Θεσσαλονίκη

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πώς θα είναι εξωτερικά ο σταθμός Βενιζέλου;

Οι εργασίες στον πολύπαθο σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης συνεχίζονται

Χάρης Δημαράς
μετρό-θεσσαλονίκης-πώς-θα-είναι-εξωτε-1154597
Χάρης Δημαράς

Οι εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου συνεχίζονται και το βόρειο εργοτάξιο παραμένει ανοιχτό, καθώς το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων έχει μπει στην τελική φάση της υλοποίησής του.

Οι φωτογραφίες από την κατάσταση στο εργοτάξιο πάντως δείχνουν και μάλιστα αυτό προκαλεί αίσθηση ότι υπάρχει μία κατασκευή σε αρκετά μεγάλο ύψος, το οποίο είναι τσιμεντένιο στη σημερινή του μορφή και σύμφωνα με τις μελέτες και τα σχέδια θα εμπεριέχει το ασανσέρ.

Δίπλα ακριβώς είναι το σημείο όπου θα βρίσκεται η κυλιόμενη σκάλα και θα οδηγεί στο υπόγειο και στην αποβάθρα. Τα έργα, φυσικά, συνεχίζονται κανονικά, ενώ από επίσημα χείλη έχουμε πληροφορηθεί πως η αποπεράτωση θα έχει ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2024.

Θα τεθεί, ωστόσο, σε λειτουργία από το συγκεκριμένο μήνα; Θα φανεί…

Σταθμός Βενιζέλου

Σε ό,τι αφορά στο παρακείμενο Αλκαζάρ που θα παραδίδονταν ως μνημειακό σύνολο και παραμένει χαμένο πίσω από λαμαρίνες, ακόμη δεν είναι γνωστό πότε θα παραδοθεί. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι μέσα στο 2025 θα έχει αποκατασταθεί.

Σταθμός Βενιζέλου

Είναι γνωστό πως η οδός Βενιζέλου και οι επιχειρηματίες της έχουν ταλαιπωρηθεί όσο κανείς με την ιστορία του Μετρό. Πολλοί, ίσως νεότεροι, δεν γνωρίζουν καν την εικόνα της καθώς οι λαμαρίνες έχουν γίνει μόνιμη εγκατάσταση και έχουν υποβαθμίσει έντονα την περιοχή, που άλλοτε έσφυζε από ζωή.

Εκεί βρίσκεται το Καραβάν Σαράι, που το 1958 ενοικιάστηκε στο δήμο Θεσσαλονίκης για να εγκατασταθεί εκεί το δημαρχείο της πόλης, όπου και παρέμεινε για 51 χρόνια, το Αλκαζάρ και η αγορά ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένη.

Σταθμός Βενιζέλου

Σταθμός Βενιζέλου: To χρονικό

Ο σταθμός Βενιζέλου ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007, με καθαρό μήκος 76.60m και καθαρό πλάτος 19.75m. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το βάθος του σταθμού θα έφτανε τα 27m και θα αποτελούνταν από τέσσερα υπόγεια επίπεδα.

Το έδαφος της περιοχής του σταθμού σε βάθος 11m αποτελείται από τεχνητές επιχώσεις, δηλαδή αρχαιολογικά στρώματα Το 2012 κατά τις ανασκαφικές εργασίες αποκαλύφθηκε η μνημειακή φάση της πόλης, αποτελούμενη από τη διασταύρωση των οδών Decumanus Maximus και Cardo, στη θέση της σημερινής διασταύρωσης Εγνατίας και Βενιζέλου.

Από το 2012 ως το 2016 δεν πραγματοποιείται καμία εργασία στο Σταθμό Βενιζέλου, λόγω της διαμάχης για την τύχη των αρχαιοτήτων και τα εκτεταμένα οικονομικά προβλήματα της αναδόχου εταιρείας.

Σταθμός Βενιζέλου

Έτσι φτάνουμε στο 2017, όπου με την Υπουργική Απόφαση ΥΠΟΠΑΙΘ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕ/41484/24488/1402/162/10.2.2017 (ΑΔΑ: 7ΝΦ14653Π4-Ζ91) αποφασίζεται ο επανασχεδιαμός του Σταθμού Βενιζέλου με την διατήρηση κατά χώρα των αρχαιοτήτων, από το Υπουργείο Πολιτισμού. Στις δύο άκρες του σταθμού, ανατολικά και δυτικά θα κατασκευαστούν δύο φρεάτια με μικροπάσσαλους. Τα δύο φρεάτια θα ενωθούν μεταξύ τους με υπόγεια σήραγγα κάτω από τη θέση των αρχαίων με τη μέθοδο ΝΑΤΜ.

Από εκεί και κάτω θα πραγματοποιηθεί κανονικά η κατασκευή των υπόλοιπων επιπέδων του σταθμού. Στους μήνες που ακολούθησαν την Υπουργική Απόφαση, μέσα στο 2017, αναρτήθηκαν από την Αττικό Μετρό, στη διαύγεια, δύο επιπλέον αποφάσεις με θέμα: Επανασχεδιασμός του Σταθμού «Βενιζέλου» με κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων (ΑΔΑ: 7ΚΕΙ46Ψ8Ο3-ΑΦΨ και ΑΔΑ: Ψ97846Ψ8Ο3-ΖΓ5).

Τι προέβλεπαν οι αποφάσεις: Την εκπόνηση των μελετών:

1. Μελέτη Προστασίας των Αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια του έργου κατασκευής του Σταθμού, και κατά κύριο λόγο για την κατασκευή της πλάκας οροφής.

2. Μελέτη κατασκευής μικροπασσάλων αντιστήριξης για την κατασκευή των φρεατίων αερισμού στην ανατολική και δυτική πλευρά του σταθμού.

3. Εκπόνηση Οριστικών Μελετών επιπέδου 1 (στατικές, αρχιτεκτονικές και ηλεκτρομηχανολογικές) για την διάνοιξη της σήραγγας κάτω από τα αρχαία.

4. Εκπόνηση πρόσθετων μελετών παράκαμψης δικτύων κοινής ωφέλειας, εκπόνηση πρόσθετων κυκλοφοριακών μελετών και προκαταρτικών εργασιών διαμόρφωσης εργοταξιακών χώρων.

5. Προσαρμογή της μελέτης της πλάκας οροφής του σταθμού υπό τον επανασχεδιασμό του σταθμού. Οι αρχαιολογικές έρευνες με την ευκαιρία της διάνοιξης της γραμμής του Μετρό άρχισαν τον Ιούλιο του 2006 με μεγάλη πληγή τα ευρήματα στον Σταθμό Βενιζέλου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα