Featured

Απάντηση, χωρίς απαντήσεις, του δήμου Θεσσαλονίκης για την πλατεία Ελευθερίας

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων προειδοποιεί πως σε περίπτωση νέας μελέτης για την πλατεία, θα χρειαστεί έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας

Parallaxi
απάντηση-χωρίς-απαντήσεις-του-δήμου-θ-878480
Parallaxi

 

Χωρίς ουσιαστικές απαντήσεις στη σειρά ερωτημάτων που έθεσαν από κοινού 15 δημοτικοί σύμβουλοι Θεσσαλονίκης, για την μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας από χώρου πρασίνου και ιστορικής μνήμης σε ανοιχτό υπαίθριο πάρκινγκ, είναι η επίσημη απάντηση του δήμου Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια ώρα η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, προειδοποιεί πως σε περίπτωση νέας μελέτης για την πλατεία, θα χρειαστεί έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης, Δ. Αηδονά, Π. Αθανασιάδου, Μ. Αρβανιτίδου, Χ. Αρχοντή, Σ. Βούγιας, Ρ. Καλφακάκου, Α. Κουράκης, Κ. Νοτοπούλου, Κ. Ξενόπουλος, Γ. Ορορφανός, Μ. Πασχαλίδου, Ι. Σπανού, Μ. Τρεμόπουλος, Δ. Τσαβλής, και Ε. Χρυσίδου, κατέθεσαν 8 συγκεκριμένα ερωτήματα, που αφορούν τη διαμόρφωση του χώρου και τη λειτουργία του ως σταθμού αυτοκινήτων, καλώντας τον δήμο να διευκρινίσει με ποιες αποφάσεις και ποιες υπηρεσιακές και διοικητικές διαδικασίες αλλά και μελέτες, υλοποιήθηκε τελικά η μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε πάρκινγκ.

Προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσει κανείς την απάντηση του αρμόδιου αντιδημάρχου Τεχνικών έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Εφραίμ Κυριζίδη, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τελικά ο δήμος Θεσσαλονίκης, αποφεύγει να απαντήσει επί της ουσίας ενώ “οχυρώνεται” πίσω από αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του δήμου, όργανο όμως που έχει κυρίως επιτελικό και όχι αποφασιστικό χαρακτήρα. Ας δούμε λοιπόν τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις:

 Τα ερωτήματα, οι απαντήσεις, ο σχολιασμός

1.Η πλατεία Ελευθερίας με τη σημερινή της μορφή (έκταση 7 στρεμμάτων) θεσμοθετήθηκε με το Β.Δ. της 28ης-3-63 (ΦΕΚ 46) ενώ ο κοινόχρηστος χώρος που προσδιορίζεται από το περίγραμμα της ρυμοτομικής γραμμής του διατάγματος περιήλθε στην ιδιοκτησία του Δήμου Θεσσαλονίκης κατόπιν συμβολαίου αγοράς από το Τ.Τ.Τ. (Ταχυδρομείο).

Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 420,  Δ΄/27.04.1993) η Πλατεία είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος κοινόχρηστου πρασίνου, όπως άλλωστε και στην αναθεώρηση αυτού, του οποίου αναμένεται το σχετικό Διάταγμα έγκρισης.

Σύμφωνα με το αρ. 966 του ΑΚ, «Πράγματα  εκτός  συναλλαγής  είναι  τα  κοινά  σε  όλους,  τα κοινόχρηστα και τα προορισμένα στην εξυπηρέτηση δημόσιων, δημοτικών, κοινοτικών ή θρησκευτικών σκοπών».

Το καθεστώς χώρου-χρήση γης και η προϊστορία με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση δημιουργούν βάσιμες ανησυχίες για την εξέλιξη των προσπαθειών δημιουργίας εσπευσμένα υπαίθριου σταθμού αυτοκινήτων, χωρίς καμία απόφαση συλλογικού οργάνου του Δήμου.

Δυνάμει των ανωτέρω, ερωτάσθε αν έχουν εκδοθεί αποφάσεις αρμόδιων διοικητικών οργάνων που να τροποποιούν το ως άνω θεσμικό πλαίσιο κατά τρόπο που να μην παραβιάζονται οι σχετικές αποφάσεις της Αποκεντρωμένης.

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αναφορικά με προηγούμενη ακυρωτική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για την πλατεία Ελευθερίας, αυτή αφορούσε την μίσθωση του χώρου σε ιδιώτη για χώρο στάθμευσης . Στα πλαίσια λοιπόν της έγκρισης της νομιμότητας της σύμβασης και της διαγωνιστικής διαδικασίας μίσθωσης σε ιδιώτη για επιχειρηματικό σκοπό. Μάλιστα στην εν λόγω απόφαση γίνεται μνεία ότι δύναται ο δήμος να κατασκευάσει είτε υπόγειο χώρο στάθμευσης είτε κοινόχρηστο χώρο.Στα πλαίσια αυτά ήδη συζητήσαμε την προσωρινή αυτή λύση με την Αποκεντρωμένη διοίκηση, η οποία μας διαβεβαίωσε ότι εάν ενταχθεί σε κοινόχρηστη στάθμευση δεν τίθεται θέμα νομιμότητας. Για αυτό το σκοπό αποδόθηκε στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης του Δήμου με αντίστοιχη παραχώρηση άλλων θέσεων στο κέντρο, ήτοι με ίδιο ισοζύγιο του διαγωνισμού που ολοκλήρωσε η προηγούμενη διοίκηση.
  • ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Δεν δίνεται κάποια απάντηση ούτε για τον κοινόχρηστο χαρακτήρα της έκτασης ούτε για τυχόν τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου για δημιουργία ανοικτού χρου στάθμευσης σε ΚΧ. ΟΙ προφορικές συζητήσεις με την Αποκεντρωμένη (δηλαδή με ποιον;) δεν σημαίνει ότι υπάρχει έγκριση.

  1. Σύμφωνα με τις αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του Δήμου και την ίδια τη σύμβαση που διέπει το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, αυτό αφορά στη διαχείριση θέσεων στάθμευσης παρά την οδό, χωρίς την αναφορά δημιουργίας θέσεων στάθμευσης σε κοινόχρηστους χώρους χαρακτηρισμένους ως πλατείες – χώρους πρασίνου και αναψυχής, αλλά και χωρίς την πρόβλεψη δημιουργίας ειδικών ανοικτών ή κλειστών σταθμών αυτοκινήτων.

Παρά ταύτα, στην πλατεία Ελευθερίας διαμορφώνεται ένας υπαίθριος σταθμός αυτοκινήτων που εκχωρείται στην Ελεγχόμενη Στάθμευση, χωρίς πρόβλεψη της σύμβασης.

Κατόπιν τούτων ερωτάσθε αν έχει εκδοθεί πράξη ή έχει συναφθεί οποιαδήποτε ειδική σύμβαση παραχώρησης χρήσης και εκμετάλλευσης του συγκεκριμένου χώρου, όπως και αν ο ιδιώτης έχει λάβει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υπαίθριου σταθμού αυτοκινήτων.

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο ανάδοχος του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης με το υπ’ αριθμόν 259725 / 12.10.2021 αίτημα του, στοπλαίσιουλοποίησης του έργου «Παροχή Υπηρεσιών για την Εφαρμογή και Λειτουργία Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης σε Δημοτικές κοινότητες (Α΄, Γ΄ &Ε΄) του Δήμου Θεσσαλονίκης» σύμφωνα με την υπ’αριθμόν 23855/13.05.2017 μεταξύ μας Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών, αιτήθηκε την αλλαγή στις 132 θέσεις στάθμευσης κατοίκων και επισκεπτών, ως εξής (σχετικός πίνακας). Σε αντιστάθμιση της απώλειας των ανωτέρω 132 θέσεων στάθμευσης πρότεινε την ένταξη στο ΣΕΣ του χώρου της Πλατείας Ελευθερίας. Δυνάμει της με αριθμό 1630 / 27.11.2017 απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης, παρ. 3 δίδεται “η δυνατότητα κάλυψης ισάριθμων θέσεων στάθμευσης προς αντιστάθμιση απωλεσθέντων θέσεων λόγω της δυναμικής φύσης   του   έργου   έπειτα   από αιτιολογημένο αίτημα του αναδόχου – διαχειριστή και την έγκριση της επιτροπής παρακολούθησης πάντα με τη σύμφωνη γνώμη της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης”.  Ανώτερο όργανο για την έκφραση βούλησης της διοίκησης είναι η Εκτελεστική Επιτροπή, η οποία έλαβε ομόφωνη απόφαση την 8.12.2021 στην 13η συνεδρίασή της.

Προγενέστερα η επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής του έργου, η οποία συστάθηκε με την υπ’ αριθμόν 783 / 12.6.2017 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και ενέκρινε το ανωτέρω αίτημα του αναδόχου – διαχειριστή, δια της με αριθμό 270544/21.10.2021 ομόφωνης απόφασής της

  • ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, αφορά στη διαχείριση θέσεων στάθμευσης παρά την οδό, χωρίς την αναφορά δημιουργίας θέσεων στάθμευσης σε κοινόχρηστους χώρους χαρακτηρισμένους ως πλατείες – χώρους πρασίνου και αναψυχής, αλλά και χωρίς την πρόβλεψη δημιουργίας ειδικών ανοικτών ή κλειστών σταθμών αυτοκινήτων. Ουσιαστικά δεν δίνεται επί του ερωτήματος καμία απάντηση για την ένταξη των 132 θέσων νομικά στην σύμβαση με τον ανάδοχο παραχωρησιούχο.

3.Οι οδοί που ανήκουν στο ΒΟΔ (Βασικό Οδικό Δίκτυο) δεν είχαν περιληφθεί ούτε στη σύμβαση, ούτε σε κατοπινές αποφάσεις του Δήμου.

Οι 4 οδοί που περιβάλλουν την πλατεία Ελευθερίας ανήκουν στο ΒΟΔ, και περιλαμβάνουν χώρο πεζοδρομίων περιμετρικά της πλατείας. Ωστόσο αυτά έχουν διαμορφωθεί ως είσοδοι – έξοδοι αυτού.

Κατόπιν τούτων ερωτάσθε αν έχει εκπονηθεί σχετική μελέτη με πρόβλεψη του απαιτούμενου μήκους αναμονής, το οποίο επηρεάζει τη διατομή των οδών και το καθεστώς στάθμευσης (απαγόρευση), της επιτρεπτής απόστασης των εισόδων/εξόδων από σηματοδότες – διαβάσεις πεζών, της ασφαλούς διέλευσης πεζών από το πεζοδρόμιο, της σήμανσης κλπ, ή αν υπάρχει απαλλακτικό από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αναφορικά με ταμήκη των οδών και την σηματοδότηση των γύρω δρόμων,είναι οι ίδιοι δρόμοι και ίδιες προδιαγραφές που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στην περιοχή, όπου λειτουργούσε χώρος στάθμευσης από ιδιώτες. Απλά τώρα είναι κοινόχρηστο – δημοτικό.
  • ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Όσα ίσχυαν μέχρι το 2019 για την περιοχή στερούνταν νομιμότητας και για την λειτουργία της στάθμευσης στην πλατεία και για την είσοδο και έξοδο σ’αυτόν. Για τον λόγο αυτό η ΑΔΜΘ ανάγκασε τον ΔΘ να σταματήσει την λειτουργία του χώρου στάθμευσης στην πλατεία. Η γενική απάντηση ότι αφού παράνομα λειτουργούσε έτσι σήμερα παράνομα θα λειτουργεί είναι χαρακτηριστική της προχειρότητας και της νοοτροπίας αλλά και έωλη αφού είναι παράνομη.

4.Η διαμόρφωση που γίνεται, προσωρινή ή όχι, έχει λάβει έγκριση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής και/ή της Εφορίας Νεότερων (ιστορικός τόπος), ή απαλλακτικό;

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αναφορικά με τα ερωτήματα για την αρχαιολογική ανασκαφή και την κατάχωση του τοίχους, σας παραπέμπουμε στο υπό στοιχείο 2 διαγωνισμό και την εργολαβία που ακολούθησε και ιδιαίτερα στην υπ’ αριθ. πρωτ. 518410/27-10-2021 (ΑΔΑ: ΩΑΚΗ4653Π4-ΔΛΦ) απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Όσα όρισε η ως άνω απόφαση ακολουθήθηκαν κατά γράμμα, υπό την επίβλεψη της τοπικής εφορίας αρχαιοτήτων και της διεύθυνσης κατασκευών και συντηρήσεων. Αναφορικά με τις εργασίες που επικαλείστε ότι έγιναν. Η μοναδική εργασία που εκτελέστηκε από τον ανάδοχο ήταν η ασφαλτόστρωση του χώρου, καθώς οι προηγούμενες εργασίες για την κατάχωση της αρχαιολογικής ανασκαφής έγιναν από την υπό στοιχείο 2 εργολαβία. Η ασφαλτόστρωση του χώρου δεν χρειάζεται πολεοδομική άδεια, αλλά ούτε η παρέμβαση του δήμου σε δημοτικό χώρο (όπως είναι αυτός της πλατείας ελευθερίας) δεν υπόκειται σε έγκριση είτε από δημοτικό συμβούλιο είτε από άλλη ελεγκτική αρχή. Καθημερινά εδώ και δεκαετίες η Διεύθυνση Κατασκευών και Συντηρήσεων, η Διεύθυνση Πρασίνου, Η Διεύθυνση Βιώσιμες Κινητικότητας πραγματοποιεί παρεμβάσεις σε δημοτικούς χώρους, χωρίς να χρειάζεται να εγκρίνει κάποιος (πέρα από την διοίκηση) την καθημερινή τους λειτουργία.
  • ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Φυσικά και απαιτείται έγκριση μελέτης από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.  Όλα τα έργα που κάνουν οι Δ/νσεις που αναφέρει, έχουν πάρει έγκριση από το ΣΑ.Η έγκριση που πήρανε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων λέει ότι θα απαιτηθεί νέα έγκριση από το ΚΑΣ, για τη συνέχεια της ανάπλασης, όταν θα κατατεθεί νέα μελέτη από τον ΔΘ (βλ. συνημ. Παρ. ΙΙ-2).Η νοοτροπία του συντάκτη «…..χωρίς να χρειάζεται να εγκρίνει κάποιος (πέρα από την διοίκηση) την καθημερινή τους λειτουργία…» πέρα την αδιαφορία για την νομιμότητα δείχνει και την καταστρατήγηση Νόμων, εγκρίσεων φορέων ακόμη και των ίδιων τν Υπηρεσιών του ΔΘ. Μέχρι σήμερα σε κανένα νόμο δεν γράφεται ότι ο Δήμαρχος αποφασίζει και εγκρίνει ούτε φυσικά για τον Ζέρα και την διοίκησή του.

5.Υποκρύπτεται μίσθωση /διάθεση προς εκμετάλλευση/παραχώρηση με αντάλλαγμα του κοινοχρήστου χώρου στον ανάδοχο της ΕΣ, άρα πρέπει να εκδοθεί ΑΔΣ ή έστω ΑΟΕ και να εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί;

  1. Κατά το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκαν εργασίες διαμόρφωσης του χώρου. Ποιος ανέλαβε τη σχετική δαπάνη και με ποια απόφαση; Ποια υπηρεσία ενέκρινε τη μελέτη διαμόρφωσης του δημοσίου χώρου σύμφωνα με το άρθρο 20 του ΝΟΚ; Ποιος ήταν ο εργολάβος και με ποια διαδικασία εξασφαλίστηκε η συμμετοχή υπαλλήλων του Δήμου; Ποια υπηρεσία επέβλεψε τις εργασίες και ποιος τις παρέλαβε; Το έργο έχει δηλωθεί νομίμως στο αρμόδιοAT, στον ΕΦΚΑ, στην Επιθεώρηση Εργασίας και όπου αλλού πρέπει; Με το παρόν αιτούμαστε να μας παρασχεθούν αντίγραφα όλων τα εγγράφων, αποφάσεων και παραστατικών.
  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αναφορικά με  την  ασφαλτόστρωση  του  χώρου  σύμφωνα  με  την  υπ’ αριθμόν23855/13.3.2017 σύμβαση του Δήμου με τον ανάδοχο της ελεγχόμενης στάθμευσης και εν συνεχεία με την με αριθμό 37697/30.3.2018 τροποποίησή της, και ειδικότερα το άρθρο 4 αυτής : “ο ανάδοχος υποχρεούται στην συντήρηση και κατασκευή της υποδομής του συστήματος”. Αυτό άλλωστε πραγματοποιείται όλα αυτά τα έτη τόσο για την συντήρηση των υποδομών, διαγραμμίσεις οδών, τοποθέτηση πινακίδων κτλ.
  • ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Διαμόρφωση δημοσίου χώρου δεν ανατέθηκε ποτέ στην ΣτελΣταθ ή στην Ιντρακατ.  Δεν έχει καμία σχέση με τη σύμβαση της ελεγχόμενης.  Φυσικά και έπρεπε να εφαρμοστεί η διαδικασία του άρθ. 20 ΝΟΚ, με ΑΔΣ και παραλαβή του έργου από Υπηρεσία. Ούτε οι διαγραμμίσεις ούτε η πινακίδες στάθμευσης στους δρόμους έχουν καμία σχέση με το έργο της ασφαλτόστρωσης στην Πλατεία Ελευθερίας. Ο συντάκτης απλά πετάει την μπάλα στην κερκίδα.

7.Η μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, και μάλιστα με ειδικούς όρους αποκλειστικής χρήσης, χρειάζεται Κανονιστική Απόφαση από το ΔΣ. Εάν είναι προσωρινή, τότε η Κανονιστική θα πρέπει να έχει ξεκάθαρη προθεσμία ισχύος, πχ τριετία. Σημειώνεται πως η Αποκεντρωμένη στις 16-11-2013 είχε απορρίψει αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Θεσσαλονίκης για την εκμίσθωση του χώρου. Κατόπιν τούτων, έχουν μεσολαβήσει ενέργειες προς την κατεύθυνση της μετατροπής και παραχώρησής της;

Πέραν τούτων, στον ιδρυθέντα σταθμό αυτοκινήτων θα έχει αρμοδιότητα η Δημοτική Αστυνομία να βεβαιώνει παραβάσεις; Θα εφαρμοστεί το ωράριο αποκλειστικής χρήσης επισκεπτών με αντίτιμο χωρίς νόμιμες πινακίδες κατά ΚΟΚ; Θα τοποθετηθούν μπάρες στις εισόδους / εξόδους για την αποφυγή στάθμευσης άλλων οχημάτων (φορτοεκφόρτωση, τουριστικά κλπ);

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Καμία
  1. Για ορισμό ΝΕΩΝ θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης απαιτείται εισήγηση της Δ/νσης Δημοτικής Αστυνομίας και πρόταση της Δημοτικής Κοινότητας, κατόπιν εισήγηση της Επιτροπής Παρακολούθησης και τελικά Απόφαση του Δ.Σ. για έγκριση τροποποίησης της 1894/2013 ΑΔΣ που αφορά τον καθορισμό οδών εφαρμογής της ελεγχόμενης στάθμευσης.

Τι ενέργειες έχουν γίνει για να ενταχθεί η πλατεία-χώρος πρασίνου στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, σύμφωνα με τις Κανονιστικές Αποφάσεις που ισχύουν, τη Σύμβαση με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ και γενικότερα με το πολεοδομικό καθεστώς, τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ισχύουν σε αντίστοιχες περιπτώσεις;

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Καμία

Σχολιασμός: Εν κατακλείδι ενώ κάνει τεράστια αναφορά για το έργο που σταμάτησαν, δεν λέει τίποτε: α) για τη χρηματοδότηση και τι έγινε με το Πράσινο Ταμείο και την ΕΤΕπ και αν χάθηκαν αυτοί οι πόροι που θα χρηματοδοτούσαν το έργο που σταμάτησαν και β) ότι Δήμος Θεσσαλονίκης εισέπραττε από το παλαιό PARKING περίπου 1,1 εκ. ευρώ. Σήμερα «χαρίζει» το παρκινγκ χωρίς να κάνει αναπροσαρμογή του μισθώματος της ελεγχόμενης στάθμευσης.

Εφορεία Αρχαιοτήτων: η τροποποίηση της μελέτης του 2015 θα χρειαστεί νέα έγκριση

Στο μεταξύ αξίζει να σημειωθεί ότι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης με έγγραφο της προς το δήμο Θεσσαλονίκης αφού ξεκαθαρίζει το τοπίο γύρω από την περαίωση των αρχαιολογικών εργασιών, προειδοποιεί ότι για οποιαδήποτε νέα μελέτη διαμόρφωσης της πλατείας απαιτείται έγκριση από την Αρχαιολογική υπηρεσία. Όπως τονίζει:

  • Για λόγους προστασίας οι εντοπισμένες αρχαιότητες διατηρούνται σε κατάχωση, καθόσον βρέθηκαν σε πολύ κακή κατάσταση διατήρησης, κοντά στη στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα.
  • Η όποια νέα μελέτη διαμόρφωσης της Πλατείας Ελευθερίας που θα εκπονηθεί από το Δήμο Θεσσαλονίκης ή η τυχόν τροποποίηση της μελέτης του 2015, θα κατατεθεί εκ νέου προς έγκριση στην Εφορεία μας.

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα