντίθεση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, στο Son Sant Joan δεν παρατηρήθηκαν σχεδόν καθόλου υλικοτεχνικά προβλήματα, με αποτέλεσμα οι περισσότερες διαδικασίες να εκτελούνται ομαλά.

Τα αεροδρόμια της Ίμπιζα και της Μινόρκα ανέφεραν επίσης αύξηση της επιβατικής κίνησης, με την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου να ξεπερνά όλες τις υπόλοιπες».

Η άλλη πλευρά του νομίσματος

Κυκλοφοριακό χάος, προβλήματα στην πρόσβαση των παραλιών του νησιού, αδυναμία των ταξί να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση, ενώ παράλληλα εντοπίζονται προβλήματα στην παροχή πόσιμου νερού.

Η Μαγιόρκα, το νησί με το μεγαλύτερο ποσοστό επισκεψιμότητας στην Ευρώπη, έχει φθάσει στα όριά της (αν δεν τα έχει κιόλας ξεπεράσει). Οι εκκλήσεις για περιορισμό του μαζικού τουρισμού γίνονται ολοένα και πιο έντονες, όπως αναφέρει σχετικό άρθρο της Deutsche Welle. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό», ανακοίνωσε η τοπική κυβέρνηση, η οποία σκέφτεται μέχρι και την επιβολή μέτρων ώστε να αποτραπεί το ενδεχόμενο κατάρρευσης.

Οι παραθεριστές αντί να απολαμβάνουν την ηρεμία του νησιού και τα μοναδικά τοπία της Μαγιόρκας, όπως και τις γραφικές πόλεις Ντεϊά και Βαντεμόσα, βρίσκονται κολλημένοι στην κίνηση πίσω από το τιμόνι ενός αμαξιού. Πολλοί δημοφιλείς προορισμοί του νησιού έχουν κατακλυστεί από γραφεία με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Και φυσικά, μετά το μποτιλιάρισμα, η εξαντλητική προσπάθεια αναζήτησης θέσης στάθμευσης. Η κατάσταση, όμως, γίνεται πολλές φορές και επικίνδυνη, διότι συχνά οι έξοδοι κινδύνου, όπως και πολλοί δρόμοι είναι αποκλεισμένοι λόγω της έλλειψης θέσεων στάθμευσης.

Στην γραφική πόλη Ντεϊά ο δήμαρχος Λουίς Απεστέγκια κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση που επικρατεί, μια και χιλιάδες παραθεριστές κατακλύζουν την περιοχή. Στη Σα Φοραδάδα, την οποία επισκέπτονται πλήθη τουριστών κάθε βράδυ για να απολαύσουν το ηλιοβασίλεμα, η πρόσβαση μπορεί να χαρακτηριστεί… επικίνδυνη. Ο στενός δρόμος εν μέσω κυκλοφοριακής συμφόρησης μπορεί να γίνει εφιαλτικός για όλους. «Αν δεν βρούμε σύντομα λύση, κάποια στιγμή θα συμβεί σοβαρό ατύχημα», δηλώνει ο κ. Απεστέγκια.

Η έλλειψη νερού στην περιοχή είχε ως αποτέλεσμα να τεθούν σε ισχύ κάποια μέτρα, ώστε να αποφευχθεί η ολική έλλειψη πόσιμου νερού. Βυτιοφόρα τροφοδοτούν την περιοχή λόγω της πολύμηνης ξηρασίας, που οδήγησε στο άδειασμα των πηγαδιών. Εχει απαγορευθεί να γεμίζουν οι ιδιοκτήτες τις πισίνες τους, όπως και το πότισμα ιδιωτικών κήπων. Η κυβέρνηση του νησιού είχε αποφασίσει στο παρελθόν ένα μορατόριουμ που περιορίζει τον αριθμό των τουριστικών κλινών σε 430.000. Επιπλέον, μόνο τρία κρουαζιερόπλοια την ημέρα επιτρέπεται πλέον να δένουν στο νησί. Λόγω των μέτρων κατά την περίοδο της πανδημίας τα δύο προηγούμενα χρόνια, η συζήτηση για το υπερβολικό ποσοστό τουρισμού είχε μπει προσωρινά στον πάγο. Φέτος όμως το νησί κοντεύει να βουλιάξει από τους επισκέπτες, όπως αναφέρει η DW. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η πληρότητα του νησιού βρισκόταν στο 100%. Ούτε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ούτε ο πληθωρισμός, ούτε το χάος στις πτήσεις στην Ευρώπη μπόρεσαν να ανακόψουν το τεράστιο κύμα τουριστών.

«Μετά την άρση των περιορισμών του ιού, η ανάγκη για διακοπές ήταν μεγάλη», αναφέρει η Μαρία Φροντέρα, πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων της Μαγιόρκας. Ενώ οι ξενοδόχοι τρίβουν τα χέρια τους, η τοπική κοινωνία δυσαρεστείται ολοένα και περισσότερο. Η περιβαλλοντική ομάδα Terraferida (Τραυματισμένη Γη) ξεκίνησε την εκστρατεία «SOS Residentes» για να επιστήσει την προσοχή στο ότι πολλοί ντόπιοι καταπιέζονται από τον μαζικό τουρισμό. «Ο συνωστισμός ξεπερνάει κάθε όριο», υπογραμμίζουν οι περιβαλλοντολόγοι της Terraferida. «Ηρθε η ώρα να λάβουμε αντίμετρα, ειδάλλως τελειώσαμε».

Καμπάνιες για «παγωμένους» Ευρωπαίους

Ισπανία και Τουρκία έχουν ξεκινήσει ήδη διαφημιστικές καμπάνιες για «παγωμένους» Ευρωπαίους.

Προσπαθούν να πείσουν Γερμανούς και Βρετανούς να περάσουν τον χειμώνα τους σε εξοχικές ηλιόλουστες κατοικίες.

Σε δημοσίευμά της η DW σημειώνει ότι το Ινστιτούτο Ερευνών για τον Τουρισμό, με έδρα την πόλη Χάϊντε της Γερμανίας, προβλέπει …αναγκαστικές και δραστικές αλλαγές στο τουριστικό μοντέλο της Ισπανίας, λόγω κλιματικής αλλαγής. Οι Γερμανοί ειδικοί εκτιμούν ότι, καθώς τα καλοκαίρια οι θερμοκρασίες θα είναι υπερβολικά υψηλές, πολλοί Βορειοευρωπαίοι θα προτιμούν να επισκεφθούν την Ισπανία την άνοιξη, το φθινόπωρο ή ακόμη και τον χειμώνα.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σε κάποιους δημοφιλείς προορισμούς της Ισπανίας όπως στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα, το 80% των ξενοδοχείων θα μείνουν ανοιχτά τον Χειμώνα.

«Δεν μπορεί η επέκταση της τουριστικής περιόδου να γίνει “εκτάκτως” για φέτος»

Για τις κυβερνητικές προσπάθειες επέκτασης της τουριστικής περιόδους και την προσέλκυση βορειοευρωπαίων συνταξιούχων να περάσουν το χειμώνα στη χώρα μας, είχε αναφερθεί πρόσφατα σε δηλώσεις του στον Αντέννα Δυτικής Κρήτης 97.1, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γρηγόρης Τάσιος.

«Δεν μπορεί η επέκταση της τουριστικής περιόδου να γίνει «εκτάκτως» για φέτος. Αυτά θέλουν σχεδιασμό από μήνες πριν, όχι επειδή η τιμή της ενέργειας βρίσκεται σήμερα στα ύψη και μπορεί ορισμένοι να θελήσουν να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα το χειμώνα για να μην πληρώσουν τη θέρμανση για παράδειγμα ή κάτι άλλο στη Γερμανία, όταν αυτή τη στιγμή, η Μαγιόρκα και αντίστοιχα και η Τουρκία, έχουν πάρα πολλές κρατήσεις για τη χειμερινή περίοδο, διότι επιδίδονται σε αυτό το «σπορ» εδώ και 20 – 25 χρόνια και όταν αυτή τη στιγμή μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη Γερμανία, διαφημίζει πακέτα 660 ευρώ το άτομο με αεροπορικό εισιτήριο για την Αττάλεια.

Συνεπώς, δεν είναι τόσο απλό το να κατέβει ένα αεροπλάνο για παράδειγμα στα Χανιά ή στο Ηράκλειο και μετά να πάει ο πελάτης σε ένα ξενοδοχείο για να διαμείνει. Με ποια τιμή; Με ποια κόστη; Με τι μέτρα και σταθμά για τους πελάτες που θα κινηθούν έξω από τα ξενοδοχεία; Με ποια διαμόρφωση και με ποιο πλάνο; Και με ποια αεροπλάνα όπως λέτε, για αυτό και σας είπα ότι χρειάζεται σχεδιασμός και να μην έχουμε τη λογική του εκτάκτου.

Αυτό που κρατάμε από την κίνηση του υπουργού Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια, το σημαντικό, είναι ότι μπήκε στο τραπέζι η σκέψη πως η χώρα μπορεί να δουλέψει τουριστικά και άλλους μήνες, πέραν της θερινής τουριστικής περιόδου. Είναι σημαντικό, ιδιαίτερα για την Κρήτη που έχει και τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες και τις υποδομές για να το υποστηρίξει. Για εμάς δηλαδή, η όποια επέκταση της σεζόν στα θερινά θέρετρα έχει μια βάση, θα πρέπει όμως να το δούμε συνολικά το θέμα και για τις πόλεις της επαρχίας και στην πορεία και για τον ορεινό και ημιορεινό όγκο της χώρας, όπου και εκεί υπάρχει η δυνατότητα με περιφερειακά αεροδρόμια να συμβεί αυτό.

Άρα έχουμε πολύ δρόμο ακόμη, γιατί εγώ σήμερα που μιλάμε δεν ξέρω να έχουν γίνει κάποιες τελικές συμφωνίες με αρκετά ξενοδοχεία, ώστε να μπορέσει να ανοίξει ο προορισμός το Νοέμβριο. Άρα λοιπόν χρειάζεται σωστός, μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, αλλά και ανοιχτός διάλογος. Ο τουρισμός είναι εθνικό ζήτημα και εμείς έχουμε βάλει ως θέμα την επιδότηση εργασίας σε περιοχές όπου αυτό το χειμώνα, θέλουν να λειτουργήσουν εποχικές τουριστικές επιχειρήσεις».

*με πληροφορίες από travel.gr / DW / money-tourism.gr /

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα