Χριστούγεννα όλο και νωρίτερα στη Θεσσαλονίκη
Τα εποχιακά καταστήματα πάτησαν «skip» φέτος στην 28η και στόλισαν πριν την παρέλαση - Η ψυχολογία των καταναλωτών, ο ανταγωνισμός και οι τάσεις στο εξωτερικό
Πέρσι το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου γράφαμε εδώ στην parallaxi για “Όχι άλλα Χριστούγεννα από αρχές Νοέμβρη“.
Φέτος, θα αναγκαστούμε να γράψουμε όχι άλλα Χριστούγεννα από το τέλος Οκτωβρίου!
Βράδυ 28ης Οκτωβρίου και επέστρεφα με το αμάξι από ανατολικά περνώντας από τη Βασιλίσσης Όλγας.
Το σκηνικό σουρεαλιστικό. Στα μπαλκόνια ελληνικές σημαίες και από κάτω στα εποχιακά καταστήματα που υπάρχουν αρκετά κατά μήκος του δρόμου, βιτρίνες στολισμένες με χριστουγεννιάτικα δέντρα και λαμπερά φωτάκια.
Τα Χριστούγεννα φέτος… ήρθαν νωρίτερα από ποτέ στην πόλη και σιγά σιγά και άλλα καταστήματα αρχίζουν να μπαίνουν στο «χορό».
Μέχρι πρότινος τα καταστήματα εποχιακών ειδών συνήθιζαν να αλλάζουν βιτρίνες λίγες ημέρες μετά την 28η Οκτωβρίου.
Οι σημαίες και οι στολές έμπαιναν στις κούτες, μπορεί να γινόταν μια μικρή παρένθεση με στολές για το Halloween -που είχαμε και στο χωριό μας- και στη συνέχεια τοποθετούνταν τα χριστουγεννιάτικα.
Φέτος, τις σημαίες και τις παραδοσιακές στολές τις… προσπέρασαν τα έλατα, οι Αγιοβασίληδες, τα στολίδια και τα διακοσμητικά ελαφάκια.
Και δεν είναι μόνο στο κέντρο της πόλης που συμβαίνει αυτό, αλλά και σε τοπικές αγορές. Ήδη, καταστήματα στον Εύοσμο έχουν βάλει τα… γιορτινά τους και από τα τέλη Οκτώβρη προσπαθούν να μας βάλουν σε χριστουγεννιάτικο κλίμα.
Στο «παιχνίδι» μπαίνουν φυσικά και πολλά καταστήματα με ηλεκτρολογικά είδη που έχουν ήδη βάλει στην πρίζα τα χριστουγεννιάτικα φωτάκια.
Το ίδιο μάλιστα αναμένεται να συμβεί τις επόμενες ημέρες και στους φούρνους της πόλης, με τις πρώτες δοκιμές μελομακάρονων να κάνουν ήδη την εμφάνισή τους σε βίντεο χρηστών των social media.
Το ερώτημα βέβαια που κάναμε σε ιδιοκτήτες εποχιακών επιχειρήσεων είναι για ποιο λόγο προσπαθούν να φέρουν τα Χριστούγεννα από τον Οκτώβριο στην πόλη.
Η απάντηση ήταν σχεδόν ίδια.
«Για τη ψυχολογία των καταναλωτών, βέβαια».
Πώς να «τραβήξεις» κάποιον στο κατάστημα σου εάν έχεις σημαίες, που δεν αγοράζει ο καθένας κάθε χρόνο, αλλά μπορεί να έχει μία στη ντουλάπα ή στην αποθήκη και να πορεύεται με αυτή για χρόνια στις εθνικές επετείους.
Έτσι λοιπόν έβγαλαν από τα μέσα Οκτώβρη τα χριστουγεννιάτικα από τις κούτες των αποθηκών τους και άρχισαν να στολίζουν τα καταστήματά τους και τις βιτρίνες τους, ελπίζοντας ότι αυτή η κίνησή τους θα φέρει το… θαύμα των Χριστουγέννων πολύ νωρίτερα από την εορταστική περίοδο και στα ταμεία τους.
«Ο κόσμος κάθε χρόνο ανυπομονεί όλο και περισσότερο για τα Χριστούγεννα. Υπάρχουν πελάτες μας που στολίζουν τα σπίτια τους από αρχές Νοεμβρίου. Θέλουν να βρουν μια αχτίδα για να ξεφύγουν από την γκρίζα καθημερινότητα και να έχουν να περιμένουν κάτι» μας εξηγεί υπάλληλος καταστήματος εποχιακών ειδών επί της Β. Όλγας.
«Εννοείται ότι θα στολίσεις και εσύ το μαγαζί σου όσο νωρίτερα γίνεται γιατί ξέρεις ότι το ίδιο θα κάνει και ο ανταγωνιστής σου στα 500 μέτρα από σένα. Γιατί ο πελάτης να πάει να δει κάπου αλλού αυτό που μπορεί να του προσφέρεις και εσύ; Άρα θα κοιτάξεις να του το προσφέρεις πρώτος και να τον φέρεις στο δικό σου μαγαζί» προσθέτει.
Έχει όμως όλο αυτό αντίκτυπο και στον καταναλωτή;
Αυτό εξαρτάται… Οι “φανατικοί” των Χριστουγέννων που ανανεώνουν συχνά τα στολίδια τους και τον εορταστικό τους διάκοσμο θα κάνουν από αυτό το σαββατοκύριακο τις πρώτες τους αγορές.
Οι υπόλοιποι προς το παρόν περιορίζονται απλώς στο να ρίχνουν μια κλεφτή ματιά στα γρήγορα από τη βιτρίνα και κάποιοι να μπαίνουν μέσα για να ρωτήσουν και τι τιμές «παίζουν» σε δέντρα, στολίδια και λοιπά διακοσμητικά. Παραδοσιακά, η κίνηση θα αρχίσει να είναι μεγαλύτερη στα τέλη Νοέμβρη, αρχές Δεκέμβρη για να κορυφωθεί στα μέσα του (παραδοσιακού) χριστουγεννιάτικου μήνα.
Κάθε φέτος και νωρίτερα;
Στο εξωτερικό, σε πολλά καταστήματα ξεκινούν από τον Οκτώβριο να τοποθετούν τα χριστουγεννιάτικα στα ράφια.
Και αυτό αποτυπώνεται και στην αγοραστική τάση των καταναλωτών, αφού μελέτες δείχνουν ότι το 43% ξεκινάει τα ψώνια του για τα Χριστούγεννα από πριν το Νοέμβριο.
Οι καταστηματάρχες ακολουθούν αυτή την τακτική «στοχεύοντας» στην τσέπη των καταναλωτών.
Τους επιτρέπει να κατανείμουν το διαθέσιμο μπάτζετ τους σε πολλές αγορές, παρά να τα ξοδέψουν όλα μια και έξω. Επίσης, τους δίνουν τη δυνατότητα να αποφύγουν τις ουρές από όσους κάνουν τα ψώνια τους την τελευταία στιγμή.
Και φυσικά αποτελεί και θέμα μάρκετινγκ από πλευράς των επιχειρήσεων, που σπεύδουν να κερδίσουν από νωρίς τις… καλές θέσεις στα ράφια των καταστημάτων και των σούπερ μάρκετ.
Θα… έρχονται τα Χριστούγεννα όλο και πιο νωρίς; Οι ειδικοί στο εξωτερικό διχάζονται, αλλά δεν αποκλείουν να φτάσουμε σε μια περίοδο που η χριστουγεννιάτικη αγορά θα κάνει πρεμιέρα ακόμα και τρεις (!!!) μήνες πριν τις γιορτές.
Στις ΗΠΑ βέβαια οι επιχειρηματίες είναι διστακτικοί καθώς δε θέλουν να γίνει… μπέρδεμα μεταξύ Χριστουγέννων και Halloween.
Οι μεγάλες και παραδοσιακές χριστουγεννιάτικες αγορές στην Ευρώπη αναμένεται πάντως να ανοίξουν τις πύλες τους από τα μέσα Νοεμβρίου.
Ωστόσο, πέρα από τα εποχιακά, η πλειοψηφία των καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη θα μπουν σε χριστουγεννιάτικο mood μόλις περάσει η -επίσης είχαμε και στο χωριό μας- Black Friday που φέτος έρχεται στις 29 Νοεμβρίου.
Λίγο μετά τις αρχές Δεκέμβρη αναμένεται να στηθεί στο άγαλμα Βενιζέλου και η χριστουγεννιάτικη αγορά που διοργανώνει κάθε χρόνο ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης.
Νιώθουμε ότι επιστρέφουμε στα παιδικά μας χρόνια
«Αν και μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους κάποιος επιμένει να στολίζει από τόσο νωρίς, οι πιο συχνοί από αυτούς είναι η νοσταλγία είτε για να ξανανιώσει την μαγεία των γιορτών είτε για να αναπληρώσει για τα προηγούμενα χρόνια που δεν το έκανε», λέει ο ψυχαναλυτής Steve McKeown. Και συνεχίζει: «Σε έναν κόσμο γεμάτο άγχος και στρες, οι άνθρωποι θέλουν να βρουν τι τους κάνει χαρούμενους και οι χριστουγεννιάτικοι στολισμοί από τόσο νωρίς τους βοηθούν να θυμηθούν πώς ένιωθαν όταν ήταν παιδιά».
«Οι στολισμοί είναι ένα μέσο για να αναβιώσει κανείς το μαγικό συναίσθημα του ενθουσιασμού που είχε στην παιδική του ηλικία. Έτσι, με το να παρατείνεις τη διάρκεια των στολισμών, παρατείνεις και τα ευχάριστα συναισθήματά σου».
Για κάποιους, οι χριστουγεννιάτικοι στολισμοί σημαίνουν κάτι ακόμα βαθύτερο: είναι ένας τρόπος να θυμηθούν τις ευτυχισμένες στιγμές που πέρασαν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα, τα οποία πλέον έχουν φύγει απ’ τη ζωή.
«Ίσως οι γιορτές μας θυμίζουν πώς ήταν όταν είχαμε κοντά μας τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Ίσως το να κοιτάμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο μας θυμίζει πώς νιώθαμε όταν πιστεύαμε ότι υπήρχε ο Άγιος Βασίλης», λέει η ψυχοθεραπεύτρια Amy Morin.
«Για όλους εκείνους που έχουν χάσει κάποιο αγαπημένο πρόσωπο, οι γιορτές λειτουργούν ως μέσο για να αναβιώσουν τις ευχάριστες στιγμές που πέρασαν μαζί τους στο παρελθόν. Το να στολίζεις από τόσο νωρίς μπορεί να σε βοηθήσει να νιώσεις πιο κοντά σ’ εκείνους».