10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα προστατέψουν τον δημόσιο χώρο

Η parallaxi ρωτάει υποψήφιους δημάρχους πώς θα προστατέψουν και θα αναβαθμίσουν το δημόσιο χώρο της πόλης.

Parallaxi
10-υποψήφιοι-δήμαρχοι-απαντούν-πώς-θα-πρ-213549
Parallaxi

Ο δημόσιος χώρος στη Θεσσαλονίκη είναι συγκεκριμένος και αναλογικά μικρότερος σε σχέση με άλλες πόλεις. Το στοίχημα της διαχείρισης του είναι μεγάλο και δύσκολο να κερδηθεί.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν τι θα κάνουν με τον ΟΑΣΘ και τις συγκοινωνίες

10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα κρατήσουν τη Θεσσαλονίκη καθαρή

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα πατάξουν την παραβατικότητα στη Θεσσαλονίκη

Συνεχίζοντας τις ερωτήσεις μας προς υποψήφιους δημάρχους Θεσσαλονίκης, μία κάθε εβδομάδα μέχρι τις εκλογές, τους ζητήσαμε να τοποθετηθούν σχετικά με τους τρόπους προστασίας και αναβάθμισης του, έτσι και αλλιώς, λιγοστού δημόσιου χώρου της Θεσσαλονίκης.

Να σημειωθεί ότι η παρουσίαση των υποψηφίων δημάρχων γίνεται με αλφαβητική σειρά.

4η ερώτηση: Τι θα κάνετε με την προστασία του δημόσιου χώρου της Θεσσαλονίκης;

Xάρης Αηδονόπουλος 

Τα ΚΑ-ΛΥ-ΤΕ-ΡΑ, με συνέργεια. Η λέξη προστασία σημαίνει για μας το σεβασμό του δημόσιου χώρου. Δημόσιος χώρος είναι ο κάθε κοινόχρηστος χώρος και αυτό πρακτικά σημαίνει ασφάλεια, ευνομία, ευταξία και στην καλύτερη περίπτωση περίπατο και αναψυχή στην απόλυτη  διάθεση του πολίτη, χωρίς καμιά απολύτως οικονομική επιβάρυνσή του.

Ένας δημόσιος χώρος δεν πρέπει να φαίνεται ωραιοποιημένος μόνο από ψηλά. Πρέπει να είναι χρηστικός και ταυτόχρονα, να πληροί τις προϋποθέσεις μιας βασικής αισθητικής που να καλύπτει τις ποικίλες ανάγκες της καθημερινότητας του πολίτη. Περιοχές όπως της «Γούναρη», του «Ναυαρίνου», της «Ροτόντας», με φυσικές και αρχαιολογικές ομορφιές, πρέπει να παραμείνουν ασφαλείς στη διάθεση των πολιτών και των επισκεπτών της πόλης, με διακριτική επίβλεψη, ώστε να εξασφαλίζουν μια ευχερή πρόσβαση σε κάθε ενδιαφερόμενο ή απλό περιπατητή.

Μεριμνώντας για τον περιορισμό και προοδευτικά για τη μείωση της παραβατικότητας (διακίνηση ουσιών, μικροκλοπές κλπ), με την ανάπτυξη θυλάκων πολιτισμού για  μουσικές μπάντες, θεατρικές παραστάσεις αλλά και αθλητισμού με εστίες αθλοπαιδιών, με επαρκή φωτισμό και με ενίσχυση της εικόνας της «γειτονιάς»Πάντοτε με ρητή διασφάλιση των ορίων από τους επαγγελματίες, ώστε να μη βγαίνει προς τα έξω η εικόνα της «φραπεδούπολης». Για εμάς, η πόλη, είναι η κάθε γωνιά της…

Σπύρος Βούγιας

Αν θέλουμε να αναδείξουμε με κάποιους αριθμούς το μέγεθος του προβλήματος, μπορούμε σχηματικά να πούμε πως η αναλογία της επιφάνειας δομημένου/αδόμητου χώρου στη Θεσσαλονίκη είναι, περίπου, 2:1 (65%-35%), ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις ισχύει το αντίστροφο ή, το πολύ, 50-50. Επειδή, δύσκολα μπορεί να αναζητηθεί περισσότερος δημόσιος χώρος στο κτισμένο από την περίοδο της αντιπαροχής περιβάλλον, αυτός πρέπει να ανακτηθεί κυρίως από το οδικό δίκτυο, που σήμερα καταλαμβάνεται σε μεγάλο βαθμό από κινούμενα και σταθμευμένα Ι.Χ., με την μέθοδο της αναδιανομής του αστικού οδικού δικτύου.

Αυτή είναι μια ολιστική σχεδιαστική ιδέα που σημαίνει οτι το διαθέσιμο οδικό δίκτυο πρέπει να αναδιανεμηθεί στους διαφορετικούς χρήστες της οδού, ανάλογα με τις τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, δίνοντας προτεραιότητα στους πιο ευάλωτους από αυτούς (πεζούς, ποδηλάτες, επιβάτες των δημόσιων συγκοινωνιών).

Στόχος για την πόλη της Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να είναι ένας καταμερισμός 50-50% υπέρ των πιο ευάλωτων χρηστών της οδού, σε χρονικό ορίζοντα δεκαετίας, αντί για τη σημερινή αναλογία 70-30% υπέρ των ιδιωτικών οχημάτων που κινούνται ή σταθμεύουν. Μια τέτοια επιλογή συνεπάγεται τη σταδιακή μετατροπή των οδών της πόλης σε «ολοκληρωμένους δρόμους», που θα εξυπηρετούν δίκαια και ισότιμα όλους τους χρήστες του συστήματος των μεταφορών και ιδιαίτερα τους πεζούς, τους δικυκλιστές και τους επιβάτες των λεωφορείων. Η πιο χαρακτηριστική πρόταση στο πρόγραμμά μας, στο πλαίσιο αυτής της λογικής είναι η μόνιμη πεζοδρόμηση της λεωφόρου Νίκης στην παλιά παραλία.

Σωτήρης Ζαριανόπουλος

Δημόσιος Χώρος είναι όχι μόνο τα τεμάχια γης αλλά και οι δημόσιες λειτουργίες της πόλης.  Θέση αρχής της Λαϊκής Συσπείρωσης, όχι μόνο στα λόγια αλλά και στη δράση, είναι ότι ο δημόσιος χώρος είναι αποκλειστική ιδιοκτησία του λαού. Κανείς ιδιώτης ή επιχειρηματίας δεν μπορεί να τον καταλαμβάνει, να τον εκμεταλλεύεται, να τον «νοικιάζει» στους δημότες – ιδιοκτήτες. 

Όλες οι κυβερνήσεις, ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, δήμοι και Περιφέρειες υπό τον έλεγχο τους, παρέδωσαν και παραδίνουν το δημόσιο χώρο, τις δημόσιες λειτουργίες στα ιδιωτικά συμφέροντα, προς ζημία του λαού. (ΕΥΑΘ – Νερό, αστικές συγκοινωνίες, λιμάνι, αεροδρόμιο, ενέργεια, παραλιακό μέτωπο, ΔΕΘ κ.λ.π.). Δέσμευση και στόχος της Λαϊκής Συσπείρωσης είναι: Να μπει ΑΜΕΣΑ STOP στη παραπέρα παράδοση κάθε δημόσιου χώρου και αγαθού. Να ξεκινήσει η ανάκτηση όσων παραδόθηκαν.

Πιο συγκεκριμένα: Αποκλειστικά δημόσιες αστικές συγκοινωνίες χωρίς εμπλοκή ιδιωτών ή δήμων «ως οχημάτων εισβολής» ιδιωτών. Κανένας εργολάβος στο Δήμο. Τέρμα στο σύστημα στάθμευσης όπου «νοικιάζεις» τη πόλη σου από ιδιωτικές εταιρίες. ΕΥΑΘ αποκλειστικά κρατική, χωρίς ιδιώτες, δήμους, ΣΔΙΤ. ΔΕΘ και περιβάλλων χώρος, μητροπολιτικός χώρος αναψυχής, πολιτισμού, αθλητισμού, όχι επιχειρηματικό κέντρο, κλειστό στο λαό της πόλης. Παραλιακό μέτωπο, στη διάθεση του λαού, όχι των συμφερόντων που το καταλαμβάνουν και όσων χειρότερων ετοιμάζονται κατά την μελέτη του Ιδρύματος Ροκφέλερ. Ανάκτηση βασικών υποδομών της πόλης – «συνόρων της χώρας», όπως λιμάνι και αεροδρόμιο.

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης

Οι δημόσιοι χώροι θα πρέπει να προστατευτούν. Ακούγεται κοινότοπο, αλλά δεν είναι, διότι οι δημόσιοι χώροι στην τσιμεντοποιημένη Θεσσαλονίκη συνεχίζουν να βρίσκονται σε κίνδυνο.  Κινδυνεύουν από διάφορα αμφιλεγόμενα προγράμματα ανάπλασης, όπως αυτό που προτείνεται για το χώρο της ΔΕΘ και για το οποίο εκφράσαμε εγκαίρως και με σαφήνεια τις αντιρρήσεις μας και την αντιπρότασή μας που διασφαλίζει έναν σημαντικό πνεύμονα πρασίνου και αναψυχής στο κέντρο της πόλης.  

Κινδυνεύουν από έργα όπως αυτό στην πλατεία του Αγίου Σπυρίδωνα στην Τριανδρία, όπου κατά την πρόσφατη επίσκεψη μου εκεί με τους συνεργάτες μου και με την άμεση επικοινωνία μας με τους κατοίκους ενημερωθήκαμε ότι το υπό κατασκευή πάρκο μετατράπηκε σε κατασκευή πλατείας για να «τσιμεντοποιηθεί» και όπως ήταν επόμενο να αυξηθούν οι δαπάνες για το έργο. Οι δημόσιοι χώροι θα πρέπει να προστατευτούν πρωτίστως από τέτοιες πρακτικές, οι οποίες είναι καταστροφικές και δαπανηρές. Λέμε ΟΧΙ στις πρακτικές του λόμπι των μπετατζήδων.

Από την άλλη πρέπει να προχωρήσουμε προγραμματισμένα στην αύξηση των δημόσιων χώρων σε όλο το εύρος του δήμου Θεσσαλονίκης, με την αξιοποίηση και την λειτουργική ένταξη στον ιστό της πόλης περιοχών όπως εκείνη του Παλιού Σταθμού Θεσσαλονίκης ή των Λαχανόκηπων στα δυτικά της πόλης, με την ενοποίηση χώρων και  τη δημιουργία συνεχειών και διαδρομών περιπάτου σε άλλες περιοχές της πόλης.

Κωνσταντίνος Ζέρβας

Το πρόβλημα του δημόσιου χώρου έγκειται στο γεγονός ότι απουσιάζει η κουλτούρα προστασίας και σεβασμού του από αρκετούς  και ταυτόχρονα η αδυναμία σε συνδυασμό με την αδιαφορία των αρμόδιων να τον προστατέψουν και να τον συντηρήσουν. Η οικονομική κρίση επέφερε επιπτώσεις στο σημαντικότερο συστατικό στοιχείο των πόλεων μας, το δημόσιο αστικό χώρο. Η λειτουργική και αισθητική απαξίωση και υποβάθμιση έγινε ο κανόνας. Τι μπορεί να γίνει :

Αυστηρός και ανελαστικός καθορισμός του έναντι διαφόρων συμφερόντων που των επιβουλεύονται.  Έγκαιρη και αποτελεσματική συντήρηση ώστε  να μην επιτρέψουμε τη σταδιακή υποβάθμιση και απαξίωσή του. Εγρήγορση, καθημερινή εποπτεία και εδαφικοποιημένη παρουσία.  Φύλαξη  – ειδικά σε συγκεκριμένα σημεία όπως η Νέα Παραλία – σε 24ώρη βάση , για να αποτρέψουμε τους συνεχείς βανδαλισμούς , τη φθορά, την κόπωση και εν τέλει την εγκατάλειψη.

Επίσης σημαντικό είναι να απελευθερωθεί ο δημόσιος χώρος από το αίσθημα ανασφάλειας με επαρκή αστυνόμευση. Τεχνικές παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλίσουμε την προσβασιμότητα σε όλους, τον φωτισμό, την καθαριότητά του και γενικά την αίσθηση της ευταξίας, προσθέτοντας με αυτόν τον τρόπο υπεραξία στον ίδιο το δημόσιο χώρο. Πολιτιστικά events για να τον κρατήσουμε ζωντανό, να ενισχύσουμε την πολλαπλότητα των χρήσεων του αλλάζοντας το παράδειγμα και  επανασυνδέοντας τον πολίτη με το δημόσιο χώρο

Μάκης Κυριζίδης

Ευαισθητοποίηση και συμμετοχή των πολιτών, αναβάθμιση και επιτήρηση, πρόστιμα και αποζημιώσεις. Αυτά τα τρία, με αυτή τη σειρά, για όλες τις εκδηλώσεις κοινωνικής αναισθησίας. Από τα ήπια και φαινομενικά “παραπανίσια” όπως το πράσινο και η αισθητική της πόλης, μέχρι τα καυτά κοινωνικά όπως η κίνηση των πολιτών με κινητικά προβλήματα και η παράνομη διαφήμιση ή κατάληψη πεζοδρομίων και πλατειών. Δύο παραδείγματα: Τα “τραπεζάκια έξω” είναι στο χαρακτήρα μας. Δεν είμαστε ούτε πόλη μουσείο, ούτε τόσο βόρειοι για να κλεινόμαστε στα γραφεία, στα σπίτια και στα ξενοδοχεία. Τα τραπεζοκαθίσματα, λοιπόν, μένουν και δίνουν ζωή και δουλειές. Αλλά δίκαια και σωστά: άμεση έκδοση κανονιστικών διατάξεων, διαφορετικές ζώνες για τα τέλη χρήσης, αναλογικότητα και 12 μηνιαίες δόσεις για την εξόφληση, οριοθέτηση και deck, πιο αυστηρές ποινές για τους παραβάτες και όχι επιλεκτικούς έλεγχους και πρόστιμα για μισό μέτρο. Έτσι προστατεύεις το δημόσιο χώρο και αυξάνεις τα έσοδα του δήμου. Τα υπόλοιπα είναι για να κάνουμε τους ωραίους ενώ η πόλη έχει τα χάλια της! Με πρόφαση την ελεύθερη έκφραση και τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, ο δημόσιος χώρος της πόλης έχει γίνει ο καμβάς για κάθε μορφής κακογουστιά, τζάμπα διαφήμιση και επίδειξη παραβατικότητας. Το αποτέλεσμα είναι ένας οχετός ασχήμιας και ένα πολύ στραβό μήνυμα για τα παιδιά που υποτίθεται ότι διαπαιδαγωγούμε και για τους επισκέπτες που υποτίθεται ότι προσκαλούμε σε μια ζωντανή πόλη δυόμιση χιλιάδων χρόνων ιστορίας. Καθαρίζουμε, λοιπόν, και μετά Λερώνεις-πληρώνεις. Με συμφωνία και συμμετοχή των δημοτών, που θα καταλάβουν ότι η πόλη είναι το σπίτι τους, όχι το χωράφι του δημάρχου κι ας το καθαρίσει μόνος του!

Πέτρος Λεκάκης

Έχω πει πως προτεραιότητα του συνδυασμού μας είναι τα θέματα της καθημερινότητας. Η καθημερινότητα είναι ένα πλέγμα θεμάτων και απαιτούμενων παρεμβάσεων για την καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, τη στάθμευση, την ασφάλεια και φυσικά τους ελεύθερους δημόσιους χώρους. Δεν θέλουμε μια πόλη όπου ο καθένας μπορεί να απλώνει την πραμάτεια του όπου θέλει κλείνοντας το πεζοδρόμιο, που μπορεί να παρκάρει πάνω στα πεζοδρόμια. Και έχω πει επίσης πως για την αντιμετώπιση τέτοιων παραβατικών συμπεριφορών θα είμαι αμείλικτος. Απαιτείται όμως και ενίσχυση του προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας.

Το θέμα του ελεύθερου δημόσιου χώρου συνδέεται βεβαίως και με την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων. Εμείς θέλουμε η Θεσσαλονίκη να είναι μια πόλη ζωντανή και δεν δαιμονοποιούμε τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Είναι πυλώνας και για τον τουρισμό και για την οικονομία. Και για τη διευθέτηση προβλημάτων που εμφανίζονται με τα τραπεζοκαθίσματα σε κάποιες περιοχές της πόλης έχουμε προτείνει τη θεσμοθέτηση του “Δημάρχου Νύχτας”, που θα είναι ο ενδιάμεσος κρίκος μεταξύ δήμου-επιχειρηματιών-πολιτών για την αντιμετώπιση τέτοιων θεμάτων και τη διασφάλιση της ευταξίας της πόλης.

Κατερίνα Νοτοπούλου

Η αντίθεση δημόσιου/ιδιωτικού διαπερνά όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας. Τις προηγούμενες δεκαετίες η αντίθεση αυτή (και) στο πεδίο των ελεύθερων, αδόμητων χώρων λύθηκε εις βάρος του δημόσιου και προς όφελος του ιδιωτικού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστούν στο ελάχιστο οι ελεύθεροι, δημόσιοι  χώροι του πολεοδομικού συγκροτήματος κι ακόμη περισσότερο οι αδόμητοι χώροι. Εξαφανίστηκαν αλάνες, οικοδομήθηκε κάθε τετραγωνικό, καταλείφθηκαν πάρκα, πλατείες και πεζοδρόμια από τραπεζοκαθίσματα κλπ.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι νέοι να μην έχουν χώρους κοινωνικοποίησης, έκφρασης, όπου να μπορούν να ικανοποιούν τις παραπάνω ανάγκες ελεύθερα και χωρίς να πληρώνουν. Δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι για παιδικό παιχνίδι.

Έχουμε αποδείξει στην πράξη ότι όχι μόνο είμαστε υπέρ της προστασίας του δημόσιου χώρου, αλλά έχουμε συμβάλλει ενεργά στην απόδοση και στη δημιουργία νέων όπως με τα πρώην στρατόπεδα Παύλου Μελά στα Δυτικά και Κόδρα στα ανατολικά, το πάρκο στο μουσείο ολοκαυτώματος κλπ. Είναι σημαντικό επίσης η διοίκηση του Δήμου να καταρτίσει δράσεις και  προγράμματα ευαισθητοποίησης και προστασίας αυτών των χώρων. Συνεπώς, η προστασία και περιφρούρηση του δημόσιου χώρου, η απόδοση και δημιουργία νέων είναι ψηλά στην ατζέντα και τις προτεραιότητές μας.

Νίκος Ταχιάος

Πρέπει να καταλάβουμε, ότι ο δημόσιος χώρος αποτελεί για τους δημότες την προέκταση του σπιτιού τους και για τους επισκέπτες την «μεγάλη εικόνα» της πόλης. Είναι αυτονόητο, ότι πρέπει να υπάρχουν τα στοιχειώδη- καθαριότητα, ευταξία, ασφάλεια-.

Ωστόσο, ο δημόσιος χώρος της Θεσσαλονίκης δέχεται συνεχείς επιθέσεις από ομάδες που τον καταπατούν, τον βανδαλίζουν και σε κάποιες περιπτώσεις τον λυμαίνονται, δημιουργώντας «άβατα» στην καρδιά της πόλης.  Κάθε «επίθεση» πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά. Η κατάληψη πεζοδρομίων, πεζόδρομων και χώρων πρασίνου, από τραπεζοκαθίσματα, «μαγαζάκια» σε αυτοσχέδιες κατασκευές, μαλλί της γριάς, σεντόνια με προϊόντα παρεμπορίου, δεν μπορεί να συνεχιστεί. Εφ’ όσον εκλεγώ, δεσμεύομαι για το ότι θα υπάρχει έλεγχος και μεγάλα πρόστιμα για όσους παρανομούν. Θα ενισχύσω την δύναμη της δημοτικής αστυνομίας και οι περιπολίες της θα είναι συνεχείς και όχι αποσπασματικές.

Σ΄ ότι αφορά τους βανδαλισμούς, νομίζω ότι το μέτρο της φύλαξης από εταιρείες security, είναι στην σωστή κατεύθυνση. Επίσης, σκοπεύω να δημιουργήσω μια «ομάδα κρούσης» αποτελούμενη από δημοτικούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα είναι επιφορτισμένοι με το έργο της άμεσης αποκατάστασης των ζημιών. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι βάνδαλοι μπορούν να δρουν ανενόχλητοι. Σαφώς και θα υπάρξουν κυρώσεις για αυτούς που καταστρέφουν τον δημόσιο χώρο. Πάντως, εκείνο που προέχει είναι να κατανοήσουμε ότι ο δημόσιος χώρος είναι περιουσία όλων μας και πρέπει να τον σεβόμαστε και να τον προστατεύουμε. Η δημοτική αρχή μπορεί να οργανώσει μια σειρά ενημερωτικών δράσεων, με στόχο την ευαισθητοποίηση και την συμμετοχή των πολιτών σ’ αυτή την προσπάθεια.

Μιχάλης Τρεμόπουλος 

Η υποβάθμιση και ελλιπής συντήρηση των εγκαταστάσεων στους δημόσιους χώρους, η χρήση και διακίνηση απαγορευμένων ουσιών, η ηχορύπανση και παράνομη κατάληψη πεζοδρομίων από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, η παράνομη στάθμευση, η διπλοστάθμευση, κ.λπ. δημιουργούν ένα φόντο κατάλληλο για να αναπτυχθούν φαινόμενα παραβατικότητας και εγκληματικότητας.

Η κατάσταση των δημόσιων χώρων της πόλης είναι ιδιαίτερα ανησυχητική και αποτελεί έκφραση μιας κοινωνίας που προάγει τον ατομισμό και την ιδιοτέλεια, όσο και την απάθεια και την αδιαφορία για το κοινό και το συλλογικό. Η ανάπτυξη πρωτοβουλιών των πολιτών για την ανάπτυξη δράσεων στους δημόσιους χώρους, δράσεις που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό, την άθληση, την καλλιτεχνική έκφραση, την προστασία του περιβάλλοντος, πέρα από το ότι μπορούν να αποτρέψουν την υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής μας, προσφέρουν και ένα εναλλακτικό περιεχόμενο.

Η τακτική συντήρηση των υποδομών, ο στοχευμένος έλεγχος περιοχών ανάλογα με το είδος της παραβατικότητας, η ανάπτυξη τοπικών υπαίθριων αγορών μεταχειρισμένων προϊόντων, η κατασκευή παιδικών χαρών με ανακυκλωμένα έπιπλα και άλλα υλικά σε συνεργασία με φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, είναι μέσα για να δοθεί ζωή σε γειτονιές και πάρκα. Μέσα που στηρίζονται στην ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ των πολιτών, οι οποίες θα συμβάλουν στην αποβολή ή τη θετική αφομοίωση των προβληματικών συμπεριφορών και την αποτροπή της εγκληματικότητας.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα