ΟΑΣΘ: Μια σκανδαλώδης ιστορία που θα πληρώνουμε για πάντα…
Ο Οργανισμός που χρωστά 43 εκ ευρώ στον ΕΦΚΑ μέσα από χαρακτηριστικά μας άρθρα...
O ΟΑΣΘ είναι μοναδική περίπτωση οργανισμού αστικών συγκοινωνιών στα ελληνικά χρονικά -ίσως και στα παγκόσμια. Και εξηγώ:
Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής το 1957, υποστήριξε την πιο εύκολη από τις λύσεις που καλούνταν να δώσει στο θέμα αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονταν για απαρχαιωμένες και ανελλιπείς μεταφορές και οι ήδη υπάρχουσες παρουσίαζαν συνεχώς παθητικό.
Όταν οι λεωφορειούχοι δήλωσαν ότι μπορούσαν να αναλάβουν το θέμα δημόσιες μεταφορές στην πόλη ο Καραμανλής «έριξε το μπαλάκι» σ΄αυτούς με μια συμφωνία άνευ προηγουμένου που έφερε την γενική κατακραυγή του λαού της Θεσσαλονίκης. Στις 21 Ιουλίου του 1957 το τραμ πέρασε στην ιστορία, ως μέσο απαρχαιωμένο και μη λειτουργικό. Την επόμενη μέρα άρχισαν τα έργα ανακατασκευής της Εγνατίας. Ο μονοπωλιακός δρόμος του ΟΑΣΘ ήταν πέρα για πέρα ανοιχτός.
Στις 8 Μαΐου 1954, ξηλώθηκε η γραμμή της Β. Όλγας, ενώ το 1957 διακόπηκε η λειτουργία του τραμ, και η εκμετάλλευση των αστικών συγκοινωνιών ανατέθηκε στο νεοσύστατο τότε ΟΑΣΘ που ιδρύεται με το Νομοθετικό Διάταγμα 3721 και αναλαμβάνει αποκλειστικά την εξυπηρέτηση των αστικών συγκοινωνιών της πόλης, με υπογραφή σχετικής μονοπωλιακής σύμβασης με το κράτος. Αυτήν την περίοδο ο Ο.Α.Σ.Θ. διαθέτει 283 λεωφορεία των 60 και 80 θέσεων.
Η λειτουργία του Οργανισμού συνιστά πονεμένη ιστορία. Ένα πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με διοικητικό συμβούλιο και μετόχους που μοιράζονται κέρδη αλλά και ζημίες. Ταυτόχρονα πολύ σημαντικές ετήσιες επιχορηγήσεις από το δημόσιο προϋπολογισμό διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συγκεκριμένου μονοπωλίου. Η κρίση και η έλλειψη ρευστότητας οδήγησαν με γοργούς ρυθμούς σε οικονομική ασφυξία τον ΟΑΣΘ, που απείλησε αρκετές φορές με χειρόφρενο. Η μεσολάβηση για ένα δάνειο 25 εκατομμυρίων ευρώ ήταν τεχνητή αναπνοή, η οποία ωστόσο, όπως αποδείχτηκε, επέτεινε το αδιέξοδο. Οι εργαζόμενοι έμειναν απλήρωτοι, οι προμηθευτές το ίδιο.
Μπορεί να χρειαστεί να περιμένεις από ένα τέταρτο μέχρι μισή ώρα το λεωφορείο στη Θεσσαλονίκη.
Πόσες φορές έχεις φύγει νωρίτερα από το ποτό σου ή την προβολή στο σινεμά για να προλάβεις το τελευταίο λεωφορείο για να γυρίσεις σπίτι σου;
Οι cult στάσεις του ΟΑΣΘ πολλαπλασιάζονται. Καρέκλες εκει που δεν έχει παγκάκια
Αν ρωτήσεις ένα μέσο Θεσσαλονικιό τι γνώμη έχει για τον ΟΑΣΘ θα σου πει τη χειρότερη.
Διαβάστε τα πάντα για τον ΟΑΣΘ εδώ