Θεσσαλονίκη: Ιδού τα σχέδια για το ξύλινο ντεκ στην Παλιά Παραλία – Τι θα περιλαμβάνει (ΕΙΚΟΝΕΣ)

Το ιστορικό και τα χαρακτηριστικά του έργου

Κωστής Κοτσώνης
θεσσαλονίκη-ιδού-τα-σχέδια-για-το-ξύλι-1370944
Κωστής Κοτσώνης

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από χθες στη σχετική πλατφόρμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας το έργο του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, και συγκεκριμένα η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεών του.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι και τις 24 Οκτωβρίου, δίνοντας την ευκαιρία σε πολίτες και φορείς να εκφράσουν την άποψή τους γύρω από το έργο.

Υπενθυμίζεται ότι σκοπός του ντεκ είναι η αύξηση του ωφέλιμου δημόσιου χώρου από την πλευρά της θάλασσας στη Νέα Παραλία. Το υφιστάμενο κρηπίδωμα κρίνεται ανεπαρκές στην πράξη για την κίνηση πεζών, ειδικά αφότου μεταφέρθηκε ξανά ο ποδηλατόδρομος από το οδόστρωμα στο πεζοδρόμιο. 

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στο έργο συμπεριλαμβάνονται τα παρακάτω:

  • Ξύλινο κατάστρωμα (deck), πλάτους 12,0 m και μήκους 1.100 m, το οποίο εδράζεται σε πασσάλους από σκυρόδεμα. Το ντεκ θα είναι στατικά ανεξάρτητο από το υφιστάμενο κρηπίδωμα. 
  • Ανάχωμα από φυσικούς ογκόλιθους και  σε επαφή με το υφιστάμενο κρηπίδωμα για την ανάσχεση της των κυμάτων και την προστασία του ξύλινου καταστρώματος, μήκους 1.100 m περίπου.
  • Κρηπίδωμα από σκυρόδετους τεχνητούς ογκόλιθους και λιθορριπή στο ανατολικό άκρο της περιοχής επέμβασης (περιοχή Λευκού Πύργου), μήκους 21,0 m. 
  • Ύφαλοι κυματοθραύστες από φυσικούς ογκόλιθους και λιθορριπή, μήκους 230 m. 
  • Ποδηλατόδρομος αμφίδρομης κίνησης, μήκους 1.100 m. 
  • Άλλα συνοδά έργα (διαμόρφωση ζώνης όδευσης τυφλών επί του νέου δαπέδου του κρηπιδώματος, πλάτους 1,8 m, ανακατασκευή ηλεκτροφωτισμού υφιστάμενου κρηπιδώματος, ηλεκτροφωτισμός του ξύλινου καταστρώματος, τοποθέτηση πινακίδων, τοποθέτηση κλιμάκων διάσωσης στα άκρα του ξύλινου καταστρώματος προς τη θάλασσα, ανακατασκευή διαβάσεων πεζών στην παραλιακή Λεωφόρο Νίκης, έργα ομβρίων σε Ίωνος Δραγούμη και Αριστοτέλους).

Τα επόμενα βήματα

Εκτός από τη διαβούλευση, σε εξέλιξη είναι και η μακρά διαδικασία γνωμοδότησης των υπηρεσιών που εμπλέκονται στην κατασκευή του έργου. Λόγω επαφής με τη θάλασσα, απαραίτητη είναι η θετική γνωμοδότηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων. Επίσης, απαιτούνται άδειες, μεταξύ άλλων, από τη Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΝ και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αλλά και αρμόδιες διευθύνσεις του ΥΠΠΟ.

Σύμφωνα με την προμελέτη, ο ενδεικτικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 35 – 40 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, και προβλέπεται να συγχρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους. Η διάρκεια μελέτης και κατασκευής υπολογίζεται σε 26 μήνες, με τους 23 να αφορούν καθαρά την κατασκευή.

Την ικανοποίησή του εξέφρασε με σημερινή του ανάρτηση ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Σταύρος Καλαφάτης:

Βρείτε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, με όλα τα χαρακτηριστικά του έργου, εδώ.

Δείτε μακέτες και σχέδια από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων:

Το ιστορικό του έργου

Το ζήτημα της επέκτασης της Παλιάς Παραλίας τέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με την πρόταση για δημιουργία ενός διευρυμένου θαλάσσιου μετώπου με κατασκευές αναψυχής και μαρίνα, σε συνδυασμό με δυνατότητες για υπόγειους χώρους στάθμευσης, η οποία συνάντησε αντιδράσεις τόσο από πολίτες όσο και από φορείς. 

Ακολούθησε το εγχείρημα της υποθαλάσσιας αρτηρίας, μια ιδέα που ξεκίνησε το 1968, μέσω χωροταξικής μελέτης αλλά απέκτησε υπόσταση το 1985, όταν το έργο εντάχθηκε στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία ενσωματώθηκε στη Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη Θεσσαλονίκης (όπως δημοσιεύτηκε το 2001 από το τ.ΥΠΕΧΩΔΕ, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης), προκειμένου να δημιουργηθεί μια υποθαλάσσια ελεύθερη λεωφόρος για την παράκαμψη του κέντρου της πόλης, σε συνδυασμό με πρόβλεψη πεζοδρόμησης της παραλιακής Λεωφόρου Νίκης. Το έργο συμβασιοποιήθηκε το 2006 χωρίς αποτέλεσμα και με ρήτρες για το Ελληνικό Δημόσιο, λόγω πληθώρας προσφυγών και δικαστικών διενέξεων.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθετη φύση του έργου και επιθυμώντας την υλοποίηση ενός έργου που θα χαίρει γενικής αποδοχής προκήρυξε το 2022 Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Ιδεών, με στόχο τη διατύπωση ιδεών που να εξασφαλίζουν σχεδιασμό υψηλής ποιότητας, πρωτότυπο αρχιτεκτονικό χαρακτήρα και ταυτότητα, που θα εναρμονίζονται με την κλίμακα, τα αστικά χαρακτηριστικά και τα λοιπά δεδομένα του ευρύτερου χώρου και θα συνδυάζονται με τεκμηρίωση ως προς τον προτεινόμενο τρόπο κατασκευής και την εν γένει λειτουργία, επιλύοντας παράλληλα τη συνύπαρξη μιας επαρκούς ποδηλατικής διαδρομής με έναν διευρυμένο χώρο πεζών κατά μήκος του παραλιακού μετώπου. 

Στον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Ιδεών υποβλήθηκαν 15 προτάσεις και μετά την αξιολόγησή τους απονεμήθηκαν τρία βραβεία και υπήρξαν και τρεις εξαγορές.

Τον Αύγουστο του 2023 προκηρύχθηκε ανοιχτός διαγωνισμός για την οριστική μελέτη του έργου, ο οποίος ακυρώθηκε το 2024 για οικονομικούς λόγους. Στη συνέχεια ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε στη σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης με την Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ ΑΕ ΑΟΤΑ) για την ωρίμανση του έργου προς δημοπράτηση με το σύστημα μελέτη – κατασκευή και τη ένταξή του σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα.

Στις αρχές του 2025 έγιναν κάποιες δοκιμαστικές τομές στο βυθό της θάλασσας, ώστε να ελεγχθεί η στατικότητά του.

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Πρόδρομος Νικηφορίδης, είχε δηλώσει το 2024 στην Parallaxi:

«Υπάρχει μία διαδικασία που ακολουθούμε για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο διαγωνισμός που είχε γίνει το 2023, δεν επικυρώθηκε από το δημοτικό συμβούλιο. Αυτή η απόφαση ακολούθως θα μεταβιβαστεί στην επιτροπή του διαγωνισμού, η οποία θα επικυρώσει την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και στη συνέχεια θα προταθεί στο δημοτικό συμβούλιο να προχωρήσουμε στην προμελέτη και την οριστική μελέτη για το ξύλινο ντεκ. Όλη η επιχειρηματολογία βασίζεται στην οικονομική προσφορά, που θα είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή του διαγωνισμού της διοίκησης Ζέρβα. 

» Η προμελέτη και η οριστική μελέτη θα κοστίσουν ένα ποσό γύρω στις 450.000, όταν το αρχικό ποσό για την προμελέτη και μελέτη ήταν 2,8 εκατομμύρια ευρώ, και με την έκπτωση ήταν να μειωθεί στο 1,8 εκατ. ευρώ». 

Όσον αφορά τη δημοπράτηση, το έργο θα δημοπρατηθεί ως μελέτη κατασκευής και η μελέτη εφαρμογής θα γίνει από τον εργολάβο. Η χρηματοδότηση, διαβεβαιώνει ο Δήμος, είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ, μέσω της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. 

Σε αναμονή, λοιπόν, για εξελίξεις από τα τέλη Οκτωβρίου και μετά, με τη διοίκηση Αγγελούδη να ελπίζει ότι θα ανοίξει ο δρόμος για τη δρομολόγηση της κατασκευής.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα