Θεσσαλονίκη

Δήμος Θεσσαλονίκης: Νέο «χαράτσι» για τις πυλωτές, λόγω ελλειμματικού προϋπολογισμού;

Ως παράβολο για πυλωτές και πάρκινγκ - Στο τραπέζι και αύξηση δημοτικών τελών μέχρι και 35% - Διχασμός στην παράταξη Ζέρβα – Προβληματισμός στη νέα διοίκηση Αγγελούδη  

Φίλιππος Δεργιαδές
δήμος-θεσσαλονίκης-νέο-χαράτσι-για-1094556
Φίλιππος Δεργιαδές

Στα χέρια της νέας διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, δηλαδή του νέου εκλεγμένου δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη, εκτιμάται τελικά ότι θα καταλήξει η «καυτή πατάτα» του προϋπολογισμού του δήμου και η αύξηση των δημοτικών τελών λόγω του ελλείμματος στα ταμεία του δήμου, που σύμφωνα με πληροφορίες ξεπερνά τα 20 εκατομμύρια ευρώ.

Το προχθεσινό φιάσκο με την ματαίωση της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου λόγω της έλλειψης απαρτίας, καθώς από τους 49 δημοτικούς συμβούλους το παρών έδωσαν μόλις 20, ενώ απαιτούνταν τουλάχιστον 25 για να ξεκινήσει η συνεδρίαση, είναι ενδεικτικό το κλίματος που επικρατεί στον δήμος και στην απερχόμενη διοίκηση Ζέρβα.

Χαρακτηριστικό επίσης είναι το γεγονός ότι από τους 12 αντιδημάρχους μόλις 3 εμφανίστηκαν στην αίθουσα, με τους υπόλοιπους να απέχουν συνειδητά από μία επώδυνη συνεδρίαση κατά την οποία είχε προγραμματιστεί να συζητηθούν το τεχνικό πρόγραμμα αλλά και οι αυξήσεις των δημοτικών τελών για τους κοινόχρηστους χώρους και τις θέσεις στάθμευσης.

Το θέμα των δημοτικών τελών, είναι άλλωστε αυτό που προκάλεσε την «απόδραση» των δημοτικών συμβούλων και των αντιδημάρχων της διοίκησης Ζέρβα από τη συνεδρίαση. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης δηλώνουν απροθυμία να ψηφίσουν υπέρ της αύξησης των δημοτικών τελών που εισηγείται η οικονομική υπηρεσία προκειμένου να καταστεί δυνατό το κλείσιμο του προϋπολογισμού.

Οι αρχικές πληροφορίες ανέφεραν ότι η αύξηση θα κυμαινόταν γύρω στο 10%, αλλά τελικά, όπως εκτιμήθηκε από την οικονομική υπηρεσία, για να «βγει» οικονομικά ο δήμος το 2024, η αύξηση των δημοτικών τελών πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερη, πιθανά να υπερβαίνει το 30% – 35% και να κυμαίνεται κοντά στο 40%.

Επίσης έχει αποφασιστεί, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, να επιβληθεί νέο «τέλος ή παράβολο στάθμευσης» που θα αφορά τους χώρους όπου φυλάσσονται αυτοκίνητα, δηλαδή τις πυλωτές των πολυκατοικιών και τα πάρκινγκ που λειτουργούν στην πόλη. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, ο νέος δημοτικός φόρος για τις πιλοτές θα είναι 150 ευρώ και τα πάρκινγκ 200 ευρώ και θα αφορά 3.500 χώρους στάθμευσης.

Οι εισηγητές των αυξήσεων στα δημοτικά τέλη, θεωρούν ότι είναι αναπόφευκτες, όπως και το νέο χαράτσι στάθμευσης, προκειμένου ο δήμος αφενός να καλύψει το έλλειμμα και τα κενά στα έσοδα και αφετέρου να μπορέσει ανταποκριθεί στην αύξηση του μισθολογικού κόστος, λόγω των αυξήσεων που ανακοίνωσε το κεντρικό κράτος για τους δημοσίους – δημοτικούς υπαλλήλους, την ελλειμματική λειτουργία της υπηρεσίας καθαριότητας, που αντιμετωπίζει τεράστια κενά σε προσωπικό και εξοπλισμό, το κόστος ενσωμάτωσης των ΝΠΔΔ που καταργούνται αλλά και την τεράστια αύξηση κατά 40%  στα τιμολόγια διαχείρισης και ταφής των απορριμμάτων της πόλης, βάσει των αυξήσεων που έχουν επιβληθεί μέσω ΦΟΣΔΑ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το αναξιοπρεπές φινάλε

Βαρύ το κλίμα στην παράταξη Ζέρβα – Περίσκεψη στην νέα διοίκηση Αγγελούδη  

Στο μεταξύ τη Δευτέρα 18/12 στις 7μμ πρόκειται να πραγματοποιηθεί η τελετή ορκωμοσίας της νέας διοίκησης του Στέλιου Αγγελούδη, ενώ την επομένη δηλαδή την Τρίτη 19/12 θα επαναληφθεί η συνεδρίαση της 13ης Δεκεμβρίου που ματαιώθηκε λόγω έλλειψης απαρτίας. Επίσης εκκρεμεί μία ακόμη συνεδρίαση με θέμα την έγκριση του προϋπολογισμού που πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι 31/12, πιθανά μετά τα Χριστούγεννα.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται και η συνεδρίαση της ερχόμενης Τρίτης να μη πραγματοποιηθεί ή να καταλήξει αδιέξοδη και ατελέσφορη, παρότι σχεδιάζεται να γίνει και μέσω τηλεδιάσκεψης, προκειμένου να μειωθούν οι δικαιολογίες για τυχόν απουσίες.

Στην συγκεκριμένη συνεδρίαση, εκτός από το τεχνικό πρόγραμμα, θα τεθεί υπό συζήτηση συνολικά το θέμα των δημοτικών τελών, όπως και το νέο τέλος – παράβολο για τη στάθμευση. Αν υπάρξει απαρτία και τελικά γίνει η συνεδρίαση, για να εγκριθούν οι αυξήσεις στα δημοτικά τέλη θα πρέπει να ψηφίσουν υπέρ τουλάχιστον 25 δημοτικοί σύμβουλοι, την ώρα που η παράταξη Ζέρβα στην παρούσα φάση διαθέτει μόλις 18 δημοτικούς συμβούλους.

Ωστόσο το κλίμα στην διοίκηση Ζέρβα δεν προμηνύει ότι θα υπάρξει συντονισμός κινήσεων και εκτιμάται ότι πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης δεν επιθυμούν να ολοκληρώσουν την θητεία τους με υπέρογκες  αυξήσεις σε βάρος των πολιτών. Όπως αναφέρει στέλεχος της παράταξης Ζέρβα, «η κατάσταση για μας είναι πρωτόγνωρη καθώς υπάρχει πλήρης αποδιοργάνωση. Είναι τραγικό ότι δεν μπορεί να υπάρξει συνεννόηση για τα δημοτικά τέλη. Το λάθος ήταν ότι οι μειώσεις έγιναν παρότι έσκασε η πανδημία και τα έσοδα έπεσαν, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει η καθαριότητα».

Για να περάσουν λοιπόν οι αυξήσεις, αλλά και εν τέλει και ο προϋπολογισμός, θα πρέπει να συναινέσουν και δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης, γεγονός που θεωρείται πολύ δύσκολο αν όχι απίθανο, καθώς θα ήταν πολιτικά παράδοξο, δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης να απέχουν ή να καταψηφίζουν και δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης να ψηφίζουν υπέρ των αυξήσεων.

Με αυτά τα δεδομένα και τον προϋπολογισμό του δήμου στον «αέρα», στην παράταξη Αγγελούδη και στα στελέχη που έχουν κληθεί να πλαισιώσουν τη νέα διοίκηση, επικρατεί ανησυχία και περίσκεψη καθώς όλα δείχνουν ότι η απερχόμενη διοίκηση δεν αποκλείεται να αναζητήσει διέξοδο στο άρθρο 160, που επιτρέπει στις νέες διοικήσεις των δήμων να καταρτίσουν προϋπολογισμό μέχρι το τέλος Μαρτίου του οικονομικού έτους που αναλαμβάνουν τη διοίκηση.

Όπως αναφέρει ο σχετικός νόμος η σύνταξη του προϋπολογισμού του 2024, πρέπει να ψηφιστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023, αλλά, εάν αυτό δεν επιτευχθεί «κατ΄ ανάγκη ψηφίζεται από την επόμενη διοίκηση».

«Ο προϋπολογισμός δεν κλείνει και το αίτημα του Ζέρβα προς την κεντρική κυβέρνηση για επιπλέον χρηματοδότηση ήταν προσχηματικό, για να το επικαλεστεί και τελικά να μη ψηφίσουν τις αυξήσεις στα δημοτικά τέλη, ούτε τον προυπολογισμό και να πετάξουν την καυτή πατάτα στον Αγγελούδη», αναφέρουν πηγές της νέας διοίκησης που θεωρούν ότι η διοίκηση Ζέρβα έχει υποχρέωση να αναλάβει τις ευθύνες της στο ακέραιο και να μη διαφύγει μέσω του άρθρου 160.

«Η διοίκηση Ζέρβα λέει μισές αλήθειες για το έλλειμμα»

«Να μας πουν τι θέλουν ξεκάθαρα, να τους βοηθήσουμε; Αλλά να μας δώσουν συγκεκριμένα στοιχεία διότι οι οικονομικές υπηρεσίες ζητούν αυξήσεις 35%», ανάφερε σε δηλώσεις του ο δημοτικός σύμβουλος Βασίλης Γάκης, τονίζοντας ότι η διοίκηση Ζέρβα μπορεί να φέρει ένας ισοσκελισμένο προϋπολογισμό ο οποίος όμως δεν θα αφήνει κανένα περιθώριο για την παιδεία, την κοινωνική πολιτική ή για έργα και έκτακτες ανάγκες.

Επίσης ο Γιώργος Αρβανίτης, που πρόκειται να αναλάβει αντιδήμαρχος Οικονομικών, μιλώντας στην Parallaxi, δήλωσε πολύ προβληματισμένος για την οικονομική κατάσταση του δήμου Θεσσαλονίκης, τονίζοντας ότι «η απερχόμενη διοίκηση λέει μισές αλήθειες για το έλλειμμα»

Ο δημοτικός σύμβουλος Σταύρος Καλαιτζίδης σχολίασε  πως «σήμερα το ταμείο είναι μείον ενώ ο δήμος Θεσσαλονίκης αγόραζε λεωφορεία στον ΟΑΣΘ» ενώ θεωρεί ότι η διοίκηση του δήμου θα πρέπει να βρει τρόπο συνεννόησης με την νέα διοίκηση και να δρομολογηθούν από κοινού λύσεις για τα οικονομικά προβλήματα.

Αδιέξοδη κρίνει την κατάσταση και ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους», πρώην αντιδήμαρχος, Σπύρος Πέγκας, που εκτιμά ότι η προσφυγή στο άρθρο 160 δεν είναι καθόλου απίθανη. «Αυτό γίνεται σε πολλούς δήμους δεν είναι πρωτόγνωρο» τονίζει και εκτιμά ότι «δύσκολα θα περάσουν από το απερχόμενο δημοτικό συμβούλιο ο προϋπολογισμός και οι αυξήσεις για τα δημοτικά τέλη».

Μάλιστα υποστηρίζει πως ο δήμος Θεσσαλονίκης, πρέπει να διεκδικήσει από το κεντρικό κράτος επιπρόσθετους πόρους ιδίως για επιβαρύνσεις και κόστη, όπως το μισθολογικό ή αυξήσεις στην διαχείριση των απορριμμάτων, που απορρέουν από αποφάσεις της κυβέρνησης ενώ θεωρεί ότι «δεν υπάρχει διαφάνεια στα οικονομικά του δήμου» και πως «πρέπει να δούμε όλα τα στοιχεία για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα