Θεσσαλονίκη

Για πόσο ακόμα θα περιμένουν οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης 1 ώρα το αστικό;

Η κατάσταση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ στη δυτική Θεσσαλονίκη έχει φτάσει τον τελευταίο καιρό σε νέα τραγικά επίπεδα.

Parallaxi
για-πόσο-ακόμα-θα-περιμένουν-οι-κάτοικ-340040
Parallaxi
Εικόνα: Σοφία Λαμπρινοπούλου

Η κατάσταση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ στη δυτική Θεσσαλονίκη έχει φτάσει τον τελευταίο καιρό σε νέα τραγικά επίπεδα.

Τι να πρωτοπιάσει κανείς; Ας ξεκινήσουμε από το πιο οδυνηρό και εμφανές στους δεκάδες χιλιάδες κατοίκους των δυτικών συνοικιών της πόλης: Τα δρομολόγια στις περισσότερες γραμμές πλέον γίνονται ανά χρονικά διαστήματα της τάξεως από 45 λεπτά έως και πάνω από μία ώρα!

Παίρνοντας ως παράδειγμα τις περιοχές της Σταυρούπολης, του Ευόσμου και της Νέας Πολιτείας, τα λεωφορεία σημειώνουν καθημερινές αναμονές στις στάσεις εύρους από 35 λεπτών (στην καλύτερη των περιπτώσεων) έως και μίας ώρας και ενός τετάρτου (στην χειρότερη περίπτωση -από όσο γνωρίζουμε τουλάχιστον).

Στις γραμμές 32 και 32Α που εξυπηρετούν Εύοσμο και Νέα Πολιτεία -το 32Α είναι σημειωτέον η μόνη γραμμή που έχουν στη διάθεσή τους οι κάτοικοι της Νέας Πολιτείας για να μετακινηθούν προς το κέντρο- η κατάσταση έχει επιδεινωθεί ραγδαία το τελευταίο διάστημα. Καθώς οι δύο γραμμές βγαίνουν από το ίδιο σταθμαρχείο, το οποίο και κατανέμει και εναλλάσσει τα δρομολόγια, πλέον όταν βλέπει κανείς (μέσω της επισφαλούς πια εφαρμογής τηλεματικής του ΟΑΣΘ) ότι έχει ξεκινήσει η μία γραμμή από το σταθμαρχείο, η άλλη είναι δεδομένο ότι θα ξεκινήσει μετά από τουλάχιστον 40 λεπτά. Αφήνοντας συνεπώς μία μεγάλη περιοχή χωρίς κανένα λεωφορείο για πάνω από μία ώρα. Εκτός αν τύχεις στην περίπτωση που δύο αστικά θα βγουν την ίδια ώρα, πράγμα που σημαίνει ότι τα επόμενα θα αργήσουν ακόμη περισσότερο.

Σε ανεπίσημη τηλεφωνική επικοινωνία πολίτη με το συγκεκριμένο σταθμαρχείο πριν μια εβδομάδα, ειπώθηκε ότι το αναρτημένο στην σελίδα του ΟΑΣΘ πρόγραμμα δρομολογίων -στο οποίο αναγράφονται τρία και τέσσερα δρομολόγια ανά ώρα- (προφανώς) δεν ισχύει, και πως αυτή τη στιγμή, ενώ θα έπρεπε να διαθέτει 15 λεωφορεία, διαθέτει 8, ενώ αν ανέβουν αρκετά οι θερμοκρασίες, επειδή δεν διαθέτουν όλα τα λεωφορεία κλιματισμό, “για να μην ταλαιπωρείται ο κόσμος με τη ζέστη” θα μείνουν 4. Το ίδιο το σταθμαρχείο δεν διέθετε εικόνα για το πότε θα ξεκινήσει το επόμενο λεωφορείο ούτε εντός της ώρας, κλείνοντας με την φράση “άγνωσται αι βουλαί…”.

Περνώντας στην περίπτωση της γραμμής 34, που εξυπηρετεί όλη την περιοχή της Άνω Ηλιούπολης, όντας επίσης η μοναδική γραμμή που ενώνει ένα μεγάλο κομμάτι της περιοχής με το κέντρο, οι αναμονές καθημερινά είναι κατά μέσο όρο στα 45 λεπτά. Για αρκετούς κατοίκους μάλιστα και παραπάνω, δεδομένου του ότι πολλές από τις φορές που το εκάστοτε λεωφορείο θα καταφθάσει στις στάσεις του κεντρικού δρόμου της περιοχής, της οδού Μακρυγιάννη, θα είναι τόσο ασφυκτικά γεμάτο από κόσμο που συγκεντρώθηκε στο διάστημα της παρατεταμένης αναμονής για να το πάρει, που κυριολεκτικά δεν χωράει να μπει άλλος μέσα και αναγκάζεται να περιμένει το επόμενο.

Παρόμοιες αναμονές σημειώνονται σύμφωνα με μαρτυρίες πολιτών και στην γραμμή 21 που εξυπηρετεί τον Εύοσμο, καθώς και την γραμμή 54 που εξυπηρετεί τα Διαβατά. Και να σημειώσουμε ότι τα αραιά δρομολόγια έχουν σημειωθεί και σε πρωινές και μεσημεριανές και βραδινές περιόδους. Και φυσικά ότι δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα.

Σε πρόσφατες δηλώσεις που έκανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, έκανε την εκτίμησή ότι “σε ένα χρόνο από σήμερα η πόλη της Θεσσαλονίκης θα έχει εκατό 100 με 150 νέα λεωφορεία που χρειάζεται, προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες των πολιτών”. Σε έναν χρόνο από σήμερα(!). Τη στιγμή που καθημερινά χιλιάδες άτομα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, και στους οποίους παίρνει μιάμιση ώρα να φτάσουν στις δουλειές τους τη στιγμή που οι αποστάσεις από τα δυτικά προς το κέντρο και αντίστροφα καλύπτονται οδικώς μέσα σε 20 λεπτά το αργότερο.

Μετά τις χθεσινές διαδηλώσεις και την πορεία για το Μακεδονικό στο κέντρο της πόλης, ως συνήθως, διακόπηκε η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία, με αποτέλεσμα από το ημικύκλιο της Αριστοτέλους, που αποτελεί τερματικό σταθμό και ταυτόχρονα αφετηρία των περισσότερων εκ των άνωθεν αναφερόμενων γραμμών, να μην περνούν λεωφορεία. Από τις 22.15, που πλέον είχε επανέλθει η κυκλοφορία άλλων γραμμών, τα λεωφορεία 34 και 32Α εμφανίστηκαν στον τερματικό στις 23.45.

Είναι προφανές και με το παραπάνω ότι δεν υπάρχουν αρκετά λεωφορεία. Είναι προφανές επίσης ότι οι Θεσσαλονικείς δεν μπορούν να περιμένουν έναν χρόνο για να προστεθούν τα πολυπόθητα 100-150 λεωφορεία για τις ανάγκες του ΟΑΣΘ. Γιατί μπορεί ένας (μικρός) αριθμός αστικών να έχει παραδοθεί για επισκευές στην ΕΛΒΟ, όμως όπως δήλωσε ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης, “Δεν είμαστε ευχαριστημένοι με τους ρυθμούς επισκευής των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, που αυτό και δρα απαγορευτικά στο να βγουν περισσότερα αστικά στους δρόμους της πόλης και να καλυφθούν οι ανάγκες”.

Ποια είναι η λύση λοιπόν; Κάποιος θα έλεγε το να μισθωθούν λεωφορεία μέχρι να βγουν στους δρόμους τα εν λόγω 100-150 αστικά, για τα οποία είναι άγνωστο προς το παρόν το με ποιον τρόπο θα αποκτηθούν. Σίγουρα η λύση δεν είναι η τροπολογία του υπουργού για παράταση του ορίου ζωής των λεωφορείων, που επέτρεψε σε λεωφορεία 20ετίας να βγουν στους δρόμους ξανά, κι ας έγιναν επισκευές τους.

Άλλωστε, πέρα από τις καθυστερήσεις των δρομολογίων, καθημερινά είναι και τα φαινόμενα βλαβών στα αστικά, ειδικά της δυτικής Θεσσαλονίκης, για να μην κάνουμε λόγο για την γενικότερη άσχημη κατάσταση έλλειψης κλιματισμού, κομμένων χειρολαβών, σπασμένων δόκων, τρύπιων φυσούνων, ταβανιών που στάζουν όταν βρέχει και ούτω καθεξής. Καθώς και τα φαινόμενα κυκλοφορίας μικρών λεωφορείων σε γραμμές που χρήζουν μεγάλων, πολύ απλά για να χωρέσουν τον κόσμο που εξυπηρετούν.

Παράλληλα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ σε χθεσινή ανάρτηση στην σελίδα του ανακοίνωσε συνέντευξη Τύπου για σήμερα Πέμπτη 5/7/2018 στο Αμαξοστάσιο Σταυρούπολης, με κεντρικό θέμα την έρευνα για τη διαχείριση του στόλου των λεωφορείων του Οργανισμού. Πώς να λύσει άραγε το πρόβλημα η διαχείριση του στόλου όταν ομολογουμένως δεν υπάρχουν αρκετά αστικά για να καλύψουν τις ανάγκες της πόλης; Τα αποτελέσματα της “έρευνας” θα δείξουν.

Στο μεταξύ, αν είστε κάτοικος της δυτικής Θεσσαλονίκης, ή αν απλά ζείτε παρόμοια περιστατικά στη γραμμή σας σε καθημερινή βάση, μια που το πρόβλημα “ΟΑΣΘ” είναι πανταχού παρόν στην πόλη, καταθέστε μας κι εσείς τις ιστορίες σας. Είμαστε σίγουροι ότι είναι πολλές.

Διαβάστε ακόμα:

Αστικές διαδρομές: Γραμμή 32A

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα