Εστίαση: Σε τεντωμένο σχοινί λόγω ακρίβειας και ενεργειακής κρίσης

Τρεις ιδιοκτήτες εστιατορίων της πόλης μιλούν στη Parallaxi

Νίκος Γκάγιας
εστίαση-σε-τεντωμένο-σχοινί-λόγω-ακρί-901162
Νίκος Γκάγιας

Η ενεργειακή κρίση και οι τεράστιες αυξήσεις που έχουν έρθει στις τιμές των προϊόντων έχουν επηρεάσει τα εστιατόρια της πόλης και έχουν δημιουργήσει πραγματικά δύσκολες συνθήκες για τις επιχειρήσεις που προσπαθούν με κάθε τρόπο να επιβιώσουν.

Εν όψει του τριημέρου της 25ης Μαρτίου η Parallaxi επικοινώνησε με τρεις ιδιοκτήτες γνωστών εστιατορίων στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι μίλησαν για το πως τα βγάζουν πέρα με τις διαρκείς αυξήσεις λόγω της ενεργειακής κρίσης, για το εάν έχει μειωθεί η κίνηση στα εστιατόρια τους καθώς και για το πως βλέπουν να κινούνται τα πράγματα το τριήμερο που έρχεται.

estiatorio.jpg

Η κ. Ντίνα Κούτσου, ιδιοκτήτρια του Cin-Cin και του Mariel αναφέρει στη Parallaxi ότι:

«Υπάρχουν μεγάλες αυξήσεις στη ΔΕΗ, στο φυσικό αέριο κλπ., οι οποίες κατά βάση απορροφούνται από τις επιχειρήσεις γιατί δεν μπορούν να περάσουν στις τιμές μεταπώλησης καθώς έχει μειωθεί πολύ και η αγοραστική δυναμική των καταναλωτών. Επίσης έχει επηρεαστεί και η ψυχολογία τους από τις διαρκείς αυξήσεις.

Το πρώτο κομμάτι που σημειώθηκαν αυξήσεις ήταν το ρεύμα και το φυσικό αέριο, που έχουν να κάνουν με την πάγια λειτουργία των καταστημάτων. Στην αρχή του έτους υπήρχαν θέματα με τις μεταφορές που είχαμε ζητήματα με διάφορα προϊόντα. Υπήρξε μία τρομερή αύξηση στην τιμή των premium κρεάτων, αλλά τώρα μετά τον πόλεμο έχουμε βασικά ζητήματα ελλείψεων, όπως π.χ στο ελαιόλαδο. Εμείς επειδή πάντα παίρνουμε προϊόντα α’ ποιότητας, δεν μπορούμε να βρούμε λάδι α’ ποιότητας»

Όπως εξηγεί η κ. Κούτσου δεν γνωρίζει αν ο συνδυασμός του κρύου και των αυξήσεων ήταν οι δύο παράγοντες που μείωσαν την “βόλτα”.

«Στην εστίαση ισχύει πως “θα καλύψεις τις ανάγκες του σπιτιού σου και η βόλτα είναι το έξτρα”. Αυτές τις πρώτες ηλιόλουστες μέρες ήδη είδαμε διαφορά αλλά και ο κόσμος ήταν σκασμένος γιατί από την περίοδο των γιορτών με τους περιορισμούς και με το κρύο δεν μπόρεσε να διασκεδάσει όσο ήθελε. Ούτως η άλλως πάντα μετά τις γιορτές υπάρχει μία πτώση, η φετινή ήτανε η πιο έντονη από κάθε χρονιά. Ο φετινός Μάρτιος είναι ο χειρότερος όλων των εποχών»

Επίσης ειδική αναφορά γίνεται στην κατανάλωση που γίνεται από τους πελάτες, καθώς το μαγαζί μπορεί να είναι γεμάτο, αλλά ο μέσος όρος κατανάλωσης είναι μικρότερος από παλαιότερα χρόνια καθώς οι λογαριασμοί έχουν μειωθεί.

«Παίζω άμυνα πάντα, επομένως σαν επιχείρηση ήμασταν εντάξει – όχι όμως γιατί τα έσοδα ήταν εντάξει. Αυτή τη στιγμή έχουν αυξηθεί τόσο τα έξοδα που ίσα ίσα πληρώνουμε τις υποχρεώσεις μας»

Σχετικά με το πως θα κινηθούν τα πράγματα το τριήμερο της 25ης Μαρτίου, η κ. Κούτσου αναφέρει ότι όλα θα εξαρτηθούν από τον ήλιο και μόνο.

«Αν έχει καλό καιρό θεωρώ ότι ο κόσμος θα βγει γιατί είναι και αργία, οπότε θα κυκλοφορήσει. Όσο και να ζορίζει η τσέπη, την βόλτα μας την έχουμε ανάγκη»

estiatorio1.jpg

Από την άλλη ο κ. Σταύρος Σωτηρούδης, ιδιοκτήτης του Γλυκάνισου, του Iberico και του Marea επισημαίνει πως «αυτή τη στιγμή ζούμε σ’ ένα πόλεμο οικονομικό, όσον αφορά το ενεργειακό και το κομμάτι των προϊόντων»

«Τα προϊόντα είτε είναι μαναβική είτε είναι θαλασσινά επηρεάζονται άρρηκτα από το κόστος της ενέργειας. Επίσης πολύ μεγάλο πρόβλημα για εμάς είναι η αύξηση στην τιμή των ελαιόλαδων και ιδιαίτερα του ηλιέλαιου. Το λάδι είναι ένα από τα πιο ισχυρά μονοπωλιακά προϊόντα του πλανήτη και σχετίζεται με την Ουκρανία.

Αυτή τη στιγμή ζούμε σ’ ένα παραλογισμό. Δεν δικαιολογούνται τόσο πολύ οι αυξήσεις και θεωρώ ότι σε κάποια κομμάτια ίσως να υπάρχει και μια μικρή αισχροκέρδεια. Δεν γίνεται η χώρα μας να έχει για 6 μήνες αποθέματα και σ’ αυτό τον μήνα να έχει πάει επί τρία το ηλιέλαιο και το κάθε ηλιέλαιο»

Όπως εξηγεί ο κ. Σωτηρούδης στα δικά του εστιατόρια δεν έχει παρατηρηθεί μείωση της πελατείας ούτε έχουν αλλάξει οι καταναλωτικές συνήθειες του κόσμου.

«Αν αυτό που συμβαίνει με τον πόλεμο συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, εμείς δεν θα έχουμε πρόβλημα επιβίωσης αλλά το μόνο σίγουρο είναι πως θα αλλάξει άρδην η κατάσταση στην εστίαση. Μόνο που παραμείναμε καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα για εμάς είναι επιτυχία για να μην ξεχνάμε που ήμασταν τα δύο προηγούμενα χρόνια. Το πρόβλημα ήταν στις γιορτές που κορυφώθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δουλέψαμε αλλά όχι όπως θα δουλεύαμε. Ο χειμώνας ήταν καλός, ο κόσμος αν και φοβισμένος έβγαινε, διασκέδαζε, ήθελε να φάει, είχε σκάσει τόσο καιρό μέσα»

Μιλώντας για την 25η Μαρτίου ο κ. Σωτηρούδης τονίζει πως είναι μία πολύ καλή μέρα για τα εστιατόρια που πουλάνε θαλασσινά στην πόλη.

«Εννοείται πως ο κόσμος θα βγει – αν και πιστεύω πως αρκετοί είναι και εκείνοι που θα φύγουν, όμως σίγουρα περισσεύει ο κόσμος για τα καλά εστιατόρια της Θεσσαλονίκης»

pexels-helena-lopes-696218.jpg

Λόγο για μεγάλες αυξήσεις κάνει και ο κ. Αρχέλαος Λαζαρίδης, ιδιοκτήτης του Padella και του Ρινόκερου, ο οποίος χαρακτηριστικά αναφέρει:

«Οι αυξήσεις μας έχουν επηρεάσει πάρα πολύ. Έχουν ανέβει οι τιμές που αγοράζουμε τα προϊόντα χωρίς εμείς να έχουμε αυξήσει τις τιμές μας. Προς το παρόν δεν υπάρχουν ελλείψεις σε προϊόντα, παρά μόνο αυξήσεις με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στο ηλιέλαιο»

Αναφερόμενος στο αν τα βγάζει πέρα διευκρινίζει πως ο ίδιος τα καταφέρνει οικονομικά.

«Όμως υπάρχουν άλλες επιχειρήσεις που δυσκολεύονται. Εξαρτάται και από τις ηλικίες των πελατών που έρχονται στο εστιατόριο. Τα ρακάδικα και τα τσιπουράδικα έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα που έχουν αρκετή νεολαία. Γενικά έχουμε επανέλθει σε μία κατάσταση στην οποία έχουμε κίνηση μόνο Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή»

Κλείνοντας και μιλώντας για την 25η Μαρτίου ο κ. Λαζαρίδης καταλήγει πως υπάρχουν κρατήσεις, όμως είναι σαφώς λιγότερες σε σχέση με άλλες χρονιές.

«Παλιά το τηλέφωνο χτυπούσε συνέχεια, όλα ήταν κλεισμένα ένα δεκαήμερο πριν. Τώρα δεν ξέρουν πόσοι θα βγούνε, αν θα είναι καλά, αν θα αρρωστήσει κάποιος»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα