Θεσσαλονίκη

Fly Over-ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Χωρίς μελέτη και στα τυφλά, οι ρυθμίσεις για το κυκλοφοριακό

Την είχαν εξαγγείλει τον περασμένο Αύγουστο αλλά παραμένει ακόμα στα χαρτιά – Οι αντιδράσεις για το σαφάρι της Τροχαίας στην οδό Κ. Καραμανλή

Φίλιππος Δεργιαδές
fly-over-αποκαλυψη-χωρίς-μελέτη-και-στα-τυφλ-1085865
Φίλιππος Δεργιαδές

«Ένα φάντασμα πλανιέται» πάνω από την πόλη, που επηρεάζει ήδη δραστικά την καθημερινότητα των πολιτών, χωρίς ακόμα να αρχίσει να «ενσαρκώνεται» και να υλοποιείται. Ο λόγος για το fly over και τις επιπτώσεις του στο κυκλοφοριακό της πόλης, για το οποίο η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει σχετική μελέτη, η οποία όμως εξακολουθεί και παραμένει άφαντη.

Τον περασμένο Αύγουστο, η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει την εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης, βάσει της οποίας θα γινόταν οι απαραίτητες «άμεσες παρεμβάσεις» στην κυκλοφορία της πόλης προκειμένου να μειωθούν οι επιπτώσεις από τον περιορισμό της κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό, κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Fly Over.

Η εκπόνηση της μελέτης μάλιστα είχε αποφασιστεί στις 3/8/2023 στην πρώτη συνεδρίαση του συντονιστικού οργάνου για το Fly Over, που πραγματοποιήθηκε στο Διοικητήριο.

«Τη μέριμνα για τη μελέτη, η οποία θα εμπλουτίζεται με επικαιροποιημένα στοιχεία, αναλαμβάνει ο ΟΣΕΘ. Η μελέτη θα καταγράψει τις μετακινήσεις που γίνονται στην πόλη, θα αναδείξει τις πραγματικές ανάγκες του συγκοινωνιακού έργου όπως αυτές αποτυπώνονται στην καθημερινότητα όλων μας και θα προτείνει διαχειριστικές παρεμβάσεις με χρονική κλιμάκωση» αναφέρει σχετικό δελτίο Τύπο του ΥΜΑΘ.

Στις 20 Φεβρουαρίου στο περίπτερο Ν. Γερμανός της ΔΕΘ, με πρωτοβουλία του  πρόεδρου της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ- Π Σ., Σωκράτη Φάμελλου, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη φορέων και παραγόντων για το Fly Over. Μεταξύ άλλων ειπώθηκε ότι η περίφημη κυκλοφοριακή μελέτη δεν υπάρχει.

Σε δηλώσεις του ο Σ. Φάμελλος τόνισε πως «δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη για τη διαχείριση των επιπτώσεων από την κατασκευή. Αυτό σημαίνει ότι η πόλη οδηγείται για μία περίοδο τεσσάρων χρόνων σε ένα κυκλοφοριακό έμφραγμα, με μία προχειρότητα την οποία η κυβέρνηση ονομάζει δυναμικό τρόπο αντιμετώπισης των επιπτώσεων. Στη λαϊκή γλώσσα λέγεται “βλέποντας και κάνοντας».

«Φάντασμα» η κυκλοφοριακή μελέτη

Αναζητώντας την τύχη της μελέτης, η οποία να τονίσουμε αποφασίστηκε σε ένα συντονιστικό όργανο στο οποίο συμμετείχαν ο ΥΜΑΘ Στάθης Κωνσταντινίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ Γιάννης Καλογερούδης, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας,  ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης, η Διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης  Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου και εκπρόσωποι της κοινοπραξίας των αναδόχων του έργου, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για μία μελέτη φάντασμα.

Στιγμιότυπο από τη σύσκεψη του συντονιστικού για το Fly Over στο ΥΜΑΘ

Απευθυνόμενοι στο ΥΜΑΘ δεν λάβαμε απάντηση και σύμφωνα με πληροφορίες το θέμα έχει ανατεθεί στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Μιλήσαμε με τον Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας Πάρι Μπίλλια, ο οποίος τόνισε πως την ευθύνη την έχει το υπουργείο Μεταφορών και πως η Περιφέρεια δεν διενεργεί καμία μελέτη. «Το υπουργείο Μεταφορών να ρωτήσετε», τόνισε και ερωτηθείς αν η ΠΚΜ διενεργεί  κάποια κυκλοφοριακή μελέτη ξεκαθάρισε πως «όχι από εμάς δεν γίνεται κάτι τέτοιο».

Η επόμενη «στάση» ήταν στον ΟΣΕΘ. Επικοινωνήσαμε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Γιάννη Τόσκα, ο οποίος μας ανάφερε πως ο ΟΣΕΘ δεν διενεργεί κυκλοφοριακή μελέτη για τις επιπτώσεις του Fly Over, αλλά έχει κάνει κάποιες μετρήσεις για το κυκλοφοριακό.

Ερωτηθείς για την μελέτη που έχει ανατεθεί από το συντονιστικό στον ΟΣΕΘ απάντησε τα εξής: «Όχι δεν είναι έτσι, δεν είναι ακριβώς έτσι. Είχαμε αναλάβει ένα τεχνικό συντονιστικό ρόλο σε ό,τι σχετίζεται με τις επιπτώσεις. Όχι όμως μελέτη. Εμείς έχουμε καταθέσει ένα υπόμνημα στα αρμόδια υπουργεία Μεταφορών και ΥΜΑΘ με μία σειρά από προτάσεις κατόπιν του συντονισμού που έχει γίνει με πολλούς φορείς. Κάτι άλλο δεν έχουμε αναλάβει.

Επίσης ως ΟΣΕΘ έχουμε αναλάβει να καταλήξουμε σε κάποια λειτουργικά σημεία που σχετίζονται με την υποβολή νέων προγραμμάτων σηματοδότησης σε κάποιους κόμβους. Αυτά μαζί με την Περιφέρεια, και σύντομα θα έχουμε κάποιες προτάσεις. Όχι όμως μελέτη. Εμείς ό,τι μελετηθεί και μας δοθεί θα πρέπει να το κρίνουμε εντός 5 ημερών σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία. Πέραν τούτου δεν έχουμε κάτι άλλο». Αναφέρει επίσης ότι “εμείς έχουμε κάνει ανάλυση κάποιων παραμέτρων και εξέταση εναλλακτικών λύσεων και τα έχουμε παραδώσει και είμαστε πάντα στη διάθεση της πολιτείας».

Επιχειρήσαμε επίσης να επικοινωνήσουμε με το υπουργείο Μεταφορών και τον υφυπουργό Μεταφορών Νίκο Ταχιάο αλλά δεν κατέστη δυνατό.

Εκ των πραγμάτων λοιπόν προκύπτει ότι πέρα από κάποιες μετρήσεις και αναλύσεις του ΟΣΕΘ, αλλά όχι σε επίπεδο μελέτης που θα εξετάσει σφαιρικά, αντικειμενικά και σε όλο του το εύρος το κυκλοφοριακό της πόλης και τις επιπτώσεις από το Fly Over, ολοκληρωμένη μελέτη δεν έχει γίνει, ούτε γίνεται,  παρότι αυτό είχε εξαγγελθεί πανηγυρικά από τα πιο επίσημα χείλη.

Αγγελούδης: Απαραίτητη η κυκλοφοριακή μελέτη

Κατά συνέπεια, όλα τα μέτρα που λαμβάνονται σήμερα στην πόλη, λαμβάνονται χωρίς επιστημονικό οδηγό και σχεδόν στα τυφλά, και με βάση την εμπειρία της τροχαίας, η οποία όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να επικαλεστεί επιστημονικές γνώσεις και δεδομένα.

Γι’ αυτό και στο σύνολο τους τα μέτρα για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων, που προκαλεί ο περιορισμός της λειτουργίας της περιφερειακής λόγω των εργασιών για το fly over, είναι αστυνομικού τύπου με απαγόρευση της στάθμευσης στους κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης, ώστε να διευκολυνθεί η κυκλοφορία των οχημάτων. Μάλιστα όπως έχει ανακοινωθεί η Διεύθυνσης Τροχαίας, έχει σχεδιάσει Ειδικό Σχέδιο Εντατικής Τροχονομικής Αστυνόμευσης σε συγκεκριμένους Οδικούς Άξονες.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, θεωρεί ότι το έργο του Fly Over, δεν έπρεπε να ξεκινήσει χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία που θα μείωνε τις επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης. Όπως τόνισε στην Parallaxi, «το έργο   θα έπρεπε να ξεκινήσει με τις εξής τρεις προϋποθέσεις: με την ολοκλήρωση του μετρό, με την έλευση των ηλεκτρικών λεωφορείων και με την αντίστοιχη κυκλοφοριακή μελέτη που πρέπει να υπάρχει».

Πως αντιδρούν οι πολίτες στα μέτρα και στο σαφάρι της τροχαίας

Από την πλευρά τους οι πολίτες που βιώνουν στην καθημερινότητα τους τις πρώτες επιπτώσεις του Fly Over στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, αντιδρούν αρνητικά. Ειδικά οι οδηγοί και οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές που βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγαλύτερη κίνηση στο οδικό δίκτυο της πόλης και τα μποτιλιαρίσματα στην περιφερειακή οδό.

Ενδεικτικές του κλίματος είναι οι αντιδράσεις των κατοίκων και των καταστηματαρχών στην κεντρική λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή, όπου η Τροχαία διενεργεί συνεχείς ελέγχους και ο δρόμος σε μεγάλο βαθμό έχει απελευθερωθεί από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.

Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται γιατί έχουν μειωθεί κατακόρυφα οι θέσεις πάρκινγκ και αναγκάζονται να απομακρύνουν τα αυτοκίνητα τους για να αποφύγουν τα πρόστιμα, την αφαίρεση πινακίδων ή ακόμα και την απομάκρυνση του οχήματος από γερανούς της τροχαίας.

Ωστόσο οι αντιδράσεις από τους επαγγελματίες και καταστηματάρχες είναι ποικίλες. Οι περισσότεροι ακόμα δεν έχουν καταλήξει αν τα μέτρα έχουν μειώσει την κίνηση και την πελατεία στα μαγαζιά τους, αλλά υπάρχουν και αρκετοί που μιλούν για πτώση του τζίρου, διότι η κίνηση στο δρόμο έχει μειωθεί συνολικά.

«Η κατάσταση με τη στάθμευση έχει χειροτερέψει κάνουμε γύρους για να βρούμε παρκινγκ για να αποφύγουμε τις κλήσεις και τα πρόστιμα», τονίζει η κ. Αγγελική που διαμένει στην περιοχή της Μπόταση με Κ. Καραμανλή.

Στο κατάστημα της Admiral, στην αρχή της οδού προς τη Βούλγαρη, η Γεωργία, πωλήτρια στο κατάστημα, τονίζει πως «η κίνηση δεν έχει επηρεαστεί, δεν έχουμε δει καμία διαφορά». Μερικές δεκάδες μέτρα παρακάτω, η φαρμακοποιός κ. Αλέκα είναι επιφυλακτική. «Περιμένουμε να δούμε, είναι νωρίς ακόμα, δεν έχουμε δει τα αποτελέσματα» τονίζει.

Ωστόσο στο καφέ – μάρκετ Kangaroo, ο Νίκος που εργάζεται στο κατάστημα είναι κατηγορηματικός. «Έχει μειωθεί η κίνηση διότι πλέον δεν σταματούν να πάρουν καφέ γιατί φοβούνται την τροχαία. Η κατάσταση για μας δεν είναι καλή», τονίζει.

Ο συνταξιούχος κ. Παναγιώτης, που εκείνη την ώρα βρισκόταν στο καφέ είχε διαφορετική προσέγγιση. «Άλλαξε ο δρόμος, άδειασε, βρήκαμε την ησυχία μας» τονίζει.

Διαφορετική είναι και η αντίδραση του Παναγιώτη Κασαπίδη, που διατηρεί κατάστημα ανταλλακτικών αυτοκινήτων επί της Κ. Καραμανλή, μεταξύ των οδών Π. Συνδίκα και Μ. Μπότσαρη. «Αυτό που έγινε με το fly over και την απαγόρευση του παρκαρίσματος άνοιξε το δρόμο. Εμάς μας επηρεάζει αρνητικά όπως και όλα τα γύρω καταστήματα, διότι όταν υπάρχει έλεγχος της αστυνομίας ενώ ο δρόμος είναι άδειος ο πελάτης δεν σταματάει να ψωνίσει, διότι φοβάται ότι θα τον γράψουν» τονίζει και σημειώνει ότι «από τότε που η τροχαία άρχισε να γράφει, η κίνηση στην Κ. Καραμανλή έχει μειωθεί αισθητά».

Παράλληλα τονίζει πως με την απομάκρυνση των ΙΧ βγήκε στην επιφάνεια και το πρόβλημα με τους κάδους.

Η παραφωνία με τους κάδους απορριμμάτων

Πράγματι, κατά μήκος της οδού και ενώ η απομάκρυνση των αυτοκινήτων έχει αλλάξει την όψη και εικόνα του δρόμου, η μεγάλη παραφωνία είναι αυτή των κάδων απορριμμάτων και ανακύκλωσης που εξέχουν και παραμένουν «παρκαρισμένοι» σε πολλά σημεία της Κ. Καραμανλή, διότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητες εσοχές.

Όσες υπάρχουν, επαρκούν για τους λίγους πράσινους κάδους ενώ όπου υπάρχουν και μπλε κάδοι ανακύκλωσης, αυτοί παραμένουν εκτεθειμένοι δίπλα στα πεζοδρόμια ενώ σε κάποια σημεία τα απορρίμματα συμπληρώνουν την άσχημη εικόνα. Μία λύση ίσως θα ήταν η τροχαία όπως «γράφει» του ιδιοκτήτες των ΙΧ, να «γράφει» και τους «παραβάτες» κάδους.

Η κατάσταση αυτή αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει κανένας σοβαρός σχεδιασμός ούτε μέριμνα από το δήμο Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια και το υπουργείο Μεταφορών.

Πάντως η Αλέκα που εργάζεται στο περίπτερο Μ. Μπότσαρη και Κ. Καραμανλή είναι κατηγορηματική: Εμάς μας βοηθάει αυτή η κατάσταση, διότι έχει χώρο να σταματήσουν τα αυτοκίνητα για τσιγάρα ή ό,τι άλλο αγοράζει ο κόσμος.

Ωστόσο μία άλλη παράμετρος αυτής της νέας κατάστασης στον συγκεκριμένο δρόμο, είναι ότι για πρώτη φορά, εδώ και πολλά χρόνια, τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, μπορούν να προσεγγίσουν τις στάσεις των επιβατών χωρίς πρόβλημα και χωρίς να διακόπτουν την κυκλοφορία των άλλων αυτοκινήτων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα