Μια συμβολική έκθεση λίγο πριν τη συνένωση των Μουσείων

«Συμφωνία σε 20 μέρη» από το ΚΜΣΤ και το ΜΜΣΤ.

Στέλλα Παϊσανίδη
μια-συμβολική-έκθεση-λίγο-πριν-τη-συνέ-289571
Στέλλα Παϊσανίδη

Πραγματοποιήθηκε σήμερα η Συνέντευξη Τύπου με θέμα την έκθεση «Συμφωνία σε 20 μέρη. Σύγχρονα έργα από τις Συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» που θα φιλοξενηθεί στο ΜΜΣΤ (εντός ΔΕΘ) από τις 16 Φεβρουαρίου έως τις 20 Μαΐου 2018, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ένα διευρυμένο σύνολο έργων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που προέρχεται από τις συλλογές των δύο μουσείων.

Ενόψει της συνένωσης των λειτουργιών των δύο μουσείων, λίγο πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου στη Βουλή για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών (MOMus), η παρουσίαση αυτή απέκτησε συμβολική διάσταση, καθώς προτείνει μια πρώτη συμπαράθεση έργων και καλλιτεχνών των δύο συλλογών, η οποία δημιουργεί νέους συσχετισμούς και ερμηνείες.

Διαβάστε σχετικά | MOMus: Τι ακολουθεί τη συνένωση των Μουσείων;

Υπόκλιση, 1996-7 λάδι σε μουσαμά, Συλλογή Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

«Η Συμφωνία σε 20 μέρη είναι ένα μεγάλο συμφωνικό έργο. Είναι ένα στοίχημα γιατί έρχονται τα έργα διαφορετικών μουσείων σε διάλογο. Είναι μια ευκαιρία να γίνει χαρτογράφηση των συλλογών. Πρέπει να δείχνουμε τον πλούτο της πόλης», τόνισε η Θούλη Μισιρλόγλου, Διευθύντρια του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Στο δρόμο προς τη συνένωση

«Η συνένωση είναι αναγκαία συνθήκη για να περάσει η Θεσσαλονίκη σ’ ένα νέο στάδιο ώστε να έχει αντίκτυπο όχι μόνο εντός συνόρων αλλά ευρύτερα», δήλωσε ο Εμμανουήλ Μαραγκούλης, Πρόεδρος της εφορείας του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Σχετικά με την επίδραση της συγχώνευσης στο έργο του Μουσείου Φωτογραφίας ο κύριος Μαραγκούλης πρόσθεσε ότι «δεν θα αγγιχτεί καθόλου το καλλιτεχνικό του κομμάτι. Θα μας δοθούν οι ευκαιρίες δράσεων που θα ανταποκρίνονται στα σημερινά αιτούμενα των τεχνών».

Μέσα από τις 20 ενότητες, εκτίθεται ένα ιστορικό κομμάτι έργων και καλλιτεχνών, το οποίο συμπληρώνεται από νέες διασυνδέσεις και οπτικές γωνίες, που εμπλουτίζουν το τοπίο της σύγχρονης τέχνης και αναδεικνύουν όψεις των σημερινών προβληματισμών, καλλιτεχνικών, κοινωνικών, πολιτικών. 

Δημήτρης Αληθεινός Χωρίς τίτλο, 1975 Μέταλλο, γύψος, ραδιόφωνο, πλαστικό, ηχητικό σύστημα Δωρεά του καλλιτέχνη-Συλλογή Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Η νέα έκθεση που συνδιοργανώνουν τα δύο μουσεία περιλαμβάνει σχεδόν 200 καλλιτέχνες, ενώ ανοίγει την προοπτική επόμενων εκθέσεων, ώστε να παρουσιαστεί το σύνολο των συλλογών και των καλλιτεχνών που εμπλουτίζουν τις συλλογές.

Στην τελική ευθεία για το MOMus

«Η έκθεση δίνει ένα δείγμα του τι θα καταφέρουμε μαζί και του τι θησαυροί υπάρχουν στα αρχεία μας. Η χρονιά ήταν συναρπαστική, είχε δράση και τα καλύτερα αποτελέσματα. Όλα αυτά συμπίπτουν με μία θεσμική διαδικασία. Μπήκαμε σε μια τελική ευθεία για το ΜOMus και θέλουμε να πιστεύουμε ότι η θεσμική επικύρωση του φορέα θα είναι έτοιμη από κάθε νομική σκοπιά σε 1,5 με 2 μήνες από τώρα» δήλωσε ο Ανδρέας Τάκης, Πρόεδρος ΔΣ του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

«Έπεφταν κάθε φορά οι ιδέες για να γίνει κάτι μεγάλο. Θέλαμε να ξεπεράσουμε το επίπεδο. Σιγά σιγά δημιουργήθηκε μία συζήτηση που επανερχόταν. Το 2009 αρχίσαμε να συζητάμε με στελέχη του Υπουργείου Πολιτισμού. Από τότε πέρασαν επτά Υπουργοί Πολιτισμού. Την τάση ενστερνίστηκε ο Πρόεδρος του Κρατικού, καθίσαμε το συζητήσαμε και συμφωνήσαμε. Καταλήξαμε ότι είμαστε προ των πυλών της δημιουργίας του φορέα Momus που θα στεγάσει τα τρία Μουσεία. Τα Μουσεία προσπάθησαν να αναδείξουν τη σύγχρονη φωτογραφία και δεν ήταν μόνο πολιτική η βούληση αυτή αλλά και βούληση όλων μας», είπε με τη σειρά της η Ξανθίππη Χόιπελ, Πρόεδρος ΔΣ του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

«Σε αυτά τα χρόνια», συνέχισε «ενώ το μουσείο ξεκίνησε με μεγάλες εκθέσεις δεν κατόρθωσε κάτι πολύ δυνατό. Έτσι με τη συνένωση των δύο μουσείων στόχος είναι η ανάδειξη της σύγχρονης τέχνης και η προσέλευση πλήθους κόσμου. Δεν πάμε να σώσουμε το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το μουσείο μπορούσε να ζήσει και έτσι αλλά δεν θα καταφέρναμε αυτό που θέλαμε. Τα σχόλια που έχουν γίνει είναι άδικα», πρόσθεσε. 

Η λεπτομερής παρουσίαση του MOMus θα γίνει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Σχετικά με την προοπτική της ΥΦΑΝΕΤ

Σε ερώτηση που τέθηκε από την Parallaxi στον Πρόεδρο ΔΣ του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ανδρέα Τάκη, στο περιθώριο της Συνέντευξης Τύπου, σχετικά με την προοπτική της έδρας του υπερ – μουσείου στην ΥΦΑΝΕΤ, απάντησε: «Η ΥΦΑΝΕΤ για εμάς δεν αποτελεί προτεραιότητα του άμεσου σχεδιασμού. Η ΥΦΑΝΕΤ είναι ένα σχέδιο που είχε συλληφθεί σε μία εποχή που αυτοί που το συνέλαβαν δεν είχαν καμία εικόνα χωροκατανομής στην πόλη σε συνδυασμό με το θέμα του κόστους και την προσβασιμότητα του κοινού. Είναι, ωστόσο, κάτι που δεν απεμπολούμε ποτέ».

Διαβάστε σχετικά: Και το όνομα αυτού ΜoΜus

Ακολουθεί ο εκθεσιακός προγραμματισμός για το 2018

ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

‘Η Θέα από το παράθυρό μου … Εκδοχές της ‘Οικίας’ στη ρωσική πρωτοπορία. Έργα από τη συλλογή Κωστάκη’

30.09.2017 – παράταση έως τα τέλη Απριλίου 2018

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)

Επιµέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου

Η έκπληξη που προκαλεί το Σπίτι ως µέρος του αστικού τοπίου αποτυπώνεται στο εφηβικό σχέδιο της Λιουµπόβ Ποπόβα που απεικονίζει τη θέα σπιτιών από το παράθυρο του διαµερίσµατος της παρόχθιας οδού Μιτνίνσκαγια στη Μόσχα, όπου το 1906 η 16χρονη τότε καλλιτέχνης και η οικογένειά της είχαν µετακοµίσει από τη Γιάλτα. Μπορεί τα σπίτια αυτά να εξελίχθηκαν µέσα σε λίγα χρόνια σε «Χωροδυναµικές Κατασκευές» και «Ζωγραφικά Αρχιτεκτονήµατα», συνδυάζοντας δυναµικά τις γεωµετρικές µορφές, τους όγκους και τα υλικά, και προσφέροντας πρωτότυπες ιδέες στους αρχιτέκτονες, όµως η αρχική αίσθηση ότι για να βελτιωθεί και να εξελιχθεί ο άνθρωπος πρέπει να ξεπεράσει, καταρχήν, πολλά από τα υποσυνείδητα εντυπωµένα βιώµατά του, παραµένει πάντα ένα ισχυρό ζητούµενο της τέχνης της ρωσικής πρωτοπορίας. Αυτή η διαδροµή της αντίληψης περί Οικίας και Οικείου στη ρωσική πρωτοπορία παρουσιάζεται µέσα από 90 έργα της συλλογής Κωστάκη του ΚΜΣΤ.

‘Κώστας Τσώλης – Another Day in Paradise’

7 Φεβρουαρίου – 6 Μαΐου 2018

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)

Επιμέλεια: Γιάννης Μπόλης

Μια ακόμη μέρα στον Παράδεισο «υπόσχεται» με τρόπο προκλητικά ειρωνικό ο εικαστικός Κώστας Τσωλης. Αρχειακό φωτογραφικό υλικό, εικονογραφήσεις εφημερίδων και περιοδικών, διαφημιστικές αφίσες και αποσπάσματα από ντοκιμαντέρ βρίσκονται στον πυρήνα της δημιουργίας του, με συνθέσεις οι οποίες επικεντρώνονται στις έννοιες της ιστορίας, της ατομικής και συλλογικής μνήμης.

Η ζωγραφική του Κώστα Τσώλη προκαλεί το βλέμμα υπερβαίνοντας τις συμβάσεις του. Απευθύνεται, σημαίνει, παρακινεί, εγείρει ζητήματα υπαρξιακής και οντολογικής τάξης και επικαλείται μια βαθύτερη επικοινωνία. Πρωταγωνιστές των έργων του, μια λίστα γεγονότων και υποκειμένων: οι επαναστατικοί και λαϊκοί ηγέτες και αγωνιστές, τα πορτραίτα πνευματικών προσωπικοτήτων, οι ανθρωπολογικές μελέτες, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και η Αμερική των φυλετικών διακρίσεων, τα εθνικά εμβλήματα, τα σύμβολα της αγωνιστικότητας αλλά και της εξουσίας, οι σκηνές της εξέγερσης, τα θύματα και η βία της κρατικής καταστολής της πρόσφατης ιστορίας, οι όψεις της Ελλάδας της κρίσης και οι αναποδογυρισμένες βάρκες των προσφύγων στον βυθό του Αιγαίου.

‘Η Μνήμη της Επανάστασης. Σύγχρονοι Έλληνες Εικαστικοί’

12 Φεβρουαρίου – 14 Απριλίου 2018

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, εκθεσιακός χώρος «Νίκος Κεσσανλής»

Επιμέλεια: Γιάννης Μπόλης

Η έκθεση φιλοξενεί την εκδοχή 70 σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών για τα σύμβολα, τις εικόνες και τους πρωταγωνιστές της Οκτωβριανής Επανάστασης, τα μηνύματα, τα συνθήματα, το πνεύμα, την ορμή και τον δυναμισμό της, τις διαστάσεις ενός από τα ιστορικά γεγονότα που «συγκλόνισαν» τον κόσμο και καθόρισαν την ιστορία του 20ού αιώνα. Η έκθεση διοργανώθηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη την άνοιξη του 2017, όπου είχαν την ευκαιρία να τη δουν χιλιάδες επισκέπτες. Συνοδεύεται από αναπαραγωγές έργων της συλλογής Κωστάκη του ΚΜΣΤ που σκιαγραφούν το σκηνικό της εποχής της ρωσικής πρωτοπορίας καθώς και από αντικείμενα (αφίσες και προτομές με τους ηγέτες της Οκτωβριανής Επανάστασης, φωτογραφίες, ζωγραφικοί πίνακες σοσιαλιστικού ρεαλισμού, κ.ά.) της συλλογής Βασίλη Κωνσταντίνου.

‘Russian Avant-garde Revisited / (Επαν)έκθεση της συλλογής Κωστάκη’

23 Μαΐου – 16 Σεπτεμβρίου 2018

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)

Επιμέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου, Αγγελική Χαριστού, Δόμνα Γούναρη

Στη μεγάλη έκθεση για την ρωσική πρωτοπορία που θα εγκαινιαστεί στις 23 Μαΐου 2018, σε όλους τους ορόφους του ΚΜΣΤ θα επανεξεταστούν οι βασικές κατευθύνσεις στην τέχνη αυτής της συγκλονιστικής περιόδου των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα που μέσα από τα ιστορικά συμφραζόμενα του μεγάλου οράματος για την αλλαγή του κόσμου, έθεσε ουσιαστικά ζητήματα σχέσης της ζωγραφικής με την ποίηση, την αρχιτεκτονική, τη μουσική, το θέατρο, τις επιστήμες και συγκρότησε νέες θέσεις και μανιφέστα καθώς και εν τέλει μια εντελώς καινοτόμα φιλοσοφία που απέβλεπε στον ρόλο που η τέχνη μπορεί να διαδραματίσει προκειμένου να καταργηθούν οι παγιωμένες αισθητικές συμβάσεις. Η έκθεση θα αναδεικνύει και το πορτρέτο του εμπνευσμένου συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη, ο οποίος έθεσε στόχο ζωής να διασώσει την τέχνη αυτή από τη λήθη και την καταστροφή.

‘Harvard Strike’

28 Σεπτεμβρίου – 27 Ιανουαρίου 2019

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)

Επιμέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Στην έκθεση θα παρουσιαστεί η πλήρης συλλογή αφισών από την απεργία των φοιτητών στο Harvard τον Απρίλιο του 1969 που προκάλεσε την έναρξη πολλών φοιτητικών κινητοποιήσεων στις ΗΠΑ με αφορμή την αντίθεση στον πόλεμο του Βιετνάμ.

Η συλλογή θα δοθεί στο ΚΜΣΤ από τον αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Τζώνη και την σύζυγό του ιστορικό αρχιτεκτονικής Liane Lefaivre. Ο Α. Τζώνης δίδασκε στο Harvard εκείνη την περίοδο και συγκέντρωσε το υλικό των αφισών καθώς και αρχείο δημοσιευμάτων. Η έκθεση θα συνοδευτεί από παράλληλα πρόγραμμα ομιλιών, προβολών, συζητήσεων και μουσικών συναυλιών ενώ θα υπάρξει συνεργασία με εκπαιδευτικά και πολιτιστικά ιδρύματα στην Ελλάδα, την Ευρώπη και στις ΗΠΑ.

Παράλληλα, θα παρουσιαστεί έκθεση με αφίσες, σχέδια και έντυπο υλικό για τη ρωσική επανάσταση από τη συλλογή Κωστάκη.

Η συλλογή Κωστάκη εκτός Ελλάδας

Σεπτέμβριος 2018 – Φεβρουάριος 2019

‘Ρωσική Πρωτοπορία και Επανάσταση – έργα από τη συλλογή Κωστάκη του ΚΜΣΤ’

Μουσείο Sabanci, Κωνσταντινούπολη

Συνεργασίες με Μουσείο Pompidou (Παρίσι), Reina Sofia (Μαδρίτη) και Εβραϊκό Μουσείο (ΝΥ) στο πλαίσιο δανεισμών έργων από τη συλλογή Κωστάκη.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

‘Συμφωνία σε 20 μέρη. Σύγχρονα έργα από τις συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’

16 Φεβρουαρίου – 20 Απριλίου 2018

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ)

Επιμέλεια: Θούλη Μισιρλόγλου, Γιάννης Μπόλης

Η έκθεση «Συμφωνία σε 20 μέρη. Σύγχρονα έργα από τις συλλογές του ΚΜΣΤ και του ΜΜΣΤ» παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα διευρυμένο σύνολο έργων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που προέρχεται από τις δύο συλλογές. Ενόψει της συνένωσης των λειτουργιών των δύο μουσείων, η παρουσίαση αυτή αποκτά συμβολική διάσταση, καθώς προτείνει μια πρώτη συμπαράθεση έργων και καλλιτεχνών των δύο συλλογών, η οποία δημιουργεί νέους συσχετισμούς και ερμηνείες.

Μέσα από 20 ενότητες, εκτίθεται ένα ιστορικό κομμάτι έργων και καλλιτεχνών, το οποίο συμπληρώνεται από νέες διασυνδέσεις και οπτικές γωνίες, που εμπλουτίζουν το τοπίο της σύγχρονης τέχνης και αναδεικνύουν όψεις σημερινών προβληματισμών, καλλιτεχνικών, κοινωνικών, πολιτικών.

Η έκθεση φιλοξενείται στο σύνολο των εκθεσιακών χώρων του ΜΜΣΤ στο πλαίσιο του προγράμματος στενότερης συνεργασίας των δύο μουσείων

‘Σύγχρονη Κινεζική Τέχνη’

26 Απριλίου – 20 Μαΐου 2018 (επίσημα εγκαίνια, παρουσία κινέζικης αντιπροσωπείας: 10 Μαΐου)

Επιμέλεια: Κατερίνα Σύρογλου, Δόμνα Γούναρη

Επιλογή έργων σύγχρονης κινεζικής τέχνης. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας-Κίνας και ως συνέχεια της συμμετοχής του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Μπιενάλε του Πεκίνου τον Σεπτέμβριο του 2017.  

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Αμερικής ως τιμώμενης χώρας της ΔΕΘ, θα παρουσιαστούν οι εξής εκθέσεις:

  • ‘Handbags: a private show’

1 Ιουνίου – 16 Σεπτεμβρίου 2018

Θα παρουσιαστεί μια ιδιωτική συλλογή σχεδιασμένων τσαντών χειρός υπό το πρίσμα της δημιουργού τους.

  • ‘O Λούστας της Νέας Υόρκης’

1 Ιουνίου – 16 Σεπτεμβρίου 2018

Για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί ένα σύνολο έργων του καλλιτέχνη Κώστα Λούστα (1933-2014), το οποίο είτε έχει παραχθεί είτε έχει εκτεθεί στη Νέα Υόρκη. Η ειδική αυτή παρουσίαση αναδεικνύει μια άγνωστη πτυχή του έργου του γνωστού καλλιτέχνη και αποτελεί μια νέα παραγωγή του ΜΜΣΤ.

  • ‘Αμερικανοί καλλιτέχνες από τη συλλογή Κητή’

1 Ιουνίου – 16 Σεπτεμβρίου 2018

Μετά την πρώτη παρουσίαση μέρους της συλλογής χαρακτικής και καλλιτεχνικών εκδόσεων του συλλέκτη Γιώργου Κητή στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το 2010, μια δεύτερη έκθεση θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του εορτασμού της Αμερικής ως τιμώμενης χώρας της ΔΕΘ. Οι Αμερικάνοι χαράκτες της συλλογής θα παρουσιαστούν στη νέα αυτή έκθεση, αναδεικνύοντας ένα πανόραμα καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών εκφράσεων της μεταπολεμικής και σύγχρονης χαρακτικής.

  1. ‘Τexas-Thessaloniki’

1– 16 Σεπτεμβρίου 2018

Η έκθεση συστήνει μια εκτενή αντιπροσωπευτική εικόνα της σύγχρονης τέχνης του Τέξας και επιχειρεί να ενθαρρύνει μελλοντικά την ανταλλαγή με Έλληνες καλλιτέχνες στο Houston. Περιλαμβάνει π. 100 έργα περισσότερων από 40 καλλιτέχνες (ενδεικτικά: Terry Allen, Ken Little, Basilios Poulos, Mel Chin, Sharon Kopriva, Luiz Jimenez, Tamara Kontrimas, Fernando Casas, Michael Collins, Wayne Gilbert, Bonnie Young, John Berry, Yousef Balat, Bill Kommodore, Dixie Gay, Sherry Owens, Rick low, Demetre P Grivas κ.ά.). Σε συνεργασία με τη ΔΕΘ-Helexpo.

PHOTOBIENNALE

Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2018

Συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας για τη διοργάνωση της Photobiennale 2018

Κατά το β’ εξάμηνο του 2018, το ΜΜΣΤ θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Ιόλα, ο οποίος, πέρα από προσωπικότητα του διεθνούς κόσμου της τέχνης, υπήρξε και μεγάλος ευεργέτης του ίδιου του Μουσείου. 30 χρόνια μετά το θάνατό του, η σημασία του παραμένει εξαιρετικά μεγάλη, ενώ η συμβολή του στην ίδρυση του πρώτου μουσείου σύγχρονης τέχνης της Ελλάδας πάντα κρίσιμη.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος του ΜΜΣΤ στον Ιόλα, θα παρουσιαστούν οι εξής εκθέσεις:

  • ΙNSPIRE PROJECT 2018

1 Ιουνίου – 16 Σεπτεμβρίου 2018

Επιμέλεια: Θούλη Μισιρλόγλου

Η διοργάνωση στη νέα της εκδοχή θα υλοποιηθεί για δεύτερη χρονιά. Το καθιερωμένο καλλιτεχνικό εργαστήριο, το εκθεσιακό πρόγραμμα, μαζί με το νέο θεσμό Βραβείο Inspire αποτελούν τα συστατικά της διοργάνωσης που, στη νέα της εκδοχή, υλοποιείται για δεύτερη χρονιά μετά τα τρία χρόνια της πρώτης μορφής της. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης θα είναι ένας διεθνής εικαστικός που θα αναλάβει τη διεξαγωγή του εργαστηρίου για 20 νέους καλλιτέχνες. Η δράση περιλαμβάνει τις εκθέσεις των έργων του προσκεκλημένου καλλιτέχνη και των έργων των νέων καλλιτεχνών και θα συσχετιστεί με την  πνευματική και υλική κληρονομιά του Αλέξανδρου Ιόλα.

  • IOLAS 2018: Ο ΙΟΛΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

1 Ιουνίου – 16 Σεπτεμβρίου 2018

Επιμέλεια: Θούλη Μισιρλόγλου

Η πρώτη εκδοχή της έκθεσης για τον Αλέξανδρο Ιόλα εστιάζει στους καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν και αναδείχθηκαν χάρη στον Ιόλα. Θα περιλάβει έργα της συλλογής του ΜΜΣΤ και άγνωστο αρχειακό υλικό. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί ειδικά σχεδιασμένος κύκλος θεματικών εκδηλώσεων. Ήδη σχεδιάζονται μεμονωμένες εκδηλώσεις που θα έχουν ως επίκεντρο τον Αλέξανδρο Ιόλα (προβολές, διαλέξεις, τραπέζι γαστρονομικού και καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος, συμπόσιο, καλλιτεχνικά εργαστήρια). Κοινός στόχος τους είναι να ανανεώσουν τη σχέση του Μουσείου και του κοινού με τα έργα σύγχρονης τέχνης και τους σύγχρονους καλλιτέχνες, καθώς και να μεγιστοποιήσουν το κοινό απεύθυνσης του Μουσείου.

  • IOLAS 2018: Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ. ΑΥΞΟΥ ΑΕΙ

16 Σεπτεμβρίου – 20 Νοεμβρίου 2018

Επιμέλεια: Θούλη Μισιρλόγλου

Η δεύτερη θεματική έκθεση γύρω από τον Ιόλα θα περιλάβει έργα της συλλογής του Ιόλα, δάνεια ξένων μουσείων, άγνωστο οπτικό και αρχειακό υλικό. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί ειδικά σχεδιασμένος Κύκλος θεματικών εκδηλώσεων. Ήδη σχεδιάζονται μεμονωμένες εκδηλώσεις που θα έχουν ως επίκεντρο τον Αλέξανδρο Ιόλα (προβολές, διαλέξεις, τραπέζι γαστρονομικού και καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος, συμπόσιο, καλλιτεχνικά εργαστήρια). Κοινός στόχος τους είναι να ανανεώσουν τη σχέση του Μουσείου και του κοινού με τα έργα σύγχρονης τέχνης και τους σύγχρονους καλλιτέχνες, καθώς και να μεγιστοποιήσουν το κοινό απεύθυνσης του Μουσείου.

  • ΒΡΑΒΕΙΑ ΙΟΛΑ

1 Δεκεμβρίου 2018 – 20 Ιανουαρίου 2019

Το ΜΜΣΤ εγκαινιάζει ένα νέο θεσμό προς τιμή του Αλέξανδρου Ιόλα. Τα Βραβεία Ιόλα έχουν ως στόχο να παρουσιάσουν την αιχμή της καλλιτεχνικής δημιουργίας και να ανανεώσουν τη σχέση τη σχέση των νεότερων καλλιτεχνών με τον μεγάλο συλλέκτη και άνθρωπο του κόσμου της τέχνης, καθώς και να εδραιώσουν τη φήμη του Ιόλα ως ανθρώπου που έβλεπε το μέλλον.

Η μόνιμη έκθεση των συλλογών του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης θα παραμείνει επισκέψιμη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η έκθεση παρουσιάζει μια επιλογή έργων της συλλογής σύγχρονης τέχνης του μουσείου, που διαμορφώθηκε από δωρεές μεγάλων συλλεκτών καθώς και Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, προκειμένου να γίνει δυνατή η παρουσίαση μιας αντιπροσωπευτικής, κατά τον δυνατό, εικόνας της σύγχρονης τέχνης.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

‘selfimages’

27 Φεβρουαρίου – 13 Σεπτεμβρίου 2018

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Επιμέλεια: Νατάσσα Μαρκίδου

Η έκθεση συνιστά μια έρευνα των πολλών διαφορετικών τεχνικών, αισθητικών και θεωρητικών τρόπων με τους οποίους σύγχρονοι Έλληνες φωτογράφοι έχουν πραγματευτεί την έννοια του αυτοπορτραίτου, κυρίως μέσα από οργανωμένες σειρές και θεματικές ενότητες. Τα 130 περίπου έργα 33 Ελλήνων δημιουργών, χωρίζονται στις ενότητες Αυτοβιογραφία, Ταυτότητα, Ρευστότητα, Οικείο και Δημόσιο και Αρχέγονη Μνήμη, και έρχονται σε διάλογο με την εποχή του μαζικού φαινομένου της selfie, της φωτογραφικής αυτοαναπαράστασης που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα.

PHOTOBIENNALE

Σεπτέμβριος 2018 – Ιανουάριος 2019

Διοργανωτής: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

H PHOTOBIENNALE του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης είναι προγραμματισμένη να εγκαινιαστεί τον Σεπτέμβριο του 2018 και να διαρκέσει ως τον Ιανουάριο του 2019. Το ιστορικό διεθνές φεστιβάλ φωτογραφίας της πόλης, που συμπληρώνει φέτος τριάντα χρόνια από την ίδρυσή του, θα επιστρέψει με ένα πρόγραμμα περισσότερων από 20 εκθέσεων, καθώς και με παράλληλες δράσεις, ομιλίες, συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας, με τη συμμετοχή Ελλήνων και διεθνών δημιουργών, καθώς και θεωρητικών της φωτογραφίας. Στο διάστημα που θα είναι ανοικτή για το κοινό, 14 περίπου μουσεία, πολιτιστικά ιδρύματα και γκαλερί, θα υποδεχθούν εκθέσεις και το κοινό της Θεσσαλονίκης, αλλά και το ευρύτερο φωτογραφικό και φιλότεχνο κοινό της χώρας, θα μπορέσει να έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη αλλά και την ιστορική φωτογραφία σε ένα πλούτο διαφορετικών εκφάνσεών της.

ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

‘Αμφίσημα σώματα – διαχρονικές ερμηνείες’

27 Ιανουαρίου – 24 Μαρτίου 2018

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

Επιμέλεια: Αρετή Λεοπούλου

Με αφορμή τα προϊστορικά κυπριακά ειδώλια και, ειδικότερα, την αξιοσημείωτη ασάφεια ως προς την ένδειξη φύλου σε αυτά, καλλιτέχνες από την Κύπρο και την Ελλάδα, ως «άλλοι» αρχαιολόγοι, καλούνται να προσεγγίσουν ερμηνευτικά ένα μείζον θέμα που σήμερα απασχολεί και τη σύγχρονη μετα-πολιτισμική θεωρία: το φύλο, το σώμα ως φορέα του, την αοριστία (ή και την άρνηση) ένδειξης ή αφομοίωσης φύλου, όπως αυτό φαίνεται να διαμορφώνεται εδώ και αιώνες. Οι καλλιτέχνες καλούνται να δομήσουν ή να αποδομήσουν στερεότυπα, να προτάξουν τη δική τους γόνιμη διαχείριση κάθε αμφιλεγόμενης και ανένταχτης ταυτότητας.

Η έκθεση, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη άνοιξη στο NeMe Κέντρο Τεχνών στη Λεμεσό, εμπλουτίζεται τώρα με έργα της συλλογής του ΚΜΣΤ και πλαισιώνεται από πρόγραμμα παράλληλων δράσεων και ξεναγήσεων.

‘To Whom It May Concern’

30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2018

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

Πρωτοβουλία: Αλέξανδρος Μιχαήλ

Ευθύνη – συνεργασία για το ΚΣΤΘ: Εύη Παπαβέργου, Κατερίνα Παρασκευά

Η δράση “To Whom It May Concern” επιδιώκει, μέσα από την τέχνη, να σπάσει τη σιωπή και να επαναφέρει το ανθρώπινο στον HIV. Μέσα από μια σειρά βιωματικών εργαστηρίων, άνθρωποι που ζουν ή εργάζονται με τον HIV στη Θεσσαλονίκη θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν την εμπειρία τους δημιουργικά σε μια διαδικασία που θα καταλήξει σε μια δημόσια εγκατάσταση στο ΚΣΤΘ, δίνοντας στο ευρύ κοινό τη δυνατότητα να συνδεθεί με τον HIV όχι σαν απειλή αλλά σαν μία ανθρώπινη εμπειρία και να κοιτάξει τη ζωή μέσα από ένα άλλο βλέμμα.

Συνεργαζόμενοι φορείς: ΚΜΣΤ, Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδος “Θετική Φωνή”, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός για την υποστήριξη όσων ζουν με HIV “Κέντρο Ζωής”, Κέντρο πρόληψης και εξέτασης. “Thessaloniki Checkpoint”.

Mε την υποστήριξη του START–Create Social Change, ένα πρόγραμμα που υλοποιείται μέσω του Ιδρύματος Robert Bosch  σε συνεργασία με το Goethe Institut Thessaloniki και τη μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Ομοσπονδιακή Ένωση Κοινωνικοπολιτιστικών Κέντρων (Bundesvereinigung Soziokultureller Zentren e.V.) Υποστηρικτές:  Κοινωφελές  Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, Ίδρυμα Μποδοσάκη.

Φεστιβάλ OFF BORDERS

Electronic Music/Video Art/Performance Art.

21- 22 Απριλίου 2018

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

Υπεύθυνη εκ μέρους ΚΣΤΘ: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

To Οff Βorders αποτελεί μια ιδιωτική πρωτοβουλία καλλιτεχνών από την Ελλάδα (Παπαγεωργίου Δημήτρης συνθέτης, Αθηνά Δράγκου σκηνοθέτης, Παπαδόπουλος Δημήτρης performer/ συνθέτης, σε συνεργασία με καλλιτέχνες από το Ιράν και τη Γερμανία: Mehdi Jalali (συνθέτης/μαέστρος), Joachim Heintz (συνθέτης). Στόχος του πρότζεκτ η διαπολιτισμική επικοινωνία και ο πειραματισμός.

‘Ira Waldron. Interstices’

13 Απριλίου – 27 Μαΐου 2018

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

Επιμέλεια: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Μαρία Τσαντσάνογλου

Χρησιμοποιώντας ποικίλα μέσα (ζωγραφική, τύπωμα, πορσελάνες, κέντημα) η Ίρα Βαλντρόν, παλαίμαχη φεμινίστρια καλλιτέχνιδα που ζει και εργάζεται στο Παρίσι, θίγει με προκλητικό τρόπο ζητήματα που συχνά αγγίζουν τα όρια των προκαταλήψεων, όπως η θρησκεία, η πολιτική και ο ερωτισμός.

‘Resilient Futures’

Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2018

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

Επιμέλεια: Συραγώ Τσιάρα

Πώς οραματίζονται οι εικαστικοί καλλιτέχνες το μέλλον του πλανήτη, και τι είδους κριτική ασκούν στις σχέσεις των ανθρώπων με τη φύση,  τα οικονομικά συστήματα, τις πολιτικές ανάπτυξης και εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων και του δημόσιου χώρου;  Σε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό PCAI (Polyeco Contemporary Art Initiative) το ΚΣΤΘ διοργανώνει μια διεθνή έκθεση σύγχρονης τέχνης φέρνοντας κοντά καλλιτέχνες διαφορετικής προέλευσης που εκφράζονται κυρίως μέσα από την τέχνη του βίντεο, ενώ τα έργα τους αναφέρονται άμεσα ή υπαινικτικά σε ζητήματα αστικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής ανθεκτικότητας, καθώς και σε εναλλακτικές συλλήψεις για τη βιωσιμότητα των ανθρώπινων σχέσεων. Η έκθεση θα διεξαχθεί ταυτόχρονα σε Θεσσαλονίκη και Πειραιά ενώνοντας σε συμβολικό επίπεδο –μέσω της σύγχρονης τέχνης- τα δύο σημαντικότερα λιμάνια της χώρας.

Οκτώβριος 2018

Έκθεση στο πλαίσιο της συνεργασίας με τη Photobiennale.

Νοέμβριος 2018

Έκθεση στο πλαίσιο της συνεργασίας με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Δεκέμβριος 2018

Έκθεση με έργα σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή της Alpha Bank.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞ ΜΥΛΩΝΑ

Αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου που θα θέτει σε λειτουργία το MOMus, θα αρχίσει η επαναλειτουργία του Μουσείου Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα με μεγάλη αναδρομική έκθεση της Άλεξ Μυλωνά.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα