Θεσσαλονίκη

Η παράνομη «αγάπη» των δικυκλιστών για τους πεζοδρόμους συνεχίζεται, παρά την αστυνόμευση

Τα μέτρα Τροχαίας-Δήμου και οι δυσκολίες επιβολής της νομιμότητας, σύμφωνα με εκπρόσωπο των δικυκλιστών διανομέων

Κωστής Κοτσώνης
η-παράνομη-αγάπη-των-δικυκλιστών-γι-1284893
Κωστής Κοτσώνης

Αρκεί μία απόπειρα να περπατήσει κανείς σε κάποιον από τους δημοφιλείς πεζοδρόμους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, και είναι σχεδόν βέβαια ότι αργά ή γρήγορα θα ακούσει το διαπεραστικό ήχο από την εξάτμιση κάποιου δικύκλου, καθώς αυτό πλησιάζει κατά πάνω του. Ο λόγος; Για να παρκάρει πάνω στον πεζόδρομο ή απλώς για να κόψει δρόμο.

Παρά τις διαρκείς συστάσεις και τα μέτρα που ανακοινώθηκαν, το πρόβλημα παραμένει, οδηγώντας ακόμα και σε τραγικά περιστατικά σαν αυτό του 2023, όπου διανομέας γρονθοκόπησε 50χρονο επειδή του έκανε παρατήρηση για την είσοδό του στον πεζόδρομο Αγίας Σοφίας.

Έπειτα και από νέες καταγγελίες αναγνωστών της για το ζήτημα, η Parallaxi επικοινώνησε με την Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου, διευθύντρια της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, τον Κώστα Τσιαπακίδη, Αντιδήμαρχο Δημοτικής Αστυνομίας, και τον Πάνο Αρβανιτίδη, γραμματέα του Σωματείου Εργαζομένων Efood Θεσσαλονίκης, ώστε να αναδείξει την τρέχουσα κατάσταση.

Έλεγχοι μέρα παρά μέρα στους πεζοδρόμους

Η κ. Παπαγεωργοπούλου μεταφέρει ότι μέρα παρά μέρα, ανάλογα και με τη διαθέσιμη δύναμη αστυνομικών, η Τροχαία πραγματοποιεί ελέγχους στους κεντρικούς πεζοδρόμους. Συνολικά, οι πεζόδρομοι ελέγχονται 15-20 φορές το μήνα.

«Οι έλεγχοι γίνονται με διάφορους τρόπους: είτε από κάποιο περιπολικό που κινείται εντός πόλης, είτε από κάποιο κλιμάκιο που παραμένει σε κεντρικό σημείο, είτε από κάποιον δικυκλιστή της τροχαίας, είτε από πεζό τροχονόμο», διευκρινίζει. Επίσης, αναφέρει ότι η ατάκα «Εδώ λίγο πιο κάτω μένω» είναι μία κλασική δικαιολογία που ακούνε οι τροχονόμοι. Βάσει ΚΟΚ, οι κάτοικοι σε παρόδιες με τον πεζόδρομο ιδιοκτησίες μπορούν να κινηθούν με το όχημά τους εντός του μέχρι την πόρτα της οικοδομής τους. Όμως, σαφώς και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι χρήστες των δικύκλων θέλουν απλώς να διασχίσουν τον πεζόδρομο και όχι να πάνε σπίτι τους.

Η κ. Παπαγεωργοπούλου τονίζει ότι η Τροχαία βεβαιώνει παραβάσεις σε όλους όσους πιάσει να διέρχονται με τα δίκυκλά τους από πεζοδρόμους και έπειτα οι κλήσεις εξετάζονται λεπτομερέστερα από το διοικητή, ώστε να μη βεβαιωθούν τα πρόστιμα σε όσους αποδεδειγμένα διαθέτουν παρόδια ιδιοκτησία στον πεζόδρομο.

«Στο ζήτημα των πεζοδρόμων είμαστε αμείλικτοι»

Ο κ. Τσιαπακίδης κάνει λόγο για μία φιλοσοφία πρόληψης και όχι καταστολής μέσα από την αστυνόμευση, συμφωνώντας ότι και οι χρήστες των δικύκλων «έχουν τα δίκαιά τους. Κινούνται μέσα σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες μέσα στην πόλη —και λόγω flyover—, προσφέροντας ανάσα στο κυκλοφοριακό με τη χρήση των δικύκλων. Άρα, και εμείς πρέπει σαν Δήμος να δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε, εξασφαλίζοντας π.χ. νόμιμες θέσεις στάθμευσης για τα δίκυκλα».

«Ωστόσο», συμπληρώνει, «στο ζήτημα των πεζοδρόμων, και ειδικά σε αυτούς της Γούναρη, της Αγίας Σοφίας και της Αριστοτέλους, είμαστε αμείλικτοι και κάνουμε καθημερινούς ελέγχους. Το απόγευμα, οι πεζόδρομοι, ειδικά αυτός της Αγίας Σοφίας, γεμίζουν παιδιά και οικογένειες. Δεν γίνεται να τους χρησιμοποιούμε για να περνάμε με το μηχανάκι μας, και μάλιστα με μεγάλη ταχύτητα! Έχουμε έλλειμμα παιδείας. Ο καθένας βάζει τον εαυτό του πάνω από το κοινό καλό».

Με αφορμή τη συνέντευξη, υπενθυμίζει ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης αναμένει, από το καλοκαίρι και μετά, την ενίσχυσή της δημοτικής αστυνομίας με 80 νέους αστυνόμους. «Με τον ερχομό τους, θα ενταθούν οι έλεγχοι σε όλους τους πεζοδρόμους, καθώς και στο παραλιακό μέτωπο. Θα υπάρχει σταθερή η εικόνα της δημοτικής αστυνομίας σε αυτά τα σημεία, και είναι κάτι που οι δημότες θα πρέπει να συνηθίσουμε».

Για το ζήτημα της στάθμευσης των δικύκλων, ο κ. Τσιαπακίδης δηλώνει: «Από αρχές του 2024, ο Στέλιος Αγγελούδης έχει δώσει εντολή να βρίσκουμε δημοτικούς χώρους για να τους αξιοποιήσουμε σαν δημοτικά πάρκινγκ, αυτοκινήτων και δικύκλων. Σε ό,τι αφορά τα δίκυκλα, προχωρήσαμε στην κατάργηση κάποιων θέσεων Ι.Χ. από το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, κάτι που προβλεπόταν από τη σύμβαση, και στη θέση τους δημιουργήσαμε περίπου 100 θέσεις για δίκυκλα. Επίσης, είμαστε σε αναμονή για την παράδοση άλλων 610 θέσεων για δίκυκλα».

Κάθε λεπτό μετράει

Μία επαγγελματική ομάδα που κάνει (κατά)χρηση των πεζοδρόμων είναι οι διανομείς κάθε είδους (courier, ντελιβεράδες κτλ.).

Ο κ. Τσιαπακίδης μεταφέρει ότι, σε επανειλημμένες συναντήσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης με διανομείς, έχει συμφωνηθεί πως οι διανομείς θα παρκάρουν λίγο πιο πέρα από τον πεζόδρομο και θα πηγαίνουν την παραγγελία με τα πόδια στον προορισμό της.

Όμως, ακόμα και αυτή η μικρή χρονική επιβάρυνση είναι δύσκολα εφαρμόσιμη με το υπάρχον εργασιακό πλαίσιο των δημοφιλών εφαρμογών delivery, εξηγεί ο κ. Αρβανιτίδης για λογαριασμό των διανομέων.

«Είναι λογικό να υπάρχει πρόβλημα όσον αφορά το ότι κάποιοι συνάδελφοι -ειδικά τώρα με το μοντέλο freelancing, στο οποίο ανήκω και εγώ- αναγκάζονται να κυνηγάνε το κομμάτι», δηλώνει. «Σε τρώει πάρα πολύ το χρονόμετρο μέσα σου για να προλάβεις να κάνεις τόσες παραγγελίες όσες να βγάζεις 10€ την ώρα μικτά, για να μπορείς να ζεις. Οπότε, το οικονομικό είναι ο βασικός λόγος για συμπεριφορές άγχους, που με τη σειρά τους γεννούν τα περιστατικά απρόσεχτης και παράτυπης οδήγησης. Ακόμα και αυτή η ολιγόλεπτη επιβάρυνση του να πάμε με τα πόδια, σημαίνει επιπλέον χρόνο, άρα επιπλέον χρήμα, άρα απώλεια κέρδους για τις πλατφόρμες».

Παράλληλα, ένα άλλο πρόβλημα αφορά και το πού ακριβώς θα σταθμεύουν οι διανομείς για να πάνε τις παραγγελίες: «Ας πάρουμε σαν παράδειγμα την Τσιμισκή», λέει ο κ. Αρβανιτίδης. «Αν αφήσουμε για δύο λεπτά το μηχανάκι στο οδόστρωμα για να παραδώσουμε, θα μας γράψει η τροχαία ή η δημοτική αστυνομία. Αν το ανεβάσουμε στο πεζοδρόμιο, το ίδιο. Η ίδια η πολιτεία, λοιπόν, δεν έχει ορίσει ξεκάθαρα το πού θα μπορούμε να σταθμεύουμε νόμιμα ώστε να παραδίδουμε τις παραγγελίες».

Ένα από τα διαχρονικά αιτήματα των διανομέων, προσθέτει ο γραμματέας του Σωματείου, είναι η δημιουργία ειδικών spots, με τουαλέτες και θέσεις στάθμευσης, ώστε να κάνουν τις παραδόσεις με πιο ανθρώπινες συνθήκες.

Ο κ. Τσιαπακίδης σχολιάζει σχετικά με το αίτημα: «Οι διανομείς δεν έχουν συγκεκριμένους προορισμούς, αλλά απευθύνονται σε όλη την πόλη. Άρα, με ποιο κριτήριο θα γίνει η επιλογή των σημείων για να γίνουν αυτά τα spots; Επίσης, ο δημόσιος χώρος είναι ούτως ή άλλως λίγος. Ήδη δυσκολευόμαστε στο να βρούμε θέσεις στάθμευσης για τα δίκυκλα των κατοίκων. Η εξασφάλιση θέσεων μόνο για διανομείς είναι ακόμα πιο μακρινό σενάριο».

Ωστόσο, μέσω της Parallaxi ο αντιδήμαρχος δηλώνει πάντα διαθέσιμος να συζητά τα ανοιχτά θέματα των διανομέων, ώστε να βρίσκονται εφικτές λύσεις. Όμως, βασικό προαπαιτούμενο για την όποια σύγκλιση με τον κλάδο είναι και θα είναι πάντα η τήρηση του ΚΟΚ. Όπως λέει χαρακτηριστικά, απευθυνόμενος στους επαγγελματίες: «Τηρήστε εσείς τη νομιμότητα και εμείς εδώ είμαστε, να σας ακούσουμε και να σας στηρίξουμε».

Από τη μεριά του, ο κ. Αρβανιτίδης μεταφέρει ότι οι εκπρόσωποι των σωματείων προσπαθούν, άτυπα κυρίως, να ενθαρρύνουν την ασφαλή οδήγηση των συναδέλφων, πρωτίστως για τη δική τους ασφάλεια: «Κάνουμε ανεπίσημα κάποιες υποδείξεις, να φοράνε, για παράδειγμα, οι συνάδελφοι το κράνος τους και να το ασφαλίζουν σωστά στο κεφάλι. Όμως, δεν είμαστε οι αρμόδιοι να υποδείξουμε τον τρόπο εργασίας τους ούτε είμαστε μαζί τους στις βάρδιες τους, να τους παρακολουθούμε τι κάνουν. Όταν βλέπουμε αθέμιτες συμπεριφορές, προσπαθούμε, χωρίς να έρθουμε σε κόντρα, να τους δείξουμε το λάθος. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, όλες αυτές οι νουθεσίες και οι οδηγίες θα πάνε περίπατο σε ώρες αιχμής, όταν οι συνάδελφοι κυνηγάνε κάποιο μπόνους παραγωγικότητας από τις πλατφόρμες ή σε μέρες σαν του Αγίου Βαλεντίνου και την Τσικνοπέμπτη».

Και ολοκληρώνει επαναλαμβάνοντας: «Είναι άσχημο και καταδικαστέο αυτό που συμβαίνει και δεν θέλουμε να ενοχλήσουμε κανέναν πεζό, πόσο μάλλον για λόγους ασφαλείας. Θέλουμε να διασφαλίζεται το καθετί για να γυρνάμε σπίτια μας ασφαλείς και με ένα καλό εισόδημα, γιατί —το ξαναλέω— το εισόδημα καθορίζει το αν θα οδηγεί κάποιος παράτολμα».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα