καταστρέφονται-οι-ομπρέλες-στη-νέα-πα-1110264

Θεσσαλονίκη

Καταστρέφονται οι Ομπρέλες στη Νέα Παραλία – Τι λέει το Ίδρυμα Ζογγολόπουλου

"Επισημάναμε τον κίνδυνο μη σκοτωθεί κανένας θεατής" - Τα δύο έργα σύμβολα του εικαστικού στην πόλη και η αδιαφορία της προηγούμενης δημοτικής αρχής

Γιώργος Σταυρακίδης
Γιώργος Σταυρακίδης

Την απογοήτευση του για την εικόνα που έχουν σήμερα οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου στη Νέα Παραλία δηλώνει ο πρόεδρος του «Ιδρύματος Γιώργος Ζογγολόπουλος», Νίκος Θεοδωρίδης, αφήνοντας μάλιστα αιχμές για την πρώην δημοτική αρχή και την αδιαφορία της στη συντήρηση του έργου που αποτελεί εδώ και χρόνια σήμα κατατεθέν για τη Θεσσαλονίκη.

Κάνοντας μία βόλτα κάποιος, μπορεί εύκολα να διακρίνει την φθορά του έργου του σπουδαίου εικαστικού Γιώργου Ζογγολόπουλου που πρωτοήρθε στη Θεσσαλονίκη το 1997 και τοποθετήθηκε εκ νέου στη Νέα Παραλία το 2013, στο σημείο που είναι μέχρι σήμερα και κατάφερε γρήγορα να γίνει το αγαπημένο σημείο κατοίκων της πόλης αλλά και επισκεπτών.

Μάλιστα, η δημοτικότητα του έργου είναι πλέον τόσο μεγάλη, με όλους να θέλουν να φωτογραφηθούν στις Ομπρέλες, που τείνει να  ξεπεράσει τον Λευκό Πύργο ως σύμβολο της πόλης, κάτι που όμως όπως φαίνεται δεν είχε καμία σημασία για την προηγούμενη δημοτική αρχή που παρά τις φθορές δεν μπήκε ποτέ στην διαδικασία να συντηρήσει το έργο.

Σε πολλές από τις ομπρέλες διακρίνει κανείς τις τρύπες πλέον στο δίχτυ τους και την σκουριά, αλλά όπως είναι γνωστό εδώ και μήνες, αφαιρέθηκε και μία από τις ομπρέλες, χωρίς να έχει γίνει γνωστή η τύχη της.

Ομπρέλες

«Οι ομπρέλες έχουνε θέμα εδώ και πέντε χρόνια» αναφέρει στην επικοινωνία μας ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου, εξηγώντας πως «Είχαμε αλληλογραφία με την προηγούμενη δημοτική αρχή. Είχαμε κάνει προτάσεις για επισκευές και τους επισημάναμε τον κίνδυνο να πέσει καμία ομπρέλα ή καμία από τις «βροχές» στο κεφάλι κανενός θεατή από κάτω και τον σκοτώσει και την ευθύνη που έχουν. Δεν έδωσε όμως κανείς την πρέπουσα σημασία. Αδιαφόρησαν πλήρως»

Ομπρέλες
Φωτογραφίες για την Parallaxi: Ευθύμης Βλάχος

Ομπρέλες

«Στο Ελ Αλαμέιν τις συντηρούν κάθε χρόνο»

«Τα θέματα του έργου, έχουν να κάνουν κυρίως με τις «βροχές» (οι λοξές βέργες), οι οποίες έχουν φύγει από τη θέση τους, αλλά θέλουν έλεγχο και όλες οι ομπρέλες. Είχα σημειώσει έξι ομπρέλες που θέλουν συντήρηση και επισκευή. Αυτές οι ομπρέλες έχουν να συντηρηθούν από τότε που έγινε η μεταφορά τους στο σημείο. Σκεφτείτε πως έχουμε βάλει ακριβώς ίδιες ομπρέλες στην παραλία του Ελ Αλαμέιν στην Αλεξάνδρεια. Οι Αιγύπτιοι να δείτε πώς τις συντηρούν. Κάθε χρόνο τις πλένουν, τις φροντίζουν, επικοινωνούν μαζί μας, ρωτούν πώς να τις συντηρούν» αναφέρει ο κ. Θεοδωρίδης, ελπίζοντας πως τώρα με την νέα δημοτική αρχή τα πράγματα θα είναι καλύτερα, τονίζοντας μάλιστα την εκτίμηση του στον κ. Γάκη και τον κ. Νικηφορίδη. Τώρα, με την καινούρια δημοτική αρχή έχουμε σκοπό να τους κάνουμε πάλι την  πρόταση. Έχουμε τα συνεργεία έτοιμα και τον τρόπο για να συντηρηθεί το έργο»

Ομπρέλες

Ο Πρόδρομος Νικηφορίδης, νέος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Κινητικότητας, αλλά και γνώστης του προβλήματος, διαβεβαιώνει στην Parallaxi πως το επόμενο διάστημα θα μελετηθούν οι φθορές του έργου και θα επιδιορθωθούν όσο πιο άμεσα γίνεται. «Το ιδανικό σενάριο θα είναι να βρεθεί ένας χορηγός ώστε μαζί με τις προτάσεις του Ιδρύματος να γίνει πιο γρήγορα η συντήρηση του έργου. Πάντως, όπως και να έχει, αυτές τις μέρες θα επικοινωνήσω με το Ίδρυμα Ζογγολόπουλου για να δούμε τι πρέπει να κάνουμε» αναφέρει.

Οι “Ομπρέλες”, έχουν ύψος 13 μ. και δίνουν την εντύπωση πως αγγίζουν τον ουρανό.

Το γλυπτό που κοσμούσε την είσοδο της 45ης Biennale της Βενετίας, τοποθετήθηκε τελικά το 1997 στην παραλία της Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της ανακήρυξης της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Σήμερα οι “Ομπρέλες” της Θεσσαλονίκης, εικαστικό έργο αναφοράς για τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα, αποτελεί ένα από τα πλέον φωτογραφημένα γλυπτά παγκοσμίως και υπάρχει υποχρέωση από την πόλη να επαναφέρει το έργο σε άριστη κατάσταση άμεσα.

“Η ομπρέλα σαν αντικείμενο προστατευτικό είναι οικείο σε όλο τον κόσμο. Όλοι βρίσκουμε προστασία και θαλπωρή κάτω από τον ανάλαφρο θόλο της, καταιγίδες, άγριος ήλιος, τρυφερές συναντήσεις… Θα μπορούσαμε να τις θεωρήσουμε σαν αντικείμενο κοινό στη χρήση του και φανταστικό στην τέχνη” είχε δηλώσει ο ίδιος ο Ζογγολόπουλος.

«Cor-ten»

Από την άλλη, ακόμα ένα σπουδαίο έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου, που όμως δεν χαίρει της ίδιας αποδοχής και δημοτικότητας, είναι το Γλυπτό της ΔΕΘ ή αλλιώς το «Cor-ten – Νίκη της Σαμοθράκης» που βρίσκεται στην Πλατεία Σιντριβανίου, στη βορεινή πύλη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης  από το 1966, όταν ο Ζογγολόπουλος κέρδισε το Α’ βραβείο έπειτα από πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό της ΔΕΘ για την κατασκευή αγάλματος στη νέα πύλη!

Στο γλυπτό, μεγάλοι διαδοχικοί όγκοι, κύβοι, ορθογώνια, δημιουργούν μια σύνθεση με προοπτική, με δυναμισμό και δίνουν την αίσθηση της κίνησης και του παιχνιδίσματος. Είναι ένα εξπρεσιονιστικό έργο, αυστηρής σύνθεσης και αναπτύσσεται προς τον ουρανό. Ο τρόπος που το χτυπάει ο ήλιος κατά την διάρκεια της ημέρας δημιουργεί διαφορετικές φωτοσκιάσεις.

Σχετικά με την κατάσταση του και τι μπορεί να συμβαίνει με τη σκουριά που φαίνεται να έχει στο κάτω, κυρίως, μέρος του, ο κ. Θεοδωρίδης εξηγεί: «Cor-Ten είναι το όνομα του μετάλλου από το oποίο είναι φτιαγμένο αυτό το γλυπτό και είναι ένα μίγμα σιδήρου και άλλων μετάλλων και ακριβώς επειδή γίνεται για να μπαίνει σε εξωτερικούς χώρους, οξειδώνεται εξωτερικά αλλά μέσα παραμένει κανονικό μέταλλο και δεν διαβρώνεται. Κατασκευάζεται δηλαδή γι’ αυτόν τον σκοπό.  Αυτό δεν χρειάζεται συντήρηση, όμως νομίζω ότι πριν από μερικά χρόνια είχε πάθει ζημιά ο κάτω «κύβος» και είχε αναλάβει η Σχολή Καλών Τεχνών του Πολυτεχνείου να το συντηρήσει και νομίζω, έχουν αντικατασταθεί τα cor-ten από κάποια μέταλλα τα οποία δε νομίζω ότι είναι cor-ten. Γι’ αυτή τη συντήρηση όμως δεν έχουμε στοιχεία εμείς. Το κάτω μέρος δηλαδή, αν το προσέξετε, έχει διαφορετικό χρωματισμό από το επάνω και στην πραγματικότητα δεν ξέρουμε τι έχει γίνει».

Όπως και να έχει, στο επόμενο διάστημα, η εικόνα των δύο έργων θα πρέπει να αποκατασταθεί, τόσο για ζητήματα επικινδυνότητας των χιλιάδων επισκεπτών στις Ομπρέλες, όσο και ως τιμή σε ένα σύμβολο πλέον και μία δωρεά ενός σπουδαίου εικαστικού στην πόλη. Περιμένουμε τις εξελίξεις.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα