Featured

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Λαγοί με πετραχήλια

Η αντιμετώπιση της σαν παρακόρη του ελληνικού κράτους δημιουργεί ένα αίσθημα μειονεξίας που διογκώνεται διαρκώς.

Γιώργος Τούλας
θεσσαλονικη-λαγοί-με-πετραχήλια-893981
Γιώργος Τούλας

Είναι φως φανάρι πως η κυβέρνηση και οι τοπικοί παρατρεχάμενοι της είναι θορυβημένοι με τη δυσαρέσκεια των κατοίκων της πόλης για τη στασιμότητα και τη διαρκή εγκατάλειψη, αλλά και για τον εμπαιγμό με εξαγγελίες και έργα στάσιμα για δεκαετίες.

Η αντιμετώπιση της πόλης σαν παρακόρη του ελληνικού κράτους δημιουργεί ένα αίσθημα μειονεξίας που διογκώνεται διαρκώς.

Απέναντι σε όλα αυτά προσπαθεί τους τελευταίους μήνες να αλλάξει το κλίμα. Με τον ερχομό κάθε δυο βδομάδες υπουργών, γραμματέων και άλλων αξιωματούχων που εξαγγέλουν διαρκώς τα ίδια έργα που έχουν εξαγγελθεί εδώ και είκοσι χρόνια και άλλων φαραωνικών σχεδίων, όπως είναι το περίφημο fly over, με δελτία τύπου που λένε πως η πόλη αλλάζει εντυπωσιακά και παρουσίαση σε διάφορες ημερίδες μακετών επιστημονικής φαντασίας από μετασχηματισμούς που προς το παρόν βρίσκονται στον υπολογιστή κάποιου φιλόδοξου αρχιτέκτονα.

Την ίδια στιγμή ο κυβερνητικός εκπρόσωπος καλεί σε συνάντηση το συγγραφέα Ισίδωρο Ζουργό για να τον ρωτήσει τι έχει ακούσει σε σχέση με τη δυσαρέσκεια της πόλης!

Μόλις προχθές το υπουργείο έστειλε στα μέιλ μας ένα διθυραμβικό μέιλ με το οποίο ανακοινώνει 20 συν 1 έργα που τα πιο πολλά θα ξεκινήσουν μέσα στο 2023! Τα έργα αυτά παρουσιάστηκαν για πολλοστή φορά και σε ένα συνέδριο στην πόλη.

Από τους παρευρισκόμενους όμως κανείς δεν σκέφτηκε να ρωτήσει το αυτονόητο: Πως ενώ σε όλο τον πλανήτη ο κλάδος των κατασκευών εκτροχιάζεται πλήρως αυτή τη στιγμή, τεράστια πρότζεκτ σταματούν σε όλο τον κόσμο εξαιτίας της τρομακτικής αύξησης στις τιμές των πρώτων υλών, εργολάβοι επιστρέφουν τα χρήματα των προκαταβολών σε αγοραστές διότι υπό αυτές τις συνθήκες οικοδομές δεν πρόκειται να σηκωθούν, έλληνες υπουργοί υπόσχονται στη Θεσσαλονίκη έργα με υποθετικούς προϋπολογισμούς που έγιναν με άλλες συνθήκες και φυσικά με τιμές που ανήκουν πια στο παρελθόν.

Διότι μόνο το Δεκέμβριο τα οικοδομικά υλικά αυξήθηκαν από 15-75%. Τον Ιανουάριο η αύξηση έφτασε για τις οικοδομές έως 70% στο κόστος ανά τ.μ..

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ σημειώθηκαν αυξήσεις σε ηλεκτρική ενέργεια (56,7%), πετρέλαιο κίνησης – diesel (26,3%), σίδηρο οπλισμού (17,4%), αγωγούς χάλκινους (14,3%), σωλήνες χαλκού (12,5%), τούβλα (10,4%), θερμαντικά σώματα (8,1%), πλαστικούς σωλήνες (8,1%), σωλήνες πλαστικούς, συνθετικούς, ινοτσιμέντου (6,6%), παρκέτα (6,2%), υαλοπίνακες ασφαλείας (5,9%), εντοιχισμένα ντουλάπια (5,5%), ξυλεία οικοδομών (5,3%), κουφώματα αλουμινίου (4,7%), έτοιμο σκυρόδεμα (4,1%), πόρτες εσωτερικές (4,1%), πλαστικό, ακρυλικό, νερού (3,5%), παράθυρα ξύλινα (3,3%), τσιμέντο (3,2%) και μαρμαρόπλακες (3%).

Με αυτά τα δεδομένα το να λες ότι ξεκινάς το FlyOver και θα κοστίσει 350 εκ. και θα ολοκληρωθεί on time χωρίς φυσικά να μπορείς να εξηγήσεις που θα βρεις τα χρήματα να πληρώσεις τις διαφορές και ποιος εργολάβος θα ρισκάρει να ξεκινήσει το έργο σε μια τέτοια ρευστή εποχή μοιάζει αφελές ή σκόπιμο.

Είναι πολύ εύκολο να ταΐζεις σανό μια πόλη, ειδικά μια προεκλογική χρονιά, όμως το ψέμα έχει κοντά ποδάρια. Όταν ο σοβαρός επιχειρηματίας κ. Μυλωνάς της Allumil περιγράφει πως «το μεγαλύτερο έργο ανάπτυξης στο Ισραήλ, η ανέγερση τριών τεράστιων πύργων», μπήκε στον πάγο και ότι «αν το κόστος ενέργειας μείνει τόσο ψηλά όσο βρίσκεται σήμερα, θα χρειαστούμε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να επανέλθουμε στην αναπτυξιακή τάση που υπήρχε το τελευταίο διάστημα», μην αποκλείοντας τρικυμίες και στον τομέα του real estate στην ίδια ημερίδα εσύ να μιλάς για τη μεταμόρφωση μιας πόλης είναι τουλάχιστον αστείο.

To τραγικό είναι πως μέσα στη γενικότερη προεκλολογία διαβάζουμε και ακόμα μεγαλύτερες αρλούμπες όπως το ποσοστό των έργων του πολύπαθου μετρό. Έτσι λοιπόν μας πληροφόρησαν πρόσφατα σε ειδική σύσκεψη ότι το έργο-γεφύρι της Άρτας ολοκληρώθηκε σε ποσοστό 82%. Μόνο που δεν μας είπαν ακριβώς ότι μέσα στα τελευταία διόμιση χρόνια εκτελέστηκε το 7% του έργου που παραλήφθηκε ολοκληρωμένο σε ποσοστό 75% καθώς και ότι το διάστημα 2016 – 2019 εκτελέστηκε το 42% του έργου, που από το 33% του 2016 έφτασε στο 75% το 2019. Αυτά.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα