Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ρυθμούς χελώνας ο τερματικός σταθμός Νέας Ελβετίας
Αδιαμόρφωτη παραμένει η αλάνα του σταθμού μεταφόρτωσης ενώ «απείραχτη» είναι και η οδός Ψελλού
Για όλους τους σταθμούς του Μετρό κάτι ξέρουμε. Τους βλέπουμε με έναν τρόπο να διαμορφώνονται. Ο μόνος που παραμένει terra incognita, καθώς κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί τι συμβαίνει στο τέλος της οδού Ψελλού, απέναντι από τη Νέα Ελβετία, στις χωμάτινες αλάνες που τίποτε δεν θυμίζουν σημείο που θα τερματίζει το μετρό της πόλης, είναι ο τερματικός σταθμός. Τίποτε εδώ δεν πείθει ότι σε λίγους μήνες υποτίθεται ότι θα λειτουργεί μετρό.
Εγκλωβισμένη στον λαβύρινθο της γραφειοκρατίας του κεντρικού κράτους και των συναρμόδιων τοπικών υπηρεσιών αλλά και της ολιγωρίας της Αττικό Μετρό, παραμένει η διάνοιξη της οδού Ψελλού και η διαμόρφωση του σταθμού μεταφόρτωσης και του τερματικού σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης, στη Νέα Ελβετία, όπου τα έργα προχωρούν με ρυθμούς χελώνας.
Η Αττικό Μετρό υποστηρίζει ότι πρέπει να υπάρχουν σαφείς υποδείξεις, βάσει των μελετών που έχουν ανατεθεί, για τη διαμόρφωση του επιφανειακού χώρου ενώ ο τερματικός σταθμός, υπόγεια προχωρά κανονικά. Ο ΟΣΕΘ, ευελπιστεί ότι σύντομα θα έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού μεταφόρτωσης, ενώ ο δήμος Θεσσαλονίκης παραπέμπει στο κεντρικό κράτος για την πορεία των απαραίτητων απαλλοτριώσεων για την διάνοιξη της οδού Ψελλού και τη διαμόρφωση της αλάνας, που εκτείνεται στην περιοχή μεταξύ της Αλλατίνη και του άλσους της Νέας Ελβετίας.
Όπως γίνεται αντιληπτό μέσα από τις φωτογραφίες της αυτοψίας που κάναμε στον χώρο γύρω από το εργοτάξιο, στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, τα έργα στο εργοτάξιο του Μετρό βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά ακόμα τα έργα για τη διάνοιξη της οδού Ψελλού και τη διαμόρφωση της αλάνας, δεν έχουν ξεκινήσει καθώς ούτε οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί, θέμα για το οποίο την κύρια ευθύνη έχει το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών.
Ο χώρος εκτός του εργοταξίου, παραμένει σχεδόν στην πρωταρχική του μορφή γεγονός που αποδεικνύει ότι ακόμα υπάρχει πολύς δρόμος για να ξεκινήσουν τα έργα, την ώρα μάλιστα που η κυβέρνηση επιχειρεί να πείσει τους Θεσσαλονικείς ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, σε ένα χρόνο από τώρα ή το πολύ μέχρι τα μέσα του 2024, θα είναι έτοιμο.
Είναι προφανές ότι η «μικρή καθυστέρηση» που παραδέχεται η κυβέρνηση δεν θα είναι καθόλου μικρή όταν μάλιστα και ο διαγωνισμός για τον φορέα διαχείρισης και λειτουργίας του Μετρό, βρίσκεται στον «αέρα», καθώς σύμφωνα με δημοσιεύματα πιθανά να ολοκληρωθεί το 2025!
Ας θυμηθούμε τι έλεγε ο υπουργός Κώστας Καραμανλής το καλοκαίρι του 2021:
”Ο τερματικός σταθμός «Νέα Ελβετία» του Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπεται να λειτουργήσει στην περιοχή του αδιάνοικτου σήμερα τμήματος της οδού Μιχαήλ Ψελλού. Υπήρχε συνεπώς ο κίνδυνος κατά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, να μην είναι δυνατή η πρόσβαση των επιβατών σε αυτόν.
Με την κατασκευή του τμήματος αυτού της οδού Μιχαήλ Ψελλού, θα συνδεθεί η Πυλαία με τη Θεσσαλονίκη και την Καλαμαριά, γεγονός μείζονος σημασίας για την περιοχή,
Στο αδιάνοικτο αυτό τμήμα όμως εμπλέκονται το ρυμοτομικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, η επέκταση αυτού (περιοχή Κηφισιάς), το ρυμοτομικό σχέδιο της Πυλαίας, καθώς και περιοχή εκτός σχεδίου. Η αρμοδιότητα για την διάνοιξη της οδού ανήκει στο Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά η γραφειοκρατία και οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις καθυστερούσαν την υλοποίησή του.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στα πλαίσια του ευρύτερου συγκοινωνιακού σχεδιασμού στην περιοχή, θα προχωρήσει στην κατασκευή Σταθμού Μετεπιβίβασης, μέσω του ΟΣΕΘ. Αποφασίσθηκε λοιπόν ότι ταυτόχρονα με τη διάνοιξη της οδού, θα κατασκευαστούν και δύο ισόπεδοι κυκλικοί κόμβοι για τη σύνδεσή της με την οδό Παπαναστασίου και με το υφιστάμενο τμήμα της Ψελλού.
Το έργο αυτό αποτελεί την πρώτη φάση του ευρύτερου σχεδιασμού για την ανάπλαση της νοτιοανατολικής πύλης του Δήμου Θεσσαλονίκης και έχει συμφωνηθεί να χρηματοδοτηθεί με πόρους από το Τομεακό Πρόγραμμα Ε.Π. ΥΜΕΠΕΡΑΑ, στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Για την υλοποίηση της δεύτερης φάσης, που αφορά στη συνολική ανάπλαση της περιοχής, θα πρέπει ο Δήμος Θεσσαλονίκης να προχωρήσει άμεσα στη σύνταξη των απαραίτητων μελετών, με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Επιπλέον σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων λύθηκε το θέμα της χρηματοδότησης του έργου και των απαραίτητων απαλλοτριώσεων, που θα γίνει από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.”
Αττικό Μετρό: Σε αναμονή για τις υποδείξεις για τη διαμόρφωση του χώρου
Από την Αττικό Μετρό, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι για τον τερματικό σταθμό στη Νέα Ελβετία, όλα εξαρτώνται από τον ΟΣΕΘ και το δήμο Θεσσαλονίκης.
Η εταιρία θεωρεί ότι το έργο θα προχωρήσει όταν ολοκληρωθούν οι μελέτες και οι απαλλοτριώσεις που αφορούν τα οικόπεδα της περιοχής . Η εταιρία θα αναλάβει να κατασκευάσει και να διαμορφώσει το χώρο όπως τους δρόμους, τα πεζοδρόμια και όλα όσα πρέπει να γίνουν αφού βέβαια προχωρήσουν και ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες απο τον ΟΣΕΘ και φυσικά λήξει το μείζον θέμα των απαλλοτριώσεων των οικοπέδων στην αλάνα, που είναι αρμοδιότητα κυρίως του δήμου Θεσσαλονίκης».
Σε ότι αφορά την πρόοδο των έργων στο τερματικό σταθμός νέας Ελβετίας η Αττικό Μετρό αναφέρει: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ορθομαρμάρωσης στους χώρους κοινού, η τοποθέτηση του μεταλλικού πάγκου και του πυράντοχου κουφώματος στο εκδοτήριο εισιτηρίων, η κατασκευή του υπερυψωμένου δαπέδου στην αίθουσα σταθμάρχη και οι εργασίες κατασκευής ψευδοροφής από γυψοσανίδα στις προσβάσεις. Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες κατασκευής υπερυψωμένων δαπέδων στους τεχνικούς χώρους.
Τόσκας – ΟΣΕΘ: Οι μελέτες σχεδόν έχουν ολοκληρωθεί
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Γιάννης Τόσκας, αναφέρει ότι οι σχετικές μελέτες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά αναμένεται μία νομοθετική διευθέτηση για την χωροθέτηση από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών.
«Εμείς σαφώς δεν θα κάνουμε το έργο, που πιθανά θα αναλάβει η Αττικό Μετρό. Εμείς έχουμε ολοκληρώσει σχεδόν όλες τις μελέτες. Υπάρχει ένα θέμα με την χωροθέτηση, που απαιτεί νομοθετική παρέμβαση, η οποία αναμένεται άμεσα και αφορά την περιβαλλοντική αδειοδότηση», τονίζει και αναφέρει ότι ο ΟΣΕΘ αναμένει αυτή την νομοθετική διευθέτηση, ώστε να εκδοθεί η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του τερματικού σταθμού του Μετρό και αμέσως μετά πρέπει να λυθούν άμεσα τα θέματα των απαλλοτριώσεων.
«Σε αυτά εμπλεκόμαστε και εμείς (το υπουργείο Μεταφορών) και ο δήμος, διότι πρέπει να ξεκαθαρίσει αν οι απαλλοτριώσεις των τελευταίων κομματιών θα γίνουν από το ελληνικό δημόσιο ή από τον δήμο. Είναι θέμα οικονομικό», τονίζει και αναφέρει ότι χρειάζονται πρόσθετα κονδύλια, ιδίως για την οδό Ψελλού, αλλά και για κάποια ακίνητα ιδιωτών, προς την πλευρά της Παπαναστασίου.
Τέλος, επισημαίνει ότι η διαμόρφωση της συγκεκριμένης περιοχής θα δώσει αξία σε όλη την περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, και γι αυτό γίνεται προσπάθεια, ώστε, όλες οι απαραίτητες διαδικασίες να προχωρήσουν το γρηγορότερο δυνατό.
Εφραίμ Κυριζίδης: Θα κατασκεύαζαν ένα τερματικό σταθμό που θα κατέληγε στα χωράφια!
Στις ευθύνες του κεντρικού κράτους και των συναρμόδιων υπουργείων σχετικά με την προώθηση των απαλλοτριώσεων και των μελετών, αναφέρεται ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Θεσσαλονίκης, Εφραίμ Κυριζίδης, αποδεχόμενος και μερίδιο ευθύνης του δήμου Θεσσαλονίκης, ιδίως των προηγούμενων διοικήσεων, που όπως υποστηρίζει, δεν είχαν πράξει σχεδόν τίποτα για τα συγκεκριμένα θέματα.
«Υπάρχουν μία σειρά προβλημάτων με τις μελέτες, τις οποίες εμείς απλά ελέγχουμε, και τις απαλλοτριώσεις, για τις οποίες καταφέραμε και βρήκαμε 18 εκατομμύρια ευρώ. Τα λεφτά αυτά έχουν καταβληθεί, αλλά εκκρεμούν 3-4 ακόμα απαλλοτριώσεις, τις οποίες τρέχουμε και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις», τονίζει και αναφέρει πως η χρηματοδότηση είναι ευθύνη της κυβέρνησης.
Επίσης, επιρρίπτει ευθύνες και στην Αττικό Μετρό λέγοντας πως «είναι μέρος της προγραμματικής συμφωνίας», ενώ σημειώνει πως το προηγούμενο διάστημα για τον συγκεκριμένο ζήτημα δεν είχε γίνει σχεδόν τίποτα. «Τώρα τρέχουμε να προλάβουμε, όταν την προηγούμενη δεκαετία δεν είχε γίνει τίποτα, καμία προετοιμασία», τονίζει και σημειώνει χαρακτηριστικά, πως αν ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν προωθούσε τις απαλλοτριώσεις στην περιοχή για τη διάνοιξη της οδό Ψελλού και τη διαμόρφωση των υπολοίπων χώρων, για τον τερματικό σταθμό των λεωφορείων το χώρο στάθμευση κ.λ.π., το Μετρό θα κατασκεύαζε ένα τερματικό σταθμό που θα κατέληγε στα χωράφια».
«Είναι αδιανόητη η αδράνεια που υπήρξε από τις προηγούμενες διοικήσεις του δήμου. Εμείς προωθήσαμε τρέξαμε τις μελέτες και τις απαλλοτριώσεις. Που ήταν οι προηγούμενοι;» σημειώνει και παρατηρεί πως «τώρα αν αργήσουμε 4-5 μήνες είναι ένα θέμα που εξαρτάται από τι βρήκαμε και τι έγινε πριν από 5 χρόνια. Αν είχαν προχωρήσει τα πράγματα σήμερα θα τα είχαμε έτοιμα».