Θεσσαλονίκη

Νοέμβριος 2025: οι κερδισμένες ευκαιρίες της Θεσσαλονίκης

Η επιτυχημένη πορεία της μελέτης του Ξύλινου Καταστρώματος (Ντεκ) στην Παλιά Παραλία

Parallaxi
νοέμβριος-2025-οι-κερδισμένες-ευκαιρίες-1370937
Parallaxi

Λέξεις: Πρόδρομος Νικηφορίδης

Υπάρχουν διοικήσεις και διοικήσεις. Κάποιοι, αμέσως μετά την εκλογή τους, βάζουν ως στόχο την κατάργηση, διακοπή, ακύρωση ή μη υλοποίηση του έργου των Δημάρχων που διαδέχτηκαν. Το είδαμε με τη Νέα Παραλία πριν από 15 χρόνια που ευτυχώς είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, αλλιώς δεν θα είχε υλοποιηθεί, το είδαμε με την πλατεία Ελευθερίας και την οδό Αγίας Σοφίας πριν από 6 χρόνια. Έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότης, σε ότι αφορά στα συγκεκριμένα έργα, που ακύρωσε η προηγούμενη διοίκηση, χρηματοδότηση που έχασε η πόλη.

Η διοίκηση Αγγελούδη, με το που ανέλαβε τον Ιανουάριο του 2024, ξεκίνησε μία εκστρατεία για την επαναφορά κάποιων έργων και τη δημιουργία πολλών άλλων. Πάνω από δέκα διαγωνισμούς κάναμε τον τελευταίο χρόνο. Αμέσως προκήρυξε το έργο της πλατείας Ελευθερίας με χρηματοδότηση που εξασφάλισε ο Δήμαρχος από το Πράσινο Ταμείο, 50% ακριβότερο το έργο, γιατί οι τιμές των υλικών αυξήθηκαν υπερβολικά. Έκανε το ίδιο και με το έργο της οδού Αγίας Σοφίας.

Υπέγραψε το έργο των 10 εμπορικών δρόμων, μελέτη που ανέθεσε η προηγούμενη διοίκηση στη ΜΑΘ ΑΕ που με τη σειρά της ανέθεσε σε γραφείο στην άλλη άκρη της χώρας μας, μελέτη με αδιανόητα προβλήματα που προσπαθήσαμε να διορθώσουμε, υπογράψαμε γιατί αλλιώς θα χάναμε 25 εκ. Μελέτη που έγινε το Καλοκαίρι του 2023 στην οποία δεν υπήρχαν οι σταθμοί του Μετρό που ήδη είχαν κατασκευαστεί προ πολλού.

Υπογράψαμε για το έργο της Γειτονιάς Παπάφη για το οποίο η προηγούμενη διοίκηση δεν είχε εξασφαλίσει την πλήρη χρηματοδότηση αφού προσπαθήσαμε και πετύχαμε τη μείωση του κόστους κατασκευής.

ξύλινο ντεκ Θεσσαλονίκη

Υλοποιήσαμε στο συμβατικό του χρόνο το έργο του Ιπποκράτειου που είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Σε ότι αφορά στις μελέτες παραλάβαμε τη μη ολοκληρωμένη μελέτη του άξονα της Αριστοτέλους μετά από τέσσερα χρόνια της προηγούμενης διοίκησης.

Παραλάβαμε τον διαγωνισμό για το Ξύλινο Κατάστρωμα που η προηγούμενη διοίκηση έκανε και αμέσως μετά μπήκε στη διαδικασία ενός άλλου διαγωνισμού με δυνατότητες ελεγχόμενης κρίσης. Πέρασαν τέσσερα χρόνια χωρίς να υπάρχει μελέτη. Όλα αυτά, ενώ για τον πρώτο διαγωνισμό είχαν σπαταληθεί μεγάλα ποσά και για τη μελέτη που θα προέκυπτε από τον δεύτερο διαγωνισμό ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα ξόδευε εκατομμύρια ευρώ που δεν είχε. Ταυτόχρονα δεν είχε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής.

Σε ότι αφορά το χρονοδιάγραμμα στο Τεχνικό Πρόγραμμα, που συνέταξε το 2023 η προηγούμενη διοίκηση, τοποθετούσε την ολοκλήρωση της μελέτης στο τέλος του 2026! Τρία χρόνια είχε προγραμματίσει η προηγούμενη διοίκηση για την ολοκλήρωση της μελέτης του Ξύλινου Καταστρώματος. Υπήρχε στο Τεχνικό Πρόγραμμα και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει! Αναθέσαμε πριν από ένα χρόνο, στη ΜΑΘ ΑΕ, αναπτυξιακή του Δήμου Θεσσαλονίκης και αφού είχαμε εντοπίσει όλα τα προβλήματα της προηγούμενης διοίκησης σχετικά με αυτό το θέμα, αναθέσαμε λοιπόν την εκπόνηση όλων των μελετών και ταυτόχρονα ζητήσαμε να ενταχθεί στην ομάδα ο αρχιτέκτων που είχε κερδίσει το Α΄ βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η τότε δημοτική αρχή! Η ΜΑΘ συνεργάστηκε με εξαιρετικούς μηχανικούς που όλα αυτά τα χρόνια έχουν να επιδείξουν εξαιρετικό έργο! Η ομάδα μελέτης συνεργάστηκε αρμονικά με όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες συμπεριλαμβανομένων και αυτών του Δήμου Θεσσαλονίκης.

28 Νοέμβριου 2025 φθάνει στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης ακόμα ένα ευχάριστο νέο! Φθάνει στο Δημαρχείο υπογεγραμμένη η ΑΕΠΟ που όταν ρώτησα τον Ιούνιο του 2025 πότε θα την είχαμε, η απάντηση των ειδικών ήταν 1 με 1,5 χρόνο! Η ΑΕΠΟ είναι η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων που υπογράφει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από διαβούλευση. Σε 12 Υπουργεία και Φορείς εστάλη η σχετική μελέτη. Τέλος Αυγούστου υποβλήθηκε η μελέτη, τρεις μήνες μετά, τέλος Νοεμβρίου εγκρίθηκε.

Η Απόφαση Έγκρισης των Περιβαλλοντικών όρων σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αποδεικνύει την ποιότητα όλων των μελετών γιατί αυτό που καθυστερεί αυτές τις αδειοδοτήσεις είναι συνήθως οι πολλές παρατηρήσεις και ελλείψεις που εντοπίζουν τα αρμόδια Υπουργεία και Φορείς. Μετά ακολουθούν οι τροποποιήσεις και η επανυποβολή προς έγκριση αφού κάνει ξανά τον κύκλο των αρμόδιων Υπουργείων και Φορέων.

Κατά την διάρκεια των μελετών ήμασταν σε διαρκή συνεργασία με όλους για να εξασφαλίσουμε την έγκριση τους. Αυτές οι επιτυχίες της Δημοτικής Αρχής έχουν ανθρώπους από δίπλα που κοπιάζουν, έχουν έναν Δήμαρχο που δεν σταματά να προσπαθεί, προχθές μία διευθύντρια μου εξομολογήθηκε ότι εδώ και 1,5 χρόνο δεν έχει φύγει από την Υπηρεσία πριν από τις 19:00.

Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες μία Δημοτική Αρχή σε λιγότερο από δύο χρόνια εξασφάλισε την ολοκλήρωση της μελέτης του Ξύλινου Καταστρώματος (Ντεκ), για πρώτη φορά έχει εξασφαλίσει την χρηματοδότηση του έργου, για πρώτη φορά εξασφάλισε σε χρόνο ρεκόρ την περιβαλλοντική αδειοδότηση ενός τόσο σημαντικού έργου για την πόλη, για πρώτη φορά δεν ξόδεψε ούτε ένα ευρώ από τα χρήματα των δημοτών για μία τόσο σημαντική μελέτη!

Η επίμονη και σκληρή δουλειά φέρνει αποτελέσματα. Βάζουμε τέλος στις χαμένες ευκαιρίες της Θεσσαλονίκης.

Είναι δύσκολο να το αποδεχτούν όλοι αυτοί που μόνο καθυστερήσεις δημιούργησαν τα προηγούμενα χρόνια. Θα μπορούσα να απαριθμήσω δεκάδες χαμένες ευκαιρίες και δεκάδες έργα με πολυετείς καθυστερήσεις. Εμείς θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε με αμείωτους ρυθμούς γιατί η πόλη μας το αξίζει!

*Ο Πρόδρομος Νικηφορίδης είναι αρχιτέκτονας και αντιδήμαρχος Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα